Punten op contest exchanges en Unique Calls

Alles over contesten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD7MDJ
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 sep 2012, 18:37

Punten op contest exchanges en Unique Calls

#1 Bericht door PD7MDJ »

Hallo allemaal,

Even een stomme vraag misschien, maar als in een contest ik de exchange en call van mijn tegenstation goed genomen heb, maar het tegenstation mijn exchange of call niet, verlies ik hier dan punten op? En v.v. als ik de exchange van het tegenstation niet goed genomen heb, verliest het tegenstation hier dan punten op?
In de IOTA contest heb ik 32 QSO's gemaakt. Eén is er afgekeurd omdat ik het station had gelogd als LZ01 i.p.v. LZ0I. Verliest LZ0I hier dan nu ook punten op, ondanks dat hij mijn exchange wel goed genomen heeft?
En de overige 31 goedgekeurde QSO's, betekent dat naast dat ik in ieder geval de exchanges goed genomen heb ook dat de 31 tegenstations mijn exchange goed genomen hebben? Ik vind het altijd leuk om dit te weten. In bijvoorbeeld de Scandinavian Activity Contest kun je de Cabrillo logs van ieder station dat heeft deelgenomen inzien en kan ik opzoeken of de tegenstations mijn exchange goed genomen hebben (ik maak nooit zo heel veel QSO's in contesten, dus dat is dan te doen). Bij veel andere contesten kun je de Cabrillo logs niet inzien, zo ver ik weet.

En hoe zit het met "Unique Calls". Ik neem aan dat dat een station is in een contest die je gewerkt hebt maar die geen log heeft ingestuurd? In de IOTA contest heb ik één unique call gewerkt en hier ook een punt voor gekregen. Is dat niet vreemd? Dan kan iemand er net zo goed wel 10 in z'n log zetten om de score op te krikken. Of kijken ze dan of andere stations deze unique call ook hebben gewerkt?

73
Michel
PD7MDJ

Math PD0MAT
Berichten: 199
Lid geworden op: 13 okt 2013, 20:06
Roepletters: PD0MAT

Re: Punten op contest exchanges en Unique Calls

#2 Bericht door Math PD0MAT »

Voor zover ik weet, telt een QSO die niet gelogd is door de andere partij als een ongeldige QSO.
Lijkt mij dat beide partijen dan geen punten krijgen.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Punten op contest exchanges en Unique Calls

#3 Bericht door Steef »

Bij veel contesten krijg je als het goed is een overzicht met fouten.

In dat overzicht staat ook vermeld waarvoor wel punten zijn afgetrokken en waarvoor niet.

En "uniek" wordt meestal wel gewoon geteld.


Een overzicht van gemaakte fouten van mij:

http://www.cqww.com/lcrview.php?q=mvuRw ... NSvg%3D%3D
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Punten op contest exchanges en Unique Calls

#4 Bericht door PD2R »

Sommige contest sponsoren keuren een QSO af waarbij 1 van de twee station een fout heeft gemaakt, de meeste contest sponsoren keuren enkel het QSO af van diegene welke de fout heeft gemaakt.

Unieke Calls worden bij sommige sponsoren afgekeurd, bij andere niet.

Zoals Steef zegt, je kunt het doorgaans terug vinden in het UBN (Unique, Busted, Not in log) rapport welke je na het log checken van de sponsor ontvangt of op kunt vragen.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Plaats reactie