CQ WW

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

CQ WW

#1 Bericht door PD2R »

Hallo allemaal,

nog een paar uur en dat gaat 1 van de grootste contesten van het jaar weer van start, de CQ WW.
Vorig jaar Single Operator High Power met de call PI4COM, dit jaar Multi Two bij PI4DX.

Het zullen 48 zware uren worden maar gelukkig ben ik maandag vrij :mrgreen:

Voor de "normalere" mensen onder ons, je kunt natuurlijk ook een paar puntjes weg geven wanneer het jouw uit komt, het is niet verplicht om de hele 48 uur mee te doen :wink:
Zoals al vaker is aangehaald is het ook niet verplicht om aan het einde van de contest je log in te sturen. Doe je dat echter wel dan kun je altijd rekenen op een vermelding in de Electron.

De exchange bestaat deze contest uit het rapport (59) en de CQ zone, in ons geval is dat zone 14.

Iedereen mag iedereen werken maar stations van een ander continent zijn meer punten waard. Bovendien is elk nieuw land en elke nieuwe zone een multiplier.

Voor meer info over de regels zie deze link.

Veel plezier!

P.s. Voor de contest haters die tegen beter weten in toch dit draadje lezen, op voorhand alvast mijn excuus voor de overlast die jullie ongetwijfeld weer van ons zullen ondervinden.
Deze mensen zullen dit weekend hun heil moeten gaan zoeken op 30, 17, 12, 6 en 2 meter, 70, 23 of 13 centimeter of op de reguliere banden maar dan in CW of 1 van de digitale modes.
Mocht dat geen uitkomst bieden dan heb je nog een paar opties tot je beschikking:
A; Je kunt mee doen en er wellicht achter komen dat contesten stiekem toch heel leuk is.
B; Of dit weekend de radio te laten voor wat het is.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: CQ WW

#2 Bericht door Steef »

Wel mee eens, maar .........

Er zijn op de banden ook aanbevolen contest segmenten.
Dus kunnen anderen ook op 160,80,40,20,15 en 10 op een andere manier plezier beleven aan de hobby. (al zal dat deze contest niet mee vallen :twisted: )

Succes Maarten!
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CQ WW

#3 Bericht door PD2R »

Klopt helemaal Steef, maar wat in de ene regio een contest vrij segment is, kan in een andere regio "contest approved" zijn.
Desondanks houden we er uiteraard rekening mee.

Veel succes!
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PE1KL
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 nov 2005, 19:43
Locatie: Waspik

Re: CQ WW

#4 Bericht door PE1KL »

[quote="PD2R"]
Zoals al vaker is aangehaald is het ook niet verplicht om aan het einde van de contest je log in te sturen. Doe je dat echter wel dan kun je altijd rekenen op een vermelding in de Electron.

quote]

Het is maar een kleine moeite om het log wel in te sturen, een deelnemend station wordt gedupeerd door niet ingezonden logs. Dus ik ben van mening om gewoon de logs in te sturen, tegenwoordig met log software en E mail is dit zo gepiept.
Om de punten te laten meetellen voor de afdelingscompetitie is het inderdaad niet nodig om het log in te sturen.

Best '73
Kees

PA3
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:03

Re: CQ WW

#5 Bericht door PA3 »

