CQWW SSB 2015

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: CQWW SSB 2015

#31 Bericht door Laurens PD9X »

Onze score, foto's volgen
Bijlagen
cqww2015_score_screendump.png
cqww2015_score_screendump.png (5.44 KiB) 5129 keer bekeken

pa4o
Berichten: 800
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: CQWW SSB 2015

#32 Bericht door pa4o »

Hoi Laurens en anderen,

Dit is van ons. Multi operator en singel transmitter.

Peter
Bijlagen
cqwwssb2015.jpg

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CQWW SSB 2015

#33 Bericht door PD2R »

We hebben ons best gedaan maar helaas ons record van 2011 niet kunnen verbreken. We hadden dat van te voren ook niet gedacht maar halverwege de contest leek het toch mogelijk te zijn. Helaas viel de zondag toch wat tegen, met name zondag avond.

De condities waren helemaal niet slecht en we hebben weer bakken DX kunnen werken.
Ondanks het niet verbeteren van ons eigen record hebben we toch weer heel veel plezier gehad.

Afbeelding
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1038
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: CQWW SSB 2015

#34 Bericht door PD5DJ »

Mooi scores mannen!, daar kan je trots op zijn als contest team.

De Contest intresses in westfriesland beginnen langzaam meer te worden, wellicht in 2016 dan ook een contest team erbij.

Ik heb in ieder geval ook lekker gedraaid, Ik ben zaterdag ochtend vroeg begonnen tot aan het eind.
Ik kon alleen goed uitkomen op 10 en 20m, op 40m heb ik nog een paar multipliers kunnen scoren.

Al met al, geeindigd met 839 verbindingen, goed voor zo'n 300.000+ punten.
Met dank aan de propegatie die er gelukkig eindelijk weer eens was :-)
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6274
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: CQWW SSB 2015

#35 Bericht door PA3DAT »

Ook knap gedaan!
Zelf ben ik al heel blij met mijn 470 verbindingen, maar wie weet: volgende keer meer!! :D

Het zou leuk zijn als meer mensen in de categorie single op/1 trx/low power zich aanmelden bij
www.cqcontest.net. Dan zien we elkaars verrichtingen en dat stimuleert om nóg beter je best
te doen! :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Radioot
Berichten: 1038
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: CQWW SSB 2015

#36 Bericht door Radioot »

Radar qrm tijdens de CQWW SSB op 40 m:

Afbeelding Websdr Hackgreen (UK)

Afbeelding Websdr Twente

Afbeelding Websdr Weert

Gebruikersavatar
PD7H
Berichten: 369
Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:46
Roepletters: PD7H
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: CQWW SSB 2015

#37 Bericht door PD7H »

Alhoewel ik me vorig jaar had voorgenomen om dit jaar wat serieuzer mee te doen, gooide de (prive) agenda roet in het eten en zou ik eigenlijk helemaal niet mee kunnen doen. Gelukkig heb ik toch nog een paar uurtjes mee kunnen doen en heb me beperkt tot 10M.

Toch nog leuke verbindingen gemaakt, maar slechts 50 QSO's kunnen bijschrijven. De lol was er zeker niet minder om, maar de voorbereiding was zwaar beneden de maat. Zat eerst nog wat te klooien met N1MM, wat toch weer meer tijd vergde dan ik had voorzien.

Volgend jaar toch maar eerder in de agenda zetten :D
73, Hans
PD7H

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CQWW SSB 2015

#38 Bericht door PD2R »

Nog even een wat uitgebreider verslag:
Een dag voor de contest besloten we om FT 1000MP van het run 2 station te vervangen door een IC 7851. De eigenaar daarvan wilde hem wel eens aan de tand voelen tijdens een grote contest. Ons station is grotendeels geautomatiseerd en helaas ontbrak er een simpel kabeltje om de SAC X antenne controler van 4O3A aan te sturen. Deze werd vrijdag avond nog even snel gefrabriceerd maar toen wilde de transceiver niet meer met N1MM communiceren. Na veel zoeken en verschillende instellingen te hebben geprobeerd, kwam iemand op het idee dat het mogelijk wel eens aan de virtuele com poorten kon liggen. Na deze te hebben verwijderd en weer opnieuw te hebben aangemaakt, werkte alles weer naar behoren.
De run 1 transceiver was een FTdx 9000D, run 2 een IC 7851 en het mult station was een FT 1000MP. N1MM+ draaide als log programma en de antenne hardware kun je op onze site terug vinden.

Ook dit jaar hadden we weer een schema gemaakt met daarop wie wanneer moest operaten. Met 7 operators betekende dat 3 uur op, 6 uur af voor de run stations en het mult station werd tussendoor door de 7e man bedient. Het mult station was dus niet 100% bemenst maar goed, je kunt niet alles hebben.

