Hoe kan ik Delfi-C3 ontvangen

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
Janos
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 jul 2009, 16:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Hoe kan ik Delfi-C3 ontvangen

#31 Bericht door Janos »

Jullie gaan me zo langzamerhand wel op kosten jagen. :lol:
Ik zag net op internet een leuke azimuth/elevatie rotor, compleet zo'n 1200 euro.
Gegarandeerd voor echtscheiding.

Tijdens de eerste overgang van Delfi heb ik (uiteraard) ook niets gehoord.

Voor de liefhebbers, vergeten jullie niet de geplande ISS schoolcontacten:
09 January at 10:14 UTC - Descartes, Montigny-Le-Bretonneux, France

13 January at 12:35 UTC - Atheneum Borgloon, Borgloon, Belgium

De tweede wordt gedaan door Andre Kuipers in het Nederlands.

Prima te ontvangen op 145.800 FM.
UBC3500xlt, UBC220xlt, COM202 met discriminator uitgang, COM213 met discriminator uitgang
3x JPole 144-300-430 MHz, 6 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz all home-made

***Luister Amateur***

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: Hoe kan ik Delfi-C3 ontvangen

#32 Bericht door PE1BVQ »

Hallo Jan,

Een elevatie heb je niet echt direct nodig. Een yagi op een goedkope / 2e hands rotor. Onder een hoek van 15 graden zetten en je bent klaar.
Openingshoek van een horizontale yagi is minimaal 30 graden. Dus als jij de yagi op 15 graden elevatie zet dan pak jij het gebied 0 tot 30 graden elevatie.
De overkomsten van sats zijn voor 75-85 % rond of beneden de 30 graden elevatie.
Alleen als de sat een keer recht over komt pak je dat net niet maar dat komt maar 25-15% van de overkomsten voor.
En deze overkomst van 30 tot ca. 90 en weer terug naar 30 is in een zeer korte tijd. Minutenwerk.
Ik zal voor je op internet eens zoeken naar een item hierover die ik jaren geleden hierover gelezen heb met tekening erbij ter verduidelijking.

Tijddiagram:
AOS 0*.....................15*................30*.....60*.....TCA 90*.......60*.......30*................15*.......................0*graden (LOS)

AOS: Acquisition Of Signal, punt dat sat boven horizon in beeld komt
TCA : Time Of Clossest Approach , punt dat sat het dichtste bij is.
LOS: Lost Of Signal, punt dat sat weer uit beeld gaat

Dus het hoeft niet duur te zijn en geen echtscheiding op te leveren :D

73 de Hans,
PE1BVQ

Janos
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 jul 2009, 16:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Hoe kan ik Delfi-C3 ontvangen

#33 Bericht door Janos »

Ik zal eens gaan puzzelen. Tot zover bedankt.

Overigens om 11.15 uur weer niets gehoord.
Ik wordt op 145.8700 regelmatig gestoord door een Entropia signaal of zo iets.
UBC3500xlt, UBC220xlt, COM202 met discriminator uitgang, COM213 met discriminator uitgang
3x JPole 144-300-430 MHz, 6 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz all home-made

***Luister Amateur***

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: Hoe kan ik Delfi-C3 ontvangen

#34 Bericht door PE1BVQ »

Zojuist weer geluisterd maar geen Delfi vandaag.
Vanmiddag laatste kans anders morgen.

We moeten wel rekening houden dat hij niet continue in de lucht is, alleen door commando van grondstation in Delft gaat hij in een bep. mode en cyclus.
Laatst gewijzigd door PE1BVQ op 08 jan 2012, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: Hoe kan ik Delfi-C3 ontvangen

#35 Bericht door PE1BVQ »

Hallo Jan,

Hier een interessante site voor jou. http://hvsatcom.org/sats.pdf

Daar staat veel in over het werken/luisteren met FM-amateursatellieten en met uitleg van het doppler-effect.
Hou wel rekening dat dit artikel alleen toepassing heeft op low-orbit FM satellieten en ISS etc.
Voor cube-sats (zeer laag zendvermogen)(b.v. Delfi) en lineare transponders (AO-7, FO-29, VO-52)(SSB) komt meestal meer bij kijken dan een eenvoudig ontvanger en een handantenne.
Maar ik denk dat dit artikel je in iedergeval wat meer duidelijkheid geeft.

Kom ik nog meer info tegen dan zie je dat wel.
Laatst gewijzigd door PE1BVQ op 08 jan 2012, 12:00, 2 keer totaal gewijzigd.