PD2R schreef:P.s. Voor de contest haters die tegen beter weten in toch dit draadje lezen, op voorhand alvast mijn excuus voor de overlast die jullie ongetwijfeld weer van ons zullen ondervinden.
Deze mensen zullen dit weekend hun heil moeten gaan zoeken op 30, 17, 12, 6 en 2 meter, 70, 23 of 13 centimeter of op de reguliere banden maar dan in CW of 1 van de digitale modes.
Mocht dat geen uitkomst bieden dan heb je nog een paar opties tot je beschikking:
A; Je kunt mee doen en er wellicht achter komen dat contesten stiekem toch heel leuk is.
B; Of dit weekend de radio te laten voor wat het is.
Aangezien de bovenstaande suggesties mij niet erg bevallen (als PDer mag je niet op 30, 17 en 12 uitkomen en ik vergeet het maar, ik ben niet competetief ingesteld, dus contesten gaat er bij mij echt niet in) even een aanvulling......
C: je soldeerbout heet stoken en het projectje afmaken dat al jaren op de plank ligt.
D: een antenneontwerp bouwen dat je ergens had gezien.
E: Gaan SWLen (ik heb sinds kort Radio Thailand weer ontdekt).
F: In Gelderland is het op zaterdag gratis een museum bezoeken. Het luistermuseum in Bennekom is een beetje gerelateerd aan onze hobby.
G: Je shack opruimen en alles verzamelen voor de Dag van de Amateur. (Ik ben nog op zoek naar een Kenwood TR-9300).
H: wie pakt het stokje op?

73

Hans

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1801
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: CQ WW

#6 Bericht door PA9CW »

Of het hele weekend op dit forum discu"zeuren" over voor en tegenstanders van contesten. :lol:

PS Je log ALTIJD inzenden........

En Suc6 met deze contest. Ik ben niet QRV in phone contesten.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

PA3
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:03

Re: CQ WW

#7 Bericht door PA3 »

PA9CW schreef:Of het hele weekend op dit forum discu"zeuren" over voor en tegenstanders van contesten. :lol:
Nah, hoeft niet, heb ik al duidelijk gemaakt. Contesten is voor losers :twisted:

Ah, ik heb hem.....
H: de bijna nieuwe (K)Ubuntu distributie installeren en uitproberen. (apt-get rocks, dat weet iedere SuSe gebruiker toch wel :wink:
I: .....

Hans

P.S. voor een ieder die het niet snapt: ik ben vandaag in een baldadige bui, dus neem aub mijn kwinkslagen voor wat ze zijn.......kwinkslagen. Gelukkig heb ik een weekje vrij van werk, dus volgende week is alles weer bij het normale. (Zucht, gelukkig....)

PA2RJ
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 jan 2006, 00:27
Locatie: Borne
Contacteer:

Re: CQ WW

#8 Bericht door PA2RJ »

Zelf doe ik niet mee met contesten wat een tijd bij een contest groep gezeten.
Wie weet ga ik het wel een keer weer proberen vanuit huis maar om verder te gaan met het lijstje op de plek van I zou leren kunnen staan ... het examen is dan wel door de week en als je die haalt dan mag je ook op de WARC banden uitkomen.
Dat is handig ....
Of zeg ik nu iets gevaarlijks
FT-857 / TM-D700e / TH-D7e G2.0 / Elecraft K2 in aanbouw

PA3
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:03

Re: CQ WW

#9 Bericht door PA3 »

PA2RJ schreef:Of zeg ik nu iets gevaarlijks
Je zegt precies waar ik nu mee bezig ben. Maar ik leer op het moment door te knutselen, dus ik breng de boeken in de praktijk. Maar bedankt....

I: als PDer in de boeken duiken om je F-licentie te halen.
K: ......

Hans

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: CQ WW

#10 Bericht door Ton_O_E »

dx-jagen!! Is een stuk makkelijker tijdens een contest
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CQ WW

#11 Bericht door PD2R »

PE1KL schreef: "een deelnemend station wordt gedupeerd door niet ingezonden logs."
Hallo Kees,

Een deelnemend station wordt niet gedupeerd door een station welke zijn log niet op stuurt. Je moet echter wel zorgen dat je minstens een stuk of 5 stations werkt welke hun log wel insturen zodat jou call door de robot niet als "unique" wordt aangemerkt.
Maar zoals Kees terrecht opmerkt is het insturen van het log tegenwoordig zo gepiept, zeker wanneer je een recent contest log programma gebruikt. Er is dus eigenlijk geen reden om het log niet in te sturen.

