cq ww cw 2009

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: cq ww cw 2009

#16 Bericht door PA3EYC »

PA2REH schreef:............Ik gebruikte geen pc o.i.d. bij deze contest. Hoewel dat uiteraard wel kan, is dat voor mij nu net niet de hobby. De K2 heeft een memory keyer ingebouwd en nemen gaat op het gehoor.
Dat is voor mij (bijna) hetzelfde als het cq en rapport door de PC laten doen. Voordeel van een PC is dat het station direct in het log staat.
PA2REH schreef:Maar, vanwege de goede filters (ik luisterde met een bandbreedte van 100 Hz) gaat dat luisteren weer veel makkelijker dan breed met allemaal rotzooi er tussendoor.
Voor luisteren in 100Hz uiteraard zeer prettig. Maar als je zelf CQ roept hoor je met zo'n smal filter niet alle stations die voor je terug komen. Dan stond hier het filter op 300Hz. Dan hoor je inderdaad wel wat door elkaar heen.
PA2REH schreef:We hebben een fantastische hobby !!
73's Eric - pa 2 reh
Dat is een ding wat zeker is. Ik heb zaterdagavond genoten ondanks dat ik me lang niet kon meten met de cw kanonnen.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: cq ww cw 2009

#17 Bericht door PA3DAT »

Steef schreef:En dat met een microkeyer 2....
Even goed aansluiten, instellen en de bencher aan de kant :twisted:
Je hebt volledig gelijk Steef! Ik zal je eens bellen, deze week een keer op een avond?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: cq ww cw 2009

#18 Bericht door Steef »

Ja hoor, ik neem aan dat je mijn nummer heb (via marktplaats of)?
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1829
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: cq ww cw 2009

#19 Bericht door PA2RU »

Ik heb deze contest zelf gesleuteld met een bencher en ook zelf opnemen.
Allen loggen doe ik op de pc..
Af en toe ook eens wezen kijken bij een naburig clubstation dat ook mee deed.
Die sleutelden nog 'op en neer' : op de ouderwetse manier.
Wat opviel is dat de meeste contest stations daar veel moeite mee hadden ( heel vaak dih dih dah dah dit dit '?' ) om dat schrift op te nemen
Juist omdat het merendeel volledig met een pc contesten
73 René PA2RU

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: cq ww cw 2009

#20 Bericht door PA3EYC »

PA2RU schreef:Ik heb deze contest zelf gesleuteld met een bencher en ook zelf opnemen.
Allen loggen doe ik op de pc..
Af en toe ook eens wezen kijken bij een naburig clubstation dat ook mee deed.
Die sleutelden nog 'op en neer' : op de ouderwetse manier.
Wat opviel is dat de meeste contest stations daar veel moeite mee hadden ( heel vaak dih dih dah dah dit dit '?' ) om dat schrift op te nemen
Juist omdat het merendeel volledig met een pc contesten
En de meeste contesters gaan uit van ca. 30wpm. Als je daar lang naar luistert en er komt een op en neer klopper die ongeveer 20wpm haalt mis je inderdaad enkele karakters omdat in je hoofd alles op 30wpn draait. Met de op en neer klopper moet je vreselijk je best doen om 20wpn netjes te schrijven. Er zijn er niet veel die dat netjes kunnen.
'73, Maarten -PA3EYC-

on7ru
Berichten: 67
Lid geworden op: 21 aug 2008, 22:28
Locatie: Aalter
Contacteer:

Re: cq ww cw 2009

#21 Bericht door on7ru »

Ook ik maakte een korte write up van mijn CQ WW CW ervaring:

http://on7ru.spaces.live.com/blog/cns!1 ... !192.entry



Frank, ON7RU

http://www.on7ru.net

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: cq ww cw 2009

#22 Bericht door PD2R »

Hallo Frank,

Leuk verslag van je contest belevenissen, altijd interessant om te lezen.

Het viel me echter op dat je 's nachts bent gaan slapen terwijl op 40 vooral 's nachts de DX te werken is?

Het werken van multipliers is heel belangrijk, daar ben je zelf ook achter. Wanneer het je QSO rate wat te wensen over laat, kun je ook de 2e ontvanger in de FT 2000 gebruiken om de multipliers op te sporen en te werken. Op die manier kunnen gewoon blijven runnen en tussen door de multi's werken. Voordeel is dat je je run frequentie niet kwijt raakt.
Wanneer je naar een multipliers roept en hij komt na 3 of 4 keer roepen niet voor je terug, ga dan weer verder en kom later nog eens bij hem terug. Grote kans dat je het 10 min later wel snel werkt.

In ieder geval proficiat met het behalen van je persoonlijke goal, dat is altijd een lekker gevoel.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: cq ww cw 2009

#23 Bericht door PA2REH »

Hmmm, korte lontjes kennen we blijkbaar ook in onze hobby.

Ik heb de CQWW meegedaan CW en zonder assistentie. Ik zit nu net in de archieven te kijken van het dx cluster http://www.dx-central.com en wat zie ik:
PI4CC-1 3545.1 PA2REH wegwezen 21:51Z 29-Nov-09
W1QK 3529.2 PA2REH 01:59Z 29-Nov-09

Ik hoorde de 'vrienden' uiteraard wel maar ze zaten wel hoger. Ik luisterde op 80m met 300 Hz. bandbreedte. Helemaal qrm vrij. Wel kwam het nodige retour op mijn aanroepen en deze OM's zaten niet allemaal op frequentie zero beat. Wie weet is het feit dat het zo lekker ging, want het had iets weg van een pile up, wel door deze oproep gekomen want alle niet PA stations snappen niet wat daar staat. Dus in die zin ben ik PI4CC ook weer dankbaar.

Ik werkte met een K2. Geen cw clicks o.i.d. en ook geen eindtrappen. Netjes 100W met een goed (op de spectrum analyzer) afgeregelde set.
Overigens is het weer leuk om te zien dat ik ook door W1QK ben geplaatst (deze om heb ik ook gewerkt).

73's Eric
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Plaats reactie