re-contact an old British launched satellite

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
Theo

Re: re-contact an old British launched satellite

#16 Bericht door Theo »

PA2OLD schreef:[
De link zelf gaf ik niet eens en toen begon er een te zeuren over copyrights en ik was asociaal en zo.
Dus als je een email adres hebt, dat stuur ik je de NZB link.
Dus zo ver zijn we al gezakt, we, moeten dus zend amateurs zijn, zeuren over copij rechten?
Triest.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: re-contact an old British launched satellite

#17 Bericht door pa5cal »

Nee, WE moeten er niet over zeuren. Maar ondergetekende is de lima uniform lima als er een copyright houder komt loeren alhier en er staan allerlei verwijzingen op naar copyrighted materiaal. We zijn nog redelijk inconsequent ook bij tijd en wijlen moet ik eerlijk bekennen en wat een van ons moderators / beheerders prive doet moeten we ook zelf weten (prive dus) maar als het het forum betreft is het beter om voor de veilige optie te kiezen.

Ik kan mij zo voorstellen dat diegene die een site hebben (en dat zijn er nogal veel tegenwoordig) of een blog oid daar een link plaatsen en hier alleen maar daar naar verwijzen dan hebben we al veel minder eventuele juridische problemen.

-P

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: re-contact an old British launched satellite

#18 Bericht door PA2OLD »

Even on toppic, ik vond een uitleg over tracking bij een amerikaanse radio amateur club.
De link komt van dxzone naar deze club, het is een ppt file.
Er zullen geen copyrights op rusten lijkt me.
Zie: Big Rapids Area Amateur Radio Club
Is deze uitleg juist?
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Theo

Re: re-contact an old British launched satellite

#19 Bericht door Theo »

pa5cal schreef:Nee, WE moeten er niet over zeuren.

-P
Laat ik zeggen dat ik er niets meer van begrijp.
Er is een filmpje, dus ik denk op jouw beeldbuis of zo. :D
En op de vraag waar deze link gevonden is, komt een copyrights verhaal om de hoek kijken.
Ik ben dus het spoor geheel kwijt :?

Vandaar mijn opmerking dat het triest is, amateur zaken, welke onder het copyrights vallen.
Zeker als er ook nog gemopper bij komt kijken.
En uit jouw antwoord Pascal begrijp ik, dat forumbeheer ingegrepen heeft.

Ik probeer alleen me te verdiepen in deze materie, en vind het reuze cool dat dit ding al zo lang in de ruimte is.
En niet naar beneden is gedonderd, zo als een skylap :D

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: re-contact an old British launched satellite

#20 Bericht door PE0SAT »

Het video fragment ben ik ondertussen aan het downloaden, bedankt voor de PB

en het article (PPT) zal ik eens op me gemak bekijken.

Gisteravond trouwens niets gehoord wat voor zover ik weer op PROSPERO signaal lijkt.

73 Jan PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: re-contact an old British launched satellite

#21 Bericht door PE1BVQ »

Hallo Jan,

Je hebt volkomen gelijk wat betreft de naam Black Arrow. Dit is de naam van de draagraket. Toch kom je nog hier en daar de naam tegen i.c.m. de Prospero.

Wat betreft mijn opmerking over jouw info op Amsat BB was natuurlijk een grapje. Vandaar mijn smilie erachter.

Ik heb nu diverse keren geluisterd maar nog steeds niets ontvangen.
Als er een signaal is, moet deze zondermeer in USB te horen zijn, althans dat is mijn ervaring bij satelliet-tracking, maar ik moet het nog zien of de sat nog leeft.
Straks komt hij er weer aan, zal toch maar eens mijn 2m Yagi er op uitrichten, wie weet dat dat beter werkt dan de nu gebruikte discone en GPA 137MHz.

73 de Hans

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: re-contact an old British launched satellite

#22 Bericht door PE1BVQ »

Zojuist geluisterd tijdens de overgang om 17:45 uur...... geen signaal.
Ik ben intussen even aan het rondzwerven geweest op internet en ik begrijp dat men gaat proberen de sat weer opnieuw in te schakelen.
Dat zal gedaan moeten worden met de juiste telemetrie en dan via de uplink de sat re-activeren. Zolang dat niet gelukt is zal er ook geen signaal van de sat hoorbaar zijn.

Daar ik ook al jarenlang aan sat-tracking doe heb ik volgens mijn oude gegevens de Prospero nog gehoord in mei 2003 en zover ik weet heeft een bekende mede satelliet-tracker t.w. Mike Kenny in Australie de Prospero nