Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#61 Bericht door pa5cal »

Wifi is frequency hoping spread spectrum spul, lastiger meten. Daarbij zijn hogere frequenties wel moeilijker om iets op te bouwen. Ik denk dat je proof of concept wellicht op een lagere band moet beginnen. Het grootste probleem zal worden iemand vinden met net zoveel tijd en enthousiasme :) Ik loop over van de projecten en prive zit ik ook nogal krap :)

-P

Gebruikersavatar
lamare
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 nov 2011, 11:10
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#62 Bericht door lamare »

pa5cal schreef:Wifi is frequency hoping spread spectrum spul, lastiger meten. Daarbij zijn hogere frequenties wel moeilijker om iets op te bouwen. Ik denk dat je proof of concept wellicht op een lagere band moet beginnen. Het grootste probleem zal worden iemand vinden met net zoveel tijd en enthousiasme :) Ik loop over van de projecten en prive zit ik ook nogal krap :)

-P
Ik vrees dat een lagere band dan 1296 MHz praktisch niet te doen is. Je praat over een wok met een doorsnede van 163 centimeter voor 432 MHz...

Maar goed, het lijkt me wel te doen op 1296 MHz als we geschikte bollen weten te vinden/maken. Ik heb hier en daar al wat rond gevraagd en in principe is een bol uit te hameren uit een stuk plaatmateriaal, bijvoorbeeld koper of staal. En anders zou een grote wok misschien verder uitgehamerd kunnen worden. Maar ook een met gaas bespannen frame is te doen.

Daarom heb ik ook dit maar in de groep gegooid:
http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=14&t=8095

Wie weet meldt zich iemand die wel twee wokken kan uithameren of zo.

Ach, en het is ook wel weer een uitdaging om met weinig geld iets voor elkaar te krijgen.... Tijd heb ik helaas zelf ook heel weinig, maar goed, dit is wel heeeel cool om te proberen :)
"When a distinguished but elderly scientist states that something is possible, he is almost certainly right. When he states that something is impossible, he is very probably wrong." - Arthur Charles Clarke -

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#63 Bericht door PD0MV »

zoek maar eens op PI4EME, dat zijn amateurs die zich vooral op EME gebied bezighouden. :wink:

EME is Earth moon earth


73 de PD0MV


Mochtje erg interesseert zijn, waarom haal je dan zelf geen licentie, misschien ben jij dan de eerste.
je hebt iedergeval enig kennis van zaken, dat mag ik wel hopen met study op university twente :wink:
Ik ben ook maar een mens :wink:

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#64 Bericht door PD0MV »

kijk maar is bij de ACTION, laats vond iemand daar ook precies een doorsnede fruitschaal van een bepaald doorsnede die erg leek op een verrekte dure satelliet schotel :mrgreen:



sorry voor dubbele reactie, had ook in 1 gekunt, maar, zie dit keer even door de vingertjes :oops: :oops: :oops:
Ik ben ook maar een mens :wink:

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#65 Bericht door pa5cal »

oke de dubbele reactie zien we door de vingers, maar EME is al erg goed besproken geweest dus je hebt niet best gelezen als je denkt dat we dat nogmaals toegelicht moeten krijgen. Zeker gezien het topic ;)

-P

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#66 Bericht door pa1bvm »

kan er iemand een " jip en janneke " verhaal maken van dit fenomeen ...

ben als 2-meter EME-er al blij als ik een " normaal " QSO kan maken ..

Gebruikersavatar
lamare
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 nov 2011, 11:10
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#67 Bericht door lamare »

pa1bvm schreef:kan er iemand een " jip en janneke " verhaal maken van dit fenomeen ...

ben als 2-meter EME-er al blij als ik een " normaal " QSO kan maken ..
Er zijn in principe 2 (of eigenlijk 3) soorten golven die zich in de natuur kunnen voordoen:
1. transversale golven, zoals je die op een vijver krijgt als je er een steen in gooit. Het water beweegt op en neer, terwijl de golf heen en weer gaat.
2. longitudinale golven, zoals geluidsgolven. De lucht beweegt zich in dezelfde richting als de richting waarin de golf beweegt.
3. vortexen, draaikolken. Ik noem deze er bij, omdat er in een vloeistof zoals water (en in mijn theorie de ether) geen transversale golven kunnen zijn. Deze komen alleen voor in vaste stoffen, zoals ijzeren staven, en op de overgang van twee verschillende stofffen, zoals bij water en lucht in het vijver voorbeeld.

