CQ WW

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: CQ WW

#16 Bericht door PA3DAT »

PD2R schreef:Maar zoals Kees terrecht opmerkt is het insturen van het log tegenwoordig zo gepiept, zeker wanneer je een recent contest log programma gebruikt. Er is dus eigenlijk geen reden om het log niet in te sturen.
Ja, dat is een beetje het probleem. Ik probeer een beetje wijs te worden uit het logboekprogramma van Hamradio de Luxe. Heb inmiddels een stuk of 10 contestverbindingen gemaakt, maar die staan (in eerste instantie) netjes in het papieren logboek... :roll:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CQ WW

#17 Bericht door PD2R »

PA3DAT:

Je kunt voor je contest QSO's ook gebruik maken van bijvoorbeeld N1MM. Dit programma is gratis en wordt door vele contesters gebruikt. Als ik mij niet vergis kun je de contest QSO's die je in N1MM hebt gemaakt, gemakkelijke importeren in HAM radio de luxe.
Het voordeel van programma's zoals N1MM is dat nagenoeg alle contesten er in staan en dat bij een aantal contesten de vermoedelijke exchange al wordt aangegeven. Bij de CQ WW bijvoorbeeld wordt de vermoedelijke zone al aangegeven. Je moet natuurlijk altijd controleren of dat juist is want er kan nog wel eens verschil in zitten. Ook zit er een "window" in het programma waar vermoedelijke callsigns worden aangegeven wanneer je een gedeelte van een call hebt ingetyped. Daarnaast bied het programma nog tal van hulpmiddelen welke erg handig zijn.


Succes in de contest!
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: CQ WW

#18 Bericht door xxxx »

Aloys

HRD heeft een vindt ik een groot nadeel dat het niet geschikt is als Contest Logger....Er zit geen doortel functie in en je kan geen punten tellen etc etc.

Jelle

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: CQ WW

#19 Bericht door PA3DAT »

Snap ik, maar ik hoorde dat Arbo PH0AS 'm ook gebruikt, en dat is een
enthousiaste contester! Hij won de PACC als 'single op' in SSB afgelopen jaar.
Hij gebruikt ook N1MM, maar exporteert het bestand ná de contest naar HRD,
heb ik me laten vertellen (geloof ik) :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CQ WW

#20 Bericht door PD2R »

Even een update:

Op dit moment staan er 5100 Q's (multi two klasse) in het N1MM log en we hebben nog een paar uurtjes te gaan. We hadden vooraf ingezet op 4000 Q's maar hadden de stille hoop dat het wel eens beter zou kunnen uitpakken omdat de condities de afgelopen dagen zeker niet slecht waren. Er zullen nog wel wat Q's bij komen en aan het eind zullen er ook nog wel een aantal afvallen (dupes, fouten e.d.).

Ik ga nog even iemand aflossen en kijken of ik nog wat stations in het log kan zetten.

P.s. We hebben voor de zekerheid een uitdraai gemaakt van het bandplan en hebben ons daar voor zover ik weet volledig aan gehouden.
Jammer genoeg zijn er ook contesters die daar niet om malen.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: CQ WW

#21 Bericht door Steef »

PA3DAT schreef:Snap ik, maar ik hoorde dat Arbo PH0AS 'm ook gebruikt, en dat is een
enthousiaste contester! Hij won de PACC als 'single op' in SSB afgelopen jaar.
Hij gebruikt ook N1MM, maar exporteert het bestand ná de contest naar HRD,
heb ik me laten vertellen (geloof ik) :D
Die zal dan het logboek van HRD gebruiken, en dat is dan niks anders dan bij N1MM adif exporteren, en in HRD inporteren.
Wie praat luistert niet

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: CQ WW

#22 Bericht door xxxx »

Aloys,

Dat kan kloppen hij gebruikt N1MM tijdens de contest, stuurt dat log op en vervolgens exporteert hij het naar HRD omdat hij HRD zijn dagelijks log programma is en op die manier slaat hij alles mooi centraal op.
Zijn meer mensen die dat doen...Maar nogmaals tijdens de contest zelf heb je weinig aan HRD, hij kan geen punten voor je tellen, niet door nummereren etc etc...

Jelle

PA3DAT schreef:Snap ik, maar ik hoorde dat Arbo PH0AS 'm ook gebruikt, en dat is een
enthousiaste contester! Hij won de PACC als 'single op' in SSB afgelopen jaar.
Hij gebruikt ook N1MM, maar exporteert het bestand ná de contest naar HRD,
heb ik me laten vertellen (geloof ik) :D

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: CQ WW

#23 Bericht door xxxx »

PD2R schreef:Even een update:

Op dit moment staan er 5100 Q's (multi two klasse) in het N1MM log en we hebben nog een paar uurtjes te gaan. We hadden vooraf ingezet op 4000 Q's maar hadden de stille hoop dat het wel eens beter zou kunnen uitpakken omdat de condities de afgelopen dagen zeker niet slecht waren. Er zullen nog wel wat Q's bij komen en aan het eind zullen er ook nog wel een aantal afvallen (dupes, fouten e.d.).

Ik ga nog even iemand aflossen en kijken of ik nog wat stations in het log kan zetten.

P.s. We hebben voor de zekerheid een uitdraai gemaakt van het bandplan en hebben ons daar voor zover ik weet volledig aan gehouden.
Jammer genoeg zijn er ook contesters die daar niet om malen.
En wat is het uiteindelijk geworden?
Condities waren zeker niet slecht, 10 meter heeft mij zeker verrast dit weekend!!....

