Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
lamare
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 nov 2011, 11:10
Locatie: Goor
Contacteer:

Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#1 Bericht door lamare »

Hallo allen,

Laat ik me even kort voorstellen. Ik heb electrotechniek gestudeerd aan de Universiteit Twente en houd me al geruime tijd bezig met meer alternatieve theorieën. Onlangs heb ik een artikel gepubliceerd waarin ik theoretisch beargumenteer waarom Einstein's relativiteits theorie gebasseerd is op het verwarren van oorzaak en gevolg in de Maxwell vergelijkingen en dus naar het rijk der fabelen verwezen zou moeten worden:

http://www.tuks.nl/wiki/index.php/Main/ ... Relativity

Maar goed, een theoretisch verhaal is één ding, experimenteel bewijs is toch iets anders. Nu is het zo dat o.a. Nikola Tesla en Eric Dollard altijd al beweerden dat longitudinale golven mogelijk zijn, ook door het vacuum, en volgens beiden propageren deze met een snelheid van 1.6 x c. Met andere woorden: een longitudinale moon-bounce zou DE manier zijn om voor eens en altijd duidelijkheid te scheppen in deze discussie.

Nu heb ik het e.e.a. na gezocht en in essentie is al wat je nodig hebt om longitudinale golven te kunnen verzenden een bol als antenne. Zie dit paper:
http://bit.ly/sKQUok

Ik heb mijn idee verder uitgewerkt op mijn favoriete forum:
http://www.energeticforum.com/renewable ... story.html

Kortom: wie heeft er trek in een uitdaging?

Gr.

-- Arend Lammertink --
"When a distinguished but elderly scientist states that something is possible, he is almost certainly right. When he states that something is impossible, he is very probably wrong." - Arthur Charles Clarke -

Vervallen
Berichten: 289
Lid geworden op: 13 jul 2010, 22:20

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#2 Bericht door Vervallen »

.
Laatst gewijzigd door Vervallen op 30 mar 2012, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#3 Bericht door pa5cal »

En dus stelt hij dat het wel door een vacuum kan.

Het grootste probleem zal zijn dat een bol antenne geen directionaliteit heeft en ook geen gain. Ik weet niet of we de bol in het brandpunt van een schotel kunnen plaatsen...

Zo niet, dan wordt het heel moeilijk. Het probleem met moonbouncen is de attenuatie over het volledige pad, die kan vrij fors oplopen. Zelfs met directionele antenne's, meerdere gestacked en wel en dus vele SB's gain moet je nog altijd fors vermogen gebruiken en van goede huize komen om het klaar te spelen. De dwingeloo radio telescoop, en daarmee camras, is denk ik je eerste en beste kans op het slagen van een experiment als deze. Als we echt een bol als antenne dienen te gebruiken (hoe maken we die?) dan moeten we exorbitante vermogens gaan gebruiken om op de maan te komen en terug en dat valt buiten onze licentie voorwaarden.

Kortom, zin in een uitdaging is het probleem niet voor sommigen, maar de praktische problemen stapelen zich wel op.

-P

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#4 Bericht door Steef »

Misschien eens proberen bij de TU Eindhoven?

De grote schare actieve amateurs daar, zijn wellicht geïnteresseerd.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
lamare
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 nov 2011, 11:10
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#5 Bericht door lamare »

PA1FOX schreef:Tja.

Het staat er al in.

"longitudinal electric waves (which according to the current theory cannot propagate trough a vacuum)"
Laat ik verwijzen naar het artikel van William H. Cantrell, Ph.D. ter zake:

http://www.infinite-energy.com/iemagazi ... tview.html
But what about alternative theories? Are they better? And what of aether-based theories? High school science students are conditioned to ridicule the concept of a nineteenth-century luminiferous aether with eye-rolling and giggling. But is this really a contemptible idea when compared with the "new and improved" terminology of gravitational masses "warping" the fabric of "space-time"? Sounds a little like an über-aether in another guise. Given that the nothingness of a perfect absolute vacuum is bestowed with the physical properties of a permittivity, e_o 8.854 pF/m, a permeability, m_o 4p x 10-7 H/m, and a characteristic impedance of 377 ohms, is the concept of an aether really that outlandish?
Het moge duidelijk zijn dat ik van mening ben dat er wel degelijk een aether is. Kern van mijn betoog is dat de huidige Maxwell vergelijkingen er van uit gaan dat EM velden veroorzaakt worden door ladingsdragers, materie dus, terwijl we vanuit het deeltje-golf dualiteitsprincipe én de kwantum mechanica weten dat materie niets anders is dan een EM verschijnsel. Beiden kunnen niet tegelijk waar zijn.

Ofwel materie is een golfverschijnsel dat veroorzaakt wordt door de velden, ofwel de velden worden veroorzaakt door materie.

Wanneer experimenteel bevestigd zou worden dat een longitudinale moon-bounce mogelijk is, met als kenmerk de hogere propagatiesnelheid, dan heb je een paradigma-verschuivend experiment dat de gevestigde wetenschap tot op zijn grondvesten zou doen schudden, ondanks dat het zo duidelijk is dat er een fout gemaakt is bij de Maxwell vergelijkingen dat dit al 50 jaar geleden opgelost had moeten zijn. Het feit dat dit niet het geval is, zegt genoeg over hoe onafhankelijk de gevestigde wetenschap heden ten dage in feite is. Ik hoop dan ook dat er onder de radio amateurs nog mensen te vinden zijn voor wie logica en experimentele resultaten nog wel tellen....
"When a distinguished but elderly scientist states that something is possible, he is almost certainly right. When he states that something is impossible, he is very probably wrong." - Arthur Charles Clarke -

Gebruikersavatar
lamare
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 nov 2011, 11:10
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#6 Bericht door lamare »

pa5cal schreef:En dus stelt hij dat het wel door een vacuum kan.

Het grootste probleem zal zijn dat een bol antenne geen directionaliteit heeft en ook geen gain. Ik weet niet of we de bol in het brandpunt van een schotel kunnen plaatsen...

Zo niet, dan wordt het heel moeilijk. Het probleem met moonbouncen is de attenuatie over het volledige pad, die kan vrij fors oplopen. Zelfs met directionele antenne's, meerdere gestacked en wel en dus vele SB's gain moet je nog altijd fors vermogen gebruiken en van goede huize komen om het klaar te spelen. De dwingeloo radio telescoop, en daarmee camras, is denk ik je eerste en beste kans op het slagen van een experiment als deze. Als we echt een bol als antenne dienen te gebruiken (hoe maken we die?) dan moeten we exorbitante vermogens gaan gebruiken om op de maan te komen en terug en dat valt buiten onze licentie voorwaarden.

Kortom, zin in een uitdaging is het probleem niet voor sommigen, maar de praktische problemen stapelen zich wel op.

-P
Tja. Ik kan me herinneren dat er in Dwingelo een tweetal schotels staan, waarbij men geluid kan focussen. Aangezien geluid ook longitudinaal is, suggereert dat dat je een bol in een schotel zou kunnen plaatsen. En dat was ook mijn idee. Maar ja, dit is nog nooit geprobeerd voor zover ik weet, dus zeker weten doe ik het ook niet.

Voor wat betreft het maken van een bol kun je een schets vinden in het paper waar ik al naar verwees:
http://bit.ly/sKQUok

Afbeelding

Wat dat betreft zou een test met een tweetal bollen in schotels wellicht een goed idee zijn om in ieder geval vast te kunnen stellen of je met schotels uit de voeten kunt. En als je een afstand van een paar kilometer kunt overbruggen, dan zou je met nauwkeurige metingen ook kunnen vaststellen of de propagatiesnelheid significant hoger is dan bij EM golven. Je hebt het dan in feite over een vergelijkbare complexiteit als een GPS ontvanger.