De start ging voortvarend en s'ochtends na 6 uurtjes operaten stonden er al dik 1000 Q's in het log. We lagen dus op schema om 8000 Q's te gaan halen en misschien nog wel meer. Na 24 uur stonden er zo'n ruim 4000 Q's in het log dus we zaten nog steeds in de goede richting.
Helaas viel de zondag toch wat tegen. Konden we de zaterdag ochtend en in het begin van de middag nog aardige rates halen, lukte dat zondag ochtend nauwelijks. In de namiddag ging het weer de goede kant met vooral op 10 meter goede runs.
We zijn zaten continu op het schema van rond de 8000 Q's en hoewel we hoopten dat het misschien nog wat beter zou gaan, lukte dat helaas niet. Ons record van 2011 blijf dus vooralsnog ongewijzigd. Met de vooruitzichten op het gebied van de condities de komende jaren in het achterhoofd, gaan we er vanuit dat dat record nog wel even blijft staan.

Op de problemen met de nieuwe transceiver vlak voor de contest na, hebben we eigenlijk geen gekke dingen meegemaakt. Wel liep naarmate we dichter bij het einde van de contest kwamen, N1MM+ wel eens vast. Enkele keren moesten we N1MM+ zelfs opnieuw opstarten en dat is niet bepaald fijn als je midden in een run zit.

Opvallend was dat we deze contest nooit echt hele goeie runs hadden. In 2011 hadden we zelfs de hoogste QSO rate van alle M/2 stations van Europa met 474 Q's per uur met twee radio's. Dit jaar bleef de rate meter steken op zo'n 360 Q's per uur met twee radio's. Toen hadden we echter meer uren waarbij de QSO rate terug zakte naar minder dan 150 per uur met 2 radio's. Dit jaar dus geen grote pieken in de QSO rate maar daarentegen ook geen diepe dalen.

Mooi om te lezen dat een ieder zo zijn eigen doelen nastreeft. Je zelf verbeteren tijdens het contesten is immers waar het grotendeels om draait. Hoewel wij een aardig station hebben zullen wij het ook nooit gaan winnen van de geografisch beter bedeelde stations.
Ik heb respect voor de mannen (en vrouwen) die single operator meedoen en dan vooral de kleinere stations. Het maakt niet uit hoeveel QSO's je maakt, als je maar plezier hebt. Voor velen zijn deze contesten ook een uitgelezen kans om ATNO's (All Time New One's) in het log bij te schrijven. Ook dit jaar hadden weer vele contesters hun stations opgebouwd in exotische oorden.

Iedereen proficiat met de behaalde resultaten!
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA3RIS
Berichten: 833
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: CQWW SSB 2015

#39 Bericht door PA3RIS »

Mooi om de resultaten en verslagen te zien. Zeker het verslag van Maarten! Houd jullie vooral niet in om meer te posten, ik vind het als beginnende contester zeer interessant. En foto's zijn natuurlijk ook leuk.

1 ding vraag ik me nog wel af. Ik lees over een aparte set voor de mulitpliers. Is het dan zo dat de andere operators op een vaste frequentie CQ geven en verbindingen maken en de operator met de mulitplier-set de banden af zoekt naar stations die een multiplier opleveren?

pa4o
Berichten: 800
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: CQWW SSB 2015

#40 Bericht door pa4o »

@PA3RIS

Klopt wat je zegt. Zoals wij hadden een running station die alleen maar cq geeft en een Multi station die alleen maar de Multi's werkt. Wel even goed de 10minuten regel in de gaten vanzelf ondanks dat N1MM dat ook doet. Dit houd in dat als je een Multi werkt op een band dat je daar minstens 10minuten moet blijven.

@PD2R

Toch een verrekt mooi resultaat Maarten wat jullie hebben gedaan. Dit was voor ons de eerste keer dat we dit hebben gedaan.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CQWW SSB 2015

#41 Bericht door PD2R »

@PA3RIS: Inderdaad, het multiplier station heeft een aparte set antennes waarmee hij op de zelfde band naar mult's kan zoeken. Zodoende kan het run station (het station wat CQ geeft) gewoon doorgaan.

Bij grote stations is het heel normaal dat elk run station daarnaast ook een mult station heeft. K3LR bijvoorbeeld is een multi/multi station. Multi transmitter, multi operator. Voor elke band hebben zij een run station en een mult station. In vrijwel alle contesten is het niet toegestaan om meer dan 1 signaal op een band uit te zenden. Door middel van een interlock systeem kun je dat voorkomen. Wanneer het mult station dan een multiplier wil werken en hij druk de PTT in, dan kan het run station niet meer zenden. Dus als je soms een run station probeerde te werken en hij komt niet direct voor je terug, dan zou het best wel een kunnen zijn dat het mult station even een multiplier werkt.

