ESM-functie handig?

Alles over contesten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

ESM-functie handig?

#1 Bericht door PA3DAT »

Ik gebruik de laatste tijd geen ESM meer, en ik weet ook niet meer precies wat er zo handig aan was...

Als ik S&P werk beantwoord ik een CQ met F5 (my call). Dan krijg ik rapport en exchange waarna ik op
F2 druk (report + exchange).

Ben ik running, dan doe ik F1 (CQ test PA3DAT). Komt er iemand terug dan typ ik de call in, doe F4 (His call)
en meteen daarna F2 (report + exchange). Dan krijg ik zijn rapport en exchange, dat typ ik in. Tot slot
soms nog TU en dan druk ik op Enter (verbinding wordt gelogd).

Wat was er nou handig aan ESM (Enter Sends Message)? Hoe worden dan de stapjes bij Running?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3GVI

Re: ESM-functie handig?

#2 Bericht door PA3GVI »

Bij ESM (enter send message) gebruik je in principe alleen de enter toets.
Ik gebruik ESM eigenlijk alleen in running en S&P net als jij dat doet Aloys...met de F-toetsen. Dat vindt ik zelf gewoon prettig in die modus.

Bij ESM running wordt je aangeroepen door een station...vul je in en drukt op enter. ESM combineert dan de F toetsen 'his cal'(F5) met 'exch' (F2).
Het veld springt gelijk over naar de exch die je van je tegen station krijgt. Vul het in en druk op enter en ESM zend TU (F3) en daarna CQ ( F1).
Ook gelijkertijd, wordt het QSO gelogd (logit). Mocht je overigens het serienummer missen en je drukt op enter dan zend ESM 'agn'(F8).

Dat werkt in running erg prettig als je een pile up hebt....bijv. in de ARRL CW!
In ESM kun je overigens ook gewoon individueel je F toetsen nog gebruiken.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: ESM-functie handig?

#3 Bericht door PA3DAT »

He bedankt Rob. Ik heb het in het verleden wel gebruikt (3 jaar geleden voor het laatst) maar wist niet meer
precies hoe het werkte. Lui als ik ben ( :D ) ben ik toen maar alleen de F-toetsen gaan gebruiken.

Het blijkt nu dus zelfs meerdere handigheidjes in zich te hebben, zoals "agn" wanneer je het nummer nog niet
hebt ingetypt. Toch maar eens mee gaan stoeien...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3GVI

Re: ESM-functie handig?

#4 Bericht door PA3GVI »

Ja, werkt perfect, trouwens ook in S&P hoor! Moet je ook maar eens proberen.
S&P met ESM gaat wel lekker snel. 'CTRL en pijltje' naar benden ga je naar de volgende spot in je band mapje en enter: Vult de call van je tegenstation in en zend jou roepletters.....schiet gelijk naar het exch-invoerveld. Op het moment dat je zijn nummer invult en je drukt op enter dan zend ESM 5NN EXCH en logged je verbinding. Kun je gelijk door naar de volgende!
Ook hier werkt 'agn' als je het nummer niet hebt gehoord.
Ooh, en 'agn' zat volgens mij ook al in de oude versie.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: ESM-functie handig?

#5 Bericht door PA3DAT »

Nogmaals dank Rob, ik ga het proberen!
Duurt nog eventjes, ik zit nu in zuid-Duitsland met de iPad, we zijn pas zondag weer thuis.

Heb hier naast mij in de camper de FT-857. Daarmee contest ik ook wel eens, dan heb ik alleen een
catkabeltje tussen laptop en transceiver. Eens kijken of ik daar niet een voordelige interface voor vind,
met Winkey, dan kan ik daarmee ook volledig contesten in CW.

Dat doe ik tot op heden gewoon met de keyer, maar met een interface is dat natuurlijk veel leuker!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA9A
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 jan 2011, 21:44
Roepletters: PA9A
Locatie: Voeren (B)
Contacteer:

Re: ESM-functie handig?

#6 Bericht door PA9A »

Ik gebruik ESM eigenlijk alleen bij CW contesten. En als je dat eenmaal gewend bent kun je niet meer zonder.
In SSB gebruik ik het niet omdat ik de rapporten zelf geef ... OK, bij een ARRL contest zou je het rapport nog kunnen automatiseren ... maar zo'n robotstem die calls zegt (losse letters aan elkaar geplakt) vind ik niks (je hoort ze wel eens).

73
Frank
CW4EVER

Plaats reactie