PACC2008

Alles over contesten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA0O
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2008, 18:43
Roepletters: PA0O
Locatie: Zuidwolde GR
Contacteer:

PACC2008

#1 Bericht door PA0O »

Vanuit Zuidwolde meegedaan. Is alweer voorbij wat gaat het toch snel zelfs al duurde het 24uur ik heb de hele 24uur periode meegedaan behoudens wat korte onderbrekingen. :shock:
De start was traag hier pas smorgens om 05 uur op 1000 q dat was niet zo goed door allerlei omstandigheden liep het niet gelijk optimaal.
De condities op 15 en 10m zijn natuurlijk ook lastig in te schatten en je moet steeds oppassen niet een eventuele opening te missen op 10m ..
Ik was alleen CW deze keer en heb niet geluisterd naar SSB maar had de indruk dat er in SSB wel leuke multies te scoren waren om over de RTTY WPX maar te zwijgen..
De conditties waren niet echt slecht ook een 20 tal JA's op 20m met echo ik vermoed via LP met de dipole kan ik dat niet echt zeker weten.
Hogere score >300000 vorig jaar 258000 maar nu worden de log echt gecontrolleerd en worden er penalty's gegeven bij fouten. En fouten komen veel voor tenminste als je echt alles gaat nakijken dan kom ik veel fouten tegen...deze keer zo nauwkeurig mogelijk gewerkt maar de vermoeidheid gaat toch zijn tol eisen ik was 36uur op.
Deze keer een ACOM1000 gebruikt net nieuw dus testen dat ding... ik had er na 1 dag al een probleem mee... koude las in de power meter en gelijk was de beveiliging actief output haast 0 .... Kon het gelukkig zelf repareren... Niemand die ooit een probleem heeft met deze PA ?! :twisted: ik wel weer...
Wel goede service van ACOM en Stan LZ1IU de juiste diagnose en tips.
Deed het weer na simpel een soldeerpunt te reflowen..

N1MM geweldig mooie logger. De kleine IC706 als TX naar de ACOM1000 de Icom via CVI met N1MM verbonden zodat de juiste freq werd gelogd. Een foutenbron minder. Alhoewel oppassen hiermee ik heb met vorige versies van N1MM wel eens foute frequenties gelogd. De laatste Versie 7.12.11 heeft dit nog niet gedaan.
Als RX heb ik dan de keuze tussen de ic706 of de extern aangesloten FT102 waarvan het cw filter wat smaller is en de rx wat beter tegen sterke signalen op 40 80 160m bestand is.
Ik heb "legal power" uit deze ACOM1000 er komt op zijn tenen 900W uit en dat gebruik ik niet. Ik verwachtte een easy kw... gezien de vele reviews waar 1kw tot 1k2 word gemeld dat haal ik hier niet. Maar het is een geweldig mooie PA je hoort hem niet en zeer geschikt voor CW QSK.

Heel verhaal ik tik dit vanuit Egypte waar ik voor QRL 2 weken ben.
Helaas geen radio mee wel geschikte lokatie met groot plat dak.

Er komt nog meer ...
Nu heb ik nog een raar ding meegemaakt met mijn nieuwe Winkeyer2 USB die ik met N1MM gebruik. Ik had deze vorig jaar in USA besteld bij K1EL en half januari ontvangen. Kit gebouwd werkte gelijk. Getest in de CQ160CW contest zonder probleem.
WINKEY USB werkt als een normale keyer zelfstandig op 3x1,5V AAA of online met N1MM (o.a.). Voordeel is dat de PC niet meer wordt belast met het genereren van CW dat is vreemd genoeg een zware belasting voor een PC / Windows. De CPU load gaat bij mijn P3/1GHz naar 100%!
oke niet meer de snelste PC maar werkt nog perfect voor de Radio en logging en cluster etc.
Wat had ik nu in de PACC ineens aan mijn fiets hangen? Ik luister op 20M ca 14.020 Mhz mooie schone freq geef cq ga op rx en... s9 ruis! duurt een tijdje ca 3seconden en hup weg ruis! Oke alles vrij geef weer cq ga op rx en ... ()&%#@!! weer de RX dicht met s9 ruis! enz... ! Wat kan dat zijn?. Wat klooien zonder PA met 20W ook ruis maakt niet uit!
Na wat geklooi was het ineens "over" en kon ik aan de slag met de contest...
Aan het eind van de contest nou ja er was nog een kwartier te gaan en er kwamen op 20m nog steeds stations retour op CQ, maar... ik kon niets ontvangen de ruis was er weer...
Zoeken proberen... wat bleek gaf ik cq met de paddle geen ruis... met N1MM CQ wel ruis! Blijkt het WINKEY USB te zijn. En dan specifiek het USB deel. Dat wordt actief bij CQ aangestuurd vanuit de PC over USB.
De USB kabel was het origineel meegleverde standaard kabeltje.
Kon er geen slecht contact in ontdekken..
Ik kan de storing goed reproduceren. Op 20m ontvangen en dan de USB plug bij de keyer eruit en weer erin. Dan gaat de P&P van de PC de USB poort detecteren en initialiseren en dat geeft ook al heftig ruis.
Of CW geven via de PC met N1MM b.v. dan gaatdata over de USB en dat geeft bij mij hevige ruis op 20M. Op andere banden niet of weinig ruis toename te horen..

De vraag is: wie heeft er een WinKey2USB en wil dit eens testen?
Ben ik weer de enige met vreemde problemen?

Ik heb verder nog geen tijd gehad om er iets aan te doen.
Nu zit ik voorlopig in SU-land

73 Jaap 8)

pa1bjs
Berichten: 1137
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#2 Bericht door pa1bjs »

Kan je je pc niet aarden?
zou dat niet helpen?
anders afschermde usb kabel gebruiken
groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

K1EL Winkeyer info.

#3 Bericht door wbeekman »

Jaap heeft het hier over een K1EL bouwkit. Kosten ong. $64.
Hier is meer te lezen over deze leuke kit.

http://www.morsecode.nl/winkeyerbuildingproject.htm

Voor meer info kijk dan eens op : http://www.k1el.com/

Je kunt betalen met PayPal.

P.S. Jaap als je in Cairo aan het werk bent, dan heb je op de berg, die uitkijkt over Cairo en flatgebouw met antennes staan van Hosni - SU1HM ??)
(Moccatham heet het geloof ik. Een van de mooiste locaties)
Zijn 2 dochters zijn ook allebei zend-amateur of is het zend-amatrice (hihi :-)
In de buurt woont ook SU1ER - Ezzat . (President van de Egyptische radio-amateur vereniging)
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Plaats reactie