Vraag over contesten.

Alles over contesten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE2WD
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 dec 2016, 22:14
Roepletters: PE2WD
Locatie: Chaam

Vraag over contesten.

#1 Bericht door PE2WD »

Beste mensen, goedendag,

vergeef mij mijn onwetendheid in deze,maar daar ik nog niet zo lang actief ben op de frequenties zit ik met de volgende vraag.

Ik hoor zo nu en dan verschillende contesten op de 40m, ook in het gebied welke is toegestaan voor de N-gelicenceerden.
soms ook met een "special call" nu weet ik dat dat voor deze amateurs een aantal punten kan opleveren en dat maakt het natuurlijk voor deze amateurs een leuke activiteit.
Nu reageer ik wel eens op deze calls, en geef deze dan ook een signaal rapport terug.
Voor mij is het een mooie bevestiging dat ik gehoord word bij het station met een goed of slecht signaal.
Maar nu komt het, de amateur welke op mijn signaal reageert, en mij een signaal rapport geeft, logd de verbinding met mij natuurlijk.
ik log deze verbinding ook met mijn programma ( Log4om) maar ik ben nog geen lid van een amateur vereniging.
Is het wel zo kies om dus te reageren op deze contest calls? daar het misschien geen punten oplevert voor deze amateur?
kortom, wat is de etiquette in deze? doe ik misschien iets verkeerd?

met vriendelijke groeten,

Johan

PD2WD

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Vraag over contesten.

#2 Bericht door PA3DAT »

Hoi Johan,

als je slechts één of enkele verbindingen maakt in een contest, dan is de kans groot dat die verbinding
voor je tegenstation wordt afgekeurd door de wedstrijdleiding omdat jij geen log hebt ingestuurd. Ze kunnen
die verbinding niet controleren! Jouw tegenstation kan de call verkeerd hebben genomen, ik noem maar wat.

Het is dan (bij mijn weten) beter om meerdere verbindingen te maken met die conteststations, zeg een stuk
of 10, dán zien ze jouw call vaker opduiken bij de controle en snappen ze dat jij geen log hebt ingestuurd.

Het beste is natuurlijk om een logje van je verbindingen in te sturen naar de wedstrijdleiding. Daarvoor zou
je die verbindingen moeten exporteren uit Log4om in 'cabrillo'-formaat. Dat bestandje mail je dan naar de
organisatie van de contest. Vervolgens zie je jezelf terug in de uitslagen, ook leuk! Ik doe zelf ook vaak een
poosje mee, bijv. op zaterdagmiddag of zondagochtend. "Recreatief contesten". Met mijn eenvoudige
antennes en veel storing hier heb ik toch niet de verwachting iets te kunnen winnen! :D

Het emailadres (en álle actuele contestinformatie) vind je eenvoudig via http://www.contestkalender.nl.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PE2WD
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 dec 2016, 22:14
Roepletters: PE2WD
Locatie: Chaam

Re: Vraag over contesten.

#3 Bericht door PE2WD »

Hoi PA3DAT,

Dank u voor het antwoord, dan ga ik eerst eens kijken dat ik het log4om formaat naar cabrillo kan omzetten, dat zal ik wel vinden.
dan zal ik voor de volledigheid het log inzenden in het vervolg.
ook ik doe niet aan alle mee hoor, maar ik vind het wel leuk om te weten te komen of mijn signaaltje ook opgepikt word bij het tegenstation.
Dank je voor de link naar de contest kalender,ik zie dat er voor zondag 19e de Friese Elf steden contest op het program staat, vorig jaar heb ik deze beluisterd en was goed te ontvangen toen. de condities waren toen goed gezind, maar ik mocht nog niet zenden.
ik zal deze keer weer uitluisteren en mogelijk een signaal rapport geven aan stations welke mij horen, en mijn log dan insturen.

Johan

PD2WD

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Vraag over contesten.

#4 Bericht door PA0CMU »

Hallo Johan,

Als aanvulling op de informatie van Aloys, je kan jouw (beperkte) log ook vaak als "check log" insturen. Dan doe je niet echt mee in de contest maar dient jouw log alleen voor de controle van de verbindingen en worden die bij het tegenstation, mits juist gelogd, niet afgekeurd.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Vraag over contesten.

