Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
lamare
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 nov 2011, 11:10
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#46 Bericht door lamare »

Heb zojuist een mailtje mogen ontvangen van Jan, betrokken bij de restauratie van de schotel in Dwingeloo.

We kunnen gebruik maken van de 25 meter schotel volgens hem.

WOW!

Nu alleen nog een feed en een zender....

Oh ja, en een ontvanger is ook wel handig :)
Laatst gewijzigd door lamare op 08 nov 2011, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
"When a distinguished but elderly scientist states that something is possible, he is almost certainly right. When he states that something is impossible, he is very probably wrong." - Arthur Charles Clarke -

Gebruikersavatar
lamare
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 nov 2011, 11:10
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#47 Bericht door lamare »

Hmm. Zo'n 25 meter dish heeft een leuke gain:

http://en.wikipedia.org/wiki/Parabolic_antenna

"Applying the above formula to the 25-meter-diameter antennas used by the VLA and VLBA radio telescopes at a wavelength of 21 cm (1.42 GHz, a common radio astronomy frequency) yields an approximate maximum gain of 140,000 times or about 50 dBi (decibels above the isotropic level)."

Stel we gaan uit van de bol van die Zwitsers en werken op rond de 500 MHz, met een feed in het centrum van de bol zodat je met een normale zender kunt werken.

Wat zou dan een redelijk zendvermogen zijn en wat kun je aan de ontvanger verwachten?
Wat voor grootte dish zou je aan de ontvanger nodig hebben?

Voor demping, reflectie en vermogensberekeningen kun je denk ik uit gaan van de normale formules. Het belangrijkste waar je rekening mee moet houden is de hogere propagatiesnelheid van 1.57 x c, met bijbehorende langere golflengte bij een gegeven frequentie.

Een bol van ca. 30 cm doorsnede kun je op ca. 500 MHz denk ik zien als het equivalent van een half lambda transversale dipool voor je gain berekeningen.

Ik zie hier een schotel staan die voor de ontvangst kant geschikt zou kunnen zijn:
http://www.kenbotong.com/en/displayprod ... =100539537

Doorsnede: 1.5 meter, gain 14.5 dB.

Hmm. De equivalente EM frequentie voor 500 MHz longitudinaal is 318 MHz.
Dan is deze misschien net aan de kleine kant, of we moeten naar de 1 GHz oid.

Wat is er zoal beschikbaar aan zenders en ontvangst antennes onder de lezers van dit forum?
"When a distinguished but elderly scientist states that something is possible, he is almost certainly right. When he states that something is impossible, he is very probably wrong." - Arthur Charles Clarke -

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#48 Bericht door pc1mb »

lamare schreef:Dat moge zo zijn, maar hier lijkt me weinig op af te dingen:

http://bit.ly/sKQUok
A spherical surface with a uniform periodic changing net charge q is equivalent to a pulsating point charge density.

[...]

The ball antenna source. –
The geometry of the spherical antenna is indicated in fig. 1. A 433.59 MHz signal is fed into the inside of the metal sphere through a coaxial cable, where the outside grounded conductor acts as a shield. The result is an oscillating uniform spherical charge density that is the source of the radiating longitudinal electric E field. Mathematically a spherically symmetric source can generate only scalar waves; so the ball antenna can only generate a Φ-wave, and, thus, only a longitudinal electrodynamic E-wave. The spherically symmetric current density J within the ball, that gives rise to the pulsating surface charge source, is divergenceless, ∇ · J = 0; so ∇ · A = 0 and ∇ × A = 0; and no transverse wave can arise. The ball antenna as a receiver detects the net charge induced by the component of the incident E field normal to the front surface; so only longitudinal E-waves can be detected. An absorbing screen can be introduced to determine the direction of the incident longitudinal wave. Stray transverse fields generated by leads and neighboring objects play only a minor role.
Een bol, gevoed vanuit het centrum kan (nagenoeg) geen transversale golven uitstralen, eenvoudigweg omdat vanwege de symmetrie alle intern lopende stromen elkaar opheffen en daarmee geen magnetische component en dus geen EM golf uitgestraald kan worden...
Geheel mee eens ; dat die bol niet transversaal zendt of ontvangt, dat geloof ik wel.
Maar voor mij is nog niet geheel uitgesloten dat de mantel van de coax heeft staan stralen - en aan de andere kant ontvangen. Over z'n korte afstand is zelfs ontvangst op een dummyload mogelijk... natuurlijk afhankelijk van het gebruikte zendvermogen, wat er ook niet bij staat.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#49 Bericht door pc1mb »

