CQ WW CW Contest

Alles over contesten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

CQ WW CW Contest

#1 Bericht door PA3EYC »

Afgelopen donderdag, vlak voor de CQ WW CW, heb ik het contest station PJ2T bezocht. Station is normaal uitegrust met Yaesu tranceivers maar voor deze CW contest hadden de deelnemers hun eigen K3'n meegenomen. Er waren 5 operator plaatsen die alle waren uitgerust met een K3. Vanuit alle posities kunnen alle antennes geschakeld worden. Tijdens de contest hadden vier posities vaste banden en vaste operators. 160m&15m, 80m&10m, 40m en 20m. Eén operator plaats met K3 was als backup. Er werden shifts van 4 uur op en 4 uur af gedraaid.

Ik viel met mijn neus in de boter want het was afgelopen donderdag Thanksgiving en om 15:00 kwam er een 20 pound kalkoen uit de oven. Ze stonden erop dat ik bleef meeteten. Gezellig over allerlei zaken gesproken. Waaronder allerlei hobby zaken maar ook afspraken gemaakt voor de Dayton Hamvention die ik komend voorjaar ga bezoeken.

Ik heb zelf met mijn vertikal en 100W ook nog even meegedaan met de CQWW. Ik moet zeggen dat dit een beste uitdaging is vanuit PJ2. Voor velen is PJ2 een multiplier waardoor die een poging doen een QSO te maken. Met het CW filter op 150Hz kwamen er vele stations tegelijk door. Dit is een schitterende locatie voor zulk soort contesten. Enkele NL stations gewerkt waaronder PI4CC en PA2REH. Daarnaast wat EU en ongelofelijk veel USA en natuurlijk PJ2T.
'73, Maarten -PA3EYC-

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: CQ WW CW Contest

#2 Bericht door PA0CMU »

Leuke ervaring Maarten. Ik ben nooit in die hoek van de wereld geweest mar het lijkt me leuk eens aan de "dx" kant te luisteren en verbindingen te maken. Zeker met de CQ-WW-CW is er veel te horen.

Met eens paar leden van de PA6NB groep hebben wij zaterdag een 12-uurs blok meegedaan. Helaas weer kostbare tijd verspeelt omdat de "master" laptop van het N1MM logger netwerkje zijn verbindingen niet wilde wegschrijven bij de andere twee stations. Andersom ging wel goed dus zijn we maar doorgegaan. De score viel ons tegen, 879 verbindingen in de category MOMS LOW.

Gisteren heb ik thuis nog een tijdje meegedaan waarbij het me opviel dat tussen 18:00-19:30 uur toen de band, zeker tegen half acht, bijna dood leek, nog mooie verbindingen te maken waren met VC2, PJ4, PJ2T, HK1 en N6. Gewoon rustig over de band draaien en hop, daar zijn ze ineens. Normaliter zou ik van band geswitched zijn omdat het leek of ie bijna dicht was.

Ik heb je afgelopen week getracht te bereiken op 30m 's avonds rond 21:15 of zoiets. Het lukte echter niet, je had wel een stukje van mijn roepnaam maar ik was te zacht met mijn dipool en K2 vermoedelijk. Volgende keer beter.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: CQ WW CW Contest

#3 Bericht door PE4BAS »

Mooie verhalen en prachtig dat je PJ2T kon bezoeken Maarten. Ik ben alleen op 160M aktief geweest. PJ2T heb ik kunnen waarnemen als enige van de andere kant van de oceaan. Helaas zat een QSO er niet in. Kan ook haast niet met een niet zo efficiënte antenne.

Mijn verhaal is hier te lezen: http://pe4bas.blogspot.nl/2016/11/cqww- ... ntest.html

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: CQ WW CW Contest

#4 Bericht door PA3EYC »

Carel,
Ik zat maar met een simpele (vakantie) setting. Een getuned stuk draad van ca. 15m. (ik weet niet eens de exacte lengte) en slechts 100W.
Ik zat dit jaar wat gunstiger richting EU dan vorig jaar. Wat mij opviel was dat mijn signaal in EU sterker was dan de EU signalen bij mij.
Ik werd door veel stations aangeroepen maar lukte het niet om ze in het log te krijgen. Op het cluster kwamen zelfs meldingen dat ik doof was :oops:
Hetzelfde was met de CQWW. Veel call's vanuit EU die ik maar deels kon opnemen en dus niet in het log kreeg.

