"Het zijn vaak de eigen luizen die bijten"

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
pe1hzg
Berichten: 921
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

"Het zijn vaak de eigen luizen die bijten"

#1 Bericht door pe1hzg »

... aldus een van de kleurrijke uitspraken van een opsporingsambtenaar van de RCD tijdens een lezing in onze afdeling, vele, vele jaren geleden.

Wat is er aan de hand?
Vandaag is 7100-7200 kHz formeel overgegaan naar de amateur radiodienst, dus niet meer "secondary" met de omroep, maar echt (alleen) van "ons".

Ik heb vandaag eens rondgedraaid om te kijken wat er van deze afspraak terecht kwam, en ik moet zeggen: petje af voor de omroep, je hoort nog wel wat maar de grote kanonnen zijn weg.

Datzelfde kunnen we helaas niet zeggen van onze eigen mede-amateurs.
Met de nieuwe allocatie is een nieuw bandplan actief geworden. Dat betekent, onder andere:
  • 7040-7050 is voor CW, digitaal, in ieder geval geen voice
  • 7100-7130 is niet voor contesten.
Het valt me daarom erg tegen om vast te stellen dat de contest-activiteit op deze stukken net zo hoog is als op de rest van de band. Gemakkelijk hoor: als we ergens voordeel van hebben nemen we het, maar als we ergens rekening mee moeten houden dan "vergeten" we dat even.

Ik ben dus helemaal niet onder de indruk van deze "amateurs", om niet te zeggen, het gedrag van deze contestdeelnemers is schandalig. Het moet maar eens gezegd worden: er zijn nauwelijks wegen om dit soort misbruik aan te pakken. Is het nu zo dat als ik rapporten opstuur over de mensen die zich niet aan deze regels houden, dat ze gedisqualificeerd worden? Zo nee, waarom niet?

Bij welke misdragingen nemen we, als gemeenschap, zelf onze verantwoordelijkheid en spreken we onze eigen mensen er op aan?

Teleurgesteld,

Geert Jan

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

#2 Bericht door Ton_O_E »

Spreek ze er in ieder geval op aan, misschien is het onwetendheid?
Ik heb er niet eens bij stil gestaan, dat dit segment niet voor contesten is, er was inderdaad net zoveel contest activiteit als in het 'oude' deel, een gewoon qso voeren was hier onmogelijk op 40m vandaag. Ik zal zo nog eens kijken hoe het met de omroep stations is, daar had ik overdag nooit zo veel last van, alleen 's avonds.
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#3 Bericht door PA0ETE »

Ik hoop toch zo dat contesten tot in de eeuwigheid verboden blijft op de
WARC-banden. Helaas hebben N-amateurs daar niets aan.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

#4 Bericht door PD2R »

Ik kan alleen terug vinden dat van 7.060 tot 7.100 en 7.130 tot 7.200 contest "preferred" is. Er staat nergens dat het contesten van 7.100 tot 7.130 "verboden" of niet wenselijk is.

Bovendien is het ook nog eens zo dat het bovenstaande alleen voor Region 1 geld en in het bandplan van Region 2 en 3 is daar niets over terug te vinden.

Het bandplan is trouwens een richtlijn en geen wet.

Ik vermaak me trouwens prima tijdens deze contest. Terwijl ik dit type zijn er nog een paar minuten te gaan en dan is de ellende voor jullie weer voorbij en komen de banden weer tot rust. :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PC1I
Berichten: 418
Lid geworden op: 06 jan 2009, 23:29
Roepletters: PC1I
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: "Het zijn vaak de eigen luizen die bijten"

#5 Bericht door PC1I »

pe1hzg schreef:... aldus een van de kleurrijke uitspraken van een opsporingsambtenaar van de RCD tijdens een lezing in onze afdeling, vele, vele jaren geleden.

Wat is er aan de hand?
Vandaag is 7100-7200 kHz formeel overgegaan naar de amateur radiodienst, dus niet meer "secondary" met de omroep, maar echt (alleen) van "ons".

Ik heb vandaag eens rondgedraaid om te kijken wat er van deze afspraak terecht kwam, en ik moet zeggen: petje af voor de omroep, je hoort nog wel wat maar de grote kanonnen zijn weg.

