Uitnodiging IARU/VERON 144 MHz contest op 7 en 8 sept 2019

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pe1itr
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 dec 2005, 00:57
Roepletters: PE1ITR
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Uitnodiging IARU/VERON 144 MHz contest op 7 en 8 sept 2019

#1 Bericht door pe1itr »

Hierbij de uitnodiging om mee te doen met de IARU/VERON 144 MHz contest op 7 en 8 september 2019.

De IARU/VERON 144 MHz ssb/cw contest start op zaterdag 7 september 2019 14:00 UTC en stopt op zondag 8 september 2019 14:00u UTC. Dit is een jaarlijks terugkerende belangrijke grote contest. De contest wordt gehouden in heel region 1 en alleen in de 144 MHz band. Traditioneel geeft dit dus een hoge ssb/cw activiteit op 2m in heel Europa tussen 144.050 MHz en 144.400 MHz. Alle contest stations werken met horizontale polarisatie.

Zowel kleine als grote stations doen mee. De grote stations zullen QRV zijn vanaf een hoog punt en 24 uur CQ roepen met als doel zoveel mogelijk stations te werken. Als klein station is het leuk deze stations op de band te zoeken en hiermee een verbinding te maken. Als kleine station heeft het ook zin om regelmatig CQ te roepen, want je wordt zeker ontdekt en aangeroepen.
Je kan ook inloggen op de KST chat: http://www.on4kst.info/chat/login.php?band=2 en sked maken met andere stations. Op zaterdag heeft in de eerste uren heeft dit niet zoveel zin omdat het op de band al druk genoeg is, maar zaterdag in de latere uren of op zondag staat iedereen open voor een sked om het te proberen. Elke kilometer extra is immmers een puntje extra. Op zondag wordt in de VK tevens de 144 MHz backpackers contest gehouden en het is altijd leuk deze kleine stations, vaak met een paar watt output op een hill te werken.

<strong>De verbinding</strong>
Voor een geldige verbinding dienen uitgewisseld te worden de roepnaam, maidenhead qth locator van 6 tekens, RST rapport en een volgnummer te beginnen met 001 voor de eerste verbinding en dan opnummeren bij elke volgende verbinding zoals 002, 003 etc... En . Bv PD0XYZ maakt een ssb verbinding met PA0ABC. PD0XYZ geeft 59 001 JO22MM en krijgt van PA0ABC 59 123 JO21MM. Het aantal kilometers tussen de twee locators is de score voor deze verbinding. Voor de einduitslag worden van alle verbindingen de kilometers bij elkaar opgeteld.

<strong>Deelname en log</strong>
Iedereen wordt uitgenodigd om mee te doen en het log in te sturen. Ook al heb je maar een paar verbindingen gemaakt, insturen van het log heeft altijd zin. Al was het maar doordat we hierdor activiteit tonen. Deelnemen kan eenvoudig door een het log in VHFREG1 EDI bestandformaat te uploaden naar de contestrobot. De meeste gangbare contestprogramma's ondersteunen de export naar het VHFREG1 EDI log bestand. Mocht dit niet lukken neem contact op met de vhf contest manager, dan kunnen we kijken hoe het op te lossen.
De contestrobot is te vinden op dit webadres: https://vhf-uhf.veron.nl/contesten/contestrobot

Alle ontvangen logs worden door de nationale VHF Contest Manager automatisch door gestuurd naar de IARU.
Het volledige contest regelement is hier te vinden: https://vhf-uhf.veron.nl/wp-content/upl ... -V2019.pdf


Benieuwd naar uitslagen van voorgaande jaren:
2018: https://vhf-uhf.veron.nl/wp-content/upl ... 201809.pdf
2017: https://vhf-uhf.veron.nl/wp-content/upl ... tember.pdf
2016: https://vhf-uhf.veron.nl/wp-content/upl ... -09-v2.pdf

