" Gehele" 40 meter vol met CW.

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

" Gehele" 40 meter vol met CW.

#1 Bericht door PG7VG »

Zet ik de set een keertje vroeg aan, hoor ik over bijna het gehele stukje 40meter waar ik mag zenden CW...

Ik heb hier een bandplan (www.PI9SRS.eu) wat ik gebruik en dan staat CW van 7.000 tm 7.040.
Als ik nu met PSK netjes een vrij stukje opzoek tussen 7.050 en 7.060 dan zal niemand daar over klagen??

Ik zal toch niet met PSK over SSB gaan zitten?? Of is het allemaal " aanbevolen" en zolang ik binnen de band zit waar ik mag zijn dan is het allemaal goed???

Vrgr Peter.
73, Peter.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: " Gehele" 40 meter vol met CW.

#2 Bericht door PA3BAS »

Volgens mij ismdat gedeelte van het bandplan een 'aanbeveling'. Ze zijn dus niet illegaal bezig. Of het 'netjes' is, ik vind van niet.

Wel een prikkel om door te leren voor F... :shock: :D
.... But will it blend?

pe5ed
Berichten: 280
Lid geworden op: 11 jan 2009, 21:13
Locatie: Haarlem

Re: " Gehele" 40 meter vol met CW.

#3 Bericht door pe5ed »

Je kan ook op de aanbevolen PSK frequentie gaan zitten ;D

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: " Gehele" 40 meter vol met CW.

#4 Bericht door pe1rdp »

Inderdaad voldoende cw activiteit op de diverse HF banden.
Altijd weer een mooi plaatje.
Bijlagen
cqwwcw.jpg
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

PB2T
Berichten: 146
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:15
Roepletters: PB2T
Locatie: Ingen
Contacteer:

Re: " Gehele" 40 meter vol met CW.

#5 Bericht door PB2T »

Als ik de link http://www.pi9srs.eu/ volg zie ik geen bandplan.
Het IARU Region 1 HF bandplan kan worden gedownload op http://www.iaru-r1.org/index.php/docume ... no_html,1/
CW is toegestaan in de gehele 40 meter band.
Voor PA3BAS: "aanbeveling" is een vertaling van "recommendation", in geen geval vrijblijvend en net iets minder sterk dan een wet.
73, Hans PB2T

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: " Gehele" 40 meter vol met CW.

#6 Bericht door PG7VG »

Ik heb het bandplan via Google gevonden, als ik op zijn website kijk zie ik ook geen link naar het bandplan...???.. (misschien voor eigen gebruik)

En voor F doorleren is een goede optie.
73, Peter.

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: " Gehele" 40 meter vol met CW.

#7 Bericht door Randy »

Vergeet niet dat er meer regio's zijn dan Nederland, dat in IARU Region 1 valt. Aan de andere kant van de plas loopt de 40-meter band van 7000-7300 kHz. Luister voor de grap maar eens tussen 7200 en 7300 kHz naar wat US stations. Deze werken speciaal voor Europa (veel landen dus veel multipliers tijdens een contest) vaak op frequenties lager in de band. Voor amateurs met beperkte antennes vaak dé mogelijkheid om US in CW te werken en ruimte hiervoor te krijgen (geldt ook voor het stuk 3800-4000 kHz op 80).

Het is vervelend als Novice dat de band 'vol' is tijdens een contest en met ieder weekend een contest blijft er weinig te werken over. Dat mag ook best wat minder maar is een andere discussie. Het hebben van een Novice licentie is echter ook het hebben van beperkingen. Dat is een eigen keuze. Ik zou zeggen ga spelen met CW. Dat kan ook prima 'digitaal'. Bijvoorbeeld met HamRadioDeluxe, CWget of mijn favoriet CW-Skimmer. In combinatie met N1MM-logger heb je enkel F1 tot F4 nodig om zelf te 'seinen'. Oefenen en wie weet doe je volgend jaar mee met de Novice CW klasse tijdens de PA-beker. Gezien het aantal deelnemers betekend meedoen altijd winnen :).

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: " Gehele" 40 meter vol met CW.

#8 Bericht door PA3DAT »

PB2T schreef:CW is toegestaan in de gehele 40 meter band.
Inderdaad: 7.000-7.040 is CW, de rest van de band is "all mode". In ieder geval van 7.060-7.200.
CW mag je dus eigenlijk overal doen, over de hele band (en alle andere banden, volgens mij...)
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: " Gehele" 40 meter vol met CW.

#9 Bericht door PG7VG »

CW mag je dus eigenlijk overal doen
Dan is dat duidelijk. :) Het was ook niet om met een vingertje te wijzen van..zie je wel...
Maar ik was gewoon verbaasd vanmorgen met zoveel CW activiteit.