Nu gebruiken we normaal gesproken wat we transversale electromagnetische golven noemen in al onze communicatie apparatuur, waarbij het in de gangbare theorie niet duidelijk is wat er nu dan "op en neer" beweegt.

Nu is het zo dat er twee theorieën zijn. De ouderwetse ether theorie en de moderne theorie die er van uit gaat dat het vacuum, zeg maar de ruimte tussen de planeten, helemaal leeg is. En daar kunnen dan wel deeltjes door heen. En omdat uit het twee spleten experiment ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweespletenexperiment ) gebleken is dat deeltjes en electromagnetische golven eigenlijk één en hetzelfde zijn kunnen electromagnetische golven dus door het lege vacuum heen. Het zijn immers deeltjes....

De ouderwetse theorie gaat er van uit dat het vacuum, de ruimte, gevuld is met een vloeistof die zo dun is dat we deze niet kunnen meten: de ether. Dan heb je dus in je theorie wel iets dat kan bewegen, maar in een vloeistof kunnen zich geen transversale golven voortplanten en dan heb je een probleem.

Wat dus echter wel kan is vortexen, draaikolken, in de ether. Vanuit dat idee kun je je bij een deeltje dan zoiets voorstellen:

Afbeelding

Is dit nu een golf of een deeltje?
Of misschien een beetje van allebei? ;)


Vanuit de ether theorie wordt dus gesteld dat deeltjes een of andere draaikolk in de ether, een vloeistof, zijn en omdat de ether dus verondersteld wordt een vloeistof te zijn kun je ook die geluidsgolven hebben, die longitudinale golven.

Het komt er dus op neer dat er twee concurrende theorieën zijn, die beiden iets verschillends zeggen:

1. De moderne theorie: de ruimte is helemaal leeg en daar kunnen alleen deeltjes door maar geen "geluidsgolven".
2. De ouderwetse ether theorie: de ruimte is gevuld met een vloeistof en daar kunnen wél geluidsgolven door heen.

Het mag duidelijk zijn dat ik in de ether theorie geloof (en met mij niemand minder dan Nikola Tesla) en daarmee ben ik ver in de minderheid. Vrijwel iedereen gelooft dat de moderne theorie correct is.

Daarom heb ik een experiment bedacht om daar duidelijkheid in te scheppen. En dat experiment gaat er om om te proberen een moonbounce te doen met die longitudinale golven die volgens mij dus bestaan en volgens de algemeen geaccepteerde theorie niet.

En als ik gelijk blijk te hebben, als blijkt dat je inderdaad kunt moonbouncen met longitudinale golven door de ruimte tussen de aarde en de maan én het blijk dat deze inderdaad zo'n 1.6 keer sneller gaan dan het licht, dan heeft dat enorme gevolgen voor de moderne theorie, want die blijkt dan dus niet te kloppen. Inclusief, en dat is wellicht wel het belangrijkste, de beroemde relativiteitstheorie van Einstein.

Ik heb daar laatst een artikeltje over geschreven, waar ik ook een nederlandse versie van heb:
http://www.tuks.nl/wiki/index.php/Main/ ... lativiteit

En vooral omdat zowel Wheatstone, Tesla als Eric Dollard longitudinale golven gemeten hebben en gemeten hebben dat deze dus ongeveer 1.6 keer zo snel gaan als het licht denk ik dat mijn experiment zal gaan slagen.

Maar goed, dat is dus de vraag waarover je het heel moeilijk eens kunt worden zonder het gewoon te proberen. En dat probeer ik dan ook te doen.....
"When a distinguished but elderly scientist states that something is possible, he is almost certainly right. When he states that something is impossible, he is very probably wrong." - Arthur Charles Clarke -

kitcar
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 nov 2011, 21:37

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#68 Bericht door kitcar »

Had je moonbounce voorstel ook al gevolgd op het energeticforum.
Hier een interessante film met experimenten en uitleg van Eric Dollard en Lindemann. Dollard stuurt Longitudinale golven van zn lab en gebruikte de ca 1km verder liggende oceaan als antenne.

http://www.youtube.com/watch?v=Y4m82cvThd8

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#69 Bericht door pa1bvm »

op het internet kwam ik dit artikel nog tegen

ook lekker Jip en Janneke stijl

http://amasci.com/tesla/tmistk.html

groet Rick

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#70 Bericht door Thijzer »

Je kunt een "wok" ook maken van kippengaas, eventueel zelfs met alufolie. Dus een simpele constructie die je bekleedt en vervolgens aan de binnenzijde metalliseert, is dat een optie?