73 Rob PE1ITR
VHF Contestmanager

Gebruikersavatar
pe1itr
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 dec 2005, 00:57
Roepletters: PE1ITR
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Uitnodiging IARU/VERON 144 MHz contest op 7 en 8 sept 20

#2 Bericht door pe1itr »

De buitenlandse QRV list. Deze lijst wordt de komende weken groter:
http://www.darkside.cz/qrv.php

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Uitnodiging IARU/VERON 144 MHz contest op 7 en 8 sept 20

#3 Bericht door PA3DAT »

Dat is balen voor mij, dan zitten we in Schotland. En uiteraard zónder de IC-9700. Nou heb ik natuurlijk wel de FT-857
aan boord, dus maar een dipooltje meenemen voor 2m-band?
(Wacht eens, ik heb nog een portable 9 ele Tonna in mijn verzameling...)
Moet ik er wel voor zorgen dat we die zaterdag op een hooggelegen camping staan, in de Highlands. Of aan de kust,
met vrij uitzicht over zee richting oost en noordoost.. :D

Zal eens zoeken, ergens tussen IO95 en IO97. Vooral die laatste, IO97 bóven Aberdeen, zou een gewilde locator kunnen
zijn. Voor hetzelfde geld zit daar dan al een (groot) conteststation.

Mijn contestervaringen op VHF/UHF gaan terug naar de jaren '80, toen logden we nog op papier. Is N1MM geschikt voor
een contest als dit?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Uitnodiging IARU/VERON 144 MHz contest op 7 en 8 sept 20

#4 Bericht door Rene - pg3r »

PA3DAT schreef:Is N1MM geschikt voor een contest als dit?
Zeker. Logtype VHFREG1, exporteren als EDI.

Gebruikersavatar
pe1itr
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 dec 2005, 00:57
Roepletters: PE1ITR
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Uitnodiging IARU/VERON 144 MHz contest op 7 en 8 sept 20

#5 Bericht door pe1itr »

PA3DAT schreef:Zal eens zoeken, ergens tussen IO95 en IO97. Vooral die laatste, IO97 bóven Aberdeen, zou een gewilde locator kunnen
zijn. Voor hetzelfde geld zit daar dan al een (groot) conteststation.
Ik heb eens gekeken en volgende locators worden regelmatig gebruikt. Ik zou daar in de buurt naar een locatie zoeken:
IO95AF
IO96RW
IO97BJ
Er zijn er nog veel meer maar dat lijken me vaste stations of incidentele /p locaties. Incidente /p locaties zijn: IO95DB, IO95EF, IO95FA. In IO97 zie ik niet veel meer gebruikte locaties. De locators in aprs.fi in het veld "Address, city or Locator:" typen dan zie je de locaties meteen op de kaart.

IO97BJ zit net boven Aberdeen. Dat zit wel eens GM8ZKU/P, maar ik zie dat dit station ook andere locaties gebruikt.
Wij zitten op Texel met PC5T dus als in Scotland qrv wil zijn. Het pad naar Scotland loopt over water en GM8ZKU werken we vrijwel in elke contest. Ik zou wel internet meenemen zodat je op de KST Chat even de aandacht kan trekken voor een sked. Scotland ligt uit de gangbare antenne richtingen en over het algemeen zijn uit die richting ook niet veel punten te halen omdat er gewoon niet zoveel stations zitten. Dus je moet stations verleiden...

Rob

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Uitnodiging IARU/VERON 144 MHz contest op 7 en 8 sept 20

#6 Bericht door pa4o »

We zullen ons best doen Rob om jullie voor te blijven. @pa1t

Peter

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Uitnodiging IARU/VERON 144 MHz contest op 7 en 8 sept 20

#7 Bericht door PA3DAT »

Leuk Rob! Ga ik verder onderzoeken. Zelf heb ik een camping gevonden aan de Schotse kust met vrij
zicht van Zeeland tot zuid-Noorwegen. Ik heb er een paar plaatjes van gemaakt, die zal ik even uploaden.

