QSO B4

Alles over contesten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0qrb
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 jan 2010, 19:51
Roepletters: pa0qrb
Locatie: Julianadorp

QSO B4

#1 Bericht door pa0qrb »

Het blijft me verbazen.

Hoewel het leeuwendeel van de contesten tegenwoordig geen strafpunten meer uitdeelt voor dupes, blijf ik af en toe horen "QSO B4". Zo ook weer in de CQWPXCW van afgelopen weekend. Ik had het zelf ook een keer, en velen met mij.
In de reglementen van de organisatoren vind je tegenwoordig meestal een zinnetje als "1. Duplicate contacts are removed with no additional penalty." (CQWPX), en vaak zelfs bij de "tips and tricks" een opmerking als "Work Dupes" in puntgrootte chocoladeletters, met uitroeptekens en misschien nog wel een paar umlauts.
Reden: "QSO B4" kost punten. Met de huidige elektronische loggers (elektronisch loggen is zelfs verplicht als je in de prijzen wil vallen) is het meer dan waarschijnlijk dat je *niet* in het log staat bij je tegenstation (door een neemfout of dikke vingers), en als hij je nog een keer werkt is dat een gratis kans om alsnog in het log te komen. In tijd uitgedrukt kost het geven van een serienummer ongeveer evenveel tijd als QSO B4.

Dus, wanneer stoppen we daar nou eens mee? Laten we allemaal QSO B4 uit onze memory keyer halen en uit onze N1MM (of whatever) macro knoppen, en zo het goede voorbeeld geven.

Excuus aan al diegenen die dit allemaal natuurlijk allang weten, maar het moest me even van het hart.

73, happy contesting
Harold.
Little Pistol: 100W on a wire.

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 410
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: QSO B4

#2 Bericht door pa3a »

Harold,
Ben het met je eens hoor. Ik heb het nooit aan staan.
Maar er zijn van die momenten dat het wel eens helpt in een contest en het kan iedereen overkomen. Het kan nl. een goede waarschuwing zijn.

De situatie:
1)
DX cluster meldt een call, stel dat-ie fout gemeld is, met de laatste letter fout.
In alle haast werk je hem ( de eerste paar letter kloppen en je luistert niet meer verder) en hij geeft QSOB4. Blijkt dat je hem al hebt gewerkt onder zijn goede callsign en in de bekende clustervalkuil bent gevallen. Gelukkig nu geen fout QSO gelogd.

2)
Stel je hebt met een typo een call gelogd. Daarna probeer je hem weer te werken onder de goede call. Hij geeft QSOB4. Even navragen kan je de correctie opleveren en een fout uit je log halen.

3) Je staat zelf fout gemeld op het cluster aan het einde van een contest of op 160m waar ieder QSO telt. Huppetee, daar komen de dupes, bij bossen.

Er zijn dus ook nadelen aan het killen van QSOB4 als je altijd bereid bent na te vragen wat er aan de hand is. Ik snap het dus wel.
Als je niet bereid bent om bij een mogelijke dupe na te vragen hoe het zit, zet het dan inderdaad af en werk gewoon door.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: QSO B4

#3 Bericht door PA2REH »

pa0qrb schreef: Dus, wanneer stoppen we daar nou eens mee? Laten we allemaal QSO B4 uit onze memory keyer halen en uit onze N1MM (of whatever) macro knoppen, en zo het goede voorbeeld geven. Excuus aan al diegenen die dit allemaal natuurlijk allang weten, maar het moest me even van het hart.
Harold,

Inderdaad, heb zelf ook een aantal dupes gewerkt in de WPX. Zelf heb ik dat ook 2 of 3 keer bewust gedaan. Ik maak een qso met een zwak station en twijfel dan een heel enkele keer toch of alles juist is uitgewisseld, terwijl hij/zij alweer met het volgende qso bezig is. Paar uur later als de propagatie anders is, is het station ontzettend hard en roept zonder resultaat. Dan toch nog maar een keer een qso. Geen probleem (lijkt me).

Excuus aanvaard :lol: :) :D :wink: :wink:

73 Eric (die bijkomt van een ontzettend leuk contest weekend).
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Gebruikersavatar
pa0qrb
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 jan 2010, 19:51
Roepletters: pa0qrb
Locatie: Julianadorp

Re: QSO B4

#4 Bericht door pa0qrb »

Okay Arie,

En daarmee leg je meteen ook een van de gevaren van het werken met het cluster tijdens een contest bloot. Heeft trouwens ook impact op DXing, ik heb daar blaartrekkende voorbeelden van gezien.
Tijdens de contest had ik alleen reverse beacon aanstaan op 30, 17 en 12 meter om in de gaten te houden of mij daar geen zeldzame DX aan de neus voorbij zou gaan (zo wil Monk Apollo nog wel eens tijdens een grote contest lekker op de WARC banden gaan zitten), maar op de contestbanden doe ik aan non assisted. Gewoon draaien, en kijken wat je tegenkomt. Zo vang je vaak toch nog leuke DX tussen het KW geweld...

73
Harold.
Little Pistol: 100W on a wire.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: QSO B4

#5 Bericht door PE4BAS »

QSO B4 komt in de meeste gevallen door een typo. Zelf probeer ik altijd direct de tijd te geven wanneer ik het station al eerder heb gewerkt. Dat is nuttiger als B4.

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 410
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: QSO B4

#6 Bericht door pa3a »

PE4BAS schreef:QSO B4 komt in de meeste gevallen door een typo. Zelf probeer ik altijd direct de tijd te geven wanneer ik het station al eerder heb gewerkt. Dat is nuttiger als B4.
Helemaal gelijk in Bas. In phone doen we dat eerder dan in CW trouwens.
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: QSO B4

#7 Bericht door PD2R »

Dupes gewoon werken, ook het tijdstip van het eerste QSO geven kost onnodig tijd.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pa4o
Berichten: 798
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: QSO B4

#8 Bericht door pa4o »

Als een station mij aanroept die ik al eerder heb gewerkt werk ik hem nog een keer. Had afgelopen weekend trouwens wel veel dupes. Een stuk of 40 meende ik van de 1154 qso's :-(

Peter

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: QSO B4

#9 Bericht door PD2R »

Wanneer je erg veel dupes werkt dan kan het handig zijn om eens na te gaan waar dat aan kan liggen. 40 dupes op ruim 1100 Q's valt m.i. nog wel mee.

Mogelijke oorzaken welke mij zo te binnen schieten:
- QRM. Tegenstations kunnen je moeilijk opnemen, een fout is dan snel gemaakt. Ben je zelf aan het runnen en je QSO rate heeft ook te lijden onder de QRM, ga dan QSY.
- Een station met een vergelijkbare Call die ook actief is tijdens de contest. Moeilijk iets aan te doen behalve de nadruk leggen op het verschil in de call.
- Je uitspraak van de roepletters lijdt tot verwarring. Overweeg een alternatieve uitspraak. Voorbeeld: Wanneer ik in Denemarken aan de velddag mee doe dan is dat met de call OZ5GX. De "Zulu" en de "Golf" lijden nog wel eens tot problemen. Alternatief is dan "Zanzibar" en "Germany". Werkt stukken beter.
- Foutieve spot in het cluster. Je call na elk QSO duidelijk herhalen en hopen dat je opnieuw gespot wordt met de juiste call :wink:
- Een combinatie van het bovenstaande.

Je logcheck rapport welke je van de contest organisator terug ontvangt kan je ook helpen bij het vinden van de oorzaak.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Plaats reactie