PACC 2016

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
PA3RIS
Berichten: 833
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: PACC 2016

#16 Bericht door PA3RIS »

PA9S schreef:
PA3RIS schreef:Ik ga zoals elk jaar ook wel weer een paar puntjes weggeven..
Ja... een paar puntjes uitdelen lijkt me ook wel leuk.
Maar nu vraag ik me af hoe dit werkt.
Ik snap uit eerdere posten dat je uiteraard een log bijhoudt, maar MOET je deze ook insturen om de punten uit te kunnen delen? Met andere woorden tellen punten alleen tussen deelnemende contest stations die beiden hun log insturen?

Dan heb ik eigenlijk nog een vraagje.......
Wanneer ik in het PACC-contest-logbook een aantal stations heb gewerkt, kan ik dat contest-logbook dan later samenvoegen met mijn "normale" DX-logbook (e-QSL, LotW of HRDLog) ?
Of wordt dit nooit gedaan ?
Hallo Hans,

Voor zover ik weet tellen punten wel, behalve als er twijfel over is. Het opsturen van het log is echter niet zoveel werk als je dit een beetje voorbereid hebt en je krijgt er ook nog een mooi vaantje voor.

Ik log normaal al mijn verbindingen in het logboek van Ham Radio deluxe. Contesten log ik in N1MM. Als de contest klaar is exporteer ik een adif uit N1MM en importeer die in het logboek van HRD. Daarna geef ik in dat logboek aan dat ze ook naar HRDlog moeten (e-QSL en LotW gebruik ik niet).

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 374
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: PACC 2016

#17 Bericht door pc9t »

Dit jaar zal meedoen marginaal zijn, heb er bij het boeken het boeken van tickets voor de Ladies of Soul geen rekening mee gehouden dat dit dus samen viel met de PACC 2016, maar anders had ik toch nog tickets geboekt.

Maar goed een paar punten weggeven op zondag zal er nog wel in zitten.

Of het moet na het concert heel gezellig worden ergens.

Probeer in ieder geval toch wel weer het vaantje binnen te halen.

Maar het is voor het goede doel, zodat je bij de xyl ook weer krediet opbouwt, en de dames zijn erg goed.

Dus hopen dat het in 2017 niet tegelijk valt.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Icom IC9100 / Microham DXP / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

pa4o
Berichten: 799
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: PACC 2016

#18 Bericht door pa4o »

Moet je voor het vaantje nog minstens een aantal qso's maken of is het als je 1 maakt al voldoende.
Was meende ik altijd minimaal een 150 stations.

Peter

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 374
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: PACC 2016

#19 Bericht door pc9t »

Volgens mij 25 minimaal
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Icom IC9100 / Microham DXP / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

PA3RIS
Berichten: 833
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: PACC 2016

#20 Bericht door PA3RIS »

pa4o schreef:Moet je voor het vaantje nog minstens een aantal qso's maken of is het als je 1 maakt al voldoende.
Was meende ik altijd minimaal een 150 stations.
Nee hoor, paar jaar geleden heb ik 3 verbindingen gemaakt (vanwege antenneproblemen) en ik kreeg keurig een vaantje. 150 heb ik er trouwens nog geen enkele PACC gemaakt.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: PACC 2016

#21 Bericht door PD2R »

Voor alle duidelijkheid, een log insturen is zeker niet verplicht. Bij geen enkele contest trouwens. Een belangrijk deel van alle deelnemers van contesten zijn de zogenaamde "casual" contesters. Dat zijn de amateurs die in hun vrij uurtjes even over de band draaien en wat punten weggeven. Zonder die amateurs zouden de contesten echt een heel stuk saaier zijn want na verloop van tijd hebben alle serieuzere contesters elkaar allemaal wel gewekt. De "casual" contester zorgt en dan juist weer voor leven in de brouwerij. Je hoeft zelfs geen log bij te houden. Bij deze contest geef je immers steeds hetzelfde rapport, 59 + een twee letter afkorting van je provincie. Echter, als je het nu echt leuk begint te vinden dan zul je waarschijnlijk wel wat meer verbindingen willen maken. Het wordt dan op een gegeven moment lastig om te onthouden wie je al gewerkt hebt. Daarom is het natuurlijk wel handig om een log bij te houden.

Als je dan toch besluit om een log bij te houden, probeer dan een contest log programma. N1MM is een gratis contest log programma en wordt door velen gebruikt. Veel online ondersteuning dus ook op dat vlak zit je goed. Bijna alle contesten worden ondersteund, ook de PACC.
Na afloop van de contest is het gewoon een kwestie van een cabrillo file exporteren en dat mailen naar pacc@dutchpacc.com. Uploaden via de PACC-website is straks ook mogelijk.

Maar, laat je niet tegen houden door een log programma. Heb je daar geen zin of lijkt het je te moeilijk (wat het zeker niet is, zelf mij is het gelukt :wink:) dan hoeft het allemaal niet. Gewoon lekker puntjes weggeven!

