contest moe?

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
andre
Berichten: 2481
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

contest moe?

#1 Bericht door andre »

Laat ik eens een open deur intrappen door te stellen dat ik bij diverse amateurs proef dat er een apathie aan het ontstaan is ten opzichte van contesten. Nu ben ik zelf beslist geen contest amateur, maar wil zo nu en dan best eens wat punten weggeven.

Waar het natuurlijk om gaat is dat er op hf een overvloed is ontstaan aan allerhande contesten, op alle banden, in alle mogelijke modes. Er zijn dagen(weekenden) dat er diverse landen contesten organiseren, resulteerd in het gegeven dat er doorgaans elk weekend wel een contest aan de gang is. Mijn stelling dan ook is, dat dat voor een grensoverschreidende hobbie wel wat veel is. En dat is dan net wat ik bemerk om mij heen...te veel.
Als elk land zijn eigen olympische spelen zou houden....

Nu weet ik dat, zoals ik al eerder aangaf, dit een open deur is voor alle fanaten, maar ben toch wel benieuwd naar de reacties.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

#2 Bericht door PA2LAD »

Volledig begrip. Ben zelf radiotechnicus (en ondernemer) van beroep en die zeldzame keren die ik achter mijn set kruip om van mijn hobby te genieten kom je inderdaad een overvolle band tegen met weer één of ander contest die loopt. Niet iedereen houdt daarvan en ik hoop dat met de uitbreiding van de 40m band er genoeg ruimte overblijft om een leuk QSO te voeren met een andere radiovriend waar ook ter wereld.

Gebruikersavatar
PA3AOT
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 mar 2007, 13:36
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

#3 Bericht door PA3AOT »

Op de WARC banden is geen contest station te bekennen hoor.
Voor diegene die niet weten wat de WARC banden zijn 12, 17 en 30 meter.

Wees blij dat de banden nog zo gevuld zijn en bedenk hoeveel mensen/zendamateurs er plezier aan beleven.
De beste stuurlui staan aan wal
http://www.pa3aot.nl ex PA7KW

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: contest moe?

#4 Bericht door SM0FLY »

8)

73/Bram
Bijlagen
steppir skip contest .jpg
steppir skip contest .jpg (23.12 KiB) 5946 keer bekeken

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

#5 Bericht door PD2R »

Waarom zitten de banden vol met contesters? Omdat veel amateurs er plezier aan beleven.
Hoeveel activiteit is er op de banden wanneer er geen contest is? Aanzienlijk minder.

Er zijn maar een aantal grote contesten per jaar waarbij de banden echt vol zitten met contesters (bv: CQWW, CQ WPX, IARU HF Championship). Deze grote contesten zijn vaak op 2 verschillende data; een CW contest en een SSB contest. Wanneer er dus een CW contest is kun je je uitleven in Phone. Bij een SSB contest kun je je in CW uitleven.
Bij de overige kleine contesten is het vaak niet zo druk en is het dus absoluut geen probleem om een "normaal" QSO te kunnen voeren.
Bovendien zijn de contesten in het weekend en blijven er dus nog 5 contest vrije dagen per week over.

Aan de andere kant:
Er zijn contest vrij segmenten maar veel contesters lijken zich daar weinig van aan te trekken.
Dan hebben we nog de contest vrije banden (WARC).
WARC banden kunnen de oplossing zijn maar daar hebben de N amateurs niet zo veel aan.
Bovendien zijn de banden zoals 12 en 17 meter erg afhankelijk van propagatie en 30 meter is een CW only band.

Maar het blijft een feit dat contesten erg populair is en dat juist de populariteit de oorzaak is dat de banden zo vol zitten.

Dit heeft de potentie om een erg lang draadje te gaan worden :roll:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

andre
Berichten: 2481
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

#6 Bericht door andre »

Om mijn verhaal even compleet te maken wilde ik de warc banden 30-17 en 12 meter buiten de discussie houden, voor de bekende redenen namelijk het gegeven dat daar wat grillige propagatie's zijn, hele volksstammen transceivers hebben waar deze banden niet op zitten en de beperkingen die zijn gesteld aan het gebruik van sommige van deze banden.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

#7 Bericht door KI6APR »

Contests zullen echt wel ergens goed voor zijn maar het is wel iets te veel van het goede wanneer er geen contest vrij weekend meer te vinden is.

Je raad het al, ik ben zelf geen contester. Een verbinding waarbij je alleen maar je call en een rapport mag geven vind ik helemaal niet interessant. Ik werk ook met PSK en RTTY en die contests zijn helemaal erg. Gewoon een paar macro's en je hoeft verder niets to doen dan alleen maar de call in te voeren (copy and paste?) en een RST te kiezen van een drop down menu.