Maar ik zoek nog verder, er is een camperplaats aan de haven van St. Abbs, een klein stukje over de
Schotse grens. Klik voor Google Map.

Hieronder de camping die ik heb gevonden, in Crail.
Schotland-1.jpg
Dan zou ik dat plekje rechts in de hoek, aan zee, even moeten reserveren! :mrgreen:
Schotland-2.jpg
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pe1itr
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 dec 2005, 00:57
Roepletters: PE1ITR
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Uitnodiging IARU/VERON 144 MHz contest op 7 en 8 sept 20

#8 Bericht door pe1itr »

pa4o schreef:We zullen ons best doen Rob om jullie voor te blijven. @pa1t

Peter
Peter, Ik heb er zin. Het is voor de motivatie altijd goed wat concurrentie te hebben. :-)
Ik vond dit nog op internet https://www.qrz.com/lookup/pi4m Verder heb ik nog niet gehoord van de plannen van andere nederlandse stations.

Rob

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Uitnodiging IARU/VERON 144 MHz contest op 7 en 8 sept 20

#9 Bericht door pa4o »

Altijd goed dat er meer concurrentie is.
Moet woensdag eerst nog weer lassen aan Frans zijn mast/kar..

Peter

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Uitnodiging IARU/VERON 144 MHz contest op 7 en 8 sept 20

#10 Bericht door PA3DAT »

Met de xyl overlegd. Hoog in Schotland (boven Aberdeen) wordt het niet, we komen op donderdagochtend
aan in Newcastle en zijn toeristisch onderweg. Dus niet als een gek naar het noorden racen om daar op tijd
te zijn voor de contest...

Het wordt misschien St. Abbs in IO85WV, anders de camping in Crail in IO86QG. Ik heb de camping een mail
gestuurd met de vraag of het nodig is te reserveren.

Het station wordt waarschijnlijk alleen VHF, een 9 ele Tonna op een kunststof mastje van 4m met vrij zicht
over zee. De transceiver een gewone FT-857, output 50W. Het is voor mij een probeersel, maar ik heb er
wel heel veel zin in!

De rest van onze 5 weken in het VK ben ik (soms) actief op alle banden van 40m t/m 4m met vertical(s).
Daarnaast heb ik ook nog eenvoudige, horizontale en draaibare dipolen voor 4m t/m 15m, hoogte 7m.

Verder staan we 27 en 28 september op de RSGB National Hamfest 2019 in Newark-on-Trent en bezoeken we
op dinsdag 1 oktober Bletchley Park, "home of the codebreakers" om Enigma'tjes te kijken. Dat combineren
we met het National Museum of Computing én het RSGB National Radio Centre.
Dus, een leuk reisje voor de boeg! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Uitnodiging IARU/VERON 144 MHz contest op 7 en 8 sept 20

#11 Bericht door PA3DAT »

Oeps, de 9 elements Tonna blijkt de portable uitvoering van de 13 elements te zijn! Boomlengte ruim 4,5 meter.
Zien dat ik die met wat mastdelen in "het ruim" kwijtraak. Een buscamper heeft niet zóveel opslagruimte voor
lange dingen...

Ik ben overigens nog op zoek naar een manual van die 13 ele Tonna. Aan de andere kant: ik mag er vanuit gaan
dat het kortste element (director) voorop zit en de langste (reflector) achteraan? En zo allemaal in de volgorde
van kort naar lang?
Toch nog wat gevonden: http://www.g1ogy.com/projects/tonna/tonna9/index.html
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pe1itr
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 dec 2005, 00:57
Roepletters: PE1ITR
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Uitnodiging IARU/VERON 144 MHz contest op 7 en 8 sept 20

#12 Bericht door pe1itr »

Aloys,
Leuk dat je QRV wil zijn tijdens de contest. Een afstand van 600 a 700km vanaf de kustlijn gaat wel lukken. We zullen naar je uitkijken of anders "meep" ons (PC5T) op de KST Chat dan draaien we de antenne.

