PA Beker contest 10 en 11 November 2012 80 + 40 Meter

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: PA Beker contest 10 en 11 November 2012 80 + 40 Meter

#31 Bericht door xxxx »

Zow we zijn weer thuis.
Zeer leuke PA Beker contest gehad en ook veel mensen van het forum gewerkt.

Dit jaar was ik actief vanuit Regio 45 wat bij sommigen nog wel eens verwarring gaf gezien N1MM bij het importeren van de juiste file natuurlijk netjes regio 14 aangaf bij het invoeren van mijn call waar ik de voorgaande jaren vanuit actief was.
Dit jaar dus Regio 45 vanaf de Trintelhaven vanuit de auto met een simpelen Inverted V niet al te hoog. De plannen waren om een mooie Dipool (NVIS) te bouwen maar daar ik alleen was kon ik de leger mastjes niet alleen omhoog houden en ondertussen snel tooien daar heb je toch 2 man voor nodig of een andere voet montage. Maar des al niet te min heb ik mijn score van vorig jaar met bijna 1000 punter verbeterd.

Totale score 5.720 punten
130 Qso's
44 Multies.

Nu log even exporteren en opsturen en dan ben ik zeer benieuwt hoe het bij de andere allemaal is gegaan.
Hopend op een mooie uitslag.

Groeten Jelle

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: PA Beker contest 10 en 11 November 2012 80 + 40 Meter

#32 Bericht door PE4BAS »

Heb je in iedergeval gewerkt Jelle :D en het regionummer heb ik ook goed ingevuld.

Mijn verhaaltje hier: http://pe4bas.blogspot.nl/2012/11/pa-be ... sults.html

Ging voor mijn gevoel niet goed. En toen ik zag dat er ook nog een stuk of QSO's buiten het contest segment gemaakt waren had ik al helemaal geen goed gevoel. Maar maakt niet uit. Heb nog even genoten van de Fanfare bij PI9TP op de achtergrond, dat kunnen er niet veel zeggen :lol: Verder wel lol gehad, daar gaat het ook om.

Volgend weekend de Friese 11 steden contest....tot dan.

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: PA Beker contest 10 en 11 November 2012 80 + 40 Meter

#33 Bericht door xxxx »

Dag Bas,

Voor iemand die QRP meedeed met slechts 5 watt had je en stevig signaal.......
Jammer dat niet alles volgens de planning verliep......Volgend jaar weer nieuwe kansen.

Tot volgende week tijdens de Friese Elfsteden contest ik en PA1BK doen weer mee vanuit Stavoren.

Gr Jelle

pa4o
Berichten: 798
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: PA Beker contest 10 en 11 November 2012 80 + 40 Meter

#34 Bericht door pa4o »

Hier alleen meegedaan in de SSB. Op de zaterdag had ik helaas geen tijd. Zijn al weer druk bezig met de voorbereidingen van de PACC bezig. Was voor mij de eerste keer dat ik mee deed met de Pa Beker. Vond het wel gezellig.
Ook hier werden een paar qso's afgekeurd doordat ik 2 buiten de band werkte. Ik had er ook niet op gelet eerlijk gezegd. Als ik iemand cq hoorde geven gaf ik hem antwoord hi. Verder nog 2 Dupes gewerkt.
Hier werd gewerkt met een IC-7400 100W en een 2x15,5m stuk draad en een open lijn.

Dit is mijn score:

73' Peter
Bijlagen
pabeker.jpg

Gebruikersavatar
PD3BVI
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 nov 2009, 20:52
Roepletters: PD3BVI
Locatie: Prinsenbeek

Re: PA Beker contest 10 en 11 November 2012 80 + 40 Meter

#35 Bericht door PD3BVI »

Hallo contesters,

Dit jaar hebben we weer meegedaan met de PA-Beker contest.
Het leek ons leuk om de call van ons scoutingstation te activeren PI9TP.

Om een beetje een leuk signaal te kunnen maken tijdens de PA-Beker contest heb ik wat onderzoek gedaan naar de NVIS-antenne. Op ons clubstation hebben we al de beschikking over een full size 80M antenne. Deze hebben we op een hoogte van 15mtr gehangen. Precies de juiste hoogte voor NVIS op 80M. Voor 40M hebben we een aparte antenne gemaakt. Deze hebben we op een andere plaats op een hoogte van 6mtr gehangen. Precies de juiste hoogte voor NVIS op 40M Beide antennes afgesteld door deze precies op lengte te maken. Even wat werk maar leuk om te doen.

Als logger gebruikten wij N1MM. De TRX is de Kenwood TS590 en als QRO een Acom1000.

