SSB Field day

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

SSB Field day

#1 Bericht door PD2R »

Morgenochtend vroeg vertrekken Sven PA1SVM, Johan PD2DX en de ondergetekende naar Denemarken. We zullen daar meedoen aan de SSB field day contest als OZ5GX/p.
Tijdens mij vakantie vorige jaar heb ik een club zendamateurs ontmoet en zij nodigde mij toen uit om mee te doen met de field day. Dat heb ik toen gedaan en we hebben heel veel plezier gehad. Daarbij heb ik ook nog eens nieuwe vrienden gemaakt.

Dit jaar ontving ik een mail of ik weer mee wilden doen. Na overleg met Sven, Johan en de club in Denemarken, besloten we om met z'n drieën te gaan.

We nemen diverse apparatuur en antennes mee om op alle banden uit te kunnen komen. Denk aan een Spiderbeam, verticals en dipolen voor 40 en 80 meter en een draad voor 160.

We hopen dat we goede condities hebben en zullen speciaal luisteren naar Nederlandse (veld dag) stations.
We hopen jullie te kunnen werken.

73, Maarten
PD2R
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: SSB Field day

#2 Bericht door Steef »

Hoi Maarten,

Leuk man!!

Ik hoop dat het goed gaat allemaal, en je te werken uiteraard! (met PI4CG/p zijn wij dit weekend QRV)

Succes!
Wie praat luistert niet

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: SSB Field day

#3 Bericht door xxxx »

Hey Maarten,

Veel plezier daar en alvast een goede contest, hoop je dit weekend ook te werken wij zijn actief met PI4EME nabij Beetsterzwaag.

Groeten Jelle

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1032
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: SSB Field day

#4 Bericht door PD5DJ »

Hee da's inderdaad leuk!

Helaas gaat de velddag hier niet door ivm veel mensen die ziek zijn.. :(
En kan zelf de zondag niet..

Volgend jaar beter..

Misschien tot horens ik houd jullie in de gaten.

Have fun!! and suc6

Gr. Bjorn - PD5DJ
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: SSB Field day

#5 Bericht door PE7EB »

PA6ARC/p zal vanuit Eenigenburg (JO22ir) actief zijn, wie weet komen we elkaar tegen op een van de banden Maarten.

De crew zal bestaan uit: PE1REA, PD0FSB, PA3WEG, PF2T, PD1RIN en ondergetekende PE7EB.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: SSB Field day

#6 Bericht door xxxx »

En heren hebben we allemaal een goede contest gehad?.

Ben benieuwt naar de diverse ervaringen

Gr Jelle

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1032
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: SSB Field day

#7 Bericht door PD5DJ »

Zeker een leuke contest gehad, alleen geen field day.
Toen ik op het laatste moment hoorde van de All Asian contest ben ik daar voor gegaan.
Al met al toch leuke verbindingen gemaakt.

Volgend jaar hoop ik met de club weer actief met de SSB fieldday te zijn.
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

pa1bjs
Berichten: 1137
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: SSB Field day

#8 Bericht door pa1bjs »

heb indd nog wat mobile stations gewerkt (K/W/JA en veel in europa)
Ben maar een uurtje bezig geweest en toch wel leuke verbindigen gemaakt
groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: SSB Field day

#9 Bericht door Steef »

Ja hoor, was leuk!

En het weer viel alles mee :D

We hebben veel verbindingen gemaakt, lekker ge BBQ 't , en lol gehad.

Dus ja, best wel leuk.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
on5rz
Berichten: 188
Lid geworden op: 02 mar 2008, 22:55

Re: SSB Field day

#10 Bericht door on5rz »

Hej Steef,
bedankt voor de twee x 4 puntjes op 80 en 40. was dit vanuit Sæby of in de ruime omgeving ? je ziet, da wordt hier gelezen he.. iets deftig gewerkt btw op lowbands ?
raf/on5rz/on9bd

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: SSB Field day

#11 Bericht door Steef »

Hoi ON5RZ,

Ik denk dat je Maarten bedoelt?
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
on5rz
Berichten: 188
Lid geworden op: 02 mar 2008, 22:55

Re: SSB Field day

#12 Bericht door on5rz »

ik heb de naam/qth en qsl-info niet gevraagd tijdens de contest hi, zou kunnen hi

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: SSB Field day

#13 Bericht door PD2R »

Hallo allemaal,

Gisteravond om 19:00 u waren we weer terug uit OZ. Zelf heb ik het genoegen gehad om een aantal van jullie te mogen werken of voorbij zien komen in het log.

