CQWW SSB 2014

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

CQWW SSB 2014

#1 Bericht door PD2R »

Afgelopen weekend de grootste contest (op de PACC na dan ;-)) van het jaar weer mee gedaan. Condities waren erg goed dit weekend, leuke DX kunnen werken, hele goede runs gehad met hoge QSO rates, wat wil je nog meer!
Bij PI4DX deden we ditmaal in de Multi/Single klasse mee. Voor de niet ingewijde, dit houd in dat je 1 radio gebruikt om te runnen (zelf CQ roepen) en een 2e radio mag gebruiken om multipliers (in deze contest zijn dat de verschillende landen en de verschillende CQ zones) te werken.
Het station werkte naar behoren, gelukkig geen gekke dingen meegemaakt. Op de vrijdag voor de contest nog wel even 1 van de 10 meter yagi's recht moeten hangen. Door de storm was er een beugel afgebroken en hing de yagi op half 11.

Met de score mogen we denk ik heel tevreden zijn, ruim 6000 Q's en zo'n 12 miljoen punten.
Een van de mooiste QSO's was denk ik wel het QSO met VK9XSP op 80 meter. Tijdens het zoeken naar mult's hoorde we hem roepen. Gelukkig was hij nog niet gespot en konden we hem met een aanroep werken. Niet veel later werd hij gespot en dook heel Europa er bovenop. Door de slechte operating practice kon hij daarna helemaal niet meer gewerkt worden.

Dit jaar ook weer diverse PA's de multiplier kunnen geven. Althans, dat hoop ik maar want QSO's met stations in het eigen land tellen niet voor de punten, enkel maar 1 keer als multiplier per band.

Ben benieuwt naar de ervaringen van anderen.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: CQWW SSB 2014

#2 Bericht door PA1PDB »

Mooi resultaat!

Gisteren ook nog wat puntjes weg mogen geven.
De condities op de 10m waren ook erg goed :)
O.a. richting USA en Zuid Amerika. Ook Noord Afrika.
Wat ik hoorde kon ik ook met gemak werken. :D
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CQWW SSB 2014

#3 Bericht door PD2R »

Pascal, 10 meter was inderdaad erg goed open. We hebben op die band dan ook de meeste QSO's gemaakt, ruim 2000.
De 10 meter band was eigenlijk in alle richtingen wel goed open. We hebben op die band ook de meeste mult's gewerkt.
De contest is voor vele ook altijd een mooie gelegenheid om nieuwe DXCC's in het log te kunnen schrijven. Zeker als de condities zijn zoals ze het afgelopen weekend waren kun je ook met een eenvoudig antenne een hoop bereiken.

Het zijn overigens de mensen die "wat puntjes weggeven" die het contesten een stuk interessanter maken voor de serieuzere deelnemers. Zonder de "casual operators" zou er een stuk minder te werken zijn!
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PD7H
Berichten: 369
Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:46
Roepletters: PD7H
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: CQWW SSB 2014

#4 Bericht door PD7H »

Ook hier afgelopen weekend wat puntjes weggegeven ;) Voornamelijk op 10m gewerkt waar de condities erg goed waren. Ook weer nieuwe DXCC's kunnen werken (China en Thailand). Opmerkelijk vond ik gisteravond, dat zo'n beetje iedere Amerikaan/Canadees na 1 of 2 keer aanroepen terugkwam.

De timing was perfect, had net afgelopen donderdag mijn nieuw Heil proset elite ontvangen, dus mooi kunnen testen.
73, Hans
PD7H

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CQWW SSB 2014

#5 Bericht door PD2R »

Hoi Hans, zo vreemd is dat op zich niet. Zondag avond is zo'n beetje het einde van de contest. Alle "big guns" hebben elkaar dan al gewerkt en dus is er dan ruimte voor de "little pistols".

