bandfilters

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

bandfilters

#1 Bericht door pe5jw »

Iemand ervaring met bandfilters ik heb verschillende ontwerpen gevonden.
Coax filters lijken me het makkelijkste te maken.
Bedoeling is meerder stations gelijktijdig op verschillende banden in delucht te hebben.
Waar moet je rekening mee houden?
Wat is beste bouw methode?
etc?
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: bandfilters

#2 Bericht door PE9PE »

pe5jw schreef:Iemand ervaring met bandfilters ik heb verschillende ontwerpen gevonden.
Coax filters lijken me het makkelijkste te maken.
Bedoeling is meerder stations gelijktijdig op verschillende banden in delucht te hebben.
Waar moet je rekening mee houden?
Wat is beste bouw methode?
etc?

Beste Joeri,

Bij PI4D(EC) Dordtse Electronica Club gebruiken wij Coaxfilters.
Arie PA3A heeft daar regelematig lezingen over gegeven.
Deze filters zijn zeer eenvoudig te bouwen met verfblikken en stukken coax.
Informeer maar eens bij PI4DEC.

73

Rob van den Ent
PE9PE

pe1br
Berichten: 619
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

#3 Bericht door pe1br »

Op de site van PI4ZI heeft Gerrit PA0GJV een handleiding geschreven van de filters die wij gebruiken.
http://www.pi4zi.nl/filters.php
Bandpass filters tussen zender en eindtrap naar ontwerp van W3NQN en coax filter voor achter de eindtrap.

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#4 Bericht door pe5jw »

bedankt :) beide websites hab ik al bekeken.

Marco zie dat jullie coax filters en filters met spoelen en ringkernen etc gebruiken.
Welke worden waarvoor gebruikt ?

Zijn er nog meer maatregelen om onderlinge invloed van de verschillende stations te voorkomen ?
Houden jullie bv rekening met de stroomverdeling ?
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

D41
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 sep 2006, 14:45

#5 Bericht door D41 »

.
Laatst gewijzigd door D41 op 08 aug 2010, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

#6 Bericht door pe2er »

PE2CJ schreef:Stubfilter olé ole.
Maar ik heb een verhaaltje gedicht. Misscien dat je er wat aan hebt: http://pe2cj.reiding.com/index.php?navid=74
Leuk verhaaltje :)

Ik heb twee aanvullingen:
Je schrijft: "Een belangrijk details is dat de snelheid van de elektronen in koper niet optimaal is. Hierdoor zal er een correctie moeten worden uitgevoerd. Dit is aangeduid als de 'verkortingsfactor' "

De verkortingsfactor is afhankelijk van het diëlectricum van de gebruikte coax kabel. RG-58 en RG-213 hebben beide PE diëlectricum en een v=0,66. Teflon kabel (PTFE) heeft een v=0,69 en kabel met een PE spiraal en (grotendeels) lucht als diëlectricum een v=0,80 tot 0,85.

De verkortingsfactor is bovendien iets afhankelijk van de frequentie. Daarom is het inderdaad van belang om de stub te 'trimmen' op de juiste frequentie.
Afbeelding

Over de kabelkeuze zeg je dit: "De kwaliteit van de kabel is ook van belang. RG-213 zou goed zijn hiervoor. Echter is dit ook meteen een kabel die veel ruimte inneemt. RG-58 is wellicht een oplossing wanneer de kosten en ruimte ook van belang zijn."

Van belang is dat je kabel het gebruikte RF vermogen aan kan. Vooral bij contest-stations een overweging lijkt me :P

En tot slot: "Een kabel inkorten kan, echter wordt verlengen lastig. Laat de stub daarom iets te kort." .. zal wel moeten zijn: "Laat de stub daarom iets te lang."

Met de excuses voor het off-topic brengen van dit draadje :mrgreen:

pe1br
Berichten: 619
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

#7 Bericht door pe1br »

pe5jw schreef:bedankt :) beide websites hab ik al bekeken.

Marco zie dat jullie coax filters en filters met spoelen en ringkernen etc gebruiken.
Welke worden waarvoor gebruikt ?
Ja zoals ik al zij de bandpassfilters op elke band tussen zenders en eindtrappen en achter de eindtrappen de hoog vermogen coax filters.
pe5jw schreef: Zijn er nog meer maatregelen om onderlinge invloed van de verschillende stations te voorkomen ?
Houden jullie bv rekening met de stroom verdeling ?
Wij hebben we een verdeel schema maar dit is meer gebaseerd op de banden die overdag en s'nachts gebruikt worden zodat het net niet teveel belast wordt.
In verband met de cat interface zorgen we wel dat alle computers op dezelfde groep draaien als de trancievers.
Verder veel ringkernen gebruiken om de computer apparatuur (keyboards, muizen, netwerk kabels enz enz).

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#8 Bericht door pe5jw »

OK ik zal op lokatie even kijken wat er mogelijk is qua stroom.
Bedankt voor de info allemaal.

(wie het aan gaat binnen kort volgt er een mailtje)
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

D41
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 sep 2006, 14:45

#9 Bericht door D41 »

.
Laatst gewijzigd door D41 op 08 aug 2010, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#10 Bericht door pe5jw »

Jacob,

Je hebt trouwens een erg leuk site :) prima gedaan.
Zie op je site een overzicht van je kanaal indeling heb je die ook in bestands vorm ?
Ik gebruik de 897 niet met een kanaal indeling en eigenlijk is dat best makkelijk als ik die van jouw in laad heb ik een mooi begin.

Uitlegt over de stubs is ook erg handig ik zal een link naar je website maken.


Marco dus jullei gebruiken beide filters dat is eigenlijk ook wel zo goed denk ik, maar jullie ervaring zal dat ook wel bevestigen.

Welke coax moet je gebruiken voor 400+Wattjes ?
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

D41
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 sep 2006, 14:45

#11 Bericht door D41 »

.
Laatst gewijzigd door D41 op 08 aug 2010, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#12 Bericht door vk2gwk »

Welke coax moet je gebruiken voor 400+Wattjes ?
RG-213 is aan te bevelen, maar ik gebruik op 30, 40 en 80 meter voor mijn afgestemde dipolen voor het stuk tussen de antenneschakelaar en het voedingspunt van de antenne gewoon RG8U. Zeker op 40M gaat er nog wel iets meer dan 400W doorheen (ca. 1500W PEP)

Zolang de antenne afgestemd is en er weinig of geen staande golven op de kabel komen kun je nog dunnere kabel gebruiken. Bij een mismatch gaat het echter mis....
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#13 Bericht door pe5jw »

Vraag was eigenlijk welke coax voor de filters maar dezelfde redenatie zal wel werken ;)
Eigenlijk ook wel logisch.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

#14 Bericht door pe2er »

vk2gwk schreef:Zolang de antenne afgestemd is en er weinig of geen staande golven op de kabel komen kun je nog dunnere kabel gebruiken. Bij een mismatch gaat het echter mis....
pe5jw schreef:Vraag was eigenlijk welke coax voor de filters maar dezelfde redenatie zal wel werken ;)
Eigenlijk ook wel logisch.
In een coax stub heb je toch júist staande golven en een mismatch? Overdimensioneren van de coax lijkt me dan ook geen kwaad kunnen.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#15 Bericht door vk2gwk »

Ja, voor die stubs moet je bij 400 W inderdaad RG213 gebruiken. Want in zo'n stub maak je inderdaad een staande golf.

Ik had daar even overheen gekeken en meer in het algemeen gereageerd t.a.v. vermogen en coax.... Sorry - had beter moeten lezen.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Plaats reactie