N1MM+ en ESM/CW foutjes

Alles over contesten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3GVI

N1MM+ en ESM/CW foutjes

#1 Bericht door PA3GVI »

Tijdens de PACC contest een laptop gebruikt met N1MM + i.p.v de oude versie.
Wat mij al snel opviel in CW was dat vaak bij de eerste letter wat weg viel of werd over geslagen. Dit gebeurde bijna altijd in de ESM mode als ik een call had ingevoerd en enter had gedrukt. Soms gebeurde het later ook met ESM uit en gebruik van alleen de F toetsen. Dit gebeurde dan weer na TU en onze call werd maar gedeeltelijk uitgevoerd...eerste karakter maar gedeeltelijk. Uiteraard werd eerst aan RFI gedacht maar terug brengen van vermogen van 400 naar 100 watt maakte geen verschil. Ferriet ook niet. Nu had ik sterk het idee dat het een setting was die niet goed stond ingesteld. Iemand dit ook ervaren en een oplossing? Ik kon alleen iets over de CW threshold vinden, maar heb dat nog niet kunnen testen.

pa4o
Berichten: 798
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: N1MM+ en ESM/CW foutjes

#2 Bericht door pa4o »

Heb hier totaal geen problemen met n1mm+ in cw. Werkt hier prima. Misschien de tijd voordat hij de eerste karakter moet uitzenden iets langer zetten zodat de PA de tijd heeft om om te schakelen?

Peter

PD2EDR
Berichten: 331
Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:35
Locatie: Spijkenisse / The Netherlands / JO21DR

Re: N1MM+ en ESM/CW foutjes

#3 Bericht door PD2EDR »

Ook geen last van gehad met ESM. Wellicht kwestie van TX delay iets anders afstellen? PTT gaan netjes iets eerder aan en dan netjes aan CW beginnen. Ook zonder delay op full break-in nooit problemen met N1MM(+) en ESM
Quod scripsi, scripsi

73 de PD2EDR

Edward / Spijkenisse

PA3GVI

Re: N1MM+ en ESM/CW foutjes

#4 Bericht door PA3GVI »

Peter en Edward bedankt voor de reacties. Heb inmiddels + op mijn eigen laptop en ga eens kijken hoe dat werkt.
73, Rob

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: N1MM+ en ESM/CW foutjes

#5 Bericht door Remco »

@Rob: Hoe maak je de CW?

Hiermee bedoel ik, laat je N1MM (+) de CW genereren
via een seriele/USB poort of interface je met b.v. een
WinKey (compatible) keyer?

PA3GVI

Re: N1MM+ en ESM/CW foutjes

#6 Bericht door PA3GVI »

Remco, via N1MM+. Er zijn blijkbaar weinig andere mensen met dit verschijnsel en inmiddels al een goede suggestie gehad.
Misschien staat de delay tijd een beetje te krap, ander optie een spatie voor de F-toets met stations call (maar zou niet nodig moeten zijn).

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: N1MM+ en ESM/CW foutjes

#7 Bericht door EA5JEX »

De meesten gebruiken Winkey dan heb je geen probleem.
Via Windows krijg je timing problemen.
Kees

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: N1MM+ en ESM/CW foutjes

#8 Bericht door dxhunter »

De Winkeyer USB werkt bij mij goed vanuit N1MM, maar N1MM+ heb ik nog niet geprobeerd. Eerder gebruikte ik een BC547 o.i.d. op de com poort. De Winkeyer kan je dacht ik selecteren in het menu van N1MM en werkt dan meteen.

PA0CMU
Berichten: 636
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: N1MM+ en ESM/CW foutjes

#9 Bericht door PA0CMU »

pa5cw schreef:... Via Windows krijg je timing problemen.
Kán je timing problemen krijgen, dat is niet vanzelfsprekend. Ik heb een oeroude laptop met Windows 95, een Compaq EVO met Windows XP gehad en nu een Lenovo T500 laptop met Windows 7 en geen van drieën heeft/had timing problemen met CW via N1MM (+). Ik zeg niet dat het gebruik van Winkey niet efficienter is. Mogelijk heb ik die problemen nooit ervaren wegens de afwezigheid van een virusscanner op die computers.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

PA3GVI

Re: N1MM+ en ESM/CW foutjes

#10 Bericht door PA3GVI »

N1MM+ inmiddels ook thuis op de PC geinstalleerd en draaide zonder problemen in de ARRL-CW.

Plaats reactie