CQ WPX SSB contest

Alles over contesten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

CQ WPX SSB contest

#1 Bericht door PD2R »

Hierbij een verslagje van de afgelopen CQ WW WPX contest die ik bij PI4COM heb meegedaan. We deden mee in de klasse Multi/two.
Het verslag is geschreven voor de leden van PI4COM maar misschien dat sommige het ook wel grappig vinden om te lezen.


Hallo Allen,

Afgelopen weekend waren er op de banden weer vele duizenden signalen te horen. De oorzaak van deze drukte op de banden, de CQ WW WPX contest en ook PI4COM was in de lucht, zij het met een beperkt team.

Het plan was om met drie personen deel te nemen aan deze contest, Ronald, Johan en de ondergetekende. Wanneer mogelijk zou ook Frans het team nog even komen versterken maar vanwege een storingsdienst die hij had was dit niet zeker.
Ongeveer een week voor de contest kreeg ik een telefoontje van Johan, hij wist niet zeker of hij de contest mee zou kunnen doen aangezien zijn cluster hoofdpijnen weer op waren komen zetten. Voor hen die niet weten wat dat is, migraine is er niets bij. Het was dus al vrij snel duidelijk dat deelname aan een contest voor hem helaas onmogelijk zou gaan worden.
En toen waren er nog maar twee. Ronald en ik spraken op vrijdag avond om 20.00 u af op de locatie. Toen ik op de locatie kwam had Ronald al een begin gemaakt en was al begonnen met het inrichten van de shack. We hadden afgesproken om van het antenne park niet al te veel werk te maken aangezien we maar met z'n tweeën waren en de regen op sommige momenten met bakken uit de hemel kwam vallen.
Voor 20 en 15 waren het de beams, voor 40 de inmiddels permanente vertical, voor 80 een dipool in de lantarenpaal en voor 160 de vaste dipool. De 10 meter band zouden we niet gaan gebruiken vanwege we het feit we niet verwachtte daar veel verbindingen te maken en het werk omdat we geen van beide zin hadden de mast in te klimmen voor de coax kabels.
Ook de computers moesten nog uit de COMtainer gehaald worden en de natuurlijk moest de hele handel ook nog eens worden aangesloten. Na dat alles was opgezet en aangesloten waren we er klaar voor. Het was voor mij de eerste keer dat ik bij COM aan een contest meedeed en we op tijd klaar waren, hi!

Om 01.00 u konden we van start gaan. Al snel ontdekte we een klein probleempje met de volgnummers maar dat werd snel opgelost. Omdat we er allebei een gewone werkweek op hadden zitten was het soms zwaar om de ogen open te houden. Desondanks sliepen we de eerste nacht beide maar 3 uurtjes.
Op de banden was het lekker druk. Op 80 en 160 was goed te werken maar 40 was echt een drama. Waar het allemaal aan lag weet ik niet maar in tegenstelling tot de PACC (waar we op 40 heel goed scoorde) was het deze keer echt zwoegen. De 80 meter dipool die natuurlijk veel te laag hing in de lantarenpaal, deed het verassend goed. Meerdere malen kregen we complimenten over het signaal. Natuurlijk scheelde het ook dat er een beetje power achter stond maar toch, het ging lekker.
Inmiddels was het zaterdag geworden en werd het tijd om de andere banden te gaan benutten. De 20 en 15 meter beam werden aangesloten en richting het oosten gedraaid.
De ochtend moest ik alleen doen omdat Ronald naar huis moest om samen met Kees en Alex zijn mast en antennes voor revisie uit elkaar te halen. 's Middags kwam Frans ook gelukkig langs om nog wat stations in het log te zetten. Ook Ronald arriveerde weer en zodoende konden we er weer tegenaan. De condities waren niet al te best maar er viel toch van alles te werken al ging het natuurlijk niet vanzelf.
Aan het eind van de middag vertrok Frans weer en waren we weer met z'n tweeën. Nadat we allebei wat hadden gegeten werd het wel zwaar om wakker te blijven. Het gebrek aan slaap begon ons echt parte te spelen. Het was 20.15 u en we spraken af dat Ronald eerst zou gaan slapen. Hij zou rond 11 á 12 uur weer wakker worden om mij af te lossen en wanneer het echt niet meer zou gaan zouden we allebei gaan slapen.
Op de een of andere manier was ik weer over mijn slaap heen gekomen en ging het weer de goede kant op. Op 80 had ik het een twee tal uren lekker druk met ruim voldoende aanbod en af en toe een pile upje. Toen dat op zijn einde liep ging ik over naar 40 maar dat was nog steeds bagger. Dan maar weer eens 160 proberen en daar was het beter te doen. Om 02.15 begon het voor mij ook echt zwaar te worden en ik besloot Ronald te wekken. Ronald had voor zijn gevoel maar een uurtje gelegen maar dat bleek toch iets meer te zijn geworden.
Ik kroop in de slaapzak en was vrij snel vertrokken.

