WRTC/IARU HF Championship

Alles over contesten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

WRTC/IARU HF Championship

#1 Bericht door PD2R »

Op vakantie in OZ en vanaf hier tussen de familie bezigheden nog een beetje met de contest proberen mee te doen. In totaal 390 Q's met verreweg de meeste in CW (351/39). Helaas op 3 na niet alle WRTC stations kunnen werken en dat vind ik stiekem best wel jammer. Maar goed, ik ben op vakantie met de familie en niet met de radio maten dus de prioriteiten lagen elders.

Set-up was een IC-7300, 90 Watt output, FB-33 (9m AGL), Inverted-V 40 (apex 9m AGL), Dipool voor 80 (8m AGL). Antennes allemaal getuned voor het phone gedeelte van de band en geen tijd om ze bij te stellen. Gelukkig maakte de interne tuner van de 7300 daar weer netjes 1:1 van.

Weinig DX kunnen werken, hier en daar een enkele Zuid en Noord Amarikaan. Eigenlijk alleen maar S&P gedaan, was voornamelijk op zoek naar de Y8 stations. Die waren met hun 100 Watt soms erg moeilijk te nemen maar je kunt wel merken dat daar doorgaans niet de eerste de beste operator achter de transceiver zit. Ook mijn kleine signaaltje werd geregeld vrij vlot opgepikt. Erg lekker ging het de laatste twee uur op 40 meter. Kreeg tot 2 maal toe het commentaar dat ik erg hard was in DL. Helaas was toen de bandmap voornamelijk gevuld met dupes.

De rest van de vakantie zal ik hier en daar nog wel actief zijn, in Phone en CW. Er hangt hier ook een antenne voor 6 meter en dat mag ik thuis niet. Hier wel dus dan moeten we het er nu maar van nemen :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: WRTC/IARU HF Championship

#2 Bericht door PA9CW »

Ik heb ook meegedaan. En 327 qso,'s gemaakt in cw met 5 Watt. Vanochtend een paar Amerikanen op 40 mtr gewerkt. Dat was al leuk met mijn qrp power. Maar daarna hoorde ik KP2M. Ik moest wel drie keer roepen . Maar hij had goede oren. Dat was mijn mooiste DX in deze contest.
Op tien meter was vanochtend ook erg veel activiteit. Daar heb ik ook nog flink wat punten kunnen scoren.
Inderdaad een leuke contest.
De prefix Y8 was nieuw voor mij.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: WRTC/IARU HF Championship

#3 Bericht door dxhunter »

Ik ben afgelopen nacht en vanmorgen actief geweest in deze contest. Bij 775 QSO's vond ik het mooi geweest en ben ik gestopt. De WRTC en HQ stations heb ik steeds als eerste gewekt maar of ik ze allemaal heb gewerkt weet ik niet. N1MM geeft dat niet aan. Dan moet ik waarschijnlijk aan de gang met de spreadsheet die op de WRTC site staat.
Ik zag dat de WRTC top ruim 5000 QSO heeft weten te maken in 24h. Nou ik vind het knap met 100W vanuit een tentje. Je kon op de band inderdaad goed merken dat er zeer goede ops zaten daar.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: WRTC/IARU HF Championship

#4 Bericht door PA3DAT »

Wij vertrekken morgenochtend richting Denemarken (en daarna Zweden/Noorwegen). Dus ben
ik tegen 12 uur vanochtend even de stad uitgereden met de kampeerauto om op een dijk bij de
Randmeren te testen of ik alles bij me heb.
Antenne opgezet op 40m, 7300 en laptop aangesloten, voetpedaal, Heil headset, N1MM. Alles
bleek compleet en werkend, dus voor 14.00 uur nog even 87 verbindingen gemaakt. Met een
aantal Y8-stations en veel HQ's op 40, 20, 15 en 10m. Was leuk! :D

Vanaf dinsdag weer actief als 5P4W. Zit jij daar nog even, Maarten?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: WRTC/IARU HF Championship

#5 Bericht door PD2R »

Tonny, niet gek met slecht 5 Watt. Er waren trouwens twee verschillende stations vanaf de US Virgin Islands, KP2M en NP2P. Heb ze gewerkt op 20 en 40. Mijn beste DX was LU0HQ op 20 maar dat was het dan wel.
De opening op 10 heb ik gemist. Ik heb er wel enkele Q's gemaakt maar het hield niet over. Was voornamelijk op zoek naar de Y8 stations.