Zaterdag hebben we meegedaan in de sectie: CW ALL High Power.
Operator was Frank PA2M

CallSign Used : PI9TP
Operator(s) : PA2M
Band/QSOs/Pts/Reg
3,5 /49/49/32
7/66/66/38
Total/115/115/70

Score : 8.050

Zaterdag hebben we meegedaan in de sectie: SSB ALL High Power.
Operator was Bram PD3BVI onder toeziend oog van Jan-Willem PA7JWC

CallSign Used : PI9TP
Operator(s) : PD3BVI
Band/ QSOs/ Pts/ Reg
3,5/ 68/ 68/ 29
7/ 105/ 105/ 34
Total/ 173/ 173/ 63

Score : 10.899

Het was weer een gezellig weekend met veel activiteit. Ik ben erg benieuwd wat de anderen er van gemaakt hebben. Het is ons wel opgevallen dat vooral in SSB mensen buiten de aangegeven contestsegmenten zaten. Ik weet niet hoe streng hier op gecontroleerd gaat worden. 80M ging erg goed. Geen storing of ruis. Op 40M zat de band helemaal vol. Ook met Spanjaarden en Fransen. We hadden geen last van storing maar wel van stations die met een lekker breed audio zaten te contesten. Deze stations zijn best moeilijk af te stemmen als de band zo druk is. Al met al hebben we ons goed vermaakt en hebben we veel plezier gehad. Daar gaat het tenslotte om.

Groeten Bram
PD3BVI

Gebruikersavatar
PA7JWC
Berichten: 167
Lid geworden op: 16 dec 2005, 15:42
Roepletters: PA7JWC
Locatie: Prinsenbeek
Contacteer:

Re: PA Beker contest 10 en 11 November 2012 80 + 40 Meter

#36 Bericht door PA7JWC »

Zoals Bram het al omschrijft was het weer een gezellig weekend!
Hierbij een kleine foto-impressie
Bijlagen
pa-baker1.jpg
Bram actief tijdens de SSB
Bram actief tijdens de SSB
Zaterdag tijdens PA-Baker CW
Zaterdag tijdens PA-Baker CW
73, Jan-Willem PA7JWC / 5Q7DX

Website: PA7JWC & PA6NB Contest Group
Als je schrijffouten vindt, dan mag je ze houden!

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: PA Beker contest 10 en 11 November 2012 80 + 40 Meter

#37 Bericht door xxxx »

Jullie zaten al vroeg aan de Koffie :D :wink:

Gr Jelle

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PA Beker contest 10 en 11 November 2012 80 + 40 Meter

#38 Bericht door Randy »

Waarom in vredesnaam met een kiloWatt gaan zitten voor lokale NVIS-verbindingen, zeker in CW?

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: PA Beker contest 10 en 11 November 2012 80 + 40 Meter

#39 Bericht door xxxx »

Randy,

Heb jij ergens gelezen dat zij een Kilowatt gebruiken?.......Kun je er niet gewoon vanuit gaan dat hij op legal limit van 400 watt staat te draaien. Jammer dat je gelijk je oordeel klaar hebt.

Gr Jelle

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PA Beker contest 10 en 11 November 2012 80 + 40 Meter

#40 Bericht door Randy »

PD4DX schreef:Randy,

Heb jij ergens gelezen dat zij een Kilowatt gebruiken?.......Kun je er niet gewoon vanuit gaan dat hij op legal limit van 400 watt staat te draaien. Jammer dat je gelijk je oordeel klaar hebt.

Gr Jelle
Ik lees een vraag, geen oordeel, omdat ik een Acom zag (wellicht is dit ook enkel een tuner, wie zal het zeggen...) Biedt meer vermogen daadwerkelijk voordeel in het geval van lokale NVIS verbindingen?

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: PA Beker contest 10 en 11 November 2012 80 + 40 Meter

#41 Bericht door xxxx »

Levert extra vermogen voordeel op.....Ja voor het running stations zelf wel, flink vermogen is vaak lekker breed signaal zeker als je de compressor in SSB flink open zet en dan heb je minder snel last van naburige stations die pal onder of boven je gaan zitten. Dan wordt het een spelletje wie heeft de grootste spierballen......Sportief? Nee denk het niet. Nieuw, nee ook zeker niet tijdens de grote contesten zijn er zelfs stations die 2 eindtrappen gebruiken 1 richting waar ze de verbindingen willen maken de andere op een andere beam richting wat ze op afstand willen houden.

Nuttig voor CW.....Nee kan ik me niet voorstellen voor NVIS verbindingen.