Bas,
die mannen gebruiken een inverted L die ca. een meter naast hun mast omhoog gaat. Het horizontale deel gaat naar een andere mast.
Ze gebruiken PA's van Ameritron. Ik dacht de AL-1500. Dus ze zullen sterk genoeg zijn in EU.
Ze luisteren met een Beverage die richting EU is opgesteld. Echter, die beverage loopt tegen een heuvel omhoog zodat de ontvangsthoek mogelijk te ongunstig beïnvloed wordt. Maar ze kunnen daar niet anders. Ze zitten aan de voet van een heuvel aan de foute kant richting EU gezien.
Voor de contest hadden ze tijdelijk een drie element drie band beam opgesteld op de heuveltop die ri. EU gebruikt werd.
'73, Maarten -PA3EYC-

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: CQ WW CW Contest

#5 Bericht door EA5JEX »


Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: CQ WW CW Contest

#6 Bericht door PA9CW »

Ja, hij is leuk !
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: CQ WW CW Contest

#7 Bericht door PA2REH »

PA3EYC schreef: Enkele NL stations gewerkt waaronder PI4CC en PA2REH. Daarnaast wat EU en ongelofelijk veel USA en natuurlijk PJ2T.
Fun :) Maarten. Je had ondanks de matige condx een mooi signaaltje. Hoop dat het wederzijds was. Heb zelf maar 2Q's en als checklog ingestuurd. PI4CC was ff een ander verhaal ruim 7600 Q's (tjonge, was weer hard werken hihi).
Leuk, Marac <> Marac :) (kreeg toevallig net de Marinade digitaal en zag je call er ook in staan 8) ).
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CQ WW CW Contest

#8 Bericht door PD2R »

Ik heb op zondag ook nog even wat QSO's gemaakt. Ik heb enkel een end fed voor 40 meter die vrij laag hangt. In de middag heb ik wat QSO's gemaakt op 20 meter. De tuner van de K3 zorgde ervoor dat ik daar ook op uit kon komen maar echt geweldig ging het niet. Veel te veel verlies dus enkel de grote station konden gewerkt worden. In totaal waren dat 20 stations.
Na het avondeten en het naar bed brengen van de kleine, ben ik verder gegaan op 40 meter. Gelukkig is er in de CQWW CW zoveel activiteit dat de CW stations zelfs ruim boven de 7.050 MHz te vinden zijn. Regelmatig gezocht tussen 7.050 en 7.085 MHz en daar zo'n 40 stations kunnen werken.
In totaal dus 70 Q's gemaakt waarvan zeker 85% ik op het gehoor heb kunnen nemen. Voor sommige stations, die boven de 35 a 40 WPM werkte, moest ik toch even terug vallen op de decoder van de K3 om de call te kunnen nemen.
Heb ook zelf nog even proberen te runnen op 40 meter. Op het RBN kon ik zien dat ik gespot werd maar het leverde niets op. Slechts 2 QSO's gemaakt gedurende 8 minuten runnen. S&P ging beduidend sneller. "Sneller" is dan wel relatief want doorgaans moest ik toch enkele minuten wachten voordat de call volledig genomen was. Zeker wanneer stations een goede run hadden want dan noemde ze hun call niet zo vaak en duurde het vaak wel erg lang voor dat ik de call in het log had.

Bij grote SSB contesten wordt je naar verloop van tijd gek van al het gesplatter op de band. In CW heb je daar aanzienlijk minder last. Tuurlijk tref je hier en daar stations met key-clicks maar al met al is vele malen rustiger dan in SSB. Ik heb dus zo'n vermoedde dat ik dit dus wel vaker zal gaan doen :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: CQ WW CW Contest

#9 Bericht door PA3EYC »

Eric,
Mijn vertical was natuurlijk niet het beste RX antenne maar de verschillen waren heel groot.
Heel veel stations hoorde ik in de ruis en kon die niet in het log krijgen en dan kwam plotseling PI4CC & PA2REH keihard in de headset. Hetzelfde gold voor nog enkele EU stations. Het verschil tussen de "normale" stations en de "Big Guns" was heel erg duidelijk te horen.

Op het vliegveld heb ik Mike VE7ACN/RW0CN nog even gesproken. Hij was operator bij PJ2T tijdens de CQWW. Hij was op weg naar Grenada. Zie Electron pagina 536.
Hij had een K3 en KPA500 in de handbagage en een Hexbeam met mastje in een Pelican koffer. Mogelijk volgens jaar ook eens aan een Hexbeam denken. Hoewel het natuurlijk wel vakantie is voor mijn vrouw en ik, is het ook wel fijn om NL te kunnen werken als het uitkomt. Nu moest ik echt rekening houden met de tijd omdat er momenten waren dat EU onbereikbaar was met mijn setting.