Datzelfde kunnen we helaas niet zeggen van onze eigen mede-amateurs.
Met de nieuwe allocatie is een nieuw bandplan actief geworden. Dat betekent, onder andere:
  • 7040-7050 is voor CW, digitaal, in ieder geval geen voice
  • 7100-7130 is niet voor contesten.
Het valt me daarom erg tegen om vast te stellen dat de contest-activiteit op deze stukken net zo hoog is als op de rest van de band. Gemakkelijk hoor: als we ergens voordeel van hebben nemen we het, maar als we ergens rekening mee moeten houden dan "vergeten" we dat even.

Ik ben dus helemaal niet onder de indruk van deze "amateurs", om niet te zeggen, het gedrag van deze contestdeelnemers is schandalig. Het moet maar eens gezegd worden: er zijn nauwelijks wegen om dit soort misbruik aan te pakken. Is het nu zo dat als ik rapporten opstuur over de mensen die zich niet aan deze regels houden, dat ze gedisqualificeerd worden? Zo nee, waarom niet?

Bij welke misdragingen nemen we, als gemeenschap, zelf onze verantwoordelijkheid en spreken we onze eigen mensen er op aan?

Teleurgesteld,

Geert Jan
Geert Jan,

zo lang het bandplan een aanbeveling is blijft er "ruimte" om daar verbindingen te maken waar een ieder dat wenst. En, contesters zijn kennelijk de enigen die zich niet aan bepaalde regeltjes houden?
Zelf doe ik graag mee met een contest en probeer ik wel het bandplan in acht te nemen maar in het heetst van de strijd ga ik ook wel eens "over de grens".
Wat denk je van lieden die zonder hun call te noemen op de frequentie waar een conteststation zit te werken continue "No Contest, No Contest"zitten te blaten? Het bandplan kennen ze, de voorwaarde dat je je call dient te noemen zijn ze even vergeten. Over misdragen gesproken.

Ook buiten de contesten overkomt het mij (wie niet?) wel dat ik per ongeluk op de verkeerde plek zit. Wat mij dan op valt is dat een ander dan ook kan doen wat hij / zij wil...
Per ongeluk een qso op een SSTV freguentie? Dan merk je dat vanzelf, er wordt gewoon een SSTV sync signaal op gezet om het QSO te torpederen. Moedwillig dus want anders stuurt die persoon wel een plaatje...
Heb ik ook vast veel meer respect voor dan een vriendelijke mededeling dat ik verkeerd zit.
Conteststation op 80 of 40 meter op een deel waar het wel mag?
Grote kans dat je op zondagmorgen zomaar getrakteerd wordt op een netleider of ander gangmaker station die op die frequentie gaat zitten blazen piepen of kraken want "hun"frequentie voor de koffieronde moet vrij.
Nederlandstalig amateur net? Idem, als het een beetje kan zorgt men er in "het voornet" wel voor dat een ieder die in de buurt van de frequentie een qso durft te maken weggezet wordt.
En zo zijn er nog wel wat van die generale ergernissen.

Ik heb zelf een keer meegemaakt dat in een contest iemand verbinding met mij zocht en ik als reactie op het rapport wat ik gaf te horen kreeg:
Je krijgt van mij niets want je mag hier niet contesten!
Niet om dat puntje hoor maar de manier hoe dat dan gebracht wordt zorgt er echt niet voor dat ik meteen vertrek. Later wel want ik ben van nature geen dwarsligger...
Als de persoon in kwestie mij op een wat vriendelijker manier op attent maakt dat ik in een contestvrij segment zit ben ik best bereid te verkassen. Mag men zo "mijn" frequentie overnemen.
Daar kan hij / zij ook gewoon om vragen. Zoiets als, Sorry OM, ik kan nergens een plekje vinden om te QSOén wegens de contest en dit is eigenlijk een contestvrij segment, mag ik deze qrg?
Zeker wel, en dan wil ik ook nog wel de standaard gegevens uitwisselen dan wel een "normaal" QSO voeren. Zo fanatiek ben ik nou ook weer niet.
En laat ik daarna de frequentie aan het tegenstation.