Voor wat de SSB Pa beker betreft.
Vooral het stukje van 7.050 t/m 7.100 is ontzettend druk en als daar een paar tussen gaan zitten met daadwerkelijk 1kw + wat ook zeker gebeurd dan is het snel vol in dat kleine stukje. Heb er dit jaar zo af an toe ook flink last van gehad....Maar goed dat weet je en daar leer je wel mee omgaan.

Gr Jelle

Gebruikersavatar
PD3BVI
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 nov 2009, 20:52
Roepletters: PD3BVI
Locatie: Prinsenbeek

Re: PA Beker contest 10 en 11 November 2012 80 + 40 Meter

#42 Bericht door PD3BVI »

Hey Jelle,

Om te gaan contesten met een essb audio is inderdaad erg onsportief.
Ook werkt het jezelf tegen. Mensen zetten in een contest vaak hun filters lekker smal. Als ze dan de band afzoeken naar stations kunnen ze de brede stations vaak moeilijk afstemmen. Ik heb dit al een paar keer gemerkt bij het zoeken naar multipliers. Ik kreeg bepaalde stations niet afgestemd. En als ik ze dan aanroep kreeg ik te horen dat ik naast frequentie staa??

Wat betreft het nut van vermogen bij NVIS werk. Het heeft wel degelijk nut. Als je een antenne speciaal bouwt als NVIS krijg je te maken met grote verliezen in je voedings lijn. Omdat een NVIS erg laag hangt is de impedantie verre van 50ohm.
Bij een beetje NVIS antenne waar je 100watt heen stuurs blijft er vaak 10watt effectief uitgestraald vermogen over. Dus als je dan een eindtrap gebruikt met 400 watt is dat effectief 40watt uitgestraald vermogen.
Mocht ik er helemaal naast zitten hoor ik het graag. Ik leer graag bij.

Groeten Bram.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5128
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: PA Beker contest 10 en 11 November 2012 80 + 40 Meter

#43 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PD4DX schreef: Dit jaar was ik actief vanuit Regio 45 wat bij sommigen nog wel eens verwarring gaf gezien N1MM bij het importeren van de juiste file natuurlijk netjes regio 14 aangaf bij het invoeren van mijn call waar ik de voorgaande jaren vanuit actief was.
Jelle, is het niet zo dat de regio waar je de QSL via ontvangt doorslaggevend is? Ook al zit je in het gebied van R45 je blijft je qsl via R14 ontvangen. Of mis ik dan iets?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: PA Beker contest 10 en 11 November 2012 80 + 40 Meter

#44 Bericht door pe5jw »

Uit het reglement.

"Uitwisselen
RS(T) en QSL-regionummer, bijvoorbeeld 599R25 of 599R13. Uw regionummer is het nummer van de regionale
QSL-manager (niet de sub-QSL-manager) waarvan u uw QSL-kaarten ontvangt. Gebruik niet uw
afdelingsnummer (de zogenaamde A nummers) want dat hoeft niet overeen te komen met het QSL-regionummer.
Nb. De locatie waar de zendantenne zich bevindt bepaald ook in het rapport het regionummer. Dus hangt de
remote antenne in Amsterdam, dan is Uw rapport R04"

"Waar de zendantenne zich bevind" Jelle heeft dus gelijk.
Denk dat deze regel aangepast is want het stond mij ook bij dat je je eigen qsl regio moest opgeven.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: PA Beker contest 10 en 11 November 2012 80 + 40 Meter

#45 Bericht door xxxx »

@Bram. Wat het vermogen betreft voor NVIS verbindingen , meer vermogen maken zal altijd zorgen dat je ergens een sterker signaal neerzet ook bij NVIS verbindingen. Maar denk dat Randy meer bedoeld of het nou voor deze contest echt nodig is.......
Wat het rendement betreft......kan het niet onderbouwen omdat ik nog niet veel metingen heb gedaan. Maar als ik zie wat ik met dat kleine beetje vermogen wat ik in een NVIS antenne stop een keihard signaal overal neerzet dan wil ik niet geloven dat het rendement nou echt zo belabberd is. Voor mijn gevoel gaat er voldoende signaal recht omhoog.

@Tjeerd & Joeri.....Regels zijn inderdaad voor 2012 verandert. Zover ik het weet was het vorige jaren zo zoals Tjeerd het omschrijft. Echter dit jaar heb ik het voor de zekerheid bij de contest manager gevraagd en die gaf aan de QSL Regio waar de zend antenne staat.

Groeten Jelle

Plaats reactie