PACC 2009 komt er weer aan

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
2GT
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 mei 2005, 22:25
Locatie: Leusden, Hjo (SB6GT)
Contacteer:

PACC 2009 komt er weer aan

#1 Bericht door 2GT »

Beste Medeamateurs,

De PACC 2009 komt er weer aan.
Evert, PA3AYQ, heeft voor 2009 een nieuwe contest software geschreven en deze moet getest worden. Mochten jullie deze willen testen, gebruiken, dan kan die hier gedownload worden: http://www.2gt.nl
Aan alle PACC eisen is voldaan, zoals een Cabrillo format. Zeer gebruiksvriendelijk en zelfs te draaien vanaf USB-stick.

Met vriendelijke groet en 73!
Werner
PB2GT @ JO22RD
SA6BIG @ JO78CH

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#2 Bericht door vk2gwk »

Voordat ik dat alemaal ga downloaden en installeren.... Is deze software ook bruikbaar voor niet PA's ?
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1167
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

#3 Bericht door pa3dsc »

en kan ik met Ubuntu ook gebruik maken van deze software?
desnoods met WINE

73 martin pa3dsc

Gebruikersavatar
2GT
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 mei 2005, 22:25
Locatie: Leusden, Hjo (SB6GT)
Contacteer:

#4 Bericht door 2GT »

@ VK2GWK,

Ik heb je vraag even doorgezet naar Evert PA3AYQ, hier onder zijn antwoord:
Het programma is bestemd voor PA'ers die vanuit Nederland werken. Dit i.v.m. multipiers berekening e.d. De multipliers voor buitenlanders wordt gerekend per provincie per band. Het programma kan wel de QSO's registreren en een Cabrillofile maken, maar niet de juiste multipliers enz. berekenen. De buitenlanders moeten dan in de basisgegevens bij de KLOK een 3 of een 4 ingeven. In de handleiding staat een en ander vermeld bij het hoofdstuk Geschikt maken voor andere contesten.
Om het berekenen van de multipliers om te bouwen is een probleem omdat er daarbij niet wordt uitgegaan van de prefix van het station maar het rapport. Immers daar komt de provincie in voor. Een andere lijst maken helpt dus niet. Het zal in het programma moeten worden gedaan. Wel kan men met de hand de multíes na de contest aanbrengen.

73 Evert 3AYQ.
Werner
PB2GT @ JO22RD
SA6BIG @ JO78CH

Gebruikersavatar
2GT
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 mei 2005, 22:25
Locatie: Leusden, Hjo (SB6GT)
Contacteer:

#5 Bericht door 2GT »

@ PA3DSC,

Als in Ubuntu (linux) een dos/windos emulator zit, zou het kunnen werken.
De PACC software werkt onder DOS, 98, ME, 2000, XP en Vista.
Mocht het werken, dan horen we dat natuurlijk graag!!

Met vriendelijke groet en 73!
Werner
PB2GT @ JO22RD
SA6BIG @ JO78CH

PD2EDR
Berichten: 331
Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:35
Locatie: Spijkenisse / The Netherlands / JO21DR

#6 Bericht door PD2EDR »

In dat geval moet het wel werken met WINE... is DOS prog en trekt niet alteveel aan geheugen.

Lijkt me geen probleem.

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1801
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

#7 Bericht door PA9CW »

Ik ben druk bezig de antennes in orde te maken voor de komende PACC. Ik wil deze keer weer een poging doen om de volledige 24 uur uit te "zingen". Maar dan moeten de antennes op 160 en 80 meter iets beter zijn. Ik weet nog van vorig jaar dat er 's nachts niet echt veel te werken is. Als je dan ook nog eens slechte antennes hebt, is het helemaal zonde van de tijd.
In gebruik is de FB13 voor 10/15/20m SWR geen probleem.
Dipole voor 10 tot 160 m. SWR op 160 m instabiel. De ingebouwde tuner heeft er regelmatig problemen mee. Als het maar even tegenzit moet ie hem weer tunen.
Daarom heb ik een externe tuner gekocht, de LDG AT200Pro automatische tuner. Deze kan echt heel veel slechte SWR's aanpassen. Niet alles natuurlijk, maar veel meer als de ingebouwde tunner van de FT1000MP Mark-V.
Alleen wil ik nog een coax relais hebben wat de FB13 en de dipole kan schakelen.
En als contest software gebruik ik de oude vertrouwde SD.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#8 Bericht door Steef »

Bij leven en welzijn zijn wij ook 24 uur qrv.
Maar met 1 zender in de lucht (en een multi station natuurlijk).

We hebben antennes voor alle banden, en hopelijk werken we elkaar dan ook op alle banden!

