Het N1MM tips en trucs topic.

Alles over contesten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Het N1MM tips en trucs topic.

#1 Bericht door PA9CW »

De meeste contesters gebruiken N1MM. En omdat het programma nogal wat mogelijkheden heeft, leek het me handig hier een centraal topic van te maken. We kunnen natuurlijk terecht op de uitstekende site van N1MM en daar alles terug vinden, maar het is misschien handiger om er topic van te maken. Zodoende heb je alle tips en trucs in het Nederlands. Lekker makkelijk bij de hand......
Laatst gewijzigd door PA9CW op 21 mar 2018, 20:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Het N1MM tips en truc topic.

#2 Bericht door PA9CW »

Footswitch in N1MM:

In N1MM kan je middels een footswitch de functietoetsen bedienen. Op die manier kan je dus typen met twee handen en met één voet de funtietoets bedienen. De footswitch komt op de DSR input en +12V via een 10 k weerstand. DSR input is PIN 6 van de DB9 connector. Zie schema.

Daar ik niet zo snel type, is dit een mooie oplossing voor mij. Als ik aan het runnen ben in N1MM, dan type ik de call van het station in. Als ik bij de tweede of derde letter ben, bedien ik de footswitch. Nu gaat N1MM al seinen met de call. En als ik gewoon verder ga met typen, zal de call in zijn geheel verzonden worden inclusief rst/volgnummer. Hierdoor hoef je dus niet eerst de hele call te typen en dan pas op F2 te drukken. Je hebt dus iets meer tijd gewonnen. Welke actie de footswitch moet hebben, kan je instellen in N1MM: zie plaatje bij tab Footswitch (PIN6)

None – No footswitch
ESM Enter – Pressing Footswitch will cause the same action as pressing Enter key in ESM mode
Typing Focus – Pressing Footswitch will switch typing focus
Switch Radios – Pressing Footswitch will switch the radios (in SO2R)
Normal – Pressing the footswitch it will behave if it was connected to the PTT of the active transmitter and is automatically connected to the proper (active) radio.When the footswitch is released the focus will be set to main Entry window
F1 – Pressing Footswitch will cause the same action as pressing function key F1
F2 – Pressing Footswitch will cause the same action as pressing function key F2
F3 – Pressing Footswitch will cause the same action as pressing function key F3
F4 – Pressing Footswitch will cause the same action as pressing function key F4
F11 – Pressing Footswitch will cause the same action as pressing function key F11
F12 – Pressing Footswitch will cause the same action as pressing function key F12

Ik gebruik het nu al een aantal maanden en het is erg prettig in gebruik.
Bijlagen
DB-connector.png
N1MM-Tab.jpg
N1MM-Tab.jpg (16.53 KiB) 5607 keer bekeken
footswitch.jpg
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Het N1MM tips en trucs topic.

#3 Bericht door PA9CW »

Ik wilde vanavond N1MM instellen voor de http://www.lzopen.com/lzopenfield20/index.htm contest. Bij deze contest is het de bedoeling dat je de eerste keer een 001 / 000 send. En daarna steeds een serienummer plus het ontvangen nummer van het voorgaande QSO. Maar dat lukt me niet. Ik heb stap voor stap de "handleiding" van deze contest gevolgd. Maar ik krijg steeds een error dat hij een 6 tot 8 character exhange wil hebben.
Iemand deze contest al eens gedaan ? En weet hoe je dat moet instellen ?

EDIT: ik ben eruit. Het werkt.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

pa1lex
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 dec 2016, 21:19
Roepletters: pa1lex

Re: Het N1MM tips en trucs topic.

#4 Bericht door pa1lex »

Ik heb een spiekbriefje op de PC in Microsoft Word gemaakt met handige keyboard commando's.
Uitprinten, lamineren en naast je pc leggen...

Je kan het hier downloaden

Verder check ik op vrijdagavond of er updates zijn voor N1MM en Windows 10 en installeer ze meteen, zo wordt mijn pc tenminste niet opnieuw opgestart tijdens de contest.
Ook laad ik vast het juiste contestbestand in, controleer mijn SWR en de communicatie van en naar de IC-7300 en winkeyer.

Plaats reactie