Al met al, een ieder kent zo zijn of haar ergernissen en ik denk dat dat ook wel nooit helemaal zal veranderen.

Het is denk ik meer de manier hoe men gelijk denkt te moeten halen dan de "dwarsheid" van het "misdragende" station die er voor zorgt dat men niet genegen is anders te doen...

73,

Kees PE2KM
-------------------------------------------------------------------------
Van mei 2000 tot en met oktober 2021 vooral bekend als PE2KM
FTdx10, FT-991A, FT-817ND, FTM-300E, VX-6E, Anytone 868UV
-------------------------------------------------------------------------

PC1I
Berichten: 418
Lid geworden op: 06 jan 2009, 23:29
Roepletters: PC1I
Locatie: Deventer
Contacteer:

#6 Bericht door PC1I »

PA0ETE schreef:Ik hoop toch zo dat contesten tot in de eeuwigheid verboden blijft op de
WARC-banden. Helaas hebben N-amateurs daar niets aan.
Dat hoop ik ook!
Ja echt, die banden moeten gewoon contestvrij blijven.

En, wat mij betreft ook N-amateur vrij...
:D

73,

Kees PE2KM
-------------------------------------------------------------------------
Van mei 2000 tot en met oktober 2021 vooral bekend als PE2KM
FTdx10, FT-991A, FT-817ND, FTM-300E, VX-6E, Anytone 868UV
-------------------------------------------------------------------------

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

#7 Bericht door PD2R »

PE2KM schreef: En, wat mij betreft ook N-amateur vrij...
:D
Een beetje een vreemde opmerking, het lijkt mij vanzelf sprekend dat Novice amateurs daar niet komen, ook in de toekomst niet. Wil je als Novice dat wel, ga op een cursus en haal de grote vis akte.

Overigens ga ik er van uit de emoticon bedoeld is om je tekst wat nuance te geven maar dan nog kan ik het niet helemaal plaatsen.
Heeft het te maken met het feit dat je zelf een PE Call hebt?

Ik heb geen lange tenen en voel me ook echt niet aangevallen maar ik ben gewoon nieuwsgierig wat de achterliggende gedachte van jouw opmerking is.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PC1I
Berichten: 418
Lid geworden op: 06 jan 2009, 23:29
Roepletters: PC1I
Locatie: Deventer
Contacteer:

#8 Bericht door PC1I »

PD2R schreef:
PE2KM schreef: En, wat mij betreft ook N-amateur vrij...
:D
Een beetje een vreemde opmerking, het lijkt mij vanzelf sprekend dat Novice amateurs daar niet komen, ook in de toekomst niet. Wil je als Novice dat wel, ga op een cursus en haal de grote vis akte.
Dat was precies wat ik bedoelde..
Ik doelde op John zijn opmerking dat de Novice niets zou hebben aan het contestvrij houden van de WARC banden.
Ik denk dus ook dat, als N de WARC banden zou willen gebruiken, dat alleen moet kunnen door F te gaan worden.

73,

Kees PE2KM
-------------------------------------------------------------------------
Van mei 2000 tot en met oktober 2021 vooral bekend als PE2KM
FTdx10, FT-991A, FT-817ND, FTM-300E, VX-6E, Anytone 868UV
-------------------------------------------------------------------------

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

#9 Bericht door PD2R »

Duidelijk Kees, zitten we op 1 lijn. :wink:

Hoe ging de contest bij jou?
Hier hebben we, ondanks dat de condities tegen vielen, toch aardig gescoord.
Een ruwe score van zo'n 2400 Q's en een 6 miljoen punten. Als we het log gaan nalopen zal er nog wel het een en ander vanaf gaan.
Evengoed zijn we er tevreden mee.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#10 Bericht door PA0ETE »

PE2KM schreef:
PA0ETE schreef:Ik hoop toch zo dat contesten tot in de eeuwigheid verboden blijft op de
WARC-banden. Helaas hebben N-amateurs daar niets aan.
Dat hoop ik ook!
Ja echt, die banden moeten gewoon contestvrij blijven.