lamare schreef:Stel we gaan uit van de bol van die Zwitsers en werken op rond de 500 MHz, met een feed in het centrum van de bol zodat je met een normale zender kunt werken.
Als je dit op een zendamateur licentie wil doen, ben je zonder speciale ontheffing gebonden aan amateurbanden met het daarvoor geldende maximaal zendvermogen. Gelukkig hebben we in Nederland geen ERP regels, anders kon je gebruik van die telescoop wel op je buik schrijven. Ik ga er vanuit dat Dwingeloo de middelen heeft om de maan nauwkeurig te 'tracken', dat is niet niks met zo'n grote schotel en toch wat anders dan de sterren.

Je keuzes op een amateur (F) licentie zijn dus:
- de 70cm band, 430-440 MHz, maximaal 400 watt. In die band is een klein stukje rond 432MHz 'gereserveerd' voor moonbounce activiteiten.
- de 23cm band, 1240-1300 MHz, maximaal 120 watt. In die band is een klein stukje rond 1296MHz 'gereserveerd' voor moonbounce activiteiten.

Rekenen met 432 of 1296 MHz dus.

Dat verschil in zendvermogen wordt nagenoeg opgeheven door de hogere gain van dezelfde wok op 23cm, dus het ERP zal op beide banden nagenoeg gelijk zijn. Aan de ontvangst kant echter, houd je wel degelijk extra gain over. De keerzijde is dat je dan nauwkeuriger moet uitrichten en 'tracken' anders ontvang je helemaal niets.

Zenders met stevig vermogen voor 23cm zijn wel een stuk zeldzamer dan voor 70cm.

Gebruikersavatar
lamare
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 nov 2011, 11:10
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#50 Bericht door lamare »

pc1mb schreef: Geheel mee eens ; dat die bol niet transversaal zendt of ontvangt, dat geloof ik wel.
Maar voor mij is nog niet geheel uitgesloten dat de mantel van de coax heeft staan stralen - en aan de andere kant ontvangen. Over z'n korte afstand is zelfs ontvangst op een dummyload mogelijk... natuurlijk afhankelijk van het gebruikte zendvermogen, wat er ook niet bij staat.
Het bleef bij mij ook jeuken dat er geen massa aangesloten is en het ding dus niet in balans is. Als je lading vanuit je bol heen en weer pompt, dan moet dat toch ergens blijven. En als je de zaak niet netjes in balans brengt, dan vraag je om problemen. Toen ik gisteravond in bed lag en weer eens niet kon slapen omdat me dit toch intrigreerde kreeg ik ineens een idee. Hierbij de lamare longitudinale dipool:

Afbeelding

Het idee is eigenlijk een plat liggende spriet van 1 1/4 lambda, waarbij je op de punt van de spriet een bol met een straal van 1/4 lambda monteert. Als we vervolgens een holle bol met een straal van 3/4 lambda concentrisch met de bol op de punt plaatsen, dan krijgen we een 1/2 lambda tussen te beide bollen, waarbij de buitenste bol als afscherming fungeert. Ik heb deze als een halve bol geschetst, maar je kunt hem natuurlijk zo ver door laten lopen dat de opening in de buitenste bol matched met je schotel. Op die manier heb je meteen een stukje gain.

Aangezien de zender is ontworpen om op een stroombuik in te koppelen, maken we aan de buitenkant van de buitenbol een feedpijp (of hoe noem je zoiets?) van wederom 1/4 lamba. De buitenbol hangt aan de buitenste pijp die op het feedpunt aan de massa van je coax gaat, waarbij de binnenbol dus via een dunne spriet van 3/4 lambda naar het zelfde feedpunt gaat.

En het leuke is nu weer dat door het verschil in propagatiesnelheid van de longitudinale golven van een factor 1.57 de transversale resonantiefrequenties ook een factor 1.57 verwijderd zijn van de frequentie waarop we dit ding willen gebruiken, waardoor je een behoorlijke onderdrukking krijgt van de transversale troep die we in dit geval niet willen.


Kat in het bakkie^H^H^Hwokkie, lijkt me....