En heb een PC-tje opgetuigd met Linux en FLDigi....daar moet CW ook mee te doen zijn. CW zelf beheersen lijkt me een heel mooie vaardigheid...maar vooralsnog ontbreekt het me aan voldoende motivatie om daar aan te beginnen. :( (Eerst de cursus F oppakken. :mrgreen: )
73, Peter.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: " Gehele" 40 meter vol met CW.

#10 Bericht door pa3met »

PD7PG schreef:
CW mag je dus eigenlijk overal doen
Dan is dat duidelijk. :) Het was ook niet om met een vingertje te wijzen van..zie je wel...
Maar ik was gewoon verbaasd vanmorgen met zoveel CW activiteit.
ik niet hoor ;-)

CQ WW CW is altijd het laatste weekend van november.

In plaats van fldigi zou je dit kunnen aanpakken om te kijken hoe goed je filtering, noise blanker, noise reducer, attenuator(s) en audio peak filters werken om gewoon een signaal er effectief uit de complete "bak met ellende" te halen.

Zoiets kan ook in je voordeel gaan werken als je PSK ofzo gaat gebruiken. Verder top dat je F en CW wil doen. Altijd goed om te horen.


Roeland
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: " Gehele" 40 meter vol met CW.

#11 Bericht door Laurens PD9X »

CW is een prachtige mode, en is nog mooier als je het beheerst. Echter voor het werken van nieuwe landen, expedities etc kan je deze moeite je besparen. Tegenwoordig gaat dat prima met de PC.

Zo heb ik vanmorgen een paar uurtjes meegedaan om de nieuwe landen voor mij er wat uit te pikken. Met N1MM en CWget gaat dit ideaal. Deze programma's kunnen samenwerken waardoor het loggen erg snel gaat. Het is wel handig als je je eigen call kan nemen. De stations klik je aan in de bandmap, en met de functietoetsen werk je het station.

Stations kwamen boven de 7.050, dus voor ons Novice amateurs genoeg lol te beleven!

Voor 20m gebruik ik een 3elm DK7ZB en voor 40m een deltaloop. 10m ging ook goed op deze loop!
IMG-20151129-WA0007-1.jpg

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: " Gehele" 40 meter vol met CW.

#12 Bericht door PA0ETE »

Het bandplan is als aanbeveling niet verplicht. Je kunt echter wel een gele kaart krijgen als je je er niet aan houdt. Als je (ik noem maar wat) regelmatig plompverloren met een SSB-signaal in het CW-bandje zit te werken, en amateurs klagen daarover dan wordt dat uitgelegd als moedwillig hinderen van andere ethergebruikers. Dat is zo'n beetje het meest ernstige wat je als amateur met een registratie qua overtreding kunt doen.

Als je echter regelmatig met CW moedwillig SSB-stations in hun bandsegment stoort, dan ben je, hoewel je je keurig aan het bandplan houdt echter ook in overtreding.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: " Gehele" 40 meter vol met CW.

#13 Bericht door PA0ETE »

Laurens PD9X schreef:CW is een prachtige mode, en is nog mooier als je het beheerst. Echter voor het werken van nieuwe landen, expedities etc kan je deze moeite je besparen. Tegenwoordig gaat dat prima met de PC.
Ik heb een hekel aan mensen die met hun computer CW lopen werken.

Ik heb daarom in mijn CW-programma een routinetje gemaakt, die herkent of je met een handsleutel seint. Zo werk ik zelf met de PC dus alleen nog mensen die een handsleutel gebruiken :mrgreen: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: " Gehele" 40 meter vol met CW.

#14 Bericht door PA3DAT »

Dan kom je niet ver in de contest!

Afbeelding

Ik zit hier op 450 q's, 153.584 punten op dit moment.
Als enige Nederlander op www.cqcontest.net ... :(

Gauw weer verder!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: FT2000 of FT1000 ?

#15 Bericht door Bert_1 »

PA0ETE schreef:
Laurens PD9X schreef:CW is een prachtige mode, en is nog mooier als je het beheerst. Echter voor het werken van nieuwe landen, expedities etc kan je deze moeite je besparen. Tegenwoordig gaat dat prima met de PC.
Ik heb een hekel aan mensen die met hun computer CW lopen werken.

Ik heb daarom in mijn CW-programma een routinetje gemaakt, die herkent of je met een handsleutel seint. Zo werk ik zelf met de PC dus alleen nog mensen die een handsleutel gebruiken :mrgreen: :lol: :lol:
Beetje raar lijkt me. Heb je hekel aan die mensen of aan cw met de computer? En als ze je roepen doe je net of je ze niet hoort ofzo? Je hebt toch niet je zender zelf gebouwd want dan blijven er niet veel over :D
Bert

Plaats reactie