record poging met standaard pmr porto's

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: record poging met standaard pmr porto's

#16 Bericht door elsinga »

Voor zover ik weet (ik heb het ooit eens uitgezocht voor een artikel voor Verbinding dat ik schreef) is de typegoedkeuring van een PMR446 porto voor het gehele apparaat inclusief antenne. Wijzig je iets, dan vervalt dus de typegoedkeuring en ben je illegaal bezig. Maar: door de porto in een yagi te plaatsen wijzig je niks aan het toestel en dus vervalt de typegoedkeuring niet. Bovendien is de goedkeuring gebaseerd op 500mW ERP en die is niet gerelateerd aan eventuele versterkingen buiten de aangebrachte antenne. Dus dat die 500mW daarna heel smal gebundeld wordt in 1 richting is niet van belang. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

EdwinA
Berichten: 111
Lid geworden op: 05 mei 2014, 10:26

Re: record poging met standaard pmr porto's

#17 Bericht door EdwinA »

elsinga schreef:Voor zover ik weet
Dat klinkt als een slag om de arm.

Misschien kun je dat artikel hier plaatsen / linken?

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: record poging met standaard pmr porto's

#18 Bericht door PE0AGO »

Het gaat over de toepassing van PMR446, die stelt 500mW ERP.

EdwinA
Berichten: 111
Lid geworden op: 05 mei 2014, 10:26

Re: record poging met standaard pmr porto's

#19 Bericht door EdwinA »

Als gebruiker ben je niet met typegoedkeuring bezig. En hoe je de antenne koppelt maakt niet uit (A.T. heeft het daar niet over).

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: record poging met standaard pmr porto's

#20 Bericht door PA2LAD »

AT hoeft het er ook niet over te hebben, want dat is Europees geregeld.
Een citaat van skynet.be:
De technische specificatie van de PMR446 apparatuur is beschreven in ETS 300 296. Daarin kunnen we lezen dat alleen handgedragen apparatuur is toegestaan. De antenne moet een vast onderdeel zijn van de portofoon (niet afneembaar). Het maximale zendvermogen is 500mW ERP en er zou analoge (CTCSS) of digitale (DCS) coderingsmogelijkheden aanwezig moeten zijn.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: record poging met standaard pmr porto's

#21 Bericht door elsinga »

EdwinA schreef:
elsinga schreef:Voor zover ik weet
Dat klinkt als een slag om de arm.

Misschien kun je dat artikel hier plaatsen / linken?
In het artikel staat niks over typegoedkeuring, maar voor de liefhebber: http://www.elsinga.net/pmr-446-portofoo ... einig-geld en http://www.elsinga.net/praktijktest-pmr-446-portofoons (op dit moment offline, ik gok dat Ziggo een storing heeft en daardoor mijn NAS onbereikbaar is).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

on4fra
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jul 2013, 15:01
Roepletters: on4fra

Re: record poging met standaard pmr porto's

#22 Bericht door on4fra »

elsinga schreef:Bovendien is de goedkeuring gebaseerd op 500mW ERP en die is niet gerelateerd aan eventuele versterkingen buiten de aangebrachte antenne. Dus dat die 500mW daarna heel smal gebundeld wordt in 1 richting is niet van belang. ;)
Het begrip ERP zou volgens mij genoeg moeten zeggen, In de richting waar het signaal het sterkste gebundeld word, mag het niet sterker zijn dan een signaal van 500 mW op een gewone dipool. Dan rest natuurlijk nog de discusie of dat het toestel aangepast is als het in een yagi geplaatst is.

EdwinA
Berichten: 111
Lid geworden op: 05 mei 2014, 10:26

Re: record poging met standaard pmr porto's

#23 Bericht door EdwinA »

@elsinga : Tnx voor de pdf's. Porto's zijn tegenwoordig wat minder prijzig...