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#71 Bericht door pa5cal »

goed punt, ik vermoed echter dat elke oneffenheid zal bijdragen aan verslechtering van die golven. Zeker weten doe ik het niet, maar als het niet zo spits komt is de bouw al een stuk eenvoudiger natuurlijk

-P

Gebruikersavatar
lamare
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 nov 2011, 11:10
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#72 Bericht door lamare »

Thijzer schreef:Je kunt een "wok" ook maken van kippengaas, eventueel zelfs met alufolie. Dus een simpele constructie die je bekleedt en vervolgens aan de binnenzijde metalliseert, is dat een optie?
Ja, dat is zeker een optie die ik ook in mijn achterhoofd houd:
http://zendamateur.com/viewtopic.php?p=78605#p78605

Ik probeer eerst of ik ergens een wok uit een plaat koper of zo kan laten kloppen. Dat scheelt me een heleboel tijd en het ziet er ook een stuk beter uit denk ik. Want ja, wie weet lukt en werkt het en dan heb je over een paar jaar zo'n veredeld papier-maché werkje in het museum hangen met je naamkaartje er aan.... :mrgreen:
"When a distinguished but elderly scientist states that something is possible, he is almost certainly right. When he states that something is impossible, he is very probably wrong." - Arthur Charles Clarke -

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#73 Bericht door Thijzer »

Moet je opschieten, 1 januari gaan de subsidies op dat soort kunst op de schop!

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#74 Bericht door pc1mb »

Je komt weg met oneffenheden tot ongeveer een tiende golflengte. Da's op 1296 een ruime 2cm, lijkt me heel goed te doen.

Koper zou ik niet doen, wordt binnen een week gejat tegenwoordig :wink:

Gebruikersavatar
lamare
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 nov 2011, 11:10
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Wie voert de eerste longitudinale moon-bounce uit??

#75 Bericht door lamare »

Misschien toch leuk om even een update met jullie te delen. Ik ben afgestapt van het idee om met bollen te gaan werken. In plaats daarvan denk ik nu aan een golfpijp, zoals die op hoge frequenties veelvuldig wordt toegepast. Zie ook deze posts van Eric Dollard:

http://www.energeticforum.com/renewable ... post172894
The longitudinal antennae ideas seem stuck in the mud. Seems everything is quasi E.M. "Electrical Soundwaves in the Aether", Tesla. Only two ways I see; a form of open ended circular waveguide. One mode, hard to excite, is longitudinal. Please post circular waveguide mode chart (Frederich Terman)!!
Another way is a tiny U.H.F. resonant coil, NOT A HELICAL RESONATOR. AN OPEN COIL NOT ENCLOSED IN A COAXIAL CYLINDER.
Mijn eerste ontwerp in deze richting:

http://www.energeticforum.com/renewable ... post168580
Afbeelding

Dit lijkt heel veel op wat men gebruikt om de zogenaamde TM mode in golfpijpen tot stand te brengen, waarbij je dus een longitudinale electrische component hebt (wat ik ook wil) maar in combinatie met een transversale magnetische component die ik dus niet wil:

http://www.energeticforum.com/renewable ... post172904
Afbeelding

Ik heb een tweetal prototypes volgens mijn ontwerp gemaakt, die echter voor geen ene meter bleken te werken:
http://www.energeticforum.com/renewable ... post171693