Mark, dat is dan best lekker gegaan. Ik ben zaterdag morgen om 05:00u met mijn gezin hier aangekomen na een kleine 10 uur sturen. Even snel de spullen uitgeladen, de bedden opgemaakt en nog even 3 uurtjes slaap gepakt. Om 11:00u had ik afgesproken met de eigenaar van het huisje. Samen met hem de FB 33 in de mast gehangen. Later de dipolen voor 80 en 40 in de mast en vlaggenstok gehangen. Om 15:30 (LT) maakte ik mijn eerste QSO. Tot 23:00u heb ik zo nu en dan achter de transceiver gezeten. Vanaf vanochtend 07:00u tot het einde van de contest zo'n beetje het zelfde verhaal. De hele nacht heb ik dus gemist.

Ik heb inderdaad even het overzichtje van de WRTC station erbij gepakt. Na een snelle check kwam ik er dus 3 te kort. Waarschijnlijk de mannen die zich meer op SSB hebben gericht :wink:

Het is inderdaad knap wat die mannen voor elkaar krijgen in een tentje met 2 transceivers, 100 Watt, een tri-bander en 2 dipolen.
De mannen op de voorlopige eerste plaats hadden ruim 5200 Q's. Het team met het minste aantal Q's heeft er nog steeds een dikke 3000.
Bijzonder knap. Dat gezegd hebbende, die Y8 calls en de aandacht die het evenement krijgt moet je natuurlijk ook niet onderschatten. Maar goed, snel en efficiënt werken en je score maximaliseren heeft alles met skills te maken en dat was te horen. Het is dat ik zelf in de beperkte tijd ook zoveel mogelijk stations wilde werken anders had ik zeker met de mannen mee willen luisteren. Weet zeker dan daar nog een hoop van te leren valt.

Aloys, Jep, blijf nog tot zaterdag de 28e. Waar ga je over? Hirtshals, Frederikshavn of de Oresundbrug? Als het Frederikshavn is dan kom je vlak langs mijn zomer QTH.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: WRTC/IARU HF Championship

#6 Bericht door dxhunter »

Op Y87B na heb ik 80 meter compleet.

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: WRTC/IARU HF Championship

#7 Bericht door PA2REH »

Was een leuk evenement. Ben eerst maar eens op zoek gegaan naar de Y8 stations om zo de lijst zo snel als mogelijk compleet te krijgen. Was vnl op 40m. Later ook 80m. Had toen de smaak wel te pakken. Totaal onbelangrijk, maar vond het uiteindelijk wel leuk om alle stations op 80m en 40m CW in het log te hebben. Daarna maar eens op zoek gegaan naar nog wat multipliers voor de IARU contest, want ik had toen maar een paar andere stns in het log staan. En passant nog wat extra Y8 gewerkt op 20m en 15m en ook nog stns in SSB.

Dit was het resultaat in 2014. ""Teams Worked: 59 Time of Last QSO 2307UTC"" PA6HQ en ondergetekende waren de enige met alle stns in het log. Was toen wel over de plas, vnl. 20m/15m en hoger, maar condx waren veel beter. Was zo leuk dat ik destijds deze datum al in de agenda heb gezet. Dit weekend was het zover, tjonge wat gaat 4 jaar snel voorbij. Nu weer 4 jaar wachten. :?