:mrgreen:
"When a distinguished but elderly scientist states that something is possible, he is almost certainly right. When he states that something is impossible, he is very probably wrong." - Arthur Charles Clarke -

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#51 Bericht door pa5cal »

Even aan de zijlijn: tijdens de JOTA zijn er mounbounce experimenten gedaan en kon op 70cm met 50watt output en een 19dB gain antenne met "gemak" gewerkt worden met de dwingeloo telescoop. 400 watt output uit de bol zou in princiepe goed moeten werken.

Lees ik echter goed dat voor een output frequentie van x de input freqentie lager moet zijn? transversaal vs longitudaal. Het makkelijkste zou zijn om transversaal 70cm te kiezen en dan de longitudale "neveneffecten" op de andere frequentie proberen te detecteren. De "ham"vraag is dan ook, werkt het 2 kanten op?

-P

Gebruikersavatar
lamare
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 nov 2011, 11:10
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#52 Bericht door lamare »

pa5cal schreef:Even aan de zijlijn: tijdens de JOTA zijn er mounbounce experimenten gedaan en kon op 70cm met 50watt output en een 19dB gain antenne met "gemak" gewerkt worden met de dwingeloo telescoop. 400 watt output uit de bol zou in princiepe goed moeten werken.

Lees ik echter goed dat voor een output frequentie van x de input freqentie lager moet zijn? transversaal vs longitudaal. Het makkelijkste zou zijn om transversaal 70cm te kiezen en dan de longitudale "neveneffecten" op de andere frequentie proberen te detecteren. De "ham"vraag is dan ook, werkt het 2 kanten op?

-P
De crux is dat door de hogere propagatiesnelheid van de longitudinale golven je een langere golflengte krijgt bij dezelfde frequentie. Je antenne's moeten dus een factor 1.57 groter zijn dan voor het geval je een antenne voor transversaal gebruik zou willen ontwerpen.

Om de berekening van de dimensionering van je antenne's wat makkelijker te maken kun je rekenen met de overeenkomstige transversale frequentie met dezelfde golflengte. Deze ligt dus een factor 1.57 lager dan de werkelijke longitudinale frequentie waarop je werkt.

Neem het voorbeeld van 500 MHz. Een longitudinale golf van 500 MHz heeft een golflengte van 1.57 * 300/500 = 94 cm, terwijl een transversale golf van 500 MHz een golflengte van 300/500 = 60 cm heeft. Om de transversale frequentie te vinden voor een golflengte van 94 cm moet je dus 500 delen door 1.57 en dan kom je op 318 MHz.

Met andere woorden: een transversale golf van 318 MHz heeft dezelfde golflengte als een longitudinale golf van 500 MHz. En als je nu met een schotel wilt werken, waarbij de prestaties afhankelijk zijn van de golflengte, en je neemt een schotel die qua grootte net genoeg is om te werken met de golflengte die bij 500 MHz transversaal hoort, 60 cm, dan zou je wel eens voor verassingen komen te staan, omdat de golflengte van een longitudinale golf van 500 MHz maar liefst 94 cm is.

Er zijn dus geen neveneffecten die ineens andere frequenties genereren. Althans, dat is niet de bedoeling. Natuurlijk zal er altijd wat troep ontstaan als je je impedanties niet netjes op elkaar afstemt en dan zouden er ook transverale hyterodyning bijproducten kunnen ontstaan, maar het idee is om er voor te zorgen dat dat zo min mogelijk gebeurt.

Kortom: je werkt op één longitudinale frequentie, net als bij het transversale geval, maar omdat de golflengtes langer zijn moet je daar rekening mee houden bij met name de fysieke dimensionering van je antenne's.
"When a distinguished but elderly scientist states that something is possible, he is almost certainly right. When he states that something is impossible, he is very probably wrong." - Arthur Charles Clarke -

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#53 Bericht door pa5cal »

Uitstekend, begrepen. Dan blijft alleen de opmerking dat voor zendamateurs 70cm een band is waar we op mogen werken (432MHZ) en dat daar ook materiaal voor te verkrijgen is (zenders, versterkers) zonder al te veel moeite. Ik weet niet of camras beschikt over zoiets maar ik heb nog een solid state versterker staan van zo'n 350watt. Ik moet deze nog testen maar als ik dat gedaan heb en hij is ok bevonden mogen jullie deze wel gebruiken voor dit project, mocht het van de grond komen ;)