Vrijdag avond arriveerden we rond 18:00 u in Saeby. We werden opgevangen door Joergen (OZ1GWD) van de OZ5GX groep op het grondgebied van 1 van de clubleden die zelf helaas niet aanwezig kon zijn. Zijn tuin is zeer riant met aangrenzend weilanden die ook van hem zijn.
Ruimte genoeg dus om de antennes op te zetten.
Joergen had zijn caravan meegenomen en die werdt alvast op zijn plek gezet zodat wij daar de nacht konden door brengen.
Daarna nam hij ons mee naar zijn huis alwaar zijn vrouw een riante maaltijd had bereid. Tonnetje rond bracht hij ons enkele uren later terug naar de contest lokatie waar wij om 24:00 u lekker in onze slaapzak kropen.
De volgende ochtend werd er om 08:00 u op de caravan geklopt. Het was Dan (OZ2DAN) die ons op kwam halen om bij hem thuis te ontbijten. Om 09:30 u waren we weer terug op de contest lokatie. Er waren inmiddels ook andere amateurs geariveerd om te helpen met het opbouwen van de stations.
Er werd een drie delig vakwerk mast in elkaar gezet met een totale hoogte van 12 meter t.b.v. de Spiderbeam. Het opzetten van de Spiderbeam was zo gepiept, mede omdat we hem wat gemodificeerd hebben om hem sneller op te kunnen bouwen. De vertical voor 40 meter is een simpele GP met een kleine 30 radialen. De stralerl word overeind gehouden door een 12 meter fiber glas mast van Spiderbeam.
De Denen hadden intussen een vlaggemast opgezet t.b.v. een dipool voor 80. Wij hadden ook een 18 meter lange fiber glas mast meegenomen om een vertical voor 80 van te maken.
Sven (PA1SVM) heeft daar een goed werkende vertical van gemaakt met in het midden een spoel om het te kort aan lengte van de mast te compenseren.

Om 15:00 u lokale tijd was het zover. Johan (PD2DX) begon op 40 meter en dat ging meteen goed. Ik starte op 20 meter maar dat ging minder voortvarend. Na enige tijd ging de FL 7000 geregeld over de huppel. De SWR van de Spiderbeam bleek niet goed te zijn.
Erg vreemd want tijdens de IOTA had deze Spiderbeam perfect gefunctioneerd. We besloten de mast te kantelen en de SWR rechtstreeks aan de balun te meten met behulp van een analyzer. De bleek op alle banden prima te zijn dus werd de conclusie getroken dat de coax niet goed moest zijn. Na deze vervangen te hebben en nogmaals te meten dachten we het lek boven te hebben. Toen we de nieuwe coax kabel echter weer aan de K3 hadden aangesloten bleek opnieuw de SWR helemaal verkeerd te zijn. 2 slechte coax kabels?!?! Dat zou wel heel erg vreemd zijn. Na nogmaals alles te hebben doorgemeten konden we niets vinden wat de oorzaak kon zijn van dit vreemde fenomeen. Uiteindelijk hebben we de coax kabel langs 1 van de tui draaden naar benende laten lopen i.p.v. langs de mast en het euvel was verholpen.
We weten nog steeds niet wat de exacte oorzaak is geweest dus mocht iemand nog ideeen hebben dan horen wij dat graag.

Rond 19:00 u ging ik op 40 meter verder. Alles ging goed tot op een gegeven moment de Acom 1000 in protect ging en vreemde meldingen gaf. Na het bestuderen van het manual besloot ik de voltage meten van de stekkerdoos die op het aggregaat was aangeloten. Dit was een 380 V diesel aggregaat welk de drie stations aan het begin van de contest netjes van 230 V voorzag. Nu bleek er echter 270 V uit te komen! Foute boel dus. Snel alles afkoppelen en het aggregaat uit zetten. Na enkele minuten zoeken naar de oorzaak bleek al snel dat we dit niet gemakkelijk op konden lossen. Gelukkig was er een 2e aggregaat voor handen en waren we snel weer on air.

