PA6SAC: SAC-contest 2013 SSB

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6268
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

PA6SAC: SAC-contest 2013 SSB

#1 Bericht door PA3DAT »

Hoi,

tijdens de JOTA-vergadering kwamen we op een idee: waarom niet de antennes een weekje eerder
opbouwen en vervolgens meedoen aan de Scandinavian Activity Contest 2013 in SSB?
De scouts vonden het geen probleem, wij mogen een weekendje het scoutinggebouw gebruiken en
dus doen we -5 man sterk- mee aan de SAC-contest als Multi-One: één running station en één
multiplier-station.

We waren nog net op tijd om een aardige contest-call aan te vragen: PA6SAC

Deelnemers: Joeri PE5JW, Arbo PH0AS, Wilko PA8KW, Joris PD2JM en Aloys PA3DAT.

Transceivers: FT950 met PA (400Watt) en FT1000 (200Watt).
Antennes: 2 el. 3-bander op 25 meter hoogte, dipolen voor 40m en 80m op ruim 20m hoogte, extra
monoband-dipolen voor 10-80 meter voor het multiplier-station plus een endfed voor 40m.
ICT: 3 computers in een netwerkje, N1MM, internet.

We zijn heel benieuwd hoe het zal gaan, vooral 's nachts met Scandinavische tegenstations. Maar
we hebben er enorm zin in, en we gaan ervoor! :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PD2EDR
Berichten: 331
Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:35
Locatie: Spijkenisse / The Netherlands / JO21DR

Re: PA6SAC: SAC-contest 2013 SSB

#2 Bericht door PD2EDR »

Heel veel succes, maar vooral: heel veel plezier met de crew.
Quod scripsi, scripsi

73 de PD2EDR

Edward / Spijkenisse

PA1BVH
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:05
Roepletters: PA1BVH
Locatie: Riel
Contacteer:

Re: PA6SAC: SAC-contest 2013 SSB

#3 Bericht door PA1BVH »

Aloys,

Wat een goed idee, ik hoop dat je een geweldig weekend hebt! klinkt misschien onaardig maar zo bedoel ik het niet, hopelijk met wat tegenslagen...... een slechte generale is een goede ..... luid het gezegde!

Als je maar veel plezier hebt, dan komt de rest wel goed. Wij hebben zelf een keer een mee proberen te doen aan een contest en werkelijk niets wilde in 1 keer fatsoenlijk werken maar wat hebben we toen een lol gehad! enkele weken later tijdens de JOTA ging het vanzelf. :roll:

Veel plezier en misschien tot de Jota!

Bart
member of:PI4SBR

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: PA6SAC: SAC-contest 2013 SSB

#4 Bericht door pe5jw »

HA ha toch nog, ik vroeg me al af wanneer je hier wat zou posten :)

Het is geen super locatie maar we gaan voor de beste score mogelijk en vooral plezier hebben.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6268
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: PA6SAC: SAC-contest 2013 SSB

#5 Bericht door PA3DAT »

PA1BVH schreef:Wij hebben zelf een keer een mee proberen te doen aan een contest en werkelijk niets wilde in 1 keer fatsoenlijk werken maar wat hebben we toen een lol gehad!
Precies Bart, het gaat om de lol. En ik doe aan heel veel contesten mee voor de lol, ik noem
dat zelf "recreatief deelnemen". Van huis uit deelnemen doe ik altijd recreatief.

Met PE3V echter gaan we er serieus voor. Met een groep, als multi/multi-station, proberen we
zo hoog mogelijk te eindigen. We waren derde dit jaar, en hebben op de HF-dag onze beker
in ontvangst mogen nemen.

Deze contest pakken we ook serieus aan. Er doen (over de laatste 5 jaar) gemiddeld tussen
de 18 en 27 stations mee vanuit Europa in de Multi-One klasse. We gaan voor een plaats bij
de eerste 10, en als het even kan in de Top-5. Of dat lukt, dat moeten we afwachten...