Jelle

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CQ WW

#24 Bericht door PD2R »

Hoi Jelle,

Om 01:00 u (lokale tijd) maandag morgen stonden er net geen 5600 Q's in het log.
Er zullen nog wel wat QSO's afgekeurd door de robot maar erg veel zullen dat er volgens mij niet zijn.
Het punten aantal stond op 6,9 miljoen. Volgens de website van de CQ WW moet dat voor Nederland een nieuw Multi Two record zijn.

We zullen wel zien. Het belangrijkste is dat we erg veel lol hebben gehad en dat de condities voor de verandering eens goed waren. Op 10 en 15 ging het erg goed. 20 en 40 was echt zwoegen al hebben we daar natuurlijk wel de meeste QSO's gemaakt.

80 en 160 waren ook echt leuk. Voor het eerst hadden we een beverage schakelsysteem van K9AY. Daarmee konden we snel tussen 4 verschillende beverages schakelen en dat maakt echt veel verschil. Als TX antenne hadden we voor beide banden Full size 1/4 golf verticals.
Op valreep kwam er op 160 meter nog een LU2 voor mij terug welke voor ons op die band nog een multiplier was. Zonder de verschillende beverages had ik die nooit kunnen werken.

Dan nog een volgende opmerking. Het is jammer dat sommige contesters zich niet aan het bandplan houden. Ik weet dat de CQ WW commissie overweegt om daar iets aan te gaan doen door bijvoorbeeld alleen maar logs te accepteren waarbij de frequentie wordt gelogd en niet alleen de band.
Voorlopig is dat nog niet het geval maar de kans is groot dat het wel gaat gebeuren.

Wat ik echter ook op wil merken dat het niet alleen de contesters zijn die de regeltjes overtreden. Je wilt niet weten hoeveel muziek draaiers, hijgers, fluiters e.d. ik heb gehoord op de diverse banden omdat ze een contester op "hun" net frequentie aan troffen.
Zo kreeg ik het verzoek of ik QSY wilden gaan omdat ik op een frequentie zat waar over een half uur een net zou starten?! Ik ben QSY gegaan maar had dat niet hoeven doen.

Maar goed, in beide kampen zitten er rotte appels en daar doe je verder weinig aan. Ik heb mijn plezier in ieder geval niet laten bederven door dergeliijk personen.

Ik hoop in ieder geval dat jullie er net zoveel plezier aan de contest hebben beleeft.

73, Maarten
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: CQ WW

#25 Bericht door xxxx »

Maarten,

Mooi gedaan man, zeker een hele goede score!. Condities waren zeker niet slecht, ook de 10 meter band was net dit weekend lekker open. Met hoeveel operators hebben jullie de contest gedraaid?

Groeten Jelle

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CQ WW

#26 Bericht door PD2R »

Hoi Jelle,

4 operators, waaronder ik, waren het hele weekend aanwezig, 1 operator alleen overdag en 1 operator die een paar uurtjes heeft mee gedaan.
Totaal dus 5,5 :wink:

Zelf heb ik zo'n 1350 Q's in het log mogen zetten.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: CQ WW

#27 Bericht door xxxx »

Station is continu ON Air geweest? of ook een slaap pauze ingelast?

jelle

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CQ WW

#28 Bericht door PD2R »

Het station is continu on-air geweest. N1MM gaf "0" aan bij het aantal pauses langer dan 15 minuten.

Bij vorige contesten bleven de operators die niet aan het runnen waren vaak een beetje rondhangen in de shack. Rond 0:00 u stort dan ineens iedereen in en dat is natuurlijk niet handig.
Ik ben de eerste avond rond de start van de contest naar mijn bed gegaan wat eigenlijk nog te laat was. Ook Erik ging rond die tijd naar zijn bed. Om 5 uur stonden Erik ik weer op om de operators af te lossen. Die operators gingen na de aflossing gelijk naar bed. 's Middags ben ik weer naar bed gegaan al viel het in slaap vallen niet mee. Van de 4 uur dat ik op bed heb gelegen heb ik er maar 2 geslapen. Toch was dat voldoende om er aan het begin van de avond weer vol tegenaan te gaan. Eigenlijk ging dit zo de hele contest door en dat werkte bijzonder goed.
De laaste dag is niemand overdag meer gaan slapen al gaan we dat de volgende contest wel doen omdat de laatste loodjes toch wel zwaar waren.

In N1MM was ook goed te zien dat de pauses mooi verdeeld waren en dat iedereen regelmatig rust nam. Als je niet scherp bent ga je fouten maken, kun je calls niet meer goed opnemen en loopt de QSO rate aanzienlijk terug. Op tijd naar bed gaan is dus echt heel belangrijk.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PD7BZ
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:14
Roepletters: PD7BZ
Locatie: Schoonoord (Dr.)
Contacteer:

Re: CQ WW

#29 Bericht door PD7BZ »

Ja een erg goeie score.
Was ook erg leuk dat de 10M zo open was,vooral op zaterdag.

Jullie hebben daar natuurlijk ook het gebruik van de antenne's van Erik,PD1DX.
Met zulke antenne gaat het natuurlijk wat makkelijker als hier bij mij met mijn FB33,hi.
Ben hier ook erg tevreden met het resultaat.Bedoeling was om meer punten te krijgen als in 2008.Toen had ik iets onder de 50.000.
Dit jaar ben ik over de 200.000 heen gegaan.

73's
Bernard PD7BZ
http://www.pd7bz.nl
http://pd7bz.blogspot.com/

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: CQ WW

#30 Bericht door xxxx »

Dat slapen is inderdaad meestal een probleem, maar wel van groot belang om zo scherp mogelijk te blijven........Maar ja soms is het ook wel even lekker om wat te babbelen en een biertje te drinken......

Jelle

Plaats reactie