contest moe?

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2O
Berichten: 85
Lid geworden op: 06 jan 2009, 23:11
Locatie: Omgeving Uden, Oss
Contacteer:

#16 Bericht door PA2O »

PA3AOT schreef:
PD0HAW (Harm) schreef:
PA3AOT schreef:
Rudy schreef:...
...
Weet jij wel eens wat contesten is?
Je vroeg het wel niet aan mij, maar leg het eens uit.
Waar wil jij uitleg over?
Ik denk dat PA3AOT doelt op het "Weet jij wel eens wat contesten is" stuk. Aangezien ik het niet schijn te begrijpen, ben ik ook wel benieuwd wat het contesten dan exact inhoudt. Misschien weet je door het uit te leggen zelfs meer mensen aan te sporen er ook aan te beginnen.
Voorheen PA1RVK
Met een hamer past alles en met plakband plakt alles, als het dan nog niet blijft hangen, gebruik dan tie-wraps.

Gebruikersavatar
PD0HAW (Harm)
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2009, 18:16
Locatie: Bij Ellert en Brammert

#17 Bericht door PD0HAW (Harm) »

Ik dacht dat die vraag niet zo moeilijk was.

Wat is contesten?

Edit: Het antwoord lees ik morgen wel.
TRX: Yaesu FT-7800E
Ant: Daimond X200 (+30m sealevel)
Loc: JO32JU

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

#18 Bericht door PD2R »

Rudy: Mijn "zucht" slaat op het feit dat dit weer uitmond in zo'n nutteloze discussie tussen de voor en tegen standers. Jou relaas over het hele "five-nine" verhaal is ook al zo oud als het hele contesten zelf.

Maar goed, dit is en blijft een discussie forum en ik hoef dit draadje niet te lezen en ik hoef natuurlijk ook niet te reageren. Bovendien vind ik dat als je niets zinnigs aan deze discussie hebt toe te voegen, je jezelf ervan moet weerhouden om te reageren.
In dat opzichte was mijn "zucht" dan ook geheel nutteloos en had beter achterwege kunnen blijven. Mijn excuus.

Het was (en is) in ieder geval niet mijn bedoeling om iemand tegen de borst te stoten.

Back on topic: Een groot deel van de top operators ter wereld, operators met hele goed oren die zelfs in staat zijn om zeer zwakke stations uit de QRM te vissen, operators met zeer veel kennis van propagatie, operators die hun station zo efficiënt mogelijk kunnen gebruiken, zijn contesters.

Nog even dit. Om de leesbaarheid van dit forum zo goed mogelijk te houden is het raadzaam om de quote knop zo min mogelijk te gebruiken. Wanneer je reageert op een post welke vlak voor jou is geplaatst is het nut van quoten helemaal ver te zoeken. :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA3AOT
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 mar 2007, 13:36
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

#19 Bericht door PA3AOT »

PD2R schreef: In dat opzichte was mijn "zucht" dan ook geheel nutteloos en had beter achterwege kunnen blijven.
Ik ga met je mee...

Ik ga nog wat contesten ;-)
De beste stuurlui staan aan wal
http://www.pa3aot.nl ex PA7KW

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#20 Bericht door PA0ETE »

PA3AOT schreef:
PD0HAW (Harm) schreef:
PA3AOT schreef:
Rudy schreef:Dat vind ik inderdaad vaak zo'n onzin. Is dat om tijd te besparen ofzo? "Thank you [call], you're Five-Nine!" en dan vervolgens echt alle letters van de call verkeerd uitspreken, omdat ze gewoon onverstaanbaar zijn.

Zelfs in het Veron cursusboek voor F las ik het: "Het uitwisselen van gegevens gaat razendsnel en er is soms nauwelijks gelegenheid om te vragen om herhaling. Als bevestiging wordt alleen maar een signaalrapport uitgewisseld en hoe zwak het station ook is, het is altijd 59(9)!". Ik heb nooit zo van wedstrijden gehouden puur om punten te halen.

Maarja.. Ik zal de contest-spirit wel niet hebben. ;)
Met deze opmerking bekritiseer je ook het, DX-WERKEN, dat gaat nog sneller dan contesten en dit gaat de hele week inclusief weekend.
Weet jij wel eens wat contesten is?
Je vroeg het wel niet aan mij, maar leg het eens uit.
Waar wil jij uitleg over?
Hihi, dat kan ik ook:
wat had je gewild dat hij zou willen weten?

:wink:

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

#21 Bericht door andre »

Ik begrijp de "zucht"van pd2r wel. Ik ben welliswaar de auteur van dit draadje, maar was ik ook de voorzitter van deze discussie geweest had ik ook al eerder met de hamer op tafel geslagen. Laten we nu deze discussie beperken tot de vraag of er niet te veel contesten zijn. Of je het eens bent met de manier van contesten staat nu niet ter discussie. Dat is een heel ander onderwerp.