Leuk dat je weer een paar nieuwe in het log hebt kunnen bij schrijven. Het was in deze contest goed mogelijk om je DXCC te halen op 10 meter.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PD7H
Berichten: 369
Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:46
Roepletters: PD7H
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: CQWW SSB 2014

#6 Bericht door PD7H »

Hoi maarten, klinkt op zich ook wel logisch, maar blijf me verbazen over wat ik af en toe voor verbindingen maak met laag vermogen en een simpele rotary dipole. Zeker vanuit het oosten krijg ik regelmatig 95+20 rapporten.

Maar gisteravond ging het gewoon erg simpel, na 1 keer door de 10 m band gelopen te zijn had ik als weer 30 QSO's bijgeschreven. Nu staat het aantal verbindingen wat ik gemaakt heb in geen enkele verhouding tot wat jullie presteren in een contest, maar heb nog nooit eerder op 1 dag 173 QSO's gemaakt ;)

Ben ook wel happy met mijn nieuwe headset, maar heb nog niet helemaal de juiste afstelling gevonden. Maar goed ook, want dat is ook de helft van alle lol.
73, Hans
PD7H

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: CQWW SSB 2014

#7 Bericht door pa4o »

Wij hebben ook wat meegedaan voor de lol om te kijken wat voor problemen we eventueel kunnen krijgen met de pacc. Een station heeft een Microham keyer 2 die veel problemen geeft. Blijkt dus dat dit 1 van de eerste types te zijn waar dit vaker bij voorkomt.
Verder waren helaas niet alle banden bezet maar meestal 2 stations met qro en 1 met 100W.
Zaterdag morgen tegen 7uur begonnen tot avonds 22:00 uur lokale tijd. Zondag morgen weer begonnen zo rond 7uur totdat het afgelopen was. We deden mee onder mijn call..
Hadden een 4042qso's en 3.019.233 punten. En een 100dupes ongeveer.
Niet echt een superscore maar hebben veel plezier gehad.

Peter

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CQWW SSB 2014

#8 Bericht door PD2R »

Hans, het gaat er niet om hoeveel QSO's je maakt maar of je plezier hebt. Contesten is heel erg leuk en geeft je de gelegenheid om je operating skills aan te scherpen. Daarnaast kun je in dergelijk grote contesten vrij gemakkelijk nieuwe DXCC's werken omdat er veel contesters zijn die voor een dergelijke contest naar een mooi exotisch plekje gaan om zodoende beter te kunnen scoren.
Voor wat betreft de operating skills, er zijn heel veel tips en tops waardoor je nog sneller en efficienter verbindingen kunt maken. Als je daarin geinteresseerd bent dan hoor ik het wel.

Op zich is het trouwens niet zo vreemd dat je op 10 meter met je "eenvoudige" rotary dipool zo gemakkelijk verbindingen kunt maken. 10 meter is echt zo'n band dat als er echt condities zijn, je met een spreekwoordelijke "wet noodle" nog verbindingen kan maken.
Daarnaast moet je ook niet vergeten dat de tegenstations in deze contest vaak met grote antennes werken. Wij bij PI4DX zijn voor PA begrippen een groot station maar wereld wijd stellen wij ook niet veel voor. Wij hebben voor 10 meter 3 full size 6 el yagi's waarvan en 2 gestacked zijn met de hoogste yagi op zo'n 36 meter. Kijk je naar de echt grote contest stations dan hebben die vaak masten van 60 tot 100 meter hoog met daarin stacks met 4 yagi's. Die gaan jouw signaal echt wel horen.
Als je echt grote station wilt zien dan moet je maar eens Googlen op K3LR, W3LPL, NR5M, en VY2ZM om maar eens wat te noemen en kijk maar eens wat voor antenne park zij hebben staan :wink: .