Is het niet zo dat iedereen toch altijd 5 en 9 is tijdens een contest?

Ik luister wel eens naar een contest en na een paar minuten draai ik de volume knop helemaal linksom en ga dan iets anders doen.

Voor mij hoeft het niet en omdat er mensen zijn die er wel plezier aan beleven mag het best een paar keer per jaar maar niet elk weekend.

Nu even serieus, ik weet echt niet hoeveel contests er zijn. Ik weet alleen maar dat er erg veel zijn. Wanneer een percentage van de contesters ook normale QSO's zouden voeren, kan het toch nog gezellig worden op de banden. Kortom, slechts een heel klein percentage van de zendamateurs is actief zodat soms de illusie ontstaat dat de propagatie slecht is omdat er niets te horen is. (Ik weet wel dat het veel beter kan dan een flux van 69 een een sunspot nummer van 0.)

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Gebruikersavatar
PA2O
Berichten: 85
Lid geworden op: 06 jan 2009, 23:11
Locatie: Omgeving Uden, Oss
Contacteer:

#8 Bericht door PA2O »

Dat vind ik inderdaad vaak zo'n onzin. Is dat om tijd te besparen ofzo? "Thank you [call], you're Five-Nine!" en dan vervolgens echt alle letters van de call verkeerd uitspreken, omdat ze gewoon onverstaanbaar zijn.

Zelfs in het Veron cursusboek voor F las ik het: "Het uitwisselen van gegevens gaat razendsnel en er is soms nauwelijks gelegenheid om te vragen om herhaling. Als bevestiging wordt alleen maar een signaalrapport uitgewisseld en hoe zwak het station ook is, het is altijd 59(9)!". Ik heb nooit zo van wedstrijden gehouden puur om punten te halen.

Maarja.. Ik zal de contest-spirit wel niet hebben. ;)
Voorheen PA1RVK
Met een hamer past alles en met plakband plakt alles, als het dan nog niet blijft hangen, gebruik dan tie-wraps.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

#9 Bericht door PD2R »

Zucht...
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA3AOT
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 mar 2007, 13:36
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

#10 Bericht door PA3AOT »

Rudy schreef:Dat vind ik inderdaad vaak zo'n onzin. Is dat om tijd te besparen ofzo? "Thank you [call], you're Five-Nine!" en dan vervolgens echt alle letters van de call verkeerd uitspreken, omdat ze gewoon onverstaanbaar zijn.

Zelfs in het Veron cursusboek voor F las ik het: "Het uitwisselen van gegevens gaat razendsnel en er is soms nauwelijks gelegenheid om te vragen om herhaling. Als bevestiging wordt alleen maar een signaalrapport uitgewisseld en hoe zwak het station ook is, het is altijd 59(9)!". Ik heb nooit zo van wedstrijden gehouden puur om punten te halen.

Maarja.. Ik zal de contest-spirit wel niet hebben. ;)
Met deze opmerking bekritiseer je ook het, DX-WERKEN, dat gaat nog sneller dan contesten en dit gaat de hele week inclusief weekend.
Weet jij wel eens wat contesten is?
De beste stuurlui staan aan wal
http://www.pa3aot.nl ex PA7KW

Gebruikersavatar
PA2O
Berichten: 85
Lid geworden op: 06 jan 2009, 23:11
Locatie: Omgeving Uden, Oss
Contacteer:

#11 Bericht door PA2O »

Sorry als ik "wat" bot over kwam. Blijkbaar begrijp ik het niet helemaal goed.

In een weekend tijd stapels stapels QSO's maken is gewoon niet mijn ding. Bij mijn weten hoeft bij het DX'en in het algemeen een QSO niet per definitie kort te zijn. Uiteraard is dit erg afhankelijk van je doel en de wijze waarop je werkt. Bij een contest richt je je echter puur op dat soort korte QSO's om er zoveel mogelijk te maken.

@PD2R:
Je mag best ingaan op mijn opmerking hoor. Ik vind het zelf echter prettiger als iemand dan ook een gerichte opmerking maakt, zoals PA3AOT.

Ik ben nieuw in deze wereld en dan kun je fouten maken. Helaas heb ik soms de neiging om dit op een botte manier te doen. Mijn excuses als iemand zich hierdoor aangevallen voelt.
Voorheen PA1RVK
Met een hamer past alles en met plakband plakt alles, als het dan nog niet blijft hangen, gebruik dan tie-wraps.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#12 Bericht door PA0ETE »

Niet alle contesten zijn strontvervelend voor de niet-contesters. Kijk maar
eens op 6 meter bij de locatorcontest. 2 MHz aan lege frequenties, en
drie, vier hoorbare stations die CQ geven. Die werken als ze een echt
goede locatie hebben dan 21 of zo stations. Maar het telt wel hard mee
voor de multiplier heb ik begrepen. Ik deel dan graag wat punten uit.