#5 Bericht door PA3DAT »

Hoi Carel, dat is waar natuurlijk.
Maar is het niet net zó leuk om "gewoon" in te sturen, en dan zien dat je nummer 379 was van de 711? :mrgreen:

@Johan, ik ken Log4om niet maar ik denk dat het zó werkt: je moet die contest-qso's eerst selecteren en daarna
exporteren. Je kunt dan waarschijnlijk kiezen uit exporteren als Adif of als Cabrillo.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PE2WD
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 dec 2016, 22:14
Roepletters: PE2WD
Locatie: Chaam

Re: Vraag over contesten.

#6 Bericht door PE2WD »

Hoi Aloys en Carel,

Het exporteren zal wel lukken denk ik, er is wel het 1 en ander over te vinden on-line.
Het gaat mij ook niet om direct mee te doen aan de contest, maar meer om de gewerkte stations te bevestigen zodat degene die wel meedoet hun punten te gunnen.
en als ik ergens in de lijstjes voor kom, al is het laatste, is ook meegenomen en weer een ervaring er bij :)


Johan

PD2WD

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Vraag over contesten.

#7 Bericht door PA0CMU »

Zeker is dat leuk Aloys en als je daar lol in hebt, dan vooral niet nalaten.

Dat exporteren uit een "gewoon" logboek programma vergt nog wel nabewerking achteraf. Immers, voor de contest zijn vaak alleen datum, tijd, frequentie, jouw call, call tegenstation, ontvangen rapport + volgnummer en verzonden rapport + volgnummer de enige gegevens die noodzakelijk zijn. Andere zaken als naam, woonplaats, antenne, apparatuur enzovoort die je eventueel gelogd horen in een contest log niet thuis. Daarnaast bevat ieder contest log een zogenaamde "header" waarin informatie over de contest, de klasse waarin je hebt deelgenomen en persoonlijke informatie is opgenomen. Een standaard export uit Log4OM zal dat vermoedelijk niet genereren, maar met handwerk kom je er ook.

Er is overigens een handzaam softwarepakketje waarin je deze logbestanden achteraf handmatig kan aanmaken. Ik ben de naam even kwijt nu.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Vraag over contesten.

#8 Bericht door ----- »

Zelf gebruik ik met zeer veel plezier al jaren Log4OM, Maar voor contesten is het bepaald niet erg geschikt. Er zit wel een contest mode in maar ikzelf vind het zeer moeizaam.

Wat ik doe (ook als ik vrijblijvend meedoe) is N1MM gebruiken. Dat is ervoor gemaakt. Kent zo goed als alle contesten met alle regels en exporteert direct in het juiste formaat om te uploaden (cabrillo).

Dat exporteer ik dan ook naar een ADIF welke ik vervolgens in Log4OM importeer. Bij QSL sent zet ik de letter "C" van contest en ik stuur pas een QSL-kaart als ik van iemand een kaart ontvang.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Vraag over contesten.

#9 Bericht door PD2R »

Hallo Johan,

Er is al veel goede info gegeven maar toch nog enkele aanwijzingen om je verder op weg te helpen.

Voor alle duidelijkheid, in 7 van de 10 contest zitten de contest stations te springen om QSO's met mensen zoals jij! Als de fanatieke contest stations alleen maar elkaar zouden kunnen werken dan was de contest heel snel afgelopen. De zogenaamde "casual" contesters die zomaar een paar contest QSO's maken, vullen soms voor meer dan 50% het log van de grote stations. Dus schroom niet en maak zoveel contest QSO's je maar wilt :wink:

