ARRL int DX CW contest

Alles over contesten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

ARRL int DX CW contest

#1 Bericht door ----- »

Vandaag geheel vrijblijvend mee gedaan met deze contest. In no time een kleine 130 "yanken" kunnen loggen. Hadden er veeeel meer kunnen zijn als ik meer m'n best had gedaan. Leuk tijd verdrijf in het solar minimum

Waterfall van vanmidag op 20mtr
Bijlagen
arrl int dx.jpg

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: ARRL int DX CW contest

#2 Bericht door dxhunter »

Ik heb zaterdagmiddag, avond en nacht met onderbrekingen meegedaan. 's Middags was 15M even open naar de oost kust. 20M was tijdens de greyline goed open naar de west kust. CA, OR, WA en BC kwamen prima door. Rond 21.00LT was wel zo'n beetje over op 20M.
40M viel me wat tegen, signalen waren minder sterk dan ik gewend ben. 80M ging juist weer beter dan verwacht. Ook daar overwegend zwakke signalen maar er waren veel W en VE's te horen. Ondanks dat ik op 80M een laag opgestelde inverted Vee had heb ik toch veel staten kunnen werken, uitschieter was New Mexico op deze band.

In totaal miste ik nog een kleine 10 staten en provincies. Met name de noordelijk gelegen provincies in Canada heb ik niet gehoord.
Doordat 10M en 15M zo goed als dicht waren was het erg druk op 20M overdag. 40M de gebruikelijke drukte uiteraard en 80M zat ook aardig vol. Vrijwel de hele contest heb ik op 250Hz filter bandbreedte geluisterd. Terugkijkend kwam het er dit keer toch weer op neer dat het met name de kunst was om de W's en VE's te kunnen ontvangen en niet zo zeer om gehoord te worden. De enkele tientallen big gun stations zullen bij velen wel boven de locale qrm uitkomen maar wil je onder de huidige condities ook de stations werken in de usa die met een dipoolje of vertical werken dan moet je echt weinig noise hebben uit je omgeving.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: ARRL int DX CW contest

#3 Bericht door PD2R »

Leuk verslag Mark. Helaas zelf niet mee kunnen doen maar dat komt wel weer. RX op de low bands is inderdaad heel belangrijk. Wij gebruikte altijd beverages maar op 80 meter met onze phased array waren die veel minder nodig door de goede voor/achter verhouding. De K9AY loop deed het ook niet verkeerd. Belangrijk is om opties te hebben. Soms werk de ene antenne beter, soms de andere.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: ARRL int DX CW contest

#4 Bericht door Radioot »

pa4m schreef:Terugkijkend kwam het er dit keer toch weer op neer dat het met name de kunst was om de W's en VE's te kunnen ontvangen en niet zo zeer om gehoord te worden. De enkele tientallen big gun stations zullen bij velen wel boven de locale qrm uitkomen maar wil je onder de huidige condities ook de stations werken in de usa die met een dipoolje of vertical werken dan moet je echt weinig noise hebben uit je omgeving.
Klopt, dit jaar geen enkel NA qso op 80m kunnen maken, vorig jaar nog 15 big guns boven het stoorniveau kunnen werken.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6249
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: ARRL int DX CW contest

#5 Bericht door PA3DAT »

Hier 10 qso's op 80m, 17 qso's op 40m en 73 qso's op 20m.
Samen 100 qso's, 50 verschillende staten (over 3 banden).

Alles met de FT1000mp Mark V (op 100W) en de Fritzel FD4 windom-antenne,
die hangt ca. 10m boven de straat.

Hoog stoorniveau, ik moest ze hier en daar "uit de QRM trekken". :D

De beste tijd voor mij was zondagmiddag tussen 14.00 (visite de deur uit) en
17.00 uur lokale tijd. Daarna zwakten de signalen duidelijk af.

Soms kon ik ze amper nemen, maar ze komen vaak wel meteen terug na één
keer mijn call seinen. Terwijl ze meestal (veel) meer vermogen hebben dan ik.
Volgens mij een teken dat ze 'aan de andere kant' minder QRM hebben dan ik,
en dus meer en beter horen!

Grappig detail: mijn tweede qso was met N1MM zélf, het derde qso met N2MM... :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: ARRL int DX CW contest

#6 Bericht door pa4o »

Hier niet echt meegedaan voor de punten dit keer. Ben meer wezen zoeken dan cq geven.

Peter
Bijlagen
arrldxcw2018.jpg

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: ARRL int DX CW contest

#7 Bericht door PD2R »

PA3DAT schreef:Soms kon ik ze amper nemen, maar ze komen vaak wel meteen terug na één
keer mijn call seinen. Terwijl ze meestal (veel) meer vermogen hebben dan ik.
Volgens mij een teken dat ze 'aan de andere kant' minder QRM hebben dan ik,
en dus meer en beter horen!
Het is zeker zo dat ze daar minder QRM hebben dan bij ons. Aan de East Coast is het wel wat drukker maar de amateurdichtheid is daar toch aanzienlijk lager dan hier in Europa. Wij hebben Rich K1CC 2 maal als gast operator gehad, die gaf ook aan dat contesten vanuit Europa toch echt anders is dan State side. Vooral op de lowbands is dat goed te merken.

Stations die hard zijn maar slecht ontvangen noemen we “alligators”. Big mouth, no ears.
Hoe noemen we dan stations die heel zacht zijn maar geweldig kunnen ontvangen? Long eared Jerboa’s?
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Plaats reactie