Tja, limieten gelden normaal ook niet alleen voor het stralende element in een yagi.
En verder kun je zo'n combinatie met een yagi bepaald niet een geintegreerde antenne noemen.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: record poging met standaard pmr porto's

#24 Bericht door PA3DJS »

elsinga schreef:Voor zover ik weet (ik heb het ooit eens uitgezocht voor een artikel voor Verbinding dat ik schreef) is de typegoedkeuring van een PMR446 porto voor het gehele apparaat inclusief antenne. Wijzig je iets, dan vervalt dus de typegoedkeuring en ben je illegaal bezig. Maar: door de porto in een yagi te plaatsen wijzig je niks aan het toestel en dus vervalt de typegoedkeuring niet. Bovendien is de goedkeuring gebaseerd op 500mW ERP en die is niet gerelateerd aan eventuele versterkingen buiten de aangebrachte antenne. Dus dat die 500mW daarna heel smal gebundeld wordt in 1 richting is niet van belang. ;)
Ik denk er iets anders over:
Mee eens dat de typegoedkeuring van de PMR446 porto niet vervalt, maar dat betekent niet dat de manier waarop iemand hem gebruikt automatsich legaal is. De wetgever stelt een eis aan het ERP. Iemand die de PMR portofoon deel laat uit maken van een Yagi, doet dit met opzet om het ERP te verhogen en dat houdt voor een rechter geen stand.

Zowel passief als actief verhogen van het ERP is niet legaal in veel toepassingen. Als een hoger ERP wel legaal had geweest, had men een zendvermogen gespecificeerd. Doordat bij ons zendamateurs in de regel alleen een beperking aan het zendvermogen gesteld is, kunnen wij zoveel leuke dingen doen met antennes.

Wim, PA3DJS

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: record poging met standaard pmr porto's

#25 Bericht door elsinga »

Tja, hij verhoogt de ERP niet, maar bundelt die in een richting (waardoor de ERP in andere richtingen verlaagd wordt). Is het dan illegaal?

Wij mogen als zendamateurs ook 400W op HF doen, maar als je een beam met 10dB versterking gebruikt en er 100W in stopt, dan zit je aan effectief 1000W. Mag nog steeds.

Het zal op zijn minst een grijs gebied zijn.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: record poging met standaard pmr porto's

#26 Bericht door PA3DJS »

elsinga schreef:Tja, hij verhoogt de ERP niet, maar bundelt die in een richting (waardoor de ERP in andere richtingen verlaagd wordt). Is het dan illegaal?

Wij mogen als zendamateurs ook 400W op HF doen, maar als je een beam met 10dB versterking gebruikt en er 100W in stopt, dan zit je aan effectief 1000W. Mag nog steeds.

Het zal op zijn minst een grijs gebied zijn.
Bundelen in een richting zonder dat verlies optreedt, betekent altijd dat je meer ERP in die richting krijgt (wet van behoud van energie). Het gaat natuurlijk ten koste van het ERP in andere richtingen.

Dus als je bovenop het ERP van de portofoon (0.5 WERP) nog eens extra 10 dB zet t.g.v. Yagi-elementen, dan heb je 5 WERP in de hoofdrichting van de Yagi (en wellicht 0.1 WERP naar achteren toe).

Even jouw rekensom: 100W in beam met gain = 10 dBd (= 12.1 dBi), resulteert in 1 kWERP = 1.6 kWEIRP. Kabelverlies even 0 dB genomen.

Wij mogen dat, omdat wij geen ERP/EIRP beperking hebben. Ook een N-amateur mag bijvoorbeeld 1 kWERP maken, alleen heeft hij een veel grotere antenne nodig dan de F-amateur die met 400W zendvermogen werkt.

Ik snap best dat als je zo'n yagi of schotelexperiment doet (best leuk) dat er geen haan naar kraait, maar als je het over recordpogingen met PMR446 hebt, vind ik het vals spelen.

Wim, PA3DJS

Plaats reactie