Ervaringen PACC 2009

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Ervaringen PACC 2009

#1 Bericht door PE4BAS »

In de 24 uur dat je in deze echte Nederlandse contest voor de radio zit kun je heel wat meemaken. Positieve of negatieve dingen. Ik ben benieuwd naar de ervaringen. En of er nog wat van geleerd is.

Wat was de gebruikte radio en antenne's?
Hoe waren de condities ?
Nog bijzondere stations gewerkt ?

Score vermelden mag ook natuurlijk, maar die kun je ook terugvinden op dutchpacc.com. :idea:

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1801
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

#2 Bericht door PA9CW »

Erg leuk om weer mee te doen aan de PACC. Ik denk de achtste of zo. Ik had al eens eerder geprobeerd 24 uur mee te doen, maar dat lukte niet. Te vermoeiend. Dit jaar weer een nieuwe poging. Maar om 09.00u ben ik toch afgehaakt. Wel jammer want dan wordt het wel weer drukker. Volgend jaar ga ik gewoon om een uur of 01.00u naar bed en ga 's morgens om 08.00 u weer verder. Je zal op deze manier misschien 75 QSO's missen.
Ik gebruik een Yaesu FT1000MP Mark V en een FB13 en een draad-dipole. Als contest software gebruik ik SD.
Het aantal QSO's zit rond de 350. Op 10 meter nix gewerkt. na 15 minuten naar 15 meter gegaan. Op 15 meter was het ook slecht. Misschien maar 20 QSO's gemaakt. Op 160 meter iets van 10 QSO's. Ik moest de power terug draaien want anders viel de set uit. Ik moet nog uitzoeken of het met instralen te maken heeft/had.
Erg bijzonder is dat op het cluster een melding voorbij kwam om 04.00u van VE9DX, die melde dat ik op 3512.0 zat. Jammer dat ik hem niet heb gehoord.
Volgend jaar zeker weer van de partij. Wellicht weer wat wijzer.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#3 Bericht door Steef »

wij hebben ons prima vermaakt!

opvallend dat een groepje amateurs daar zo veel lol mee kunnen hebben, met zijn allen in een klein hok 24 uur en elkaar niet te lijf gaan :shock: :lol:

Helaas zijn er altijd mensen die een ander zijn lol niet gunnen, maar gewoon negeren en ze druipen vanzelf af.

Ik ga nog een compleet verhaaltje schrijven, en dat wordt dan weer op de site van VHW gezet, maar 1 ding alvast wel.

Ik blijf 40 mtr een echt toffe band vinden. Heb weer echt leuke dingen gewerkt. Helaas heb ik de grey line een beetje gemist, maar de dx was toch echt weer super.

Suriname, Chili, Venezuela, Ecuador, Brazilië enzv met een stukje draad van 10 meter :shock: Echt leuk!
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

#4 Bericht door PD2R »

Ook wij (PI4DX) hebben ons prima vermaakt ondanks de matige condities.
Ons groepje bestond uit 4 N amateurs en 2 F amateur waarvan 1 CW operator. Het was voor ons de eerst keer dat we met deze samenstelling van operators en met deze set up van het station, aan een contest mee deden. Dat maakt dat lang niet alles even vlekkeloos verloopt maar dat zijn dan weer mooi leermomenten voor een volgende keer.

We hebben mee gedaan in de MOST klasse (Multi Opp, Single TRX). In die klasse is het toegestaan om een 2e TRX te gebruiken om multipliers mee te werken. Het multiplier station had erg weinig te doen. Dat was natuurlijk te verwachten gezien de aard van de contest. Er zijn nu eenmaal weinig buitenlandse stations die "CQ contest" gaan geven tijdens de PACC.

Het running station had het ook niet zo druk als we gehoopt hadden. Vaak was het zo dat het eerst half uur op de band vaak lekker aanbod opleverde. Daarna kakte het vaak helemaal in met als gevolg dat je lang aan het roepen was met weinig response.

Aan het einde van de contest stonden er slechts 1104 QSO´s in het log en dat is eigenlijk te weinig.
Ik vermoed dat het aantal hoger had kunnen zijn wanneer we wat meer CW operators hadden gehad. Maar goed, dat zullen we nog moeten uitzoeken.
Het aantal multipliers en wat het punten totaal is weet ik zo niet omdat ik het log hier niet tot mijn beschikking heb.
Ik ben erg nieuwsgierig wat de andere stations in de MOST klasse hebben gedaan om te vergelijken waar we mogelijk punten hebben laten liggen.

Los van het competitieve verhaal hebben we zeker erg veel plezier gehad en hebben we ook weer veel van elkaar kunnen leren.
Wat mij betreft zijn we volgend jaar dus weer van de partij!
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pa1bjs
Berichten: 1137
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#5 Bericht door pa1bjs »

Hallo heren en dames!
Ik heb zelf niet meegedaan met de PACC maar mijn vereniging wel
(Pi4VPO)
Ook MOST, ik heb nog wel even getracht multi's te werken, alleen het hoofdstation was in morse aan het ratelen, dus mijn set werd dicht gedrukt.