En, wat mij betreft ook N-amateur vrij...
:D

73,

Kees PE2KM
Och, ik ken een boel N-amateurs, en over het algemeen zijn dat toch
hele nette kerels en meisjes...

En meer algemeen: het contestverbod op één van die warc-banden is
niet alleen in het bandplan, maar ook in de machtigingsvoorwaarden
vastgelegd. Die band is om die reden met name ook tijdens het weekend
mijn absoluut favoriete HF-band.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

#11 Bericht door KI6APR »

Er is al eerder geschreven over te veel contesten en natuurlijk moet dat voor de hand liggend in het weekend gebeuren. Het andere fenomeen is het bandplan waar een enkeling (?) zich niet aan houdt.

Ik ben zelf niet zo actief met het zenden, maar ik luister wel elke dag en hoor dan nogal het een en ander. Ik hoorde laatst een QSO op 14,230 MHz waarbij men vriendelijk werd gevraagd of het mogelijk was op een paar kHz op te schuiven omdat men op de SSTV frequentie zat. De stations gingen wel QSY, maar met veel tegenzin en met opmerkingen zoals: "Nou ik heb geen behoefte aan SSTV, maar als ze zo nodig een plaatje willen versturen en nog even naar elkaar willen kijken, dan moet het maar. Ik begrijp niet waarom mensen daar interesse in hebben".

Soms lijkt het erg duidelijk "Als ik dit wil doen op deze (mijn) frequentie, dan moet ik dat zelf weten". Het bandplan is immers alleen maar een suggestie?". Vooral tijdens een contest.

Ik doe zelf ook niet mee aan netten, maar wanneer er geen contest is, is er best nog wel een vrije frequentie te vinden. Wanneer er een contest is, is mijn weekend voor wat betreft de radio hobby "shot".

Iedereen mag de hobby op zijn/haar eigen manier leuk vinden als het maar niet met te veel overlast gepaard gaat.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1487
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

#12 Bericht door pa3met »

ik heb gisteren ook wat puntjes weggegeven en 't was ook mij opgevallen op 40m dat niet iedereen zich netjes gedroeg.

Maar laten we wel zijn... er zijn meer amateurs die zich niet netjes gedragen. Het beperkt zich niet alleen tot contests, maar ook gewoon 'door de week' en dat is .... ehh nogal sneu. Je moet constateren dat sommigen het "27 Mc" tijdperk niet ontgroeid zijn.

Het meest vervelende is dat er weliswaar controle zou zijn maar ja, hoe wordt dat 'enforced'? Ik weet van een contestgroep dat die stelselmatig de boel belazeren en dat kotm echt niet ten goede aan de hobby.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1487
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

#13 Bericht door pa3met »

KI6APR schreef: Iedereen mag de hobby op zijn/haar eigen manier leuk vinden als het maar niet met te veel overlast gepaard gaat.

Jan
dat is een concept wat sommigen inderdaad niet begrijpen...

Overigens vind ik de contest-momenten wel leuk omdat ik dan toch met regelmaat nieuwe landen, locators etc kan halen; meestal heb ik de mazzel dat tijdens contesten ik de enige in de straat ben die toetert....
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#14 Bericht door Steef »

pa3met schreef: Ik weet van een contestgroep dat die stelselmatig de boel belazeren en dat kotm echt niet ten goede aan de hobby.

Dat is nogal een uitspraak! :shock:

Ben ik toch benieuwd wie en hoe?
Wie praat luistert niet

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

#15 Bericht door andre »

[quote="PA0ETE
Och, ik ken een boel N-amateurs, en over het algemeen zijn dat toch
hele nette kerels en meisjes...

[/quote]

"ik ken een aantal F -amateurs, en ook deze zijn over het algemeen ook wel nette mensen....."

Volgens mij een wat vreemde woordkeus. Zal wellicht niet zo zijn bedoeld..

on-topic:

Wel leuk om te lezen hoe de discussie weer omslaat geheel los van de inhoud van de oorspronkelijke auteur..
De laatste serie meldingen zijn recentelijk al aan de orde geweest in een ander topic over het onderwerp <contesten>....
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Plaats reactie