Janos
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 jul 2009, 16:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Hoe kan ik Delfi-C3 ontvangen

#36 Bericht door Janos »

Waar hier ???? :lol:

Veel van die sites heb ik zelf ook al gevonden en ik wordt steeds wat wijzer.

Als de Delfi wordt aangestuurd vanuit de TU dan zal er waarschijnlijk in het weekend
niet veel te horen zijn.
Ik zal eens een mailtje naar die jongens sturen Misschien kunnen ze me wat wijzer maken.
UBC3500xlt, UBC220xlt, COM202 met discriminator uitgang, COM213 met discriminator uitgang
3x JPole 144-300-430 MHz, 6 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz all home-made

***Luister Amateur***

pe5ed
Berichten: 280
Lid geworden op: 11 jan 2009, 21:13
Locatie: Haarlem

Re: Hoe kan ik Delfi-C3 ontvangen

#37 Bericht door pe5ed »

Janos

Het kan veel goedkoper hoor, maar ik weet niet of je mechanisch handig bent (ik niet)
Een leuke/makkelijke antenne is idd als 'cheap leo antenna' op het web gezet. Ik heb eventueel een pdf.
Ook bij youtube kun je leuke ideeen opdoen. K(7|9)AGE heeft instructieve films.

Wat je verhuurder aangaat, tsja, PE7EB kan het niet duidelijker zeggen....

pa3dsc & pd0zry kunnen je wegwijs maken op de websdr van eindhoven, daar is een compleet sat-station.

Hier is het nog niet zover dat ik een sat-station lokaal heb staan, maar dat ligt meer aan mezelf, moet ik beschroomd duiden.

pe5ed
Berichten: 280
Lid geworden op: 11 jan 2009, 21:13
Locatie: Haarlem

Re: Hoe kan ik Delfi-C3 ontvangen

#38 Bericht door pe5ed »

Ik weet niet hoe je situatie is op je dak, maar ik zie dat JW een leuke oplossing heeft bedacht .. http://www.pe5jw.nl/images/QUAGI-002.jpg
hmmm, inspirerend

Janos
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 jul 2009, 16:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Hoe kan ik Delfi-C3 ontvangen

#39 Bericht door Janos »

Inderdaad een aparte oplossing. Maar ik heb maar een half schuin dak zonder dakraam.
Aan de andere kant heb ik een vlakke gevel tot aan de nok.
Prima om hier iets tegenaan te monteren maar ik mag dus niet boven de nok uitkomen.
Bovendien zit ik op een erg windgevoelige hoek op het westen dus zal ik een behoorlijk stevige constructie moeten maken wil het niet om kunnen waaien. En als ik het toch doe zonder toestemming en er gebeurd iets dan ben ik nergens voor verzekerd. Verder heb ik buren die het nu al ,,geen gezicht,, vinden, ,,die harken op de schuur,,.
En zoals jullie weten, een wapenvergunning krijgen in Alphen aan den Rijn is geen probleem maar toestemming voor een antenne ..........!
UBC3500xlt, UBC220xlt, COM202 met discriminator uitgang, COM213 met discriminator uitgang
3x JPole 144-300-430 MHz, 6 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz all home-made

***Luister Amateur***

pe5ed
Berichten: 280
Lid geworden op: 11 jan 2009, 21:13
Locatie: Haarlem

Re: Hoe kan ik Delfi-C3 ontvangen

#40 Bericht door pe5ed »

Je kan melden dat je qua HF 'the big gun' van Alphen wil zijn.
Dat zou kunnen helpen.

Anders wellicht dat je 'broer' zendamateur is ;)

Janos
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 jul 2009, 16:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Hoe kan ik Delfi-C3 ontvangen

#41 Bericht door Janos »

Wat betreft handigheid, ik heb een 137 MHz QFH, een 260 MHz Helical, een 260 MHz Yagi, 3 J-Pole's voor verschillende frequenties en twee buis/spiraal HF antennes, allemaal zelf gemaakt en ik had eigenlijk het plan om deze week een 115 MHz Discone te gaan maken. Maar ik zit nu te twijfelen of ik niet eerst een 2 meter Yagi zal bouwen, eventueel gecombineerd met 400 MHz. Alleen elektronica bouwen doe ik niet meer. Ik ben bijna 64 jaar en mijn (vliegtuig)elektronica opleiding ging nog over glazen pijpen (buizen voor de jeugd), spoelen met beukehouten kernen en OC transistoren. Wat ik tot voor een paar jaar nog wel gedaan heb is robots bouwen met interface sturingen en dergelijke.
UBC3500xlt, UBC220xlt, COM202 met discriminator uitgang, COM213 met discriminator uitgang
3x JPole 144-300-430 MHz, 6 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz all home-made

***Luister Amateur***

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Hoe kan ik Delfi-C3 ontvangen

#42 Bericht door PE7EB »

Janos schreef:Wat ik tot voor een paar jaar nog wel gedaan heb is robots bouwen met interface sturingen en dergelijke.
Perfecte basis voor het maken van een volautomagisch azimut/elevatie volgsysteem :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Hoe kan ik Delfi-C3 ontvangen

#43 Bericht door coolepascal »

Altijd jaloers op lui die van die mooie mechanische dingen kunnen bouwen.