Wij hadden diverse ex marconisten in de nachtploeg zitten en die hebben in een korte tijd wel zo verschikkelijk veel morse verbindingen gemaakt.
Als je dat dan ziet gaan, daar ben ik wel jaloers op hoor, gewoon met een juncker 25 woorden per minuut, en tegelijk " vertalen" zodat de leken ook mee konden luisteren....!

Wij hadden een rotary dipole voor 10/15/20m, voor de lagere banden voor elke band een aparte fullsize dipole (160,80,40m).
Amerika op 80 gewerkt, japan, brazilie. heel europa, Nederlandse antillen.

We hadden om 24uur 1000 verbindingen gemaakt, dus ik weet niet wat de eindscore was.

Groet
bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

#6 Bericht door pb1a »

Ook ik heb weer een leuke PACC meegemaakt. Ik doe het altijd individueel omdat ik dan zelf mijn tijden in kan delen en er mee op kan houden wanneer ik het zat wordt. Ik heb een FT 897D voor 40 en 20 meter en een TS 2000 voor 160, 80 en 15 meter. Antennes waren een symmetrische langdraad van 2 x 14 meter en een dipool van 2 x 5,50 meter.
Veel leuke verbindingen gemaakt en ook mensen gesproken die ik in tijden niet gehoord dat. Het is voor mij niet echt een wedstrijdelement, maar gewoon gezellig veel leuke verbindingen maken. Log heb ik al ingestuurd en is goedgekeurd. Zeker voor herhaling vatbaar. Dus als mijn gezondheid het toelaat ben ik er volgend jaar weer.

Gr. Anne PA3FYI

Gebruikersavatar
PA2LEN
Berichten: 338
Lid geworden op: 03 jun 2008, 14:57
Roepletters: PA2LEN

#7 Bericht door PA2LEN »

Hallo allemaal,

dit jaar voor het eerst mee gedaan op de club (pi4vad)
en in een woord GEWELDIg.
wij deden mee in multi-multi .
we waren voorzien van 2 zenders ,
2x2 elements 10-15-20m beam's ,
1x 2x20m dipool 160-80-40m,
1x cp-6 vertical voor hf

er is gewerkt in cw en ssb.
en natuurlijk zijn we 24u in de lucht geweest,
helaas waren de condities niet zeer goed maar we hebben toch een leuk aantal verbindingen gemaakt
'73 Lennart

Kenwood TS-520SE, FT-817nd

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

#8 Bericht door PE4BAS »

Aangezien ik begonnen ben met deze topic kan ik het natuurlijk niet maken om niets te schrijven over mijn ervaringen. Hier mijn verslag dat ook te vinden is op http://pe4bas.blogspot.com .

Gewerkt werd met een zelfgemaakte vertical met autotuner onder het voedingspunt en een G5RV. Een apart verhaal is dat ik zaterdagavond erg veel inspraak had op mijn voicekeyer. Het gekke is dat de radio zelfs uitviel als de voicekeyer aan ging, ook de mike had er af en toe last van. Dit probleem had ik zondagmorgen helemaal niet meer. Kan er geen verklaring voor vinden. Overigens werkte is in de cat. SO-SSB Low power.



:arrow:
De PACC zit er weer op dit jaar. Ondanks alle voorbereidingen was het resultaat toch een beetje teleurstellend. Vooral Zaterdag ging het erg moeilijk. Gelukkig nog veel kunnen goedmaken op 80m. Daar was genoeg te werken. Waarschijnlijk door de aanwezigheid van K5D en de RTTY contest waren er Zaterdag maar weinig stations te horen, laat staan dat ze terug riepen op CQ. Toch waren er 's avonds condities met de west kust van de USA en Canada. Ik werkte nog VE7WY uit de buurt van Vancouver en hoorde diverse QSO uit die richting, maar geen contesters. Later rond 18:45 was de 20m bijna helemaal dicht behalve PJ4NX was er verder niets te horen dan ruis. Toen maar gaan switchen tussen 160/80 en 40m. CQ roepen had weinig zin. In een kwartier roepen kwamen er hooguit 2 stations terug. Dus maar zoeken en werken. Zo werkte ik rond 22:20 op 40m DU4RG, maar ik heb mijn twijfels hierover. Zijn signaal was erg hard en zonder fading en zijn accent klonk erg Italiaans. Ook gaf hij diverse malen dubbele volgnummers uit. Zo kreeg ik nummer 6, maar de volgende 2 stations ook ?? Verder werkte ik op 40m PT7ZZ om 01:27 na vele malen roepen. Weer een nieuwe multi en een voor mij nieuwe DXCC voor 40m. Rond 02:30 op bed gegaan en om 07:45 na een goede nachtrust weer fris voor de radio. De banden tot en met 15m waren op dat moment al open. Dus maar switchen tussen 80/40/20 en 15m. Eigenlijk werkte ik bijna elk station wel dat ik kon horen, dat was vorig jaar wel anders ondanks dat ik toen een hogere score had. De enige die niet lukte was een JA station die hier redelijk hard doorkwam op 20m maar die te veel QRM had waarschijnlijk.