Back to basic...
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA2O
Berichten: 85
Lid geworden op: 06 jan 2009, 23:11
Locatie: Omgeving Uden, Oss
Contacteer:

#22 Bericht door PA2O »

Oei.. Laten we allemaal niet gaan vechten om één stukje tekst.

Ik had al zo'n vermoeden dat die "zucht" doelde op het feit dat inderdaad de discussie aanwakkerde, iets waar PD2R al bang voor was. Dit is natuurlijk iets wat nogal snel gebeurt met dit soort topics. Er zijn nu eenmaal altijd voorstanders en tegenstanders en die zullen het nooit 100% eens worden met elkaar.

Misschien is de beste manier om te leren wat het contesten inhoudt er zelf bij te zijn op een dag waarop ze uitgevoerd worden.
PD2R schreef:operators met hele goed oren die zelfs in staat zijn om zeer zwakke stations uit de QRM te vissen
Ik zou me voor kunnen stellen dat je na een dag contesten op die manier helemaal kapot bent. :)

In principe is het hele zendamateurisme een "contest", je bent immers aan het experimenteren met je apparatuur en aan het kijken wat ermee mogelijk is. Soms doen mensen dit echter met een heleboel bij elkaar en wordt het een contest genoemd.
Laatst gewijzigd door PA2O op 08 mar 2009, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Voorheen PA1RVK
Met een hamer past alles en met plakband plakt alles, als het dan nog niet blijft hangen, gebruik dan tie-wraps.

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1800
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

#23 Bericht door PA9CW »

Waarom contesten ?

Ook als zendamateur kan men aan wedstrijden deelnemen. Deze zogenaamde contesten worden ( bijna ) elk weekend gehouden. Het grote voordeel van meedoen aan een contest is dat je in relatief korte tijd zeer veel stations werkt. Waaronder ook nieuwe DX-stations die je goed kan gebruiken om aan je DXCC-lijstje toe te voegen. Net dat ene station dat normaal niet doordeweeks QRV is, maar juist nu wel met deze contest. Als je al zo’n tiental jaren actief bezig bent, kan je aan je lijstje met DXCC’s niet zo snel een nieuwe toevoegen. Ik heb zelf gemerkt dat het met een contest wel het geval is. Dat kan natuurlijk ook komen door mijn bescheiden station. Maar ja, daar moet je het wel mee doen. We kunnen niet allemaal per band een gigantische beam, van tig elementen in de tuin zetten. Nee, over het rijtjes-huis hier zijn twee draden gespannen die een redelijke SWR hebben van 160 tot 10 meter. Let op redelijke SWR, wat niet wil zeggen ideaal. Maar gelukkig maakt de tuner er nog wat van. In tegenstelling tot de grote contest-stations, die dat soort antennes wel hebben. Maar zij hebben dus ook betere oren en daar kan je dus wel gebruik van maken. Gewoon een verbinding met de zoveelste Duitser op 40 meter doordeweeks gaat op een gegeven moment ook vervelen. Zeker als het steeds dezelfde zijn. Dus dan is in het weekend een leuke contest weer eens een uitdaging.

Het begin.

In 2001 heb ik aan een aantal contesten meegedaan. Vooral om weer actief te zijn op HF en eventueel nieuwe DXCC’s te werken. Als eerste ga je op zoek naar een kleine contest waar je rustig aan mee kan doen. Alle regels goed doornemen, en de band afdraaien en punten weggeven. Niet zelf aanroepen, want als je een pile-up krijgt ben je de klos. Tja, de eerste keer zo’n mini pile-up is echt geen pretje. Je wil spontaan alles uitzetten, omdat je niet weet wie je aanroept. Vooral in de PACC bestaat die kans, zelfs met een bescheiden station, want ze hebben toch jouw punten nodig. Ik heb met mijn tweede PACC wel zelf aangeroepen. Momenten lang hoor je niets en opeens drie, vier of meer stations door elkaar. Dat was even zweten. Want ze blijven volhouden. Wel leuk als je uiteindelijk alle calls hebt “weggewerkt”. Dus let op ! Je begint met een stuk of 25 verbindingen. Je bent er al snel een paar uurtjes mee bezig. Dan reken je de score uit en voor de goede orde stuur je die score naar de organisatie.

Software.
Na verloop van tijd merk je al snel dat wanneer je wat handigheid krijgt en meer verbindingen maakt, het uitrekenen steeds moeilijker en intensiever wordt. Bij 25 verbindingen lukt het nog wel. Maar als het meer verbindingen worden, is het tijdrovend. Dan wil je in de contest met een druk op de knop een uitslag kunnen Emailen en klaar. En daar zijn uiteraard genoeg programma’s voor die dat veel beter en nauwkeuriger kunnen als wij zelf met de hand. Ik ben op zoek gegaan naar een contestprogramma wat aan de volgende eisen moest voldoen :
• Gratis.
• Alle, of zoveel mogelijke, contesten ondersteunen.
• Goede ondersteuning voor eventuele vragen.