Met Arbo en Wilko hebben we in ieder geval 2 "kanonnen" in huis. Arbo was dit jaar eerste bij
de PACC in ssb, en heeft een aantal jaren ervaring opgedaan bij PA6Z, bijna altijd nummer 1
in de PACC multi/multi-klasse. Tijdens een weekje naar Guernsey in 2011 maakten die jongens
volgens mij meer dan 40.000 verbindingen...
Wilko scoort al jarenlang erg hoog in de CQWW ssb-contesten. Was in 2011 de nummer 1 van
Nederland en 5e van Europa.

We gaan er dus wat van maken!

En we hebben er veel zin in, en al 2 weken vóórpret!! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6268
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: PA6SAC: SAC-contest 2013 SSB

#6 Bericht door PA3DAT »

Zijn er meer forumleden die meedoen aan de SAC-contest komend weekend?
Het is best aantrekkelijk omdat je een stuk of wat zeldzame landjes kunt werken
op de banden 10 t/m 80 meter.

Een overzicht van de landen die je in de contest kunt werken:
Svalbard and Bear Island JW
Jan Mayen JX
Norway LA – LB – LG – LJ – LN
Finland OF – OG – OH – OI
Aland Islands OFØ – OGØ – OHØ
Market Reef OJØ
Greenland OX – XP
Faroe Islands OW – OY
Denmark 5P – 5Q – OU – OV – OZ
Sweden 7S – 8S – SA – SB – SC – SD – SE – SF – SG – SH – SI – SJ – SK – SL – SM
Iceland TF

De regels vind je hier: http://www.sactest.net/blog/rules
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: PA6SAC: SAC-contest 2013 SSB

#7 Bericht door PD2R »

Hoi Aloys,

Van hieruit ook heel veel succes toegewenst. Volgens mij gaat dat met het lol hebben wel goed komen :wink:
Zelf zal ik niet actief zijn, veel te druk met van alles en nog wat. Ik heb mijn pijlen gericht op een serieuze deelname aan de CQWW SSB bij PI4DX.

Wellicht dat ik hem volgend jaar eens mee doe maar dan vanuit OZ als OV2T, dat lijkt me ook heel gaaf.

Nogmaals succes aan de crew!
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6268
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: PA6SAC: SAC-contest 2013 SSB

#8 Bericht door PA3DAT »

We hebben het gedaan, we hebben veel plezier gehad met zijn vijven en niet eens zó gek gescoord,
gezien de omstandigheden: 404 qso's, 140 multipliers, 56.560 punten.
Bij "claimed results" (er moet natuurlijk nog veel binnenkomen) staan we nu tweede in de sectie
Europa - Multi/One (helemaal onderaan): http://www.sactest.net/blog/result/regi ... &claimed=1

Omstandigheden: 2 elements uit de opslag, blijkt er een onderdeel te missen. In de haast nagemaakt
maar eenmaal op 25m hoogte is de swr 1:2,5 op 10/15/20. De dipool voor 40/80 hing wel op 20 meter
hoogte, maar dusdanig tussen de natte bomen dat we die met moeite afgestemd kregen, 1:1,8.
Die bomen bemoeilijkten het ophangen ook gigantisch: Joris is nog met klimtuig naar een hoogte van
een meter of 10 geklommen om er een tak uit te zagen.

De miniVNA, heel belangrijk bij dit soort klusjes, hield er mee op. Ook daardoor raakten we achter op
schema. ICT: netwerkje met 3 desktops, vlak voor aanvang van de contest bleek bij een vermogen
van meer dan 5 Watt(!) het internet plat te gaan. Uiteindelijk een nieuwe router vervangen door een
oudje en alles werkte. Een half uur te laat konden we beginnen...

Eén ding is zeker: doen we dit volgend jaar weer dan zullen we ons beter (moeten) voorbereiden! :mrgreen:
Maar het was de moeite waard.