-P

Gebruikersavatar
lamare
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 nov 2011, 11:10
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#54 Bericht door lamare »

pa5cal schreef:Uitstekend, begrepen. Dan blijft alleen de opmerking dat voor zendamateurs 70cm een band is waar we op mogen werken (432MHZ) en dat daar ook materiaal voor te verkrijgen is (zenders, versterkers) zonder al te veel moeite. Ik weet niet of camras beschikt over zoiets maar ik heb nog een solid state versterker staan van zo'n 350watt. Ik moet deze nog testen maar als ik dat gedaan heb en hij is ok bevonden mogen jullie deze wel gebruiken voor dit project, mocht het van de grond komen ;)

-P
Dan moeten we dus nog een feed zien te bouwen (en op de grond testen) en we hebben nog een schotel nodig voor de ontvangst kant. Die moet dan groot genoeg zijn voor een golflengte van 110 cm c.q. een transversale frequentie van 275 MHz.

Hier staat het een en ander aan formules:
http://forums.qrz.com/showthread.php?85 ... -70cm-dish
A dish antenna with appreciable gain at two meters would be really BIG.

The formula to calculate antenna gain is:

10X the Base 10 Log X ( efficiency X (4 x Pi/ wavelength squared)x apeture area in the same units as the wavelength)

Generally, home brew dishes have a 45 to 65% efficiency, so a 3-meter diameter dish would have a gain of around 10 dBi. At 70 cm, the same dish would have around 19.5 dBi gain.

There is a series on dish antennas on QSL.net writen by W1GHZ. W1GHZ article

As you can see, in order to have appreciable gain at 2-meters, the dish needs to be quite large. Even at 70 cm, the size can be prohibitive for a suburban back yard. Best bet for an EME set up might be several yagis stacked broadside and colinear. A pair of properly stacked Cushcraft 17-B2 yagis will provide 21 dBi gain at 2-meters; a proper 4-stack of cushcraft 719B 70-cm antennas will provide over 21 dBi gain.

Don't get me wrong, a big parabolic dish antenna can be the ne-plus-ultra EME antenna, however as the frequency of operation goes down, the size for appreciable gain becomes cumbersome.

I remember an article a decade or two back about a HAM in Iowa who built a dish so large, it required a naval gun mount to as it's director...I just can't remember the call. IIRC, he lived on a farm and the dish was perhaps in excess of 40-ft in diameter...Hmmm...He must have a really understanding XYL...
Het artikel waar naar verwezen wordt: http://www.qsl.net/n1bwt/chap1.pdf

Dit is het interessantste stukje:
"a 3-meter diameter dish would have a gain of around 10 dBi. At 70 cm, the same dish would have around 19.5 dBi gain"

Als je dus een 3 meter schotel hebt, dan zou je op 432 MHz longitudinaal moeten rekenen met een gain in de buurt van de 10-15 dBi, in plaats van de normale 19.5 dBi gain voor dezelfde schotel...

Dat lijkt me echter geen onoverkomelijk bezwaar als we met de Dwingeloo schotel mogen zenden....

.....


Hmmm. Dat wordt dan een behoorlijk wok voor de buitenste 3/4 lambda halve bol.

Een straal van 82,5 cm, ofwel een doorsnede van 165 centimeter.

:shock:

Ik vrees dat je op die manier niet veel gain meer van je schotel kunt verwachten......


Voor de "23 cm" band kom je op een doorsnede van 2 * 3/4 * 1.57 * 23 = 55 centimeter. Ik denk dan ook dat 1296 MHz eigenlijk wel een must is. Gelukkig hoeven we maar één zender te hebben van een behoorlijk vermogen.....
"When a distinguished but elderly scientist states that something is possible, he is almost certainly right. When he states that something is impossible, he is very probably wrong." - Arthur Charles Clarke -

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#55 Bericht door pa5cal »

Voor het testen van de looptijd is het afdoende om 1 zend-ontvanger te hebben en 1 schotel. Een uitzending van 1 seconden (of minder) en daarna overschakelen op ontvangst moet afdoende zijn. De looptijd van het signaal over een afstand van ruwweg 800.000km is zelfs met die hogere snelheid afdoende om ervoor te zorgen dat je je eigen echo terug hoort. Het testen van de bol (len) kan inderdaad eerst op de grond plaatsvinden zonder schotels maar daarna is er maar 1 exemplaar nodig.