Om 08.00 u werd ik weer wakker. Aangezien we het bedje in de keuken hadden opgezet kon Ronald dus geen koffie pakken. Er van uit gaande dat hij daar inmiddels wel veel zin in zou hebben heb ik eerst maar even de Senseo aangezet en hem van een bakkie pleur voorzien. Na zelf ook wat gegeten en gedronken te hebben kon ik er weer tegenaan.
Het aantal Q's was inmiddels opgelopen rond de 1400 en ik stelde mijzelf als doel in ieder geval de 2000 te gaan halen.
Alex kwam ook nog langs om wat Q's in het log te zetten. Ik heb verder zo'n beetje de hele zondag achter de set gezeten op de automatische piloot. Ik was blij toen ik op een gegeven moment volgnummers kon gaan weg geven in de 1500 á 1600. Samen met de Q's op de andere computer kwamen we er slechts zo'n 60 te kort om de 2000 te halen. We besloten nog even door te gaan tot ook die in het log stonden en dan zouden we er een punt achter zetten.
Gelukkig had Ronald overdag als de antennes en de coax kabels voor 40, 80 en 160 al opgeruimd dus toen de teller eenmaal op de 2017 QSO's stond hoefde wel alleen nog maar de shack op te ruimen. Ik geloof dat we rond 17.00 u weer huiswaarts keerden. De exacte tijd weet ik niet meer door de vermoeidheid en het feit dat klok een uur vooruit was gegaan.

Ik kijk in ieder geval terug om een erg leuke contest. Omdat we maar met 2 personen waren was het wel zwaar maar het had natuurlijk ook voordelen. Ik heb me maximaal uit kunnen leven op alle banden en dat was super. Ook heb ik weer veel geleerd en ben ik er achter gekomen dat ik ook al het één en ander geleerd heb. Waar ik het bij de eerste contest namelijk maar een paar uur achter elkaar kon uit houden, hield ik het nu uren achter elkaar vol.

Alex en Frans, bedankt voor de versterking, het was zeker welkom. Johan bedankt voor het lenen van de spullen, echt helemaal top! En natuurlijk Ronald bedankt. Ik weet dat je er aanvankelijk niet zo veel zin in had maar ik vond het geweldig.

Voor de rest, tot de volgende contest, hopelijk is de groep dan weer wat groter ;-)

73, Maarten
PD2R

Mocht je na het lezen van dit stukje denk "Dat lijkt mij ook wel leuk" stuur dan maar eens een mail of breng een bezoekje aan http://www.pi4com.nl
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PC8M
Berichten: 224
Lid geworden op: 11 mar 2008, 20:52
Roepletters: PC8M
Locatie: Rotterdam

#2 Bericht door PC8M »

Klinkt als een leuke maar zware contest! Fijn stukje om te lezen ook, geen foto's gemaakt toevallig ?

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

#3 Bericht door PD2R »

Nope, helaas niet, we waren te druk :wink:
Op de site zijn wel foto's te vinden van andere contesten.
Goed om te horen dat je het een leuk stukje vond. :D
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Plaats reactie