PA6SAC in de 2015 SAC-contest: wat een condities...

Alles over contesten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

PA6SAC in de 2015 SAC-contest: wat een condities...

#1 Bericht door PA3DAT »

Scandinavian Activity Contest
Joeri (PE5JW) en ik (PA3DAT) hebben besloten tóch weer mee te doen met de Scandinavian Activity Contest.
Na 3 afzeggingen binnen ons 5-man sterke team bleven wij met zijn tweeën over. Ik had onze "special call" al
weer aangevraagd (PA6SAC) en de locatie, een scoutinggroep in Zwolle met een 25m hoge kantelbare mast
was opnieuw beschikbaar. Dus we gingen er voor, Joeri en ik!

Dankzij de hulp van de scouts Herman (PD1ACK) en Ernst (PD1ZES) hebben we op de vrijdagavond vast het
moeilijkste deel kunnen opbouwen: de 2-elements FB23 voor 10/15/20 en de rotor en kabels in de mast (op
25m hoogte) én meteen een paar flinke hijslijnen voor draadantennes, 24m hoog. De rest was voor zaterdag-
ochtend.

Zaterdagmorgen meteen de 2 x 20m afgestemde dipool in de mast gehesen en uitgespannen. Een lang stuk
draad, inverted-L, met een op afstand werkende CG-3000-tuner er meteen onder. Een inverted-V dipool voor
40m plus nog een vertical voor 10/15/20 voor de multipliers.
PA6SAC-antennes.jpg
N1MM op twee computers werkend en de twee transceivers opgesteld: een Yaesu FT-950, dit jaar zonder de
400W eindtrap (die ligt nog uit elkaar) met daarnaast een Icom IC-746 Pro. Barefoot, gewoon 100W dus.

Tja, en dan "geht's los!". Op 10m? Hartstikke dood. Dan op 15m? Ook leeg. Gewoon beginnen op 20m dus. En
daar hoor je dan van alles: van Australië tot Zuid-Amerika, roepend naar Scandinavië. Nota bene ook nog op
de achterkant van de beam! Maar die Scandinaviërs? Ze kwamen amper boven de ruis uit... :(

Dus maakten we de meeste verbindingen op 40m. En op 80. Tegen het eind van de middag kwam teamlid Joris
(PD2JM) nog een paar uurtjes langs ter ondersteuning.
Tegen middernacht hadden we iedereen die we konden horen ook gewerkt, de koek was gewoon op. En wat
doe je dan als 2-mans station? Juist: slapen! :D

's Ochtends om 07.00 uur weer verder. Leuk hoor, Australië, Nieuw Zeeland. Ze werken met Scandinavische
stations. Gaat mooi, blijkbaar. Maar wij horen ze niet, die Zweden, Noren, Finnen... Pas tegen de middag, op
zondag, worden de signalen een beetje sterker op 20m en werken we toch nog wat stations én multipliers.

In totaal eindigen we op 137 verbindingen, 73 multipliers en 10.001 punten. In plaats van de meer dan 400
verbindingen afgelopen jaar, met 45.000 punten... Vooralsnog staan we op de 8e plaats. Dat is 2 plaatsen
boven het veel grotere team van PI4ZI, niet zo slecht dus! :D :wink:
De zeer voorlopige uitslag (claimed). Er kunnen nog logs bijkomen!
De zeer voorlopige uitslag (claimed). Er kunnen nog logs bijkomen!
De resultaten zijn dus niet om over naar huis te schrijven (daarom doe ik het hier :D ) maar waarschijnlijk gaan
we het volgend jaar gewoon opnieuw proberen. Daar denken we nog even over... Maar één ding is zeker: we
vonden het leuk, we hebben ons goed vermaakt en het was weer leuk om erbij te zijn en het mee te maken!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: PA6SAC in de 2015 SAC-contest: wat een condities...

#2 Bericht door Laurens PD9X »

Weer een mooi verhaal Aloys! Jammer van de slechte condx..

Maar vanwaar de liefde voor deze relatief kleine contest? Je kan je inspanningen beter besteden aan de CQWW eind deze maand!

Gebruikersavatar
on5rz
Berichten: 188
Lid geworden op: 02 mar 2008, 22:55

Re: PA6SAC in de 2015 SAC-contest: wat een condities...

#3 Bericht door on5rz »

Veelal dezelfde ervaring hier 200 km zuidelijker. Wel wat oh-ers en la-ers op 15 kanonnen gehoord.
Zowel zat en zon op 20 meestal N en midden-Finland + wat verloren N-Zweden. 80 was idd. beduidend minder.
Kijk eens naar de comments van RM5A op 3830 http://www.3830scores.com/showrumor.php ... hzlfvvcgqD
10 en 15 in het hol van de nacht vanuit Moscow hahi..

en Laurens .. ik denk niet dat je al in Scandinavië geweest bent anders stel je zo'n vraag niet :wink:

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: PA6SAC in de 2015 SAC-contest: wat een condities...