-P

Gebruikersavatar
lamare
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 nov 2011, 11:10
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#56 Bericht door lamare »

pa5cal schreef:Voor het testen van de looptijd is het afdoende om 1 zend-ontvanger te hebben en 1 schotel. Een uitzending van 1 seconden (of minder) en daarna overschakelen op ontvangst moet afdoende zijn. De looptijd van het signaal over een afstand van ruwweg 800.000km is zelfs met die hogere snelheid afdoende om ervoor te zorgen dat je je eigen echo terug hoort. Het testen van de bol (len) kan inderdaad eerst op de grond plaatsvinden zonder schotels maar daarna is er maar 1 exemplaar nodig.

-P
Mooi. Dat scheelt al weer.

Nog even de precieze maten voor 1296 MHz longitudinaal:

lambda: 1.57 * 300/1296 = 471/1296 = 36,36 cm.

3/4 lambda: 27,27 cm.
Doorsnede wok dus: 54,54 cm.

1/4 lambda: 9,09 cm.
Doorsnede bol in de wok dus: 18,18 cm.

Nu nog zien of we ergens een heksenbol van ongeveer 18 cm en 55 cm oid kunnen vinden...

20 en 50 cm is wel te krijgen in RVS:
http://213.189.27.95/shop/product.php?id=1026
http://213.189.27.95/shop/product.php?id=1401

Deze zijn een stuk prettiger geprijsd:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30081467/

18 cm bol is hier te krijgen:
http://www.tachyon-aanbieding.eu/produc ... e76cfb8fbb

Voor een wok van 50 cm zitten we op een resonantie frequentie van 1414 MHz. Dat lijkt me te ver van het doel.
Voor een wok van 55 cm zitten we op 1285 MHz, dicht genoeg bij de gewenste 1296??

Voor berekeningen, zie deze spreadsheet:
http://www.tuks.nl/Spice/Lamare_dipole_calc.xls
Laatst gewijzigd door lamare op 07 nov 2011, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
"When a distinguished but elderly scientist states that something is possible, he is almost certainly right. When he states that something is impossible, he is very probably wrong." - Arthur Charles Clarke -

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#57 Bericht door PE9DX »

Alle apparatuur voor 70 cm EME is aanwezig in Dwingeloo.
Een feed wisselen is daar niet even 1,2,3 daar gaat een planning aan vooraf.
Wie dat eens heeft gezien weet waarover ik praat.

In het brandpunt van de schotel zit een feed voor 2 meter, 70 cm en 23 cm ook andere banden zijn aanwezig maar zitten niet in de schotel.

Johan.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

Gebruikersavatar
lamare
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 nov 2011, 11:10
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#58 Bericht door lamare »

PE9DX schreef:Alle apparatuur voor 70 cm EME is aanwezig in Dwingeloo.
Een feed wisselen is daar niet even 1,2,3 daar gaat een planning aan vooraf.
Wie dat eens heeft gezien weet waarover ik praat.

In het brandpunt van de schotel zit een feed voor 2 meter, 70 cm en 23 cm ook andere banden zijn aanwezig maar zitten niet in de schotel.

Johan.
Nja, als we over de hond komen, komen we ook wel over de staart lijkt me. En voor zover ik e.e.a. nu op de rij heb, zullen we toch voor minstens 1296 MHz moeten gaan. Anders worden de bollen veel te groot om nog fatsoenlijk te kunnen handelen.

Eerst maar eens zien of we twee antennes volgens mijn ontwerp gerealiseerd kunnen krijgen, zodat we ze op de grond kunnen tunen met een klein vermogen.

Ik zit de denken dat zowel de 3/4 labda spriet als de feed-pijp het beste schuifbaar uitgevoerd zouden kunnen worden. Dan kun je zowel de feed als de positie van de kleine bol bijstellen. En dan eventueel een trimmer of staande-golf-tuner (hoe heet zo'n ding ook weer?) ergens in de feedline.