Dus tot werkens en veel plezier in de contest

PI4CG
Wie praat luistert niet

pe1br
Berichten: 618
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

#9 Bericht door pe1br »

Als alles goed gaat is PI4ZI ook weer QRV op alle banden.
Hoogte punten dit jaar zullen de 2 kranen zijn voor 40 en 80 meter:
PACC 2008:
Afbeelding

Gebruikersavatar
2GT
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 mei 2005, 22:25
Locatie: Leusden, Hjo (SB6GT)
Contacteer:

#10 Bericht door 2GT »

QSL medeamateurs!

Mooi te horen dat er weer flink mee gedaan wordt in de PACC 2009!

Ik ben zelf ook QRV op alle banden behalve de 160mtr, dat red ik hier niet.

Graag tot werkens op de verschillende banden.
Veel succes!

Mvg & 73!!
Werner
PB2GT @ JO22RD
SA6BIG @ JO78CH

pe1br
Berichten: 618
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

#11 Bericht door pe1br »

Wij gebruiken bij PI4ZI trouwens het Wintest software pakket voor alle contesten dus ook voor de PACC.

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1801
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

#12 Bericht door PA9CW »

Zoals bij elke contest is de vraag, wanneer over te gaan naar een andere band. Volgens het PACC reglement ( punt 5.2 ) mag je band wisselen zonder de tien-minuten regel.
Maar is er iemand die een zinnig antwoord kan geven op de vraag :
Wanneer ga ik 's avonds / 's nachts naar een lagere band en wanneer ga ik zondagochtend weer naar hogere banden ? Of is het gewoon ouderwets proberen ?
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
2GT
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 mei 2005, 22:25
Locatie: Leusden, Hjo (SB6GT)
Contacteer:

#13 Bericht door 2GT »

@ PA9CW:

Ik heb jou vraag even aan Evert PA3AYQ gesteld, hieronder zijn antwoord:

Het overschakelen op het juiste moment naar een andere band is nu net de truc van de contest. Je kan net goede dx missen als er bepaalde banden maar even open gaan en dat is tijdens de PACC vaak het geval.
Het is dan ook van belang om als je een goede classering wilt halen een aantal dagen voordat de PACC begint de banden intensief te beluisteren en te noteren wanneer er openingen zijn. Een vast stramien is dan ook niet te geven. Wel kan je luisteren op de alle banden naar bakens die opgesteld staan op diverse locaties van onze aardkloot. Kijk maar eens in het Vademecum voor de Nederlandse Radioamateurs vanaf pagina 211. Ze zijn er op alle banden en locaties.

Omdat niet elke buitenlandse zendamateur 24 uur naar Nederlandse stations gaat uitkijken is het verstandig om ook rekening te houden met de locale tijd. Immers voor ons overdag ligt de andere kant van de wereld in bed.
Om 13.00 uur nederlandse tijd zijn er minder W stations in de lucht dan om 22 uur locale tijd. En als je JA wilt werken is de meeste kans erop in de voor ons vroege ochtend op 15 of 20. Ook daar kan je rekening mee houden tijdens het plannen van de contest.

Succes gewenst!

Mvg & 73!!
Werner
PB2GT @ JO22RD
SA6BIG @ JO78CH

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#14 Bericht door Steef »

Het hoort hier wellicht niet helemaal maar, de eerste keer dat we met de velddag hebben meegedaan hebben we de 1e plaats gehaald! en vandaag bericht dat we de eerste keer dat we mee hebben gedaan aan de 11 steden contest we de 2e plaats hebben gehaald :shock: :lol:


Hopelijk kunnen we de 10e plaats van de PACC 2008 in de klasse multi singel van vorig jaar evenaren of zelfs verbeteren!

alhoewel de PACC bij ons toch voornamelijk om de lol gaat :wink:
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
2GT
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 mei 2005, 22:25
Locatie: Leusden, Hjo (SB6GT)
Contacteer:

#15 Bericht door 2GT »

@ Steef:

Het gaat inderdaad om het plezier en het is leuk om te doen, ook al wordt je niet de eerste, meedoen is gewoon leuk.
Ik was ooit 2e in de klasse H , maar de laatste jaren wat lager in het klassement. Ieder jaar verzin ik nieuwe antennes en setup's ervan.
Het is een mooie test om te zien wat je kunt werken, dit omdat vele internationale stations in de lucht zijn die er vaak niet zijn.
Ik doe zeker dit jaar weer mee en ben al druk met de antennes bezig.
Een goede antenne is beter dan veel vermogen.
Dus ook dit jaar, de TH3MK4 (3 bander beam), een FD3, een vertical AV17AVQ en een longwire voor 80m. Mijn FT857D en voor de lage banden de FT101ZD sets. Dat is mijn setup voor 2009.
Als logsoftware de PACC software van Evert PA3AYQ te downloaden op www.2gt.nl

Iedereen heel veel succes!! Het duurt niet lang meer en dan zijn we weer massaal in de lucht!

Met vriendelijke groet en 73!!
Werner
PB2GT @ JO22RD
SA6BIG @ JO78CH

Plaats reactie