ARRL 10m SSB

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: ARRL 10m SSB

#16 Bericht door PD2R »

Inderdaad jammer dat de condities niet beter waren maar wat doe je er aan? Helemaal niets.

Contesten is inderdaad heel erg leuk. Dat gezegd hebbende, ik mag ook graag lekker kletsen over van alles en nog wat.
Wat mij aanspreekt in het contesten is dat je er zo ver in kunt gaan als je zelf wilt. Gewoon lekker een paar puntjes verzamelen voor de afdelingscompetitie of er echt voor gaan en zo hoog mogelijk proberen te eindigen. Je kunt steeds een stapje verder gaan. Zo kun je je station optimaliseren, je antennes, transceivers (SO2R misschien?), automatisering, enz. Je kunt je verdiepen in propagatie, je kunt jezelf trainen om efficiënter te operaten en je kunt je verdiepen in het contest log programma om maar eens wat te noemen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over alle verschillende modes welke je kunt bedrijven.
Heb je thuis geen mogelijkheden? Portable contesten is ook heel erg leuk. Daarnaast kun je je ook aansluiten bij een contest group. PI4COM is bijvoorbeeld een club waar ze graag nieuwe leden verwelkomen. Er zitten daar veel goede operators waar je onwijs veel van kunt leren.
Kortom, heel veelzijdig.

Terug naar de ARRL 10 meter test. PI4DX had iets meer dan 500 Q's waarvan verreweg de meeste in CW. Helaas voor ons heeft PA6K het net iets beter gedaan, zij hebben slechts 1000 punten meer gescoord. Na het logchecken kan het nog wel veranderen maar voorlopig hebben we het nakijken.
Ze hebben dan ook een schitterende antenne installatie opgezet voor 10 meter (4/4/4/4 voor 10 meter). Ze hebben het in ieder geval heel goed gedaan, zeker gezien de omstandigheden.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pa4o
Berichten: 799
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: ARRL 10m SSB

#17 Bericht door pa4o »

Ja als er geen condities zijn houd het op. Ik contest zelf ook al een aantal jaartjes maar dan op de VHF. Zit zelf al een 7jaar bij PI4GN en dan doe ik mee op de 2m bij PA1T en daar zijn we erg actief en halen we de onderste uit de kan. Dus ervaring heb ik wel dat is geen probleem. En daarvoor was ik actief van uit huis hier op de VHF. Maar hf is toch wel iets anders.. Hier thuis heb ik bijna geen mogelijkheden om echt serieus mee te doen op hf en daar kwam bij dat ik VHF leuker vond. Maar nu ik de 100 landen heb gehaald op 2m vind ik het wel best. Wel blijf ik 1 antenne voor 2m in de mast houden voor MS en TR en ES. En er komt nu een kleine hf beam er bij in zodat ik voor de hogere banden iets meer kan doen. Ook de draadantenne wordt iets aangepakt voor de lagere banden..

We zijn al ook al een paar jaar bezig om de clubstation PI4H wat te verbeteren. Maar kost veel tijd en geld vanzelf. En gaat ook wel eens wat mis door storm o.a. Zie https://picasaweb.google.com/1126216679 ... 2/PACC2011
Dat was een Moxon voor de 40m. Was wel erg groot..En hij stond in principe ook nog te laag..Ook de 4el home made voor de 15m moest eraan geloven. Maar die konden we voor de pacc nog weer repareren.

Tja en zo'n station zoals jullie of PA6K dat gaat niet lukken. Maar wie weet wat de toekomst brengt Maarten :D

Heb ik jou gewerkt in ssb bij PI4DX zondag?

Peter

http://www.qsl.net/pa4ps

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: ARRL 10m SSB

#18 Bericht door PD2R »

Nee, ik heb deze contest geen enkel QSO gemaakt, ik had andere werkzaamheden. Waarschijnlijk heb je Erik PD1DX gewerkt. Op zaterdag avond heb ik enkel op 40 meter wat Pacific gewerkt maar meer ook niet. Wino PA0ABM, Willy PA3EVY en Erik PD1DX zijn vooral aan het operaten geweest. Voor mij was het te rustig :wink:

Nou, kom ik aan met mijn verhaal over contesten :oops:
VHF contesten is (nog) niet mijn ding. Misschien ga ik met een paar Deense vrienden nog een keer mee doen aan de IARU VHF contest. Ik ben eigenlijk sowieso niet actief op VHF/UHF. Sterker nog, ik moet altijd even opzoeken wat mijn QTH locator is hi.
EME is het ook niet voor mij, het enige wat ik er van weet is wat Joergen OZ1HNE mij erover verteld heeft. Die heeft de onderstaande EME antenne installatie in zijn tuin staan. Indrukwekkend en man wat een respect voor het geduld. 100 Landen op 2 meter, dan heb je ook vast veel geduld gehad. Zeker een mooie prestatie.
Afbeelding

Kapot gewaaide antennes ken ik ook maar ik moet zeggen dat we daar tegenwoordig bij PI4DX weinig last meer van hebben. Ons grote voordeel is dat we nagenoeg alle (grote) antennes kunnen laten zakken tot op meters van de grond.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Plaats reactie