#4 Bericht door PA3DAT »

Laurens PD9X schreef:Maar vanwaar de liefde voor deze relatief kleine contest? Je kan je inspanningen beter besteden aan de CQWW eind deze maand!
De liefde voor Scandinavië, Laurens. Als ik nog eens ergens anders zou moeten wonen, dan was
het in Zweden. En ik ken er inmiddels aardig wat topcontesters, www.sj2w.se, www.sk3w.se en
anderen. Hele aardige mensen, die Zweden.

En CQWW valt altijd in de herfstvakantie, dan zijn we met de camper weg... You can't have it all...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: PA6SAC in de 2015 SAC-contest: wat een condities...

#5 Bericht door Laurens PD9X »

Ok Aloys, ik begrijp m. Volgend jaar beter!

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: PA6SAC in de 2015 SAC-contest: wat een condities...

#6 Bericht door PD2R »

Aloys, 137 Q's in een hele contest!?! Dan zijn jullie echte "die-hards"!

Ik ben zo'n verwent nest dat ik het pas echt leuk begin te vinden vanaf 137 Q's per uur :oops:
Wij deden altijd met onze Deense vrienden mee aan de IARU Region 1 field day maar daar zijn we ook mee gestopt. Te veel werk voor te weinig QSO's. Bovendien is de velddag voor de meeste meer een gezelligheidscontest dan een echte contest. Daar is natuurlijk helemaal niets mis mee maar dat is niet voor iedereen weggelegd.

Overigens, die passie voor Scandinavië begrijp ik heel goed :wink:

Afbeelding
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: PA6SAC in de 2015 SAC-contest: wat een condities...

#7 Bericht door pe5jw »

Maarten :) het was gezellig dat was het belangrijkste.
Plus dat de antennes voor de jota klaar staan dat maakt het zo meteen een stuk makkelijker :lol:
100 in een uur is leuk om te doen maar dat lukte dus niet, vanuit nederland is het inderdaad geen contest om echt in te scoren.

Met 100W en 2 flats die in deweg staan is het ook ook niet ideaal.
Storings niveau viel me nog heel erg mee, zo nu en dan even een ratel die alles plat legde, dan was het gelijk koffie tijd.
Volgend jaar gaan we voor 2 fased verticals op 40m en doen single band hoewel misschien ook niet we hebben dan ook de beschikking over de beam.
Eerst maar even afwachten of het weer kan.

Zo nu eerst jota en dan de elfsteden contest meer zal er voor mij dit jaar niet inzitten ivm verbouwing thuis.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: PA6SAC in de 2015 SAC-contest: wat een condities...

#8 Bericht door PA3DAT »

Er is nog niets veranderd aan de "claimed" uitslag. Dus het zal wel ongeveer zo blijven.

@Maarten: het was wel leuk! En ik had komende week naar Denemarken gewild, maar dat
hebben we even uitgesteld i.v.m. mijn schoonmoeder, die in het ziekenhuis ligt.

73 de PA3DAT / 5P4W

Afbeelding
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 546
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: PA6SAC in de 2015 SAC-contest: wat een condities...

#9 Bericht door pd1ahm »

@ Aloys,

doe je ook wel eens mee met het NAC op 2 meter of 70 cm? Daar is nog veel Scandinavië te werken.
Dit is voor 2 meter elke eerste dinsdag van de maand en voor 70 cm elke tweede dinsdag van de maand.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: PA6SAC in de 2015 SAC-contest: wat een condities...

#10 Bericht door PA3DAT »

Dat zijn waarschijnlijk dezelfde dagen als die van de RSGB (Engelse club). Ik heb wel eens meegedaan,
toen heb ik OZ gewerkt met een UHF-"bigwheel" (soort "small-wheel" :D ) op 70cm. Mijn buren noemen
die antenne een pizzabord...

Ik zal daar eens wat vaker in uitkomen, maar daar is het nu niet echt het seizoen meer voor he?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 546
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: PA6SAC in de 2015 SAC-contest: wat een condities...

#11 Bericht door pd1ahm »

Jawel hoor, afgelopen week met 25 Watt (FT736r) en 2 x 18 elm yagi jo77 gewerkt. (855 Km)
Luister vooral dit weekend op 2 meter en 70 cm, daar word voorspeld dat er goede openingen zijn richting noord / noord-oost
(info : http://tropo.f5len.org/forecasts-for-europe/ )

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PA6SAC in de 2015 SAC-contest: wat een condities...

#12 Bericht door Randy »

Realtime APRS monitoring op 144.800 MHz. http://aprs.mountainlake.k12.mn.us/

Plaats reactie