Foto's en video op http://www.aloys.nl/sac-2013-contest.html
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: PA6SAC: SAC-contest 2013 SSB

#9 Bericht door PD2R »

Goed om te lezen dat jullie plezier hebben gehad en een mooie score hebben neergezet. De problemen waar jullie tegenaan gelopen zijn, heel herkenbaar :wink:
Laatste 2 jaar met de IOTA test minder last van gehad maar ook al heb je alles nog zo goed voorbereid, er gaat altijd wel iets mis.
Wanneer er dan iets mis gaat is het vaak improviseren geblazen. En dat is nou precies waarom het zo leuk is. :mrgreen:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pa4o
Berichten: 798
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: PA6SAC: SAC-contest 2013 SSB

#10 Bericht door pa4o »

Hartstikke mooi dat jullie toch nog zoveel qso's hebben gemaakt. Ook mooi om te lezen dat jullie er veel plezier in hebben. Hier kon ik eigenlijks alleen maar op de 20m Scandinavische landen werken. Op 15 en 10 lukt het niet vanaf hier. Ja een paar toeval treffers. Zal wel te dicht bij zitten denk ik. Op 40 en 80 heb ik niet gekeken. Uit eindelijk iets van een 78 qso's gemaakt.

Peter

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6268
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: PA6SAC: SAC-contest 2013 SSB

#11 Bericht door PA3DAT »

Leuk om te lezen Peter, toch nog 78 verbindingen! Wij zijn natuurlijk 24 uur doorgegaan en dat tweede station,
voor de multipliers, is écht heel leuk. De eerste uren, stel dat het runningstation actief is op 20, kun je gewoon
een heleboel multi's werken op 10 en 15. Bijna alles is nog nieuw. Op zondag scoorden we ook nog leuke
multipliers op 10, zoals Jan Mayen en Groenland.

Ik denk dat we dit maar eens vaker moeten doen! :mrgreen:

@PD2R: ja, misschien wel. Was ook wel stressen, als je minder dan een uur voor vertrek tot de conclusie komt
dat er een onderdeel mist. Dan als een gek aan het improviseren; oude Tonna mastbeugel, stuk dikke aluminium
hoeklijn, boren, vijlen en dan tóch op tijd klaar!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: PA6SAC: SAC-contest 2013 SSB

#12 Bericht door pe5jw »

Vond die router die onderuit ging eigenlijk veel ergen :twisted:
Was blij dat ze daar nog spares hadden.

Gister even zitten zoeken naar wired router met metalen behuizing maar dat valt niet mee zeg alles is wireless tegenwoordig.
Laatst gewijzigd door pe5jw op 16 okt 2013, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

pa4o
Berichten: 798
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: PA6SAC: SAC-contest 2013 SSB

#13 Bericht door pa4o »

Aloys,

Kunnen jullie wel vrij makkelijk stations werken uit Scandinavië op 15meter?
Ik heb hier een fb33 op een metertje of 16 maar ik hoor ze hier niet, ja heel af en toe 1 maar bijna niet te werken.

Peter

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6268
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: PA6SAC: SAC-contest 2013 SSB

#14 Bericht door PA3DAT »

Het probleem op 10 en 15 is natuurlijk dat je gewoon te dichtbij zit. Groenland en IJsland gaan dan makkelijker,
Denemarken kun je vrijwel vergeten. Bijzonder aan dit weekend was natuurlijk dat er heel veel Scandinaviërs qrv
waren, ook mega-stations met QRO en grote antennes. Dat maakt het dan weer wat makkelijker.

Onze QSO's per band:
80 - 97
40 - 113
20 - 126
15 - 64
10 - 4

Op 15m: 3 x Denemarken, 10 x Noorwegen, 13 x Zweden, 36 x Finland. Plus dan nog 1 x Aland en 1 x IJsland.
We zijn wel enthousiast begonnen op 15m, maar al snel geswitched naar 20m. Daarna op 15m vooral nog naar
multipliers gezocht.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: PA6SAC: SAC-contest 2013 SSB

#15 Bericht door pe5jw »

Het was een uit de klauwen gelopen jota opbouw weekend ;)
Dus opbouw en dat wil je nu eigenlijk nog weekend eerder.
Feit is wel dat als je een contest als de SAC doet je eigenlijk daarop moet optimalisren.

De antennes optimaliseren met de juiste stralings patronen naar het noorden.
Hoge en lage opstraling is hier duidelijk erg belangrijk.
Misschien is elevatie in de beam wel een leuk optie :)
We hadden het voordeel dat de dipolen in de juiste richting konden hangen voor beide stations.

En wat sloopwerk die flat moet de volgende keer maar aan de kant ;)
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Plaats reactie