neem deel aan de cq ww dx contest ssb multi-multi bij ot5a

Alles over contesten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ON8WR - warddr
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 aug 2014, 01:56

neem deel aan de cq ww dx contest ssb multi-multi bij ot5a

#1 Bericht door ON8WR - warddr »

Hallo iedereen

graag wil ik onderstaande oproep hier ook even delen. Bij OT5A zijn we nog op zoek naar een aantal operators voor de multi-multi contest. Ik heb vorig jaar voor de eerste keer deelgenomen aan een grote contest bij OT5A (CQ WPX) en heb me hier heel goed vermaakt. Ik ben begonnen als multiplier naast ervaren operators om te leren hoe heel het contest gebeuren werkt, op de verschillende banden, en heb tegen het einde van de contest ook als runner achter de micro gezeten. Op het moment van de contest had ik mijn vergunning een klein half jaar, en toch werd ik met open armen ontvangen als operator.

Dit was een onvergetelijke ervaring waar ik als operator alleen maar beter van ben geworden.

Nog even een filmpje van de antennes die we gebruiken: https://www.youtube.com/watch?v=SfckoIBCgWo

Beleef de grootste wereldwijde DX contest SSB vanop het Multi-Multi conteststation OT5A van op het Fort van Lier. 48 uren zenden op de 6 kortegolfbanden met 1,5 kW.
Datum: 24 en 25 oktober 2015 vanaf 00:00 UTC
Locatie: Fortweg 24 2500 Lier
Schrijf je nu in zodat je dit unieke event niet mist.
meer info via : info@on7lr.org
operators dienen in het bezit van een HAREC vergunning te zijn.
Waarom maken ze geen bouwpaketjes waar je de 0402 en 0201 ook nog moet solderen, dat maakt het pas echt een leuke uitdaging :)

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: neem deel aan de cq ww dx contest ssb multi-multi bij ot

#2 Bericht door PA3EYC »

ON8WR - warddr schreef:operators dienen in het bezit van een HAREC vergunning te zijn.
Is dat een wens of is dit in Belgie verplicht?

Ik weet dat ons registratiebewijs geldt als CEPT licentie. Geldt die ook als HAREC vergunning?
Gewoon nieuwsgierige vragen.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: neem deel aan de cq ww dx contest ssb multi-multi bij ot

#3 Bericht door PE2AAB »

Denk meer dat er bedoeld wordt een F licentie. Dan mag de operator alle banden beroeren welke beschikbaar zijn. Met N mag dat niet en ook niet met volle vermogens.

Kan me zo voorstellen dat de contestclub dat zoekt.

Hiermee wil ik overigens NIET de eeuwige N/F discussie aanwakkeren!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

ON8WR - warddr
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 aug 2014, 01:56

Re: neem deel aan de cq ww dx contest ssb multi-multi bij ot

#4 Bericht door ON8WR - warddr »

Inderdaad, we zoeken mensen met een Full license omdat ze dan op de volledige band met het volledige vermogen mogen werken.
Mensen met een basisvergunning zijn altijd van harte welkom om te komen kijken en luisteren, maar die kunnen we niet achter de micro zetten omdat we dan het vermogen moeten terugregelen naar 50W, en we gewoonlijk werken met 1.5kW op alle banden. Met 50W is het niet mogelijk om een callingfrequentie te houden, en geraak je door de pileups van zeldzame multipliers niet door.

We hebben zeker niets tegen mensen met een basisvergunning, in tegendeel, we hebben in Juli aan de IARU contest meegedaan speciaal met laag vermogen, zonder PA's en zo, om iedereen de kans te geven om achter de micro te zitten. Dit was voor iedereen een leuke ervaring, zeker omdat je toch nog beschikking hebt over het mooie antennepark en hulp kan krijgen van ervaren operators. We zullen daar lang niet eerst zijn, maar het plezier is uiteraard het belangrijkste bij de/iedere hobby.
Dit concept gaan we waarschijnlijk bij de UBA contest in Januari nogmaals herhalen.
Waarom maken ze geen bouwpaketjes waar je de 0402 en 0201 ook nog moet solderen, dat maakt het pas echt een leuke uitdaging :)

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: neem deel aan de cq ww dx contest ssb multi-multi bij ot

#5 Bericht door PA3EYC »

In Nederland mag iedereen, bij een contest station, gewoon achter de set zitten en praten of seinen. Daar is geen enkele vergunning of registratie voor nodig.
Het contest station heeft een vergunning (of registratie) welk bepaald op welke banden en met hoeveel vermogen er gewerkt mag worden.
Als ik hier een contest organiseer onder PA3EYC mag iedereen op elke band met 400W uitkomen. Ongeacht of hij/zij een F-, N- of geen registratie heeft.
Is dit in België anders?
Dat was eigenlijk mijn nieuwsgierige vraag.
'73, Maarten -PA3EYC-

ON8WR - warddr
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 aug 2014, 01:56

Re: neem deel aan de cq ww dx contest ssb multi-multi bij ot

#6 Bericht door ON8WR - warddr »

PA3EYC schreef:In Nederland mag iedereen, bij een contest station, gewoon achter de set zitten en praten of seinen. Daar is geen enkele vergunning of registratie voor nodig.
Het contest station heeft een vergunning (of registratie) welk bepaald op welke banden en met hoeveel vermogen er gewerkt mag worden.
Als ik hier een contest organiseer onder PA3EYC mag iedereen op elke band met 400W uitkomen. Ongeacht of hij/zij een F-, N- of geen registratie heeft.
Is dit in België anders?
Dat was eigenlijk mijn nieuwsgierige vraag.
Dat is spijtig genoeg anders bij ons. De operator zelf moet ook een licentie hebben en moet zich aan de beperkingen van zijn vergunning houden.

Het voordeel bij ons is wel dat je met een full license (HAREC) met 1.5kW mag zenden als je dit meld (en dus niet aanvraagt, dus dit moet niet worden goedgekeurd) aan het BIPT.
Waarom maken ze geen bouwpaketjes waar je de 0402 en 0201 ook nog moet solderen, dat maakt het pas echt een leuke uitdaging :)

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: neem deel aan de cq ww dx contest ssb multi-multi bij ot

#7 Bericht door PA3EYC »

Aha, dat wist ik niet.
ON8WR - warddr schreef:operators dienen in het bezit van een HAREC vergunning te zijn.
Nu is mij dit duidelijk.
'73, Maarten -PA3EYC-

Plaats reactie