Peter, ruim 4000 Q's is zeker niet slecht, zeker gezien de tijd waarin jullie actief zijn geweest. Het aantal punten valt gezien het grote aantal Q's wel een beetje tegen. Zijn jullie voornamelijk aan het runnen geweest of hebben jullie ook naar mult's gezocht?
Niet dat het van belang is maar ik ben gewoon nieuwsgierig hoe dat komt. Zoals je zelf al aangaf, jullie hebben plezier gehad en dat is wat telt :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PB7Z
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 dec 2013, 11:03
Roepletters: PB7Z
Locatie: Schoonoord
Contacteer:

Re: CQWW SSB 2014

#9 Bericht door PB7Z »

Ook ik ben aktief bezig geweest in de CQ WW SSB contest.Een leuke contest om de skills wat bij te werken voor de PACC.
Ik ben in een vakantie huisje gaan zitten wat wij beheren.Dit was een keuze om de huisgenoten niet gekker te maken dan ze al zijn,met mijn geroep hi.

Ben donderdag en vrijdag bezig geweest antenne's op te zetten.In eerste instantie de Butternut HF6V (vertikaal 10-80M) , PKW MHF1e40 (40M rotary dipool) , G5RV ( 10-80M met turner gebruik ) en de FB13 van Fritzel.Vrijdag kwam ik er achter dat de G5RV slechte SWR had overal...ook met andere coax.Die vervangen door de FD4 van Fritzel ( 10 , 20 , 40 en 80M).
Vrijdag avond kwam ik erachter dat de FB13 ook niet goed was,en heb die zaterdag vervangen door de GPA30 van Fritzel ( vertikaal voor 10,15 en 20M).De FD4 ook nog weer vervangen voor een windom omdat ik ook wat op 160M wou proberen.
Niet alles vlekkeloos gegaan dus hi.

Toch heel tevreden met het resultaat.Totaal 1022 Qso's met een paar dupes er bij.Nog nooit zoveel Qso's gemaakt tijdens een weekend contest.Totaal 811440 punten volgens N1MM.Leuke DX was VK9LM die op 20M s9+ was en met 1 keer roepen kunnen werken.Ook PD5JFK werkte hem direkt na mij,top.
Verder had ik JV5A op 20,40 en 80M kunnen werken.Een JA op 40M.

De fout in de FB13 heb ik gevonden en heb gezorgd dat het niet weer kan gebeuren.De HF6V heeft meer dan zijn best gedaan.De meeste Qso's erop gewerkt.Al met al een lekker druk weekendje en vandaag de boel weer afgebroken.Nu even nadenken wat ik voor de PACC wil gaan gebruiken.De windom werkt goed op 160M,maar heb HF binnen...de cat raakt zijn weg kwijt hi.Niet dat 160M zo belangrijk is,maar toch leuker om op alle banden uit te kunnen komen,ook al is het voor een paar multies.Kan niet anders zeggen dat ik,buiten de antenne problemen,er erg van genoten heb.

Loganalyses: http://www.pb7z.com/2014-CQ-WW-SSB-PB7Z/

73's
Bernard PB7Z
73's and Good Health and DX

Bernard de PB7Z

http://www.pb7z.com
QSL via LoTW , Buro , Direct , eQSL

Member of BCC , GDXF #1009 , EUDXF #927 , Interest Group RTTY

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: CQWW SSB 2014

#10 Bericht door pa4o »

Maarten,

De twee zenders waar een eindtrap achter stond zijn alleen aan het runnen geweest en dat liep goed, ik haalde vaak rates van 5 in minuut. De 3de zender met 100w ging af en toe zoeken en wat runnen, maar met 100W komt er niet echt veel terug. We zijn dus niet echt aan het multies aan het zoeken geweest vandaar ook dat we niet echt veel punten hebben. Verder zouden we eerst op de 10m ook niks doen, maar toch maar een vertical neer gezet en daar is af en toe alleen maar wat gezocht.

Volgende maand zijn we misschien weer van de partij en dan is het gelukkig een heel wat gekakel minder hi.

