N1MM of toch Wintest?

Alles over contesten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

N1MM of toch Wintest?

#1 Bericht door Laurens PD9X »

Hallo,

Ik gebruik al jaren met plezier het contestprogramma N1MM. Werkt prima, geen problemen mee.

Maar als ik om me heen kijk, wordt er bij grote contest stations ook veel gebruik gemaakt van Wintest. Dit ziet er meer "DOS" uit.
Zoals ik het zo lees, zijn de systeem vereisten ook veel kleiner.

Wat zijn volgens jullie nu de voor en nadelen van Wintest tov N1MM? Ik weet dat er voor Wintest betaald moet worden. Wat zijn hier de kosten van? Is dit programma ook individueel te gebruiken?

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: N1MM of toch Wintest?

#2 Bericht door PG7M »

Je kunt in Wintest minder contesten selecteren dan in N1MM.

Bovendien komen er ook weinig updates m.b.t. aanpassingen contest regels uit.
PG7M Robert

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: N1MM of toch Wintest?

#3 Bericht door PD2R »

Ik heb dat dus ook nooit begrepen. N1MM is gratis, ondersteund veel meer contesten, de updates zijn vele malen frequenter en doet alles wat die andere programma's ook doen. Toch gebruiken vrijwel alle grote stations programma's zoals Wintest en Writelog.
Mij is wel eens verteld dat dergelijke programma's stabieler zijn en gemakkelijker te configureren in een multi operator omgeving.

Wat ik ook wel eens heb begrepen dat veel oudere contesters zo gewent zijn aan DOS programma, dat ze daar maar moeilijk afstand van kunnen doen.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: N1MM of toch Wintest?

#4 Bericht door pe5jw »

Het verschil tussen n1mm en wintest is vooral op de achtergrond.
In multi multi gebruik je meerdere pc's die in een netwerk hangen.
Daarin verschillen beide programma's behoorlijk en maakt wintest gebruik van een veel moderner concept.

Gebruiken wat je het best ligt :) ik hou het op n1mm.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: N1MM of toch Wintest?

#5 Bericht door Bert_1 »

pe5jw schreef:Het verschil tussen n1mm en wintest is vooral op de achtergrond.
In multi multi gebruik je meerdere pc's die in een netwerk hangen.
Daarin verschillen beide programma's behoorlijk en maakt wintest gebruik van een veel moderner concept.

Gebruiken wat je het best ligt :) ik hou het op n1mm.
Wij gaan net beginnen met n1mm (ik sowieso maar als club waarschijnlijk ook) maar biedt het concept van wintest ook meer functionaliteit of zit het hem voornamelijk in bedieningsgemak bijvoorbeeld?

Groeten,

Bert
Bert

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: N1MM of toch Wintest?

#6 Bericht door PD2R »

Beide programma's kunnen globaal hetzelfde en doen dat globaal op de zelfde manier. Heb toevallig afgelopen zaterdag met een Wintest gebruiker zitten kletsen en we hadden het ook over N1MM vs Wintest. Conclusie, het is maar net wat je gewent bent. Wintest doet het beter in een netwerk, N1MM wordt beter ondersteund en ondersteund meer contests.
O ja, N1MM is gratis.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: N1MM of toch Wintest?

#7 Bericht door pe5jw »

Wintest maakt gebruikt van een veel robuuster systeem qua netwerk communicatie en de daar achter liggende database.
wintest is daardoor bv beter geschik om offsite te loggen, via internet.

De opties verschillen niet zoveel ze kunnen beide erg veel.
Maar de Gui is wel anders en je moet bij het switchen tussen beide wel even oefenen, je stapt niet zo maar van de een naar de ander.
Althans ik kan de weg nog steeds niet goed vinden in wintest het is maar wat je gewent bent en of je de tijd erin steekt om het programma onder de knie te krijgen (ik heb er dus te weinig tijd ingestoken en dat klopt ook).

Wintest is niet gratis maar zeker het geld waard :) kom op het is maar een paar euro zeg.
Een commerciele prijs kan je het niet noemen hoor.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: N1MM of toch Wintest?

#8 Bericht door Steef »

Bij wintest MOET je bepaalde commando's kennen om er mee overweg te kunnen, bij N1MM heb je gewoon menu's waar je altijd wel uit komt.

Bij Wintest kan numlock niet aan staan als je bvb CW doet seinen met de computer.
IK kan de cijfers op het cijfer gedeelte van het toetsenbord "blind" bedienen.
Het niet aan kunnen zetten van numlock is voor mij dus al een drama!

Als je je eigen qso in een multi omgeving wilt aanpassen in wintest, moet je echt opletten wat je doet!
Voor je het weet zit je de qso van een ander aan te passen.

Grafisch kan je met wintest mooie statistieken maken, maar het schermpje indelen om goed te contesten vink ik niet prettig.

Het bandoverzicht met gespotte stations is van N1MM veel duidelijker.

Het opzetten van een netwerk in N1MM is een drama, en de synchronisatie loop ook niet altijd lekker.
Maar ik zou toch elke dag voor N1MM kiezen.

Ik denk namelijk niet dat ik SO2R in wintest voor elkaar zou krijgen.
Voice keyer of CW keyer in samenwerking met ESM (enter sent message), is in N1MM ongekend en onontbeerlijk in SO2R.
En een exchange invoeren met die cijfertjes boven de letters op je toetsenbord slaat gewoon nergens op! Met een hoge q-rate is dat gewoon niet te doen.
Wie praat luistert niet

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: N1MM of toch Wintest?

#9 Bericht door pe5jw »

Vandaag noodgedwongen wat meer praktijk ervaring met n1mm en wintest opgedaan.

Op mijn eeepc 900 met tiny xp staat welswaar sp3 maar de mwsjet40.dll miste mooi en de installer wou hem er niet opzetten omdat sp3 er al staat.
Even geprobeerd aan de gang te krijgen toen maar voor de volgende optie gekozen de wintest demo.

Draaide in 1 keer, cat instellen geen probleem, nieuw contest log aanmaken ook zo gebeurt.
Dus gaan, wel op mijn gemakt want het was even voor de lol op tafel in de tuin onder de parasol.

En toen een type fout euh hoe werkt dat corrigeren ??? dat was even puzzelen en toen gauw weer verder.

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk wel om ben, op dat klein 7" schermpje komt wintest veel beter tot zijn recht dan n1mm.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Plaats reactie