Janos, je bent nog echt niet te oud om elektronica te bouwen.
Ik ben wellis waar een stuk jonger maar toch ook al aan de leesbril en eerst vorig jaar pas ingezien dat ik zonder SMD ook niet meer verder kom.
Nee hoor je kan best nog wel even mee http://www.youtube.com/watch?v=0zFP3Fi2Hv8
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Janos
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 jul 2009, 16:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Hoe kan ik Delfi-C3 ontvangen

#44 Bericht door Janos »

Dat is ook niet echt de reden hoor maar het is me eigenlijk te veel werk. Een klein schakelingetje is geen probleem maar om zoals vroeger complete ontvangers, zenders en versterkers te bouwen gaat me nu te ver.
Bovendien heb ik nog een hobby, eigenlijk mijn echte hobby, die ontzettend veel van mijn vrije tijd kost. Ik fotografeer namelijk heel veel. Ik ben militair vliegtuig fotospotter, maak veel macro natuurfoto's, ook af en toe voor natuurinstanties en tijdschriften en sinds twee jaar ben ik veel bezig met micro-fotografie, het fotograferen via microscopen, met als specialiteit zoetwater sieralgen (desmidiacae). Ik ben lid van het Nederlands Genootschap Voor Microscopie (http://www.ngvm.nl) en medewerker van Desmids Nederland (http://www.desmids.nl).
Kijk maar eens op deze sites wat dat inhoud.
Bij foto's kan je zoeken onder Jan l'Amie, mijn echte naam.
UBC3500xlt, UBC220xlt, COM202 met discriminator uitgang, COM213 met discriminator uitgang
3x JPole 144-300-430 MHz, 6 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz all home-made

***Luister Amateur***

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: Hoe kan ik Delfi-C3 ontvangen

#45 Bericht door PE1BVQ »

Janos schreef:Wat betreft handigheid, ik heb een 137 MHz QFH, een 260 MHz Helical, een 260 MHz Yagi, 3 J-Pole's voor verschillende frequenties en twee buis/spiraal HF antennes, allemaal zelf gemaakt en ik had eigenlijk het plan om deze week een 115 MHz Discone te gaan maken. Maar ik zit nu te twijfelen of ik niet eerst een 2 meter Yagi zal bouwen, eventueel gecombineerd met 400 MHz. Alleen elektronica bouwen doe ik niet meer. Ik ben bijna 64 jaar en mijn (vliegtuig)elektronica opleiding ging nog over glazen pijpen (buizen voor de jeugd), spoelen met beukehouten kernen en OC transistoren. Wat ik tot voor een paar jaar nog wel gedaan heb is robots bouwen met interface sturingen en dergelijke.
Hallo Jan,

Een discone maken is erg arbeidsintensief. Wil je een beetje kwaliteit hebben dan heb je echt een draaibank nodig. Je moet massieve aluminiumstaven kopen, schroefdraad tappen, zowel inwendig als uitwendig.
Ik heb er ooit 2 gebouwd en doe het nooit meer. Kopen is veel goedkoper en sneller.
Gezien het feit dat je naast je QFH ook nog andere verticale antennes hebt, heeft een discone (is een verticale rondstraler die meer naar beneden kijkt dan omhoog!) voor jou weing tot geen zin.
Het enige wat jij nu mist voor sattracking is een goede richtantenne. Dus als ik jou was zou ik gewoon een 3-5 el. yagi maken voor 145Mhz. Eventueel een 430Mhz yagi haaks op dezelfde boom. (Arrow model)
Zo'n antenne heb je gewoon nodig wil je wat zwakkere signalen kunnen pakken.
Als je hem (de VHF) op 3 el. houdt, kun je hem zelfs binnenkamers laten draaien, met de hand of via een eenvoudig draaimechanisme.
Jou kennende ben jij handig genoeg om zoiets te maken.

Succes,
Hans, PE1BVQ

Plaats reactie