Peter

Gebruikersavatar
PA1WES
Berichten: 198
Lid geworden op: 02 mar 2014, 18:11
Roepletters: PD1WES

Re: CQWW SSB 2014

#11 Bericht door PA1WES »

Een topic als dit kan wel wat foto's gebruiken van dergelijke contest stations :)

Zelf heb ik dit weekend helaas helemaal geen tijd gehad om de radio echt aan te hebben. De paar minuten dat ik m aan had bleek het wel heel druk te zijn, overal cq cq contest . Hopelijk kan ik volgende keer eens meedoen en er echt (voorbereid) voor gaan zitten, al is het als PD station wel een uitdaging :mrgreen:

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: CQWW SSB 2014

#12 Bericht door Laurens PD9X »

Hierbij onze (PI4M m/m) score, helaas hebben we het op 10m wat laten afweten. Maar wel een super weekend gehad!
IMG_52012010357891.jpeg
IMG_52012010357891.jpeg (21.91 KiB) 8293 keer bekeken


Wat opviel was dat zondagmiddag alle banden helemaal dood waren gedurende 1uur. Waarschijnlijk had dit te maken met een sunflare. Hebben jullie hier ook last van gehad? Ik heb Peter en Bernard op 160m gewerkt

Onze antennes:

10m 4elm
15m 4elm
20m 3elm
40m vertical + dipool
80m vertical + dipool
160m inv L
DSC_1057.JPG

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: CQWW SSB 2014

#13 Bericht door pa4o »

Kreeg nog een email van Hans de BX2ABT / PA2BX uit Taiwan die we hadden gewerkt op de 20m. Hij had nog een mp3 gemaakt hoe we daar binnen kwamen.
Altijd leuk om zoiets terug te horen..

Peter
Bijlagen

[De extensie mp3 is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]


Gebruikersavatar
PD7H
Berichten: 369
Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:46
Roepletters: PD7H
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: CQWW SSB 2014

#14 Bericht door PD7H »

PD2R schreef:Hans, het gaat er niet om hoeveel QSO's je maakt maar of je plezier hebt. Contesten is heel erg leuk en geeft je de gelegenheid om je operating skills aan te scherpen. Daarnaast kun je in dergelijk grote contesten vrij gemakkelijk nieuwe DXCC's werken omdat er veel contesters zijn die voor een dergelijke contest naar een mooi exotisch plekje gaan om zodoende beter te kunnen scoren.
Voor wat betreft de operating skills, er zijn heel veel tips en tops waardoor je nog sneller en efficienter verbindingen kunt maken. Als je daarin geinteresseerd bent dan hoor ik het wel.
Klopt Maarten, heb er ook veel plezier aan beleefd. Uiteraard sta ik open voor tips, heb al redelijk veel gelezen en geluisterd, maar door je skills te verbeteren wordt het alleen maar leuker. De eerste paar keer dat ik aan een contest meedeed was ik alleen maar bezig om zoveel mogelijk stations te werken, zonder te letten op eventuele multipliers. Dus de tactiek ontging me een beetje ;)

Dus laat maar horen.
73, Hans
PD7H

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CQWW SSB 2014

#15 Bericht door PD2R »

Bernard, zo te lezen ben je aardig druk geweest. Lekker verbindingen gemaakt en je station verbeterd. Top!

Peter, volgende keer ook de mult's niet vergeten :wink:
Maar goed dat jullie toch maar iets voor 10 meter hebben opgezet want dat was m.i. the place to be.

Laurens, mooi station en mooie score! Jammer van 10 meter. Dat het zondagmiddag een uur dood was heb ik zelf niet gemerkt, lag toen te slapen. Heb net het log even nagekeken en er is inderdaad wel een een periode met verminderde activiteit waarneembaar.

fre0en: Foto's van ons station zijn te zien op onze website en op QRZ.com. Wel heb ik even een linkje naar en opname bijgevoegd.

Hans: Tips genoeg. Momenteel wat te weinig tijd maar ik loop al een poosje rond met het idee om een artikel te schrijven of een presentatie te maken met de tips en tops die ik de afgelopen jaren verzameld heb.
Binnenkort ben ik een paar maanden weg voor de QRL en heb ik wat meer tijd. Het kan even duren maar het komt.

Hieronder de link naar een opname van ons. De operator die je hoort is de ondergetekende. Als ik mijzelf zo terug luister kan ik her en der nog wat verbeteren :oops: :wink:
http://m.youtube.com/watch?v=vurGdWwOSwg
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Plaats reactie