Verder zit ik te denken over welk materiaal we in de feed-pijp moeten gebruiken ter stabilisatie. Zo'n ding schijnt overigens een balun te heten:

http://www.scritube.com/limba/engleza/t ... 253217.php
The article mentioned that the "Franklin" antenna is unbalanced type and a Balun is required for proper impedance (I can tell it is unbalanced as the other element is connected to the ground shielding), my idea to make a balun is to use a L1/4 of 50 Ohms coax and tapped it at the feed point, my first candidate was the RG213, after cutting it to the size I need, I bent it but the damn thing is too hard as the wire and the shield is too thick! and instead of fighting with it, I decided to use the RG58U, This time I use different approach, instead of using a 1/2L for its size, I read in an article about balun making and it was suggested that the velocity factor must be added to the wavelength size, the velocity factor of RG58 is 0.66, so after doing the math I come up with a size of 40.5
Zo etwas zou het moeten worden, maar dan in het groot:
Afbeelding

Als we een bol van 18 cm stabiel willen kunnen houden, dan zullen we wel stevige spriet nodig hebben. Ik denk aan 1 cm koper waterleiding of iets in die richting, ook afhankelijk van het materiaal waar we de bollen van maken en of de kleine bol massief danwel hol uitgevoerd wordt.

Maar laten we even stellen dat de feedpijp (balun) een diameter krijgt van 18 mm oid, en de spriet 10 mm. Waarmee vullen we dan de ruimte op om de zaak (mechanisch) stabiel te houden?

Op EF vraagt overigens iemand wat voor spanning ik voorspel op de node (welke?):
http://www.energeticforum.com/renewable ... post165752

Alsof ik het ding binnen 24 uur al helemaal door gerekend heb....

Magoed, wel een goede vraag. Hoe reken je zoiets uit?
"When a distinguished but elderly scientist states that something is possible, he is almost certainly right. When he states that something is impossible, he is very probably wrong." - Arthur Charles Clarke -

Gebruikersavatar
lamare
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 nov 2011, 11:10
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#59 Bericht door lamare »

Het zou erg mooi zijn als ik een idee zou hebben over de foutmarges die nog acceptabel zijn. Iemand enig idee hoe dat zit met bijvoorbeeld zelfbouw schotels?

Voor de constructie van de grote bol zouden we misschien een vergelijkbare constructie als deze kunnen gebruiken:

Radio Astronomy Telescope Project

Afbeelding

Afbeelding

Het idee is dan om een ondersteuning te maken met ribben en daar één of ander gaas overheen te spannen. Wat dat betreft is het wel handig om een idee te hebben hoe het ding uiteindelijk in de schotel in Dwingeloo gemonteerd zou kunnen worden. Iemand een idee?

Een mogelijkheid zou kunnen zijn om een aantal ringen van wicu te buigen en deze met dwarsverbindingen aan elkaar te solderen tot een frame, waarop dan gaas gespannen kan worden, bijvoorbeeld met pomp nagels.

Iemand nog meer ideeën en/of suggesties??
"When a distinguished but elderly scientist states that something is possible, he is almost certainly right. When he states that something is impossible, he is very probably wrong." - Arthur Charles Clarke -

Gebruikersavatar
lamare
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 nov 2011, 11:10
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#60 Bericht door lamare »

Ik bedenk me net dat voor een proof of concept van het antenne ontwerp, het waarschijnlijk een stuk eenvoudiger is om met WiFi te experimenteren, bijvoorbeeld gekoppeld aan een Linksys Linux router. Op die manier kun je voor weinig geld (en zonder licentie?) aardig experimenteren over korte afstanden en hoef je je ook niet zo'n zorgen te maken over de foutmarges bij de dimensionering. Ik bedoel: of hij nu "kaal" een bereik heeft van 30 meter of 100 meter maakt niet zo heel veel uit. En als je zo'n ding voor een schotel hangt, dan zou je toch al snel een paar kilometer kunnen overbruggen. En dan kun je missschien door de ping tijden te meten vrij makkelijk de propagatiesnelheid meten....


En omdat de dimensies voor 2.4 GHz net een stukkie kleiner zijn, is dat toch weer makkelijker te maken:

Lambda : 19,33 cm.
Diameter large sphere: 29,00 cm.
Diameter small sphere: 9,67 cm.
Length feed pipe: 4,83 cm.
Length whip: 14,50 cm.

Hier nog wat info over DIY WiFi antenne's met het eerder geposte detail van de feedline/balun:

Homebrew 2.4 GHz 14 dBi Wide Angle Sector antenna
"When a distinguished but elderly scientist states that something is possible, he is almost certainly right. When he states that something is impossible, he is very probably wrong." - Arthur Charles Clarke -

Plaats reactie