Afbeelding

Meer foto's hier: http://bit.ly/vVRPQv

Na deze faal bedacht ik me dat ik geen balun had toegepast en besloot ik te onderzoeken of een bazooka/sleeve balun wellicht soelaas zou kunnen bieden, zodat de bodem van de golfpijp op een stroom-knoop punt in de antenne terecht komt:

http://www.energeticforum.com/renewable ... post172852
Afbeelding

En ik heb een prototype gemaakt volgens dit ontwerp:

http://www.energeticforum.com/renewable ... post173559
Afbeelding

Meer foto's hier: http://bit.ly/tU6XQq

De dunne koperbuis is 10 mm doorsnede, waarin precies de kern + dielectricum van een Aircom coax kabel past. Het is dus in feite een verlengstuk van de coax kabel, die alleen niet buigbaar is. De lengte van dit stuk heb ik 15 cm genomen. De onderste helft van de dipool (sleeve) bestaat uit 22 mm koperbuis in een sok die op een stuk (dubbelzijdig, dat had ik liggen) printplaat gesoldeerd is, waaruit ik het koper dat binnen de 22 mm koperbuis valt aan beide kanten heb weg gekrast. In het midden van de weg-gekraste stukken zit een gat van 10 mm voor de dunne buis, zodat het basismateriaal van de printplaat de dunne buis op zijn plek houdt. De spriet is de kern van de Aircom coax, waar ik een stukje passende messing buis omheen geschoven heb (niet op deze foteo), zodat de spriet mooi recht blijft. Bovenop de 22 mm koperbuis heb ik een 5 eurocent munt gesoldeerd, waarin ik een gat van 10 mm geboord heb, waarin ik vervolgens de dunne buis gesoldeerd heb (zie foto's).

Met deze antenne blijkt de SWR boven in de band (1299 MHz, ontwerp frequentie 1296 MHz) bijna perfect te zijn, terwijl hij onder in de band (1240 MHz) wat slechter is.

Dit is een erg interessant resultaat. We hebben dus een bijna perfecte SWR op 1296 MHz met een dipool van twee keer 8,5 cm lengte, terwijl de normale 1/4 lambda golflengte op 1296 MHz ca 5,5 cm is en bij een 1/2 lambda dipool van 17 cm in de transversale wereld de resonantiefrequentie rond de 900 MHz ligt.

We hebben volgens de normale transversale theorie bezien op 1296 MHz dus een dipool met een lengte van 17/(4 * 5,5) = 3/4 lambda, waarmee de transversale golf dus in theorie onderdrukt zou moeten worden en er dus geen staande golf zou kunnen ontstaan. Toch?

Het feit dat er dus wel degelijk een staande golf ontstaat is dan ook zeer bemoedigend en suggereert dat er dus wel degelijk golven bestaan die zich met een snelheid van pi/2 keer de transversale propagatiesnelheid voortplanten. Hoe zou je anders een staande golf kunnen krijgen met deze antenne met deze maten? Als er iemand een andere verklaring kan geven voor de gemeten SWR in mijn prototype, dan houd ik me aanbevolen...

Ik heb inmiddels een tweede prototype volgens dit ontwerp gemaakt, met bijbehorende golfpijp van 3/4 golflengte. Het is de bedoeling deze komende zaterdag op de "2012 Heelweg Microwave Meeting" door te (laten) meten:

http://www.pamicrowaves.nl/website/

De golfpijp heeft een diameter van van 10,5 cm (met een omtrek van 1 1/2 lambda transversaal, dus een mooie onderdrukking) en een lengte van net iets meer dan 25 cm, waarbij de lengte nog gevarieerd kan worden. De beschuitblikken waar ik reeds in geinvesteerd had (2 x EUR 0,65 bij de Action) hadden de perfecte diameter, maar waren te kort. Daarom heb ik van een olijf-olie blik een buis van ongeveer 25,5 cm lengte gemaakt die precies om mijn beschuitblik heen past. Kwestie van blikschaar en solderen maar. :)

Ik ben erg benieuwd wat de resultaten zullen zijn komende zaterdag.

I ieder geval is de antenne zoals die nu is erg interessant om eens mee te spelen. Uiteraard kunnen de maten aangepast worden voor andere frequenties, zoals de 80 cm band. Bij eventuele experimenten om een verbinding tot stand te brengen moet je er wel rekening mee houden dat deze antenne niet naar opzij (zoals een transversale antenne) maar naar boven uitstraalt. Om een verbinding tot stand te kunnen brengen moeten de sprieten dus naar elkaar toe wijzen....
"When a distinguished but elderly scientist states that something is possible, he is almost certainly right. When he states that something is impossible, he is very probably wrong." - Arthur Charles Clarke -

Plaats reactie