Update: Als een schotel niet werkt, dan kun je een moon-bounce overigens zowieso ook vergeten. Als longitudinale golven niet willen reflecteren op een schotel dan maak ik me geen enkele illusie dat ze wel op de maan zouden willen reflecteren.....
Laatst gewijzigd door lamare op 04 nov 2011, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
"When a distinguished but elderly scientist states that something is possible, he is almost certainly right. When he states that something is impossible, he is very probably wrong." - Arthur Charles Clarke -

Vervallen
Berichten: 289
Lid geworden op: 13 jul 2010, 22:20

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#7 Bericht door Vervallen »

.
Laatst gewijzigd door Vervallen op 30 mar 2012, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4506
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#8 Bericht door PE1PQX »

PA1FOX schreef:
lamare schreef:Tja. Ik kan me herinneren dat er in Dwingelo een tweetal schotels staan, waarbij men geluid kan focussen.
Ik denk dat je met Westerbork in de war bent.
Ik weet het wel zeker, deze 2 schotels staan langs het 'Melkwegpad' dat van het bezoekerscentrum van Kamp-Westerbork naar het kampterrein loopt.

Beetje slecht te zien, maar: http://g.co/maps/p2y2h
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#9 Bericht door pc1mb »

Hoewel de term "alternatieve theorie" grote overeenkomst lijkt te vertonen met de theorie dat JFK door de CIA vermoord is, lijkt experimenteren met longitudinale radiogolven me wel leuk. Dat kan natuurlijk in eerste instantie gewoon op de grond.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#10 Bericht door pa5cal »

Men heeft het, als je het document leest, al eens op de grond gedaan langs de oever van de rein als ik dat goed las. Ik ben zeker geintigreerd, maar ik heb nog maar net mijn eerste mounbounce poging onder de gordel dus ik ben zeker niet degene om hier in te bijten, afgezien van een hoop tijd te weinig HI :P

Contact zoeken met CAMRAS, PI4TUE en PE1ITR (zit ook bij tue) zijn de eerste dingen die in mij opkomen. Uiteraard kan er altijd nog iemand hier voorbij komen waaien ;)

-P

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#11 Bericht door PE9DX »

Hallo Lamare, kun je eens contact opnemen met Jan PA3FXB één van de mensen achter het Camras experiment in Dwingelo.
Bij de schotel is men altijd bereid om over dit soort experimenten na te denken en te kijken of Camras iets kan betekenen voor mensen met goede ideeën.
Zo zijn er al diverse projecten afgerond en er lopen ook nog een aantal projecten al langere tijd.

Er zijn trouwens ook mensen van de uni v. Twente bij betroken.

Lees hier meer:

http://www.camras.nl/

Johan PE9DX.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#12 Bericht door pc1mb »

Ik ben wel van de steile leercurves eigenlijk. Maar een 'proof of concept' op de grond is wel essentieel voordat je aan moonbounce gaat denken. Met een bol in de wok, zegmaar.

Gebruikersavatar
lamare
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 nov 2011, 11:10
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#13 Bericht door lamare »

pc1mb schreef:Ik ben wel van de steile leercurves eigenlijk. Maar een 'proof of concept' op de grond is wel essentieel voordat je aan moonbounce gaat denken. Met een bol in de wok, zegmaar.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Dit is echter geen kattepis. Dit is praktisch onontgonnen terrein en daarom geen klusje voor beginners. Ik ben er van overtuigd dat het in principe kan, maar ik realiseer me dat de praktijk weerbarstig is en heb zelf eigenlijk geen praktijk ervaring.

Ik heb een heleboel materiaal bekeken en bestudeerd. Daar ben ik ook goed in, al zeg ik het zelf. Maar ik zou het zelf niet voor elkaar krijgen een fatsoenlijke antenne te bouwen die langer dan een week blijft staan, zo gezegd. Daar ben ik veel te chaotisch voor. De schakelingen die ik bouw komen ook nooit voorbij de breadboard versie ;)

Ik heb zojuist het e.e.a. gepost op energetic forum over hoe groot de bol moet zijn. 1/4 lambda:
http://www.energeticforum.com/renewable ... post165383