Tot nu toe hebben de volgende stns zich gemeld bij de WRTC2018:
PA0FVH, PA0JED, PA0JLS, PA0MIR, PA0RHA, PA1FNW, PA1T, PA2A, PA2LEN, PA2LO, PA2LS, PA2REH, PA2S, PA2W, PA2WO, PA3ARM, PA3DAT, PA3HGC, PA3HGF, PA4M, PC4AD, PD2DX, PE1HWO, PE2K, PE4BAS, PE5JW, PE5TS, PG2AA, PI4VPO.
Vermoed dat er dit jaar meer PA stns zijn met alle Y8 in het log :) Congrats all.
Bijlagen
2014.jpg
2014.jpg (58.11 KiB) 7383 keer bekeken
score.jpg
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: WRTC/IARU HF Championship

#8 Bericht door PD2R »

Mark en Eric, proficiat met het behaalde certificaat! Ik heb veel te weinig op de low bands gezeten maar de prioriteiten lagen dan ook ergens anders. In de eerste uren waren ze vanuit Noord OZ ook op 20 meter nog wel aardig te werken. Rond etenstijd werd dat aanzienlijk minder.

OV2T/PD2R heeft zich trouwens ook gemeld :wink:. Ik had mijn log al enkele minuten na het verstrijken van de contest ingestuurd. Zowel de WRTC organisatie als naar de ARRL.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: WRTC/IARU HF Championship

#9 Bericht door PA2REH »

WRTC2022 in Bologna Italy (Hometown of Marconi)
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: WRTC/IARU HF Championship

#10 Bericht door PD2R »

Heeft de WRTC Sanctioning Committee al besloten waar in 2022 de WRTC gehouden gaat worden? Zou kunnen hoor maar dat heb ik dan even gemist.
Het organiseren van een WRTC is in ieder geval een hele onderneming. Je hebt er in ieder geval een hoop gemotiveerde vrijwilligers voor nodig om het voor elkaar te krijgen. WRTC 2018 in Duitsland was dichtbij en ik had graag willen helpen. Hoe mooi is het om als contester daar een bijdrage aan te kunnen leveren. Maar met opgroeiende kinderen en een carrière bij defensie zat dat er simpelweg niet in. Jammer want ik verwacht niet dat zo'n kans zich nog eens snel voor doet. Frankrijk zou misschien kunnen en als het in het Noorden van Frankrijk is, dan is het voor mij ook nog wel te doen. In Nederland zie ik het echter niet snel gebeuren, daar zijn we gewoon te klein voor. Daarnaast zou ik ook niet weten waar je dik 60 gelijkwaardige locaties voor alle stations zou moeten creëren.
Italië daarentegen heeft veel zendamateurs en heeft m.i. wel de ruimte om dat voor elkaar te krijgen. Ten noorden van Bologna is het vrij vlak dus dat moet lukken. Helaas wel te ver weg om als vrijwilliger naar toe te gaan.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: WRTC/IARU HF Championship

#11 Bericht door dxhunter »

Zaterdag is de Russische nationale versie van de WRTC, de RRTC. Die contest duurt slechts 8 uur. Iedereen werkt iedereen.
29 teams met roepletters R31A-R39Z. Elke 2 uur neemt men een nieuwe call aan om voldoende aanbod te houden.
Station: 100W, triband + 40m dipool, 10m hoge mast.
http://news.srr.ru/chempionat-rossii-po ... a-kv-rrtc/

Tegelijkertijd is er in Bulgarije ook nog een BRTC met roepletters LZ0AA-LZ0AZ

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: WRTC/IARU HF Championship

#12 Bericht door PD2R »

Ik zag het staan in de WA7BNM contest kalender. Ga ik zeker aan meedoen. Morgen avond ook aan de CWT, schijnt ook wel aardig te zijn.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: WRTC/IARU HF Championship

#13 Bericht door pe5jw »

PD2R schreef:Daarnaast zou ik ook niet weten waar je dik 60 gelijkwaardige locaties voor alle stations zou moeten creëren.
Laten drijven op het ijsselmeer ;)
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Plaats reactie