Hansfong: Bedankt voor de aanvulling :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: CQ WW

#12 Bericht door fred101 »

K: ben net na jaren Kubuntu terug naar ubuntu gegaan.
L: VNA afbouwen
M: 2 meter set afbouwen
N: wat leuke meetexperimenten
O: ik heb nog een dozijn restauratie projecten staan.

Ik ga proberen dit weekeind ook eens wat te werken in de contest en blij dat het zonder log mag want ik heb een logboek wat daar (voor zover ik kan vinden) niet voor geschikt is dus ik vind dat log verhaal een ramp. Ik gebruik geen pc in de shack dus ik moet ook alles daarna in gaan kloppen. Voor een contest zou ik dat dus twee keer moeten doen. Ik gebruik CQRlog, een heel mooi linux pakket.

succes in de contest.

Oja als ze dat 59 weg laten, kun je meer stations werken, het is toch een zinloos rapport aangezien ze rustig 59 geven als ze je call pas na 10x herhalen hebben genomen.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: CQ WW

#13 Bericht door Ton_O_E »

- Een sstv/cw/rtty/psk interface bouwen
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PA2LS
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 apr 2005, 18:16
Roepletters: PA2LS
Locatie: Antwerpen

Re: CQ WW

#14 Bericht door PA2LS »

PD2R schreef:Een deelnemend station wordt niet gedupeerd door een station welke zijn log niet op stuurt
Hoi,

Een deelnemend station wordt wel gedupeerd door een station welke zijn log niet op stuurt.
Voorbeeld: Citaat uit de regels van de PACC contest:

Een QSO wordt niet geteld maar levert ook geen straf QSO’s op indien:
Het tegenstation duidelijk niet een contestdeelnemer is (b.v.‘001’ exchange in meerdere
logs),

Als deelnemende stations geen logs hoeven in te sturen zou in theorie alle verbindingen zelf bedacht kunnen worden. Want er is geen controle meer. Je zou dan eerste kunnen worden zonder een enkele QSO te maken. Al zal dit niet zo maar gebeuren, maar het is mogelijk.

Zoals al eerder is gezegt, insturen van het log is zo gebeurd.

'73 Lisa

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CQ WW

#15 Bericht door PD2R »

Beste Lisa,

Wel goed lezen, wat daar staat is wanneer een station herhaaldelijk het serie nummer 001 geeft, het station niet als deelnemer van de contest wordt aangemerkt.
Dit heeft niets te maken met het al dan niet insturen van het log.

Geloof me, ik constest inmiddels al een paar jaar, voorheen bij PI4COM en nu bij PI4DX. Daarnaast heb ik dit jaar deel genomen aan de Contest University in Wyboston Engeland en lees ik al weer een poosje de National Contest Journal (NCJ).
Zowel in de NCJ als op de CTU heb ik meerdere malen bevestigd gekregen dan het insturen van een log niet noodzakelijk is.
Zoals ik ook al meerdere malen heb aangeven moet je er wel voor zorgen dat je call bij meerdere stations in het log staat zodat de contest robot jouw call niet als uniek aanmerkt.
Staat jouw call dus maar bij 1 persoon in het log dan bestaat de mogelijkheid dat het QSO wordt afgekeurd en dat de inzender van het log eventueel strafpunten krijgt.

Als ik geen punten zou hebben ontvangen voor ieder QSO welke ik gemaakt heb waarvan het station zijn of haar log niet had ingestuurd, dan had ik dat zeker gemerkt aan mijn score.

Ik hoop dat we dit broodje aap verhaal nu kunnen laten rusten en dat we weer lekker (contest) QSO's kunnen gaan maken.

Op dit moment staan er al weer 2520 QSO's in het log en we zijn nog niet eens aan de 2e dag van de CQ WW begonnen. We mogen dus niet klagen.

73, de PI4DX crew
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Plaats reactie