Wel baal ik in het weekend vaak. Dan wil ik leuk wat QRP-verbindingen maken,
maar daar kom je dus echt niet aan toe. Ik kan gelukkig ook door de week, en
mijn favoriete band is 30 meter met de seinsleutel, maar soms begint het op 20
meter al op vrijdag aan het begin van de middag. Dat vind ik als contest-
buitenstaander toch ook wel een beetje veel...

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

#13 Bericht door PE7EB »

Weet jij wel eens wat contesten is?
Voor mij is dat:
  • 1 - elke 2e dinsdag van de maand gezellig met een groepje amateurs bij elkaar in één shack verbindingen maken onder het genot van een potje bier (WANLC)

    2 - twee keer per jaar met een groep van minimaal 5 amateurs, 2 caravans en een zooitje ijzer en aluminium, onder het genot van nog veel meer bier en een BBQ er een prettig gestoord weekend van maken. (velddagen)
En zo heeft ieder er zijn eigen kijk op en gevoel bij.

Wat ik wel jammer vind, is dat ik de afgelopen 2 dagen weer heel veel contest verbindingen op 2m over Europa heb zien gaan, maar als ik nu CQ zou roepen, (de contest is weer over) komt er niemand retour.
De 2m band lijkt vaak morsdood, maar dit komt vaker door de amateurs dan door de band, tropo tot 500 km is eigenlijk dagelijks te werken, maar bijna niemand neemt nog de moeite om nieuwe amateurs aan verbindingen te helpen. Doen ze het toevallig wel, dan is de QSL respons ook nog eens bedroevend laag.

Contesten, van mij mogen ze, maar maak ook eens "gewone" verbindingen.

Eric
Laatst gewijzigd door PE7EB op 08 mar 2009, 19:07, 2 keer totaal gewijzigd.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PD0HAW (Harm)
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2009, 18:16
Locatie: Bij Ellert en Brammert

#14 Bericht door PD0HAW (Harm) »

PA3AOT schreef:
Rudy schreef:Dat vind ik inderdaad vaak zo'n onzin. Is dat om tijd te besparen ofzo? "Thank you [call], you're Five-Nine!" en dan vervolgens echt alle letters van de call verkeerd uitspreken, omdat ze gewoon onverstaanbaar zijn.

Zelfs in het Veron cursusboek voor F las ik het: "Het uitwisselen van gegevens gaat razendsnel en er is soms nauwelijks gelegenheid om te vragen om herhaling. Als bevestiging wordt alleen maar een signaalrapport uitgewisseld en hoe zwak het station ook is, het is altijd 59(9)!". Ik heb nooit zo van wedstrijden gehouden puur om punten te halen.

Maarja.. Ik zal de contest-spirit wel niet hebben. ;)
Met deze opmerking bekritiseer je ook het, DX-WERKEN, dat gaat nog sneller dan contesten en dit gaat de hele week inclusief weekend.
Weet jij wel eens wat contesten is?
Je vroeg het wel niet aan mij, maar leg het eens uit.
TRX: Yaesu FT-7800E
Ant: Daimond X200 (+30m sealevel)
Loc: JO32JU

Gebruikersavatar
PA3AOT
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 mar 2007, 13:36
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

#15 Bericht door PA3AOT »

PD0HAW (Harm) schreef:
PA3AOT schreef:
Rudy schreef:Dat vind ik inderdaad vaak zo'n onzin. Is dat om tijd te besparen ofzo? "Thank you [call], you're Five-Nine!" en dan vervolgens echt alle letters van de call verkeerd uitspreken, omdat ze gewoon onverstaanbaar zijn.

Zelfs in het Veron cursusboek voor F las ik het: "Het uitwisselen van gegevens gaat razendsnel en er is soms nauwelijks gelegenheid om te vragen om herhaling. Als bevestiging wordt alleen maar een signaalrapport uitgewisseld en hoe zwak het station ook is, het is altijd 59(9)!". Ik heb nooit zo van wedstrijden gehouden puur om punten te halen.

Maarja.. Ik zal de contest-spirit wel niet hebben. ;)
Met deze opmerking bekritiseer je ook het, DX-WERKEN, dat gaat nog sneller dan contesten en dit gaat de hele week inclusief weekend.
Weet jij wel eens wat contesten is?
Je vroeg het wel niet aan mij, maar leg het eens uit.
Waar wil jij uitleg over?
De beste stuurlui staan aan wal
http://www.pa3aot.nl ex PA7KW

Plaats reactie