PACC 2016

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: PACC 2016

#76 Bericht door EA5JEX »

Grappig dat er (multi) conteststations zijn die pacc2016 filmpjes laten zien met eindtrappen die 1,5 tot 3kW output de lucht in sturen.

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: PACC 2016

#77 Bericht door dxhunter »

pa5cw schreef:Grappig dat er (multi) conteststations zijn die pacc2016 filmpjes laten zien met eindtrappen die 1,5 tot 3kW output de lucht in sturen.
Dat is de E uit Veron, experimenteren met hoog vermogen. :wink:

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: PACC 2016

#78 Bericht door pa3met »

pa4m schreef:
pa5cw schreef:Grappig dat er (multi) conteststations zijn die pacc2016 filmpjes laten zien met eindtrappen die 1,5 tot 3kW output de lucht in sturen.
Dat is de E uit Veron, experimenteren met hoog vermogen. :wink:
true that. Volgens de regels overigens niet zo handig, maar dat ter zijde. Da's ieder's eigen verantwoording.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: PACC 2016

#79 Bericht door PE2AAB »

Kan mijn log niet uploaden. Meer mensen problemen met het benaderen van de website?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: PACC 2016

#80 Bericht door pa4o »

Is hetzelfde als een Novice amateur met een set die 100W kan en dat ook gebruikt in de pacc.
Niet iedereen doet dat maar de meeste wel denk ik.

Peter

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: PACC 2016

#81 Bericht door PA3RIS »

PE2AAB schreef:Kan mijn log niet uploaden. Meer mensen problemen met het benaderen van de website?
Gisteren werkte het. Maar emailen kan ook en vind ik zelfs nog makkelijker. pacc@dutchpacc.com met call in subject en log als attachement.

PA9S
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 jun 2015, 22:28
Roepletters: PA9S
Locatie: Neede

Re: PACC 2016

#82 Bericht door PA9S »

Voor het eerst meegedaan aan een contest. Vond het erg leuk, maar ook wel intensief.
Ik ben niet in de nacht doorgedaan, maar ben Zaterdagavond om 21:00 uur gestopt en toen Zondagochtend weer verder.
Zo in je eentje is het wel erg lang en eenzaam om de hele nacht door te gaan. Maar ik kan me nu wel
goed voorstellen dat het met zijn tweeën of in een grotere groep nog veel leuker zal zijn.

Enniewee,.... ik vond het een super-ervaring... !
Hans - PA9S -

TX : Yaesu FTDX5000, Yaesu FT991,
ANT : 5-band Logperiodic yagi (10-12-15-17-20m) , horizontale loop (40-80m), Diamond X50 (2m-70cm).

pd7yy
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 mei 2012, 11:09
Roepletters: PD7YY

Re: PACC 2016

#83 Bericht door pd7yy »

Het is vooral slecht als je bij een qrp klasse met teveel vermogen meedoet. Dat is wel wat kinderachtig.

Bij PA55A hebben we overigens ruim onder de toegestane maximum power gewerkt, eerlijkheidshalve gewoon omdat niemand van ons een eindtrap heeft, die meer dan 400 watt geeft.

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: PACC 2016

#84 Bericht door PA3EYC »

Bij PI4AMF meegedaan in de multi twee klasse met de speciale roepletters PA85SVS.
Voor deze gelegenheid een extra mast neergezet van 24 meter met een draaibaar 80m en 40m dipool. Ook vonden we nog ruimte om een 160m draad dipool weg te spannen. Vanwege de speciale roepletters was er de hele zaterdagmiddag een cameraploeg van de lokale omroep aanwezig. Leuke promotie voor de hobby.
Uiteraard hebben ook wij de nodige tegenslagen gehad.
Na twee uur contesten knalde er een condensator in het 4O3A band pass filter. Die filters zouden 4,5kW moeten kunnen hebben bij 50 Ohm. 10% van dat vermogen was toch teveel. Het duurde even voordat we coax filters voorhanden hadden.
Na het draaien van een antenne liep een log PC, waarschijnlijk door RFI, volledig vast. Na een harde reset vond windows het nodig om maar liefst 15 updates uit te voeren. PC was 's morgens nog aan en uit geweest. Dit updaten duurde bijna 45 minuten!!! Al die tijd slechts één zender in de lucht.
Ook zaten we dit jaar slecht in de bemensing. Vooral voor de nacht is het moeilijk om mensen te vinden.
Hoewel ons doel was om gemiddeld 100 qso's per uur te loggen bleef de teller steken op bijna 2200 QSO's.

Hebben we plezier gehad? Absoluut. Vanwege de speciale roepletters werd het avondeten belangeloos verzorgd door het kantinepersoneel van SV Spakenburg. Gebakken aardappelen met saté en salade. Als dat wordt weggespoeld met een paar biertjes is het niet verwonderlijk dat de QSO rate wat naar beneden gaat. :lol: :lol:
Het afbouwen gisteren in de natte sneeuw was dan weer wat minder gezellig.
Bijlagen
pa85svs.JPG
'73, Maarten -PA3EYC-

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: PACC 2016

#85 Bericht door PA3RIS »

Ik heb ook weer lol gehad. 62 verbindingen gemaakt, alleen op zondag. Eerst op 80 en 40 en toen verder gegaan op 10, 15 en 20. Om 13.00 uur stonden er 62 in het log.

Hierna verder gegaan met de WPX RTTY-contest en hier nog 75 verbindingen gemaakt. Zeker eind van de middag en begin van de avond waren de condities ineens goed en heb ik er nog een heel stel in noord- en zuid-Amerika gemaakt en ook nog 2 of 3 nieuwe landen gewerkt.