PI4DX zal uiteraard ook weer actief zijn in de M/2 klasse. Als "rate junkie" is de PACC voor mij geen topper wegens een niet overweldigend aanbod. Daardoor is het vaak wat rustiger op de band en ben ik maar wat blij dat er zoiets als een voice keyer bestaat :mrgreen:
Voor de beginnen de contester is het juist vaak prettig dat het aanbod niet overweldigend is en een relatief rustige contest zorgt er ook weer voor dat we ook gewoon gezellig een biertje kunnen drinken.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA7JWC
Berichten: 167
Lid geworden op: 16 dec 2005, 15:42
Roepletters: PA7JWC
Locatie: Prinsenbeek
Contacteer:

Re: PACC 2016

#22 Bericht door PA7JWC »

Ook dit jaar ben ik weer van de partij.... CW/SSB operator bij PA6NB (multi operator, multi station).
Iedereen die mee doet veel plezier en succes met voorbereidingen ;) en hoop je jullie allemaal te werken.
73, Jan-Willem PA7JWC / 5Q7DX

Website: PA7JWC & PA6NB Contest Group
Als je schrijffouten vindt, dan mag je ze houden!

PA0CMU
Berichten: 636
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: PACC 2016

#23 Bericht door PA0CMU »

Ik vind dat je een log dient op te sturen als je deelneemt aan een contest en zie dat als een morele verplichting, ook al zijn het maar enkele verbindingen. Doe anders niet mee en maak andere verbindingen op dat moment. Je geeft punten weg die niet gecontroleerd kunnen worden en daarmee benadeel je vaak de amateurs waar je een verbindig mee had en die wel een log insturen.
Als je de moeite neemt een paar uur deel te nemen aan een contest dan is het genereren van een digitaal log en opsturen daarvan naar de contestorganisatie ook maar een paar minuten werk, ervan uitgaande dat je een logprogramma gebruikt.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: PACC 2016

#24 Bericht door PD2R »

Carel, leg mij eens uit op welke wijze ik amateurs benadeel waar ik een verbindingen met hen maak en ik niet mijn log in stuur?

Bij verreweg de meest contesten worden unieke calls, calls welke dus maar bij slechts 1 persoon in het log voorkomt, niet afgekeurd. Voor zover ik weet gebeurt dit bij de PACC ook niet.
Waneer je een handje vol verbindingen maakt en je dus bij minimaal 2 personen in het log staat, is er al helemaal niets aan de hand.

Zo zijn er helaas ook nog steeds mensen die denken dat dat je geen dupes mag werken. Doe jezelf en het tegenstation een lol en log die dupes gewoon. Grote kans dat je er zelf ook nog baat bij hebt :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pa4o
Berichten: 799
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: PACC 2016

#25 Bericht door pa4o »

Yep.

Peter

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1801
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: PACC 2016

#26 Bericht door PA9CW »

pa4o schreef:Moet je voor het vaantje nog minstens een aantal qso's maken of is het als je 1 maakt al voldoende.
Was meende ik altijd minimaal een 150 stations.

Peter
Nee, volgens de PACC 13.1
Alle deelnemers, evenals alle operators van de multi-op stations, die een geldig log aanleveren krijgen het bekende vaantje.
Er wordt niet gesproken over een minimum aantal QSO's. Dat is sinds een paar jaar terug veranderd. Toen was het minimaal 100 QSO's.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

PA0CMU
Berichten: 636
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: PACC 2016

#27 Bericht door PA0CMU »

Maarten, ik heb in het verleden zelf ervaren dat mij door de contestorganisatie gemeld werd dat van de geclaimde score maar X% als bevestigd overbleef. Dat kwam omdat ik fouten gemaakt heb in het opnemen van de CW signalen maar het merendeel vanwege het niet beschikbaar zijn van het log van het tegenstation. Gemiddeld lag dat op zo'n 25-30% van de door mij gemaakte verbindingen.

Hoe dan ook blijf ik van mening dat als je meedoet aan een contest dan stuur je ook je log. Punt. Daar is toch niks ingewikkelds aan?
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

pa4o
Berichten: 799
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: PACC 2016

#28 Bericht door pa4o »

Desnoods als checklog

Peter

Radioot
Berichten: 1038
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: PACC 2016

#29 Bericht door Radioot »

Welnee, mensen die punten uitdelen doen juist niet mee met de contest.
Alleen bij de Veron Bekercontest gold een tijd deze dwingelarij van het
verplichte log in sturen anders werd het qso afgekeurd.
Gelukkig hebben ze daar wel het licht gezien.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: PACC 2016

#30 Bericht door PD2R »

Carel, ik ben heel erg benieuwt welke contest dat geweest is en hoe vaak het is voorgekomen dat je 25-30%(!) aftrek van je score hebt gehad?. Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord en heb het ook nog nooit mee gemaakt.

Ik respecteer je mening en wil ook iedereen aanmoedigen om vooral een log in te sturen. Maar het feit blijft dat het niet verplicht is en dat moet m.i. vooral zo blijven.
Liever iemand die een paar punten weggeeft zonder dat hij/zij een log instuurd dan iemand die geen log in wil/kan sturen en daarom dus geen puntjes weggeeft.

Zelf heb ik bijvoorbeeld wel eens een paar puntjes weggegeven tijdens een contest maar heb daarvan geen log bijgehouden omdat ik mobiel was. Ik weet zeker dat de deelnemers daar absoluut niet mee zaten. Ik stond immers bij meerdere in het log en ze hebben daar dus gewoon de punten voor ontvangen.

CU in the contest!
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Plaats reactie