Maarten,
Helaas ben je als zacht PA station eigenlijk niet erg interessant in zo'n grote contest. Voor hetzelfde puntje werken de contesters makkelijker een wat sterker PA station. Ik doe wel eens mee vanuit DL met dezelfde setting als in PJ2. In DL ben ik niet interessant genoeg en nagenoeg geen flow. In PJ2 ben ik net zo sterk maar de stations rolden over elkaar heen.
Maar toch leuk dat je hebt meegedaan. Voor alle contesten maar vooral CW geldt: Oefening baart kunst. De CQWW is niet meteen de beste contest om als beginnend contester te gaan runnen. De snelheden liggen rond de 30 wpm of hoger. Maar toch respect dat je het hebt geprobeerd. Het heeft bij mij echt wel even geduurd voordat ik durfde te runnen in zo'n grote contest.
De PACC is een hele mooie contest om als PA station te runnen. Iedereen die aan de PACC meedoet wil jou dan graag werken. Ik kom je daar dan graag tegen.
Wat ook werkt is één of twee uur voor het einde van een contest te gaan runnen. De meeste conteststations hebben de banden leeggevist en plotseling verschijnt er een station in het cluster die nog niet gewerkt is. De flow is dan doorgaans wat hoger dan aan het begin of halverwege een contest.
Veel succes gewenst.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CQ WW CW Contest

#10 Bericht door PD2R »

Maarten, het runnen doe ik wel vaker maar dan natuurlijk in Phone. Wat dat betreft ben ik niet bang en durf ik dat ook wel in CW. Zelf ben ik gewoon met 20 a 22 WPM gaan runnen in de hoop dat de tegen stations dan ook wat gas terug zouden nemen. Daarnaast wist ik dat ik met mijn beperkte set-up niet veel aanbod zou krijgen. Dat het echter zo weinig zou zij had ik niet verwacht. Op zondagavond zit je toch al een eind richting het einde van de contest waardoor je toch weer interessanter wordt. Kennelijk was het toch nog iets te vroeg.

Met mijn huidige set up zijn deze contesten juist geschikt. Bij de andere contesten is er doorgaans geen CW activiteit boven de 7050. Ik moet gewoon snel mijn end fed voor 20 gaan ophangen dan kan ik daar lekker aan de slag.

Actief zijn vanuit PJ2 lijkt mij ook wel wat. Moet ik wel meer bedreven zijn in het afhandelen van een CW pile up. Als ik in morse Runner de "activity" op 4 zet dan ik er vaak al niets meer van maken Hi.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: CQ WW CW Contest

#11 Bericht door PA3EYC »

PD2R schreef:Met mijn huidige set up zijn deze contesten juist geschikt. Bij de andere contesten is er doorgaans geen CW activiteit boven de 7050.
Ja, daar noem je een terecht punt waar ik even niet mee gerekend had. Mede daarom heeft afd. Amersfoort voorgesteld om 7.000 tot 7.050 ook vrij te geven voor Novice. Bij onze afdeling zijn nogal wat Novice die CW kunnen maar eigenlijk nooit op 40m uit kunnen komen. Boven 7.050 normaal gesproken geen CW activiteit.
PD2R schreef:Actief zijn vanuit PJ2 lijkt mij ook wel wat. Moet ik wel meer bedreven zijn in het afhandelen van een CW pile up. Als ik in morse Runner de "activity" op 4 zet dan ik er vaak al niets meer van maken Hi.
Ik ben ook niet zo'n ster in het afhandelen van CW Pile Ups. Die ene keer per jaar, vanuit PJ2, dat ik dat doe is absoluut niet voldoende om daarin bedreven te raken.
Niet in paniek raken, als het erg druk wordt dan het filter wat smaller en zodra het rustiger wordt gaat het filter weer wat breder. Soms lukt het om meteen de hele call te nemen en soms alleen (een deel van) de prefix of suffix. Die zend ik dan een keer en met een beetje geluk komt dan alleen dat station terug. Dat zal met SSB, denk ik, niet veel anders gaan.
'73, Maarten -PA3EYC-

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: CQ WW CW Contest

#12 Bericht door Remco »

Meegedaan op alleen 160m.

Heb me wederom prima vermaakt ofschoon de condities
ronduit belabberd waren.

Claim Q/Z/C = 1008/21/86

Remco PA3FYM

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: CQ WW CW Contest

#13 Bericht door pa4o »

Toch nog een goede score Remco.
Heb dit jaar meegedaan bij PI4CC. Ontzettend goed bevallen, alleen miste ik de grote pile ups. :-)

Peter

Plaats reactie