Ik ben toen uitgekomen bij het programma SD van Paul O’Kane EI5DI op internet. Het is een zeer makkelijk programma, met veel mogelijkheden. Er worden standaard heel veel contesten ondersteund. Vanaf februari 2006 zelfs de PACC voor PA-stations. Als de contest niet wordt ondersteund kan je op de site van Paul zoeken naar de contest en daar staat dan hoe je zelf een template kan maken. Paul heeft op zijn website een mailinglist waar je kan zoeken naar instellingen. Dat wordt zeer duidelijk aangegeven en een kind kan de was doen. Als alles is ingesteld kan je beginnen aan de contest. De score is direct in het scherm te zien. Ook is te zien als je al een station gewerkt hebt, de zogenaamde dupe. Wanneer je klaar bent kan je een Cabrillo log aanmaken en dat kan je per Email naar de organisatie verzenden. Simpeler kan het niet.
Het programma ondersteund ook het aansturen van de transceiver. Ik ben eerst begonnen met de CAT aansluiting van de laptop naar de transceiver. Eerst een zogenaamde 1 op 1 seriële kabel gemaakt met een sub D connector. Pin 2 -> pin 2, pin 3 -> pin 3 en pin 5 -> pin 5. Op mijn laptop zit alleen maar een USB-aansluiting en geen COM poort. Dus middels een USB - > serial adapter de kabel aangesloten en verbinding gemaakt tussen laptop en transceiver. In het programma geef je aan welke com-poort gebruikt wordt voor de radio-control en de radio-name. In mijn geval voer ik in COM 4 en FT1000MP. Als ik nu een station ga loggen, zal het programma de gegevens van de band en mode automatisch uitlezen en loggen. Nooit meer een verkeerd log, in het heetst van de strijd. Het is geen pretje als je er opeens achter komt dat je al een uurtje op een ander band zit te werken, en dat je alle verbindingen op de verkeerde band hebt gelogd. Een harde vloek en alles stuk voor stuk aanpassen. Maar dat hoeft dus nu niet meer. Weer een zorg minder.
De volgende stap is het seinen van rapport en/of call via het programma. Met behulp van de functietoetsen kan je op een simpele manier cq-en of een rapport en volgnummer geven. En de call van het tegenstation. Dat gaat via de LPT of de COM poort. In mijn geval heb ik gekozen voor dezelfde COM poort, zodat ik maar 1 kabel had lopen naar de transceiver. Deze kabel heb ik ook weer zelf gebouwd. Pin 4 ( van 9 PIN connector ) naar een 2 k weerstand die naar de basis van een NPN transistor gaat, de emitor gaat naar de ground en de collector naar de keyer ingang van de transceiver. Op deze manier kan je met het programma voorgeprogrammeerde boodschappen laten seinen. Wel zo makkelijk als je het hele weekend hetzelfde moet seinen. Er zijn 8 boodschappen te programmeren in het SD.ini bestand. In kladblok openen en de juiste tekst in de 8 boodschappen zetten.

MSG1=CQ #R TEST CQ PA9CW Test
MSG2=#C #T #S #E Laatst gelogde call, RST, Volgnummer, Enter
MSG3=TU #R #E TU, PA9CW, Enter
MSG4=#C #T #S #E Laatst gelogde call, RST, Volgnummer, Enter
MSG5=#R PA9CW
MSG6=#T #S #E RST, Volgnummer, Enter
MSG7=#T #P RST, Vorig volgnummer
MSG8=?

Resultaten.

Ik doe aan verschillende contesten mee, zoals de PACC, CQ WW, ARRL DX. Maar ook de wat "kleinere" contesten zoals de UBA, HA DX, CQ 160 m, Helvetia, ARI, CQ-MIR en King of Spain.
Laatst gewijzigd door PA9CW op 08 mar 2009, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#24 Bericht door vk2gwk »

Een contest stelt mensen met bescheiden antennes en vermogen vaak in staat om "zeldzame DX" te werken. Alleen al omdat die DX er dan is en bij andere gelegenheden niet.

Van de kleinere contesten hebben de niet-contesters m.i. nauwelijks last omdat die niet de hele band in beslag nemen. Alleen de "grote" contesten, zoals de CQWW, CQWPX, WAE-DX en de ARRL contest (dit week-end). Maar in zo'n ARRL contest - als je een beetje je best doet - kun je in een keer je Worked All States bij elkaar sprokkelen.

Ik doe vaak voor een paar uur mee maar een heeel weekend, nou nee.
Dan ontdek ik dat banden die al tijden "dood" lijken toch redelijk open zijn.....
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

#25 Bericht door PD2R »

Ik ben het volledig eens met de schrijvers voor mij. Mijns inziens zijn er niet te veel contesten. Het is een kwestie van vraag en aanbod.

Ook voor de niet contester is er nog voldoende ruimte beschikbaar, de weekends met de grote contesten uitgezonderd.

PA9CW: goed verhaal :D
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Plaats reactie