Ik heb vrijdag en zaterdagmorgen nog wel even snel een stuk kippenladder erbij gemaakt voor aan m'n 160 meter lange loop die sinds enige tijd door de tuin slingert. Hij werkte niet goed op 80 en niet op 160 en nu de kippenladder langer is doet hij het op beide banden zo te zien goed (alhoewel ik 160 nog niet echt heb kunnen proberen omdat ik daar niemand hoorde).

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: PACC 2016

#86 Bericht door Remco »

Tijdens dit intypen heb ik nog een jetlaggevoel van het vorige weekend na 24 uur
non stop in de CW single OP high power multiband klasse te hebben meegedaan.

Conform traditie doe ik dat tijdens de PACC met Richards call omdat het station daar wordt opgebouwd.

Het 160m conteststation werd een paar dagen voor de contest uitgebreid met:

80m: full size vertical, hangend ca. 1m van de 160m shuntfed vertical en deelt dat aardnet.

40m: deltaloop (uiteraard ;-)

20m: 5/8λ vertical (ca. 13m draad langs een fibermast) met 8 x 6.5m grondradialen.

15m: VDA richting West

10m: VDA richting West

Alle antennes waren gematched naar Z = 50 +j0 Ω (voor zover dit nodig was), dus geen 'tuners' oid.
Omschakelen geschiedt met CAT commando's na bandwisselingen.

Vorig jaar werd 20m gedraaid op de 40m deltaloop. Dit past zonder 'tuner' prima aan
op 14 MHz en is voorwaar geen slechte antenne voor 20m. Maar op basis van de
score van vorig jaar (3e plaats in de SO HP multiband klasse) bleek dat er mbt 20m
wellicht wat meer uit de kan gehaald zou kunnen worden. Vandaar het 5/8λ experiment.
Achteraf had ik beter een andere keuze kunnen maken (zie verder).

De contest verliep zonder technische problemen en de claimscore van vorig jaar is verbeterd.

160m is bewust niet uitgemolken omdat ik het dit keer interessanter vond om
te kijken hoe 20m ging vanwege de andere antenne.

Ik had nog braaf de laatste master.scp gedownload maar kwam tot de constatering dat
er relatief veel stations terugkwamen die er niet instonden. Om zeker te zijn dat ik geen
fout had gemaakt, had ik soms extra handovers nodig om bevestiging te krijgen dat de
call echt goed was.

Wat me ook opviel was dat er relatief veel DX terugkwam die ik niet vaak in
contesten tegenkom. Het schijnen twee verschillende werelden te zijn: contesten en DXen.

Markantste QSO (er waren er genoeg!) was met KH6DV (Hawaii) op 40m.
Hij was bij mij zo zacht dat ik een hele tijd meende met een K4 station van doen te hebben.
Ik luisterde daarom op de US-Beverage maar dat bleek een verkeerde inschatting.
Het QSO was een tangverlossing en het duurde ca. 10 minuten voordat alles compleet was.
(Tussendoor wel andere verbindingen gemaakt).

Lessons learned:

De VDA's performen perfect alleen de notch aan de achterkant kost multipliers
richting het oosten. Beter was het wellicht geweest om voor 10 en 15m
rondstralers te maken en 20m op de 40m deltaloop te draaien ivm feedlinereductie.

Van te voren beter de propagatie bestuderen om zo effectievere bandwisselingen te maken.

Al eerder geleerd, maar ik trap er toch altijd weer in: gewoon direct vertrouwen op wat
je neemt. Is vaak beter dan dat je de partial database bekijkt en extra handovers
nodig hebt en . . . dus tijd verbrandt.

Last, but not least, nóg meer oefenen met LCWO.net en morserunner ;-)

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: PACC 2016

#87 Bericht door pa4o »

Nog bedankt voor de 2qso's Remco. Je zat strak aan de band amateur.

Peter

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: PACC 2016

#88 Bericht door Remco »

Dank Peter!

Gezien jouw score jij NOG strakker ;-)

(en dat is dan super strak :-)

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: PACC 2016

#89 Bericht door EA5JEX »

DX is inderdaad wat anders dan contesten Remco.

Ik heb altijd `last` van de richting gevoeligheid en de v/a verhouding met de beam tijdens contesten,
Als ik een zacht station hoor, moet ik de beam draaien, of ik word niet gehoord.

Voor 80 en 40 heb ik goede DX antennes, maar niet voor de PA-Beker.

De 4SQ werkt toruwens perfect (schakelt ook snel om), ik kan overdag zelfs Asië werken.

PA0O is al jaren nr1 bij low power, hij heeft dipolen en wordt dus wel goed gehoord.

Ik was fanatiek begonnen, maar moest hout van de omgezaagde bomen opruimen omdat daar wat al te veel belangstelling voor was van langsrijdende auto's.

Daarna heb ik nog wel wat DX gewerkt:
3B8, ZS6,DU1,VK7 en KH6 op 40m,
C5DX op 12m,
7P8C op 30m,
N0J en 4W op 17m (N0J hoorde ik nog op 80m)
KP4 en XW op 10m

Kees

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: PACC 2016

#90 Bericht door pa4o »

Heb lang getwijfeld over in welke mode ik mee zou doen. Maar uiteindelijk toch de moeder mode van alle modes gekozen.
Vraag me trouwens af wat de reden is waarom de regels zijn verandert v.w.b de multies dat die nu 2x tellen.

Peter

Plaats reactie