's Nachts heb ik nog paar uurtjes op 80 meter gewerkt alwaar ik de teller van 100 QSO's naar 233 QSO's zetten. Op 80 hadden we maar beperkt vermogen en dan gaat het toch niet zo gemakkelijk.

Rond 24:00 u waren de alle Deense amateurs weer naar huis om de volgende ochtend weer terug te komen. Sven, Johan en ik bleven achter om lekker verder te gaan. Het aanbod op alle banden liep zover terug dat we rond 15:00 u maar besloten naar bed te gaan om vervolgens om 06:00 u weer verder te gaan. 40 meter bleek de band te zijn waar het te doen was met aan het eind van de contest een kleine 700 Q's in het log. 20 bleef ver achter met uit eindelijk zo'n 180 Q's in het log. De oorzaak daarvan is nog steeds een beetje gissen. Wel weten we dat we de eerste dag de run naar de USA hebben gemist vanwege problemen met de Spiderbeam. We hebben eigenlijk wel alle windstreken kunnen werken maar we hebben nooit echt een lekkere run gehad. Ook op deze band was het vermogen beperkt en dat zal ook zeker een rol hebben gespeeld.
Op 80 meter zijn er uiteindelijk zo'n 260 Q's in het log beland. Op 15 meter heeft Sven nog 15 Q's in het log weten te zetten maar ook dat hield niet over. De scores zijn niet om over naar huis te schrijven maar dat was ook niet het doel van deze field day. Plezier hebben stond bovenaan en dat hebben we zeer zeker gehad.
Wel is het jammer dat de field day contest geen wereld wijde contest is maar per region wordt gehouden. Wanneer dit wel het geval zou zijn denk ik dat het veel interessanter wordt.

We zijn het hele weekend door onze Deense vrienden in de watten gelegd. Het ontbrak ons aan niet en ze wilden niets weten van een geldelijke vergoeding. Ik had 600 Kronen meegenomen die we nog over hadden van onze vakantie van vorig jaar. Ik heb ze allemaal weer mee terug genomen.
Het was een geweldige ervaring en het is zeker voor herhaling vatbaar. Onze Deense vrienden hebben al aangegeven volgend jaar met meer mensen aanwezig te zijn. Ze willen meer en grotere antennes opzetten voor ons. Zij vinden het opbouwen van het station en het gezellig samenzijn het voornaamste en zijn blij dat wij willen komen operaten. Daar hebben wij helemaal geen problemen mee dus volgend jaar zijn we waarschijnlijk weer van de partij!

Aan iedereen die ons gewerkt en/of gespot heeft, dank voor de punten en de support.
De verbaasde reactie van enkele Nederlandse stations wanneer we in het Nederlands antwoorden op hun aanroep waren erg leuk. Jan Willem (PA7JWC) had mijn aankondiging op het forum gelezen en antwoorde gelijk in het Nederlands op onze aanroep. Ook ON5RZ keek niet vreemd op toen OZ5GX/p verbazingwekkend goed Nederlands bleek te spreken want ook hij had het forum gelezen.
Andersom werden we uiteraard ook geregeld in het Deens aangesproken waar wij dan weer geen soep van konden koken. Erg leuk om mee te maken en we hopen er volgend jaar weer bij te zijn.

Tot de volgende Velddag!

Maarten
PD2R
Laatst gewijzigd door PD2R op 16 sep 2009, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA7JWC
Berichten: 167
Lid geworden op: 16 dec 2005, 15:42
Roepletters: PA7JWC
Locatie: Prinsenbeek
Contacteer:

Re: SSB Field day

#14 Bericht door PA7JWC »

Heej Maarten,

Leuk verhaal!
Ik kom van de week nog wel even op het net bij jullie.
volgend keer ga ik met jullie mee...;P

73, Jan Willem
73, Jan-Willem PA7JWC / 5Q7DX

Website: PA7JWC & PA6NB Contest Group
Als je schrijffouten vindt, dan mag je ze houden!

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: SSB Field day

#15 Bericht door PA1SVM »

Japio !! Goed verhaal......


73

Plaats reactie