ARRL DX Contest. Een overpeinzing..

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

ARRL DX Contest. Een overpeinzing..

#1 Bericht door PA3EYC »

Komende nacht om 01:00 uur NLD tijd zal het eerste CQ TEST klinken van de ARRL DX Contest.
Het doel van deze contest is om de kennis van de propagatie en “operating skills” te vergroten. En als bijzaak is het om ook nog zoveel als mogelijk QSO’s te maken.
Mission: Encourage W/VE stations to expand knowledge of DX propagation on the HF and MF bands, improve operating skills, and improve station capability by creating a competition in which DX stations may only contact W/VE stations.
Overigens maken de amateurs uit de staten Hawaï en Alaska, voor deze contest, geen deel uit van het warme USA nest maar moeten ze als DX station meedoen. Volgens mij kent de PACC ook zoiets maar dat terzijde.

Een geldig QSO is die waarbij het W/VE station het rapport en staat (W) of provincie (VE) doorgeeft.
Een DX station moet rapport en vermogen geven.
Bij een contest is het dus ook zaak om in de gestelde tijd zo veel als mogelijk QSO’s te maken. Het mooie van een CW contest is dat er allerlei afkortingen gebruikt worden om het QSO maar zo kort als mogelijk te houden. De DX stations die met een kilowatt werken hebben stiekem toch een voordeel t.o.v. de NLD stations. Die hoeven alleen maar 5NN KW te seinen terwijl wij 5NN 400 moeten seinen.
KW is 19 puntlengtes lang en 400 is 55 puntlengtes lang. Dit lijkt me niet eerlijk. Zoals eerder geschreven kent het CW gelukkig vele afkortingen zo ook voor veel cijfers dus 400 kan afgekort worden tot 4TT (23 puntlengtes). Dit begint er al op te lijken maar om te winnen van al die KW stations die toch al voordeel hebben van hun toegestane hogere vermogen dan NLD stations zullen we wat slims moeten verzinnen.

Waarom kennen we wel de kreet hectometer(paaltjes) en hectoliter maar geen hectowatt!!!
Daarmee kunnen we al die KW stations aan. W3XX de PA3EYC 5NN 4H. Dat zal ze leren!!
4H is 21 puntlengtes dus daarmee hebben die KW stations al geen voordeel meer wat uitwisseling betreft. Maar het kan nog sneller. Wanneer een DX station mee doet met 100 watt kan die AH seinen. Dat is slechts 15 puntlengtes. Ik zie een eerste prijs binnen het bereik.
Bijkomend voordeel is dat we ons door een grootgrutter kunnen laten sponseren tien eurocent voor elke keer dat we zijn naam de ether in slingeren. Winnen en er nog wat aan over houden ook. Trek de champagneflessen maar open.

Hoewel, als ik die Amerikanen en Canadezen na 4 keer ..--.. moet uitleggen dat H voor hecto of honderd staat gaat het ook niet echt sneller.
Ik ga lekker komend weekeinde met 99 watt meedoen en sein 5NN NN (NN is 13 puntlengtes). Ben ik toch nog sneller dan die KW stations.

Allemaal veel succes in de contest komend weekeinde.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1829
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: ARRL DX Contest. Een overpeinzing..

#2 Bericht door PA2RU »

599 100 kan 5nn a t t zijn ;) en dat is dan weer korter dan 5nn kw :mrgreen:
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: ARRL DX Contest. Een overpeinzing..

#3 Bericht door PD2R »

Weet niet precies hoe dat in CW is maar in phone hoor je vaak enkel "59 K" ("five nine kay"). Dan is five nine four hundred wel even anders. Bovendien is "kay" veel makkelijker te nemen dan "fourhundred".
Het is geen fijne Exchange die inderdaad niet voor iedereen gelijk is. Het is niet anders.

Op de CQ Contest reflector komen met enige regelmaat discussies voorbij over het gebruik van afkortingen in CW. Meestal zijn het de Amerikanen welke zich in deze discussie mengen en aangeven dat ze onze (lees; de rest van de wereld) afkortingen vaak niet duidelijk vinden.
Wanneer je dus een nieuwe afkorting in het leven wilt roepen dan zul je serieus je best meoten doen om het zo breed mogelijk bekend te stellen. Dat zal zeker niet meevallen.
Maar goed, wellicht kan de contest sponsor hier iets in betekenen.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1829
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: ARRL DX Contest. Een overpeinzing..

#4 Bericht door PA2RU »

599 001 word vaak in cw afgekort als 5nn t t a of 5nn o o a , de laatste word door de regel vaak beter begrepen trouwens omdat de Engelsen/Amerikanen de nul vaak ook al O uitspreken/seinen.
73 René PA2RU

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: ARRL DX Contest. Een overpeinzing..

#5 Bericht door EA5JEX »

je kunt ook gewoon 5nn kw seinen, het gaat om de uitwisseling.

Kees

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6274
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: ARRL DX Contest. Een overpeinzing..