Wat viel mij op dit jaar:
* Nog slechtere condities als vorig jaar, en toen dachten we al dat het slecht was. Alhoewel ik wel de indruk had dat de condities beter waren in het zuiden van het land !
* Een aantal Nederlandse clubstations (PI4) die erg hard waren op 20m maar niets hoorden.
* Een aantal Nederlandse stations die dachten dat ze alleen op de frequentie zaten. Dus gewoon direct CQ roepen en niet even vragen of de frequentie in gebruik was. Ik noem geen calls maar het waren een aantal PA0 stations. Ik zie PA0 stations eigenlijk als OMs die beter zouden moeten weten !
* In verhouding tot vorige jaren minder buitenlandse stations die zaten te roepen, kan ook komen door de slechte condities.

Al met al was het toch weer een leuke contest met voor mij toch weer een aantal nieuwe band DXCC. Alhoewel mijn score van vorig jaar niet verbeterd werd mag ik toch niet klagen.

links:
http://www.dutchpacc.com/

Gebruikersavatar
PA7JWC
Berichten: 167
Lid geworden op: 16 dec 2005, 15:42
Roepletters: PA7JWC
Locatie: Prinsenbeek
Contacteer:

PACC 2009 Bij PI9TP Prinsenbeek

#9 Bericht door PA7JWC »

Voor de mensen die het leuk vinden, ik heb een kleine impressie gemaakt over onze PACC2009 bij PI9TP in Prinsenbeek
je kunt hem vind op: www.pa7jwc.nl

Verder was het een leuk pacc weekend en op naar het volgend jaar!

Jan Willem PA7JWC Crew PI9TP

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

#10 Bericht door PA2RU »

Ik heb er ook aan meegedaan.
Ik had de indruk dat de conditie's dit jaar beter waren dan vorig jaar.
Ook het aantal verbindingen aanzienlijk verhoogt : vorig jaar zo'n 400 , dit jaar een iets meer dan 600.
Jammer dat elk jaar de wpx rtty contest gelijk met de pacc word gehouden.
Veel rtty contesters zaten diep in het cw bandje van 40 te tetteren wat ik als erg storend heb ervaren.
Daarnaast ook wat hinder gehad van de pile-up rond K5D die met een idioot grote split werkt ( 10 kc boven z'n eigen freq en dan 20kc breed luisteren )
Desondanks wel grote pret gehad , en altijd leuk om eens aan de goeie kant van de pile-up te zitten :)

Vorig jaar in de mixedmode meegedaan , dit jaar alleen cw .
73 René PA2RU

pe1br
Berichten: 618
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

#11 Bericht door pe1br »

Ik heb dit jaar weer mee gedaan met PI4ZI
Afbeelding
Op de foto ziet U links de 2 element 80 meter beam, in het midden de 3 element 20 meter beam en rechts de 4 element 40 meter beam.

Voor verdere foto's en resultaten zie het photobook op http://www.pi4zi.nl

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#12 Bericht door Steef »

Lees hier ook iemand van PI4TUE mee?

Ik ben namelijk benieuwd in welke klasse die hebben meegedaan.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
pd5cw
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 okt 2008, 22:58
Roepletters: pd5cw
Locatie: Roermond
Contacteer:

pacc

#13 Bericht door pd5cw »

Hallo

Zeker leuk mee te doen
alleen de prob waren zeker slecht
10 meter niet seens open en ik moets nog zo veel dxcc hebben daar.
vooral in CW

maar toch mooi 100 qso's kunnen maken
maar ben niet heel de 24 uur qrv geweest
was ook aktief in de rtty contest 157 qso's

later Jeroen PD5CW
DIG #6094 - CTC #1821 - AGCW #3421 - Barlhs #408 - SKCC #5030 - Mdxc #285 - SRT #289
FT1000MP Mark-v Field - FT736R - FT60R - FT897 - Bencher BY1 - MD100

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Ervaringen PACC 2009

#14 Bericht door Steef »

Iedereen uitslag binnen?

We zijn 5de geworden in de MOST. Dat is 5 plaatsen beter dan vorig jaar :D

Die laatste 5 plaatsen zal wel wat moeilijker worden....

Maar met de nieuwe locatie, en een paar monobanders in plaats van die drie element drie banden antenne, zal het wellicht toch mogelijk worden........ Hoop ik :wink:
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
Arvid
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 jun 2008, 20:20
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ervaringen PACC 2009

#15 Bericht door Arvid »

Wat een leuke verhalen, en ook het filmpje van PA7JWC werkt sfeerverhogend !

Ik word toch wel benieuwd en ga zeker proberen om volgend jaar ook eens van de partij te zijn.
Groet,

Arvid / PD1VID / PE8861
QTH JO22QE

Plaats reactie