Nu vraag je je wellicht af hoe het dan zit met die 3 op de 10 contesten waar ze niet op jou verbinding zitten te wachten. Dat zit zo. Niet in elke contest is het de bedoeling dat iedereen met iedereen kan werken. Een voorbeeld hiervan is de "Worked All Europe" contest. Hierbij is het voor Europese stations de bedoeling dat ze alleen stations buiten Europa werken en voor de niet-Europese stations is het de bedoeling dat ze alleen stations uit Europa werken. Wanneer jij in die contest dan een QSO met een Duits station wilt maken, dan zal hij hopelijk uit beleefdheid het QSO met je maken maar zowel hij als jij ontvangen er dan geen punten voor. Meestal roepen ze dan zoiets als "Only outside Europe please!" en gaan dan weer verder met CQ geven.
Een ander voorbeeld is de ARRL DX contest. Hierbij is het de bedoeling dat USA station enkel DX werken en de rest van de wereld alleen maar Amerikaanse stations. Daarnaast zijn er ook nog contesten waarbij alleen leden van een bepaalde club elkaar kunnen werken voor punten. Als jij geen lid bent van een dergelijk club dan zitten ze niet op jou QSO te wachten. Gelukkig komen deze contesten niet heel vaak voor en duren ze vaak maar enkele uren in plaats van 24 of 48 uur.

Om er achter te komen wie je wel en wie je niet kunt werken, kun je even in het reglement van de desbetreffende contest kijken. Je moet dan natuurlijk wel weten welke contest er gaande is. Hiervoor kun je het best een contest kalender raadplegen. Een goede kalende is die van Jan Jaap PG7V (https://www.contestkalender.nl/). Hierin staan de meeste grote contesten en bij elke contest staat een link naar de contest regels. Een andere, zeer complete kalender, is die van Bruce WA7BNM (http://www.contestcalendar.com/). In de contestregels vindt je vrijwel altijd als eerste het "Objective" ofwel het "doel" van de contest. Daarin staat vermeld wie er met wie mag werken.

Wat ook altijd handig is om te weten is de "Exchange" voor een bepaalde contest is. Ofwel, wat wordt er naast de callsign en het signaal rapport nog meer aan informatie uitgewisseld. Dat kan van alles zijn: de leeftijd van de operator, het jaar waarin de operator zijn machtiging heeft gehaald, een afkorting van de provincie of staat, een zone nummer of gewoon een opvolgend serie nummer beginnend vanaf 001. Ook dat is terug te vinden in de regels.

Het door PG8M aangehaalde N1MM contest log programma is wereldwijd de meest gebruikte contest logger. Het is gratis, relatief eenvoudig en vrijwel alle contest staan erin. Ik zeg "relatief eenvoudig" omdat het programma heel erg uitgebreid is. Er zit een aantal vrijwilligers achter die het programma up to date houden en steeds blijven verbeteren. Een echte aanrader dus.

Wellicht meer informatie dan je nodig had maar mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust. De enige domme vraag is een vraag die niet gesteld is :wink:

Good luck in contest!
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Vraag over contesten.

#10 Bericht door Bert_1 »

Goed verhaal en mocht er iemand vragen hebben over n1mm dan zijn die via dit forum makkelijk te vinden, de basis dingen voor het contest loggen zijn redelijk eenvoudig.
Bert

PE2WD
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 dec 2016, 22:14
Roepletters: PE2WD
Locatie: Chaam

Re: Vraag over contesten.

#11 Bericht door PE2WD »

Hoi Maarten,

Heel erg bedankt voor uw uitgebreide info over de contesten, er is me nu veel meer duidelijk,een aantal dingen voor wat betreft regels was me al duidelijk, maar met uw info word het me allemaal wat helderder.
met N1MM zal ik eens aan de gang gaan en de gegeven sites raadplegen voor verdere info.
zoals ik in het start topic al aangaf, ik ben nog maar kort actief op frequentie,maar wel al jaren actief als luisteraar.
maar ik waardeer iedere hulp.
nu is het dus praktijk ervaring opdoen. en inmiddels verder aan het leren voor F examen :)


met vriendelijke groet,

Johan

PD2WD

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Vraag over contesten.

#12 Bericht door PD2R »

Hallo Johan,

Graag gedaan hoor. Van veel aspecten van de hobby heb ik weinig tot geen verstand maar van contesten weet ik net genoeg om het met anderen te delen. Bovendien is het voor een deel ook eigenbelang. Hoe meer mensen het leuk vinden, hoe meer er te werken valt :mrgreen:

Oh, en “u” = “je” a.u.b. :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Vraag over contesten.

#13 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Johan,

Er is al veel informatie voorbij gekomen, dat ga ik niet herhalen. :D

In je post geef je aan (nog) niet lid te zijn van een vereniging.
Dit maakt voor het geven van puntjes in contesten niets uit.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Plaats reactie