ARRL DX CW

Alles over contesten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

ARRL DX CW

#1 Bericht door PA2RU »

Afgelopen weekend heb ik meegedaan in de ARRL DX CW contest.
145 qso's gelogd en bruto score 29580 punten : ben gewoon met de VFO op zoek geweest
N1MM gebruikt en deze keer ging het wel goed met het log -> is een keer mis gegaan en dat heeft me een MMC contest gekost (80qso's op 2m)
Moet het nodig updaten trouwens..heb versie 1.0.5327.0 er op staan..
Conditie's leken me wat beter dan met de PACC : 15m was wel open maar niet naar USA / Canada , hoorde wel dat er vanuit het zuiden van ons continent verbindingen werden gemaakt die kant op.
10 was helemaal dood , op 160 heb ik niks gelogd omdat ik die antenne na de PACC heb opgeruimd.
Geen idee hoeveel staten/provincie's ik gelogd heb , heb ze niet geteld in het log.

Lekker veel activiteit : op 40 waren de cw signaaltjes tot aan 7100khz te horen en op 20 zelfs tot 14140khz , juist in die hogere regionen kon je de krenten uit de pap vissen ;) minder druk dan onder in :mrgreen:
Volgend jaar maar eens wat serieuzer mee gaan doen :idea:
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: ARRL DX CW

#2 Bericht door PA3DAT »

Over N1MM; bij het opstarten, vlak voor de contest, krijg ik vaak de melding dat er een update is.
Die doe ik dan meteen, dat is binnen een minuut gebeurd en het programma start daarna gewoon op.

Ik denk altijd maar: misschien hebben ze nieuwe contestregels voor deze contest ge-update, dus
als ik NIET update klopt misschien mijn score niet...?

Met N1MM is er bij mij in de afgelopen 10 jaar nog nooit wat misgegaan: of nou de computer
vastloopt, de stroom uitvalt, bij opnieuw opstarten is het programma er weer, inclusief de gemaakte
verbindingen!

Eén van de mooiste/beste programma's die ik ken en gebruik, zeker met de beste prijs/kwaliteits-
verhouding! :D

Over de contest: ik heb "een beetje" meegedaan en maakte 38 verbindingen. Een nieuwe staat voor
mij was Rhode Island, RI. Had ik zelfs nog nooit eerder van gehoord, dat dat óók een staat was! :D
De banden: alleen in de avond gewerkt op 40 en 80m.

Op 160m heb ik een loop van 100m lang door de bomen, hoogte circa 5m, open voedingslijn. Zeer
slechte aanpassing, ik kan niet meer dan 20 Watt maken anders gaat de boel (met name de tuner)
op tilt! Maar nu wel voor het eerst Amerikanen gehoord op die loop. Niet gewerkt, ze hoorden me
niet... In de 160m-contest werkte ik 115 Europeanen QRP, met 5W output op die loop.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: ARRL DX CW

#3 Bericht door PA2RU »

Ik houd het op onkunde met N1MM en heb dit dus gebruikt om te oefenen ;)
Mocht dat dan ook weer misgaan dan vind ik dat jammer , maar wel minder dan met de MMC van 2018 want ik had een podiumplek gehaald die daardoor aan m'n neus voorbij ging.
Deze keer zal ik niet in de prijzen vallen , maar vond het wel leuk om mee te doen...lijkt me ook een tegenhanger van de PACC..
Zal N1MM straks gaan updaten :idea:
Overigens ging het deze keer wel goed : ik zag dat mijn log is geaccepteerd door de robot.
73 René PA2RU

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: ARRL DX CW

#4 Bericht door PA0CMU »

Mooi dat het toch goed werkt nu René. Die updates gaan heel snel, je hoeft er het opgestarte programma niet eens voor af te sluiten, dat doet de installer voor je. Zo gepiept.
Het viel mij ook op in het overzicht van gebruikte logprogramma's bij de PACC hoeveel amateurs er nog met oude versies werken. Het zijn veelal kleine foutjes die opgelost worden.

Ik heb ook een aantal uren meegedaan tot de teller op 355 stond, toen vond ik het genoeg. Heb N1MM ook in het log staan, hij was actief op 20m en 40m. De meeste verbindingen heb ik op 20m gemaakt want met een FB33 heb je toch meer te vertellen dan met een dipool op 40m. Op 80m en 15m wel wat verbindingen maar niet meer dan 15 per band. Straks het log opsturen.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: ARRL DX CW

#5 Bericht door PA2RU »

Nette score..
Met een FB33 ben je al snel in het voordeel , ik moet het doen met een doublet en een vertical in een hoek van de tuin.
Het viel me wel op dat de doublet het op 40 beter deed richting USA dan de vertical..signalen waren door de regel 2 s-punten harder en minder ruis..
Op 20 ging dat om en om : als op de vertical het signaal door de qsb onderuit ging dan was het op de doublet het tegenover gestelde en vice versa..win/win situatie zeg maar ;)
Bijlagen
Resize of states.jpg
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: ARRL DX CW

#6 Bericht door pa3met »

PA3DAT schreef:Over N1MM; bij het opstarten, vlak voor de contest, krijg ik vaak de melding dat er een update is.
Die doe ik dan meteen, dat is binnen een minuut gebeurd en het programma start daarna gewoon op.

Ik denk altijd maar: misschien hebben ze nieuwe contestregels voor deze contest ge-update, dus
als ik NIET update klopt misschien mijn score niet...?

Met N1MM is er bij mij in de afgelopen 10 jaar nog nooit wat misgegaan: of nou de computer
vastloopt, de stroom uitvalt, bij opnieuw opstarten is het programma er weer, inclusief de gemaakte
verbindingen!
ik update daags van tevoren juist omdat er zovaak ellende optreedt. Een stuk software wat een week config files bijhoudt,
is ook wel een indicatie dat het wat shoddy is hier en daar.

Het is dat het alles kan wat ik nodig heb maar anders... (los van het totale gebrek aan inzicht vwb de UI-makers)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Plaats reactie