Ik heb zelf voor het /p werk op vakantie altijd een 9 elements DK7ZB bij me. Antenne zit in een zak bij de tentstokken. Deze yagi is opgebouwd 5 meter lang. Ik heb voor de boom 5 stukken alu van 1m lang 20x20mm. Deze zitten met hoekprofiel van 200 mm lang aan elkaar. Dus de opbergzak is 1100mm lang. De elementen zijn allemaal korter. In 20 minuten is de antenne opgebouwd met meestal een mast van 4m hoogte. Ik gebruik deze antenne al sinds 12 jaar.
Dan heb ik 10m ecoflex 10 kabel eraan zitten naar een FT817 met PA. Ik denk rond de 80w output, maar dat gaat prima als vakantie setup. Mijn best DX van 2900km vanaf zuid England naar Canarische eilanden via Tropo hiermee gewerkt. Deze verbinding zal ik nooit vergeten.
Ook altijd rond 13 augustus maak ik daarmee op vakantie wat meteorscatter verbindingen.

Dit is het ontwerp van de yagi:
https://www.qsl.net/dk7zb/2m-longyagi/9-ele.htm

Hier de antenne in actie:
http://pe1itr.com/expeditie/2007_LA.htm

of hier
http://pe1itr.com/d4-dxpedition/img/201 ... esized.jpg

73 Rob

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Uitnodiging IARU/VERON 144 MHz contest op 7 en 8 sept 20

#13 Bericht door PA2RU »

Hele mooie contest..wie weet ook nog wat ES ;)
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Uitnodiging IARU/VERON 144 MHz contest op 7 en 8 sept 20

#14 Bericht door PA3DAT »

NU actief op 70cm, er zijn condities! GM4FVM (640km) was hier -4dB maar is inmiddels afgezakt.
Mijn antenne is een 10 ele duobandyagi, er zitten ook 6 elementen voor 2m op.
Ik werk net enkele Engelsen én Schotland, IO85, over de weg 8,5km van die ene plek waar vandaan ik over 2 weken
wellicht actief zal zijn! Mijn eerste Schot op 70cm, de laatste 30 jaar. :D

Ik heb de boom van deze 13 ele ook al eens gerepareerd met 2 stukjes hoeklijn, tegenover elkaar. Het is een boom
van 4,5 meter mét ondersteuning, dus 6 boomdelen van elk ruim 1m lang. Ik ga er de komende dagen eens mee aan
het werk, opknappen en goed portable maken, dat ding. Zodat ie ook vlot en makkelijk in- en uit elkaar kan.

Als ik 4 van die militaire camouflagenetpijpjes van 1,20m meeneem heb ik 4,80m, dat is dus wel genoeg. Moet
misschien ook nog iets aan gebeuren om te voorkomen dat die antenne op de wind gaat draaien... Iets op bedenken,
ook voor op de grond. Een plaatje of een brede strip met gaten en haringen erin.

Morgen maar eens creatief aan de slag! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PH1X
Berichten: 65
Lid geworden op: 10 jun 2018, 21:14
Roepletters: PH1X
Locatie: L’voorde

Re: Uitnodiging IARU/VERON 144 MHz contest op 7 en 8 sept 20

#15 Bericht door PH1X »

PA3DAT schreef: Als ik 4 van die militaire camouflagenetpijpjes van 1,20m meeneem heb ik 4,80m, dat is dus wel genoeg. Moet
misschien ook nog iets aan gebeuren om te voorkomen dat die antenne op de wind gaat draaien... Iets op bedenken,
ook voor op de grond. Een plaatje of een brede strip met gaten en haringen erin.

Morgen maar eens creatief aan de slag! :D
Als je het heel simpel wil houden: een binnenband van een fiets of een fors elastiek wat ze gebruiken om zeilen te spannen als strop om de mast en die met een stukje touw en een forse haring op spanning houden. Als je de boel wil draaien los je het touw even tot je de gewenste positie hebt en dan zet je hem weer vast.

Plaats reactie