Zoals je daar kunt lezen, zijn er een heleboel mensen bezig met de zogenaamde Tesla Magnifying Transmitter, inclusief onze Oosterbuur Prof. Meyl. Hoewel ik zijn afleiding van meer algemene Maxwell vergelijkingen rechstreeks vanuit Faraday's observaties een mooi stuk werk vindt, ben ik minder te spreken over zijn experimenten met "scalar waves" en zijn uitspraken daaromtrent. Hij meent werkelijk dat als je twee bollen een eind uit elkaar zet dat je een soort laser krijgt waarbij de golven automagisch tussen je bollen, die hij als condensatorplaten beschouwt, heen en weer gaan. Sorry, maar dat gaat mij dan net even te ver.

Het punt van die TMT is namelijk dat het de bedoeling is dat het ding dus NIET radieert, omdat het idee is om staande golven in de aarde zelf tot stand te brengen. Al die zogenaamde "scalar wave" "Tesla transmitters" die je her en der op het internet aantreft werken dan ook niet zonder "aarde draad". Dat die draad vervolgens je golf-geleider wordt en dat het ding dan ook nog werkt als je je golf keurig via het draadje een kooi van Faraday inleidt schijnen ze niet te snappen. En zo worden er allerlei spookverhalen de wereld in gebracht als zouden longitudinale golven dwars door alle afschermingen die je maar kunt bedenken heen zouden gaan.

Magoed, ik ben er voor in met iedereen die hier serieus mee aan de slag wil mee te denken. Als er mogelijkheden zijn om in Dwingeloo (of waar dan ook) te werken met iemand die ervaring heeft: graag, heel graag. Stuur ze gerust mijn email adres: lamare op gmail punt com.
"When a distinguished but elderly scientist states that something is possible, he is almost certainly right. When he states that something is impossible, he is very probably wrong." - Arthur Charles Clarke -

Gebruikersavatar
lamare
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 nov 2011, 11:10
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#14 Bericht door lamare »

pc1mb schreef:Hoewel de term "alternatieve theorie" grote overeenkomst lijkt te vertonen met de theorie dat JFK door de CIA vermoord is, lijkt experimenteren met longitudinale radiogolven me wel leuk. Dat kan natuurlijk in eerste instantie gewoon op de grond.
Nou, voor mij is "ether" versus "relativiteit" voorlopig alternatief genoeg :)

IIG op dit forum...
Laatst gewijzigd door lamare op 05 nov 2011, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
"When a distinguished but elderly scientist states that something is possible, he is almost certainly right. When he states that something is impossible, he is very probably wrong." - Arthur Charles Clarke -

Gebruikersavatar
lamare
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 nov 2011, 11:10
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#15 Bericht door lamare »

pa5cal schreef:Men heeft het, als je het document leest, al eens op de grond gedaan langs de oever van de rein als ik dat goed las. Ik ben zeker geintigreerd, maar ik heb nog maar net mijn eerste mounbounce poging onder de gordel dus ik ben zeker niet degene om hier in te bijten, afgezien van een hoop tijd te weinig HI :P

Contact zoeken met CAMRAS, PI4TUE en PE1ITR (zit ook bij tue) zijn de eerste dingen die in mij opkomen. Uiteraard kan er altijd nog iemand hier voorbij komen waaien ;)

-P
Heb hen het volgende gemaild:

-:-
Wie is er in voor een grensverleggend experiment: de eerste longitudinale moonbounce in de geschiedenis??


Beste zendamateur,

Laat ik me even kort voorstellen. Ik heb electrotechniek gestudeerd aan de Universiteit Twente en houd me al geruime tijd bezig met meer alternatieve physica theorieën. Onlangs heb ik een artikel gepubliceerd waarin ik theoretisch beargumenteer waarom Einstein's relativiteits theorie gebasseerd is op het verwarren van oorzaak en gevolg in de Maxwell vergelijkingen en dus naar het rijk der fabelen verwezen zou moeten worden:

http://www.tuks.nl/wiki/index.php/Main/ ... Relativity

Kern van mijn betoog is dat de huidige Maxwell vergelijkingen er van uit gaan dat EM velden veroorzaakt worden door ladingsdragers, materie dus, terwijl we vanuit het deeltje-golf dualiteitsprincipe én de kwantum mechanica weten dat materie niets anders is dan een EM verschijnsel. Beiden kunnen niet tegelijk waar zijn.