#6 Bericht door PA3DAT »

Het kan nóg makkelijker: als QRP'er: 599 5 :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pa7al
Berichten: 191
Lid geworden op: 08 feb 2011, 11:44
Roepletters: pa7al
Locatie: stiens
Contacteer:

Re: ARRL DX Contest. Een overpeinzing..

#7 Bericht door pa7al »

Aloys het kan nog gemakkelijker 5nn 5 :wink:
maar dat wist je wel
hoe is het gegaan met de PACC of zat je niet bij PE3V ?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6274
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: ARRL DX Contest. Een overpeinzing..

#8 Bericht door PA3DAT »

Ik ben kort voor de PACC opgenomen geweest voor een gehoor-operatie (nieuw trommelvlies)
en heb daarom een keertje overgeslagen. Een koptelefoon op werkt nog niet zo lekker.
Volgend jaar weer! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: ARRL DX Contest. Een overpeinzing..

#9 Bericht door PA3EYC »

pa5cw schreef:je kunt ook gewoon 5nn kw seinen, het gaat om de uitwisseling.

Kees
Ja, dat is nog eens lachen. Als uitwisseling vanuit Nederland 5NN KW geven en dan je log insturen in de low power klasse. :lol: :lol:
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: ARRL DX Contest. Een overpeinzing..

#10 Bericht door PD2R »

599 KW, dan weet je zeker dat je stront krijgt. Ik geef je op een briefje dat er verschijdenen amateurs uit binnen en buitenland voor je terug zullen komen dat je je niet aan je machtigingsvoorwaarden houd. Lijkt me ook niet wenselijk.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pa4o
Berichten: 800
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: ARRL DX Contest. Een overpeinzing..

#11 Bericht door pa4o »

Zal ook een proberen wat mee te doen als de qrm niet al te hoog is..Want dat is weer hopeloos hier..
En dan zal ik 5NN 1TT seinen.


Peter

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: ARRL DX Contest. Een overpeinzing..

#12 Bericht door pa3met »

PA3DAT schreef:Ik ben kort voor de PACC opgenomen geweest voor een gehoor-operatie (nieuw trommelvlies)
en heb daarom een keertje overgeslagen. Een koptelefoon op werkt nog niet zo lekker.
Volgend jaar weer! :D
beterschap!
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
pa7al
Berichten: 191
Lid geworden op: 08 feb 2011, 11:44
Roepletters: pa7al
Locatie: stiens
Contacteer:

Re: ARRL DX Contest. Een overpeinzing..

#13 Bericht door pa7al »

PA3DAT schreef:Ik ben kort voor de PACC opgenomen geweest voor een gehoor-operatie (nieuw trommelvlies)
en heb daarom een keertje overgeslagen. Een koptelefoon op werkt nog niet zo lekker.
Volgend jaar weer! :D

beterschap hoop dat je snel weer bent hersteld

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: ARRL DX Contest. Een overpeinzing..

#14 Bericht door PA3EYC »

pa4ps schreef:Zal ook een proberen wat mee te doen als de qrm niet al te hoog is..Want dat is weer hopeloos hier..
En dan zal ik 5NN 1TT seinen.


Peter
En is het gelukt?
Gisteren was de 10m band goed open. Ik heb een paar keer een half uurtje gezeten en heb 40 staten gewerkt op 10m, 34 op 15m, 33 op 20m en 19 op 80m.
Ik doe eigenlijk alleen maar mee voor de puntjes voor de afdelingscompetitie en heb me alleen gericht om zo veel als mogelijk staten te werken.

Op zaterdag morgen een tijdje zitten runnen op 80m. Dat liep hartstikke goed. Waarschijnlijk was ik toen nog mulitplier voor diverse stations. Zondagmorgen was ik een stuk minder interessant.

Ik kon merken dat bijna alle DX stations gebruik maken van de informatie van clusters.
Bij die amateurs die in het cluster stonden was er een enorme pile up. Als ik dan gewoon over de band draaide waren er voldoende amerikanen die CQ gaven en waar bijna niemand terug kwam. Zij hadden dan ook de pech dat ze niet in het cluster stonden.
'73, Maarten -PA3EYC-

pa4o
Berichten: 800
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: ARRL DX Contest. Een overpeinzing..

#15 Bericht door pa4o »

Hoi Maarten en anderen,

Ben ook lekker bezig geweest in de contest. Alleen op de lage banden heb ik geen goede antenne voor buiten Europa. Op de 80m heb ik niks gehoord en 160 al helemaal niet vanzelf. Ook maar heel eventjes geluisterd. Op de 40m viel het me nog mee met deze stuk draad.

Zaterdagmorgen om 09:13 mijn eerste qso in log en avonds om 22:58 mijn laatste en zondag morgen om 08:39 weer begonnen tot 2146 zondag avond. Allemaal utc tijden. Daarnaast rustig koffie gedronken en rustig geëten. Vond het een hele mooie contest met toch wel goede condities. Gistermorgen ging het wel iets moeizamer dan zaterdagmorgen..

Peter
Bijlagen
ARRLcw.jpg

Plaats reactie