PA4O: Van de 10 minuten regel hadden wij met onze "in band" mult station dit keer geen last. Af en toe werkte het mult station een mult op 1 van de andere banden maar dan moeten we wel goed het aantal bandwissels in de gaten houden. Met een M/2 station een mult werk op een andere band dan waarop door 1 van de 2 run stations gewerkt wordt, telt immers als 2 bandwissels.

Edit: het bovenstaande geld voor multi operator, two radio en multi operator, multi transmitter stations.
Voor multi operator, single radio stations zijn de regeltjes weer iets anders.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA3RIS
Berichten: 833
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: CQWW SSB 2015

#42 Bericht door PA3RIS »

Bedankt voor de uitleg! Ik vermoedde al dat het zo werkte, maar toch leuk om het zeker te weten. Ik ben wel eens bij DR1A op bezoek geweest, maar dat was niet tijdens een contest. De uitleg over het blokkeren van de ene set als de andere aan het zenden was heb ik toen wel gehad en dat lijkt me ook wel logisch op zich.

Ik heb afgelopen weekend wel gemerkt dat 1 monitor aan m'n PC echt te weinig is, en aangezien ik nog een monitor heb staan heb ik gelijk maar een 2e videokaart besteld welke als het goed is vandaag bezorgd wordt.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: CQWW SSB 2015

#43 Bericht door pa3met »

PD2R schreef:Nog even een wat uitgebreider verslag:
Een dag voor de contest besloten we om FT 1000MP van het run 2 station te vervangen door een IC 7851. De eigenaar daarvan wilde hem wel eens aan de tand voelen tijdens een grote contest.
[....]
De run 1 transceiver was een FTdx 9000D, run 2 een IC 7851 en het mult station was een FT 1000MP. N1MM+ draaide als log programma en de antenne hardware kun je op onze site terug vinden.
da's een goede ruil.

En hoe vonden jullie het gaan met de 7851?

(ga ik oude omaatjes beroven om die set te kunnen kopen ;-))
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: CQWW SSB 2015

#44 Bericht door Laurens PD9X »

Hier wat foto's van PI4M:

http://pd9x.nl/2015/10/cqww-ssb-2015/



Een leuk weekend gehad met veel mooi wat QSO's. Meer punten als vorig jaar was ons doel en dat is gelukt.

De wens voor een beam/moxon voor 40m wordt groter, we gaan kijken wat de mogelijkheden zijn

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CQWW SSB 2015

#45 Bericht door PD2R »

Laurens, mooi resultaat mannen! Een yagi voor 40 is inderdaad een hele vooruitgang mits je hem ook op een goede hoogte kunt krijgen.

PA3MET: De 7851 beviel prima. Op het gebied van looks prefereer ik de normale 7800 met zijn mat antraciete kleur. Tijdens het contesten gaat het gelukkig niet om de looks. De transceiver deed het prima en ik heb de indruk dat hij op het gebied van filtering vooruit is gegaan. Zonder een direct vergelijk is dat natuurlijk moeilijk goed te beoordelen. Ik vindt het verder gewoon een heel prettige transceiver om naar te luisteren, goed RX audio, beter dan mijn K3. Ik heb tijdens de contest nooit het idee gehad dat ik iets miste of dat er wat beter kon. Bij de FTdx9000D heb ik dat wel. Daarvan vind ik de RX audio niet geweldig. Het zal vast in te stellen zijn maar hoe?
Op het gebied van ergonomie ben ik nooit een fan van Icom geweest maar daarin verschild hij niet van zijn voorganger. Alles zit globaal waar je het zou verwachten. Hij is in ieder geval beter dan de FTdx 9000D want dat vind ik ondanks (of juist dankzij) zijn vele knoppen ook geen toppunt van ergonomie.
Verder is de bandscope gewoon heel erg goed en zeer bruikbaar. Vooral de waterfall functie is geweldig.

Voorafgaande de contest geen tijd gehad om met het ding te spelen en tijdens de contest zelf doe je dat ook niet. We hebben vaker een IC 7700 of 7800 gehad dus op het gebied van bediening was het niet nieuws.
Het is een prima transceiver maar ik had niet anders verwacht voor die prijs. Ik vind het eigenlijk te gek dat Icom een 12 jaar oude transciever een facelift geeft en wat kleine aanpassingen doet en daar vervolgens nog steeds de hoofdprijs voor vraagt.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Plaats reactie