Ofwel materie is een golfverschijnsel dat veroorzaakt wordt door de velden, ofwel de velden worden veroorzaakt door materie.

Maar NIET allebei tegelijk!

Maar goed, een theoretisch verhaal is één ding, experimenteel bewijs is toch iets anders. Nu is het zo dat o.a. Nikola Tesla en Eric Dollard altijd al beweerden dat longitudinale golven mogelijk zijn, ook door het vacuum, en volgens beiden propageren deze met een snelheid van 1.6 x c. Met andere woorden: een longitudinale moon-bounce zou DE manier zijn om voor eens en altijd duidelijkheid te scheppen in deze discussie, want ook ik ben van mening dat longitudinale golven door het vacuum wel degelijk mogelijk zijn. We zouden CERN dan ook een poepie kunnen laten ruiken, zo gezegd :)

Nu heb ik het e.e.a. na gezocht en in essentie is al wat je nodig hebt om longitudinale golven te kunnen verzenden een bol als antenne. Dit is in de praktijk gedemonstreerd in Zwitserland: Zie dit paper:
http://bit.ly/sKQUok

Het lijkt mij dat een bol ook als feed in een schotelantenne gebruikt zou kunnen worden, zodat een moon-bounce voor zover ik kan beoordelen in principe mogelijk en haalbaar is.

Ik heb mijn idee verder uitgewerkt op mijn favoriete forum, waar ook de nodige referenties te vinden zijn:
http://www.energeticforum.com/renewable ... story.html

En ook het e.e.a. gepost op zendamateur.com, waar ik ook de tip kreeg met jullie contact op te nemen:
http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=18&t=8070

Het moge duidelijk zijn dat dit fundamenteel onderzoek betreft met, als mijn en Tesla's theoriën kloppen, verregaande consequenties. Maar ja, zowel Dollard als Meyl hebben laten zien dat longitudinale golven mogelijk zijn en zowel Dollard als Tesla hebben een propagatiesnelheid van ten minste 1.25 x c gemeten.

Wanneer experimenteel bevestigd zou worden dat een longitudinale moon-bounce mogelijk is, met als kenmerk de hogere propagatiesnelheid van 1.6 x c, dan heb je een paradigma-verschuivend experiment dat de gevestigde wetenschap tot op zijn grondvesten zou doen schudden, ondanks dat het zo duidelijk is dat er een fout gemaakt is bij de Maxwell vergelijkingen dat dit al 50 jaar geleden opgelost had moeten zijn. Het feit dat dit niet het geval is, zegt genoeg over hoe onafhankelijk de gevestigde wetenschap heden ten dage in feite is. Ik hoop dan ook dat er onder de radio amateurs nog mensen te vinden zijn voor wie logica en experimentele resultaten nog wel tellen....

Ik zou dan ook graag in contact komen met een aantal ervaren mensen die reeds moon-bounces hebben gedaan en hier hun tanden in willen zetten. Aangezien schotelantennes eigenlijk toch wel noodzakelijk zijn, is het nodig dat deze mensen ook daar ervaring mee hebben.

Ik hoor dan ook graag van jullie en schroom niet dit mailtje door te sturen naar mensen waarvan je denkt dat ze wellicht geïnteresseerd zijn.

Met vriendelijke groet,

Ir. Arend Lammertink.

P.S. Ik heb zelf geen zendlicentie...
-:-

Ben benieuwd.

En mocht iemand van jullie iemand kennen die wellicht geïnteresseerd is: de knip en plak knop weet je vast wel te vinden... Mijn email adres is: lamare op gmail punt com.
"When a distinguished but elderly scientist states that something is possible, he is almost certainly right. When he states that something is impossible, he is very probably wrong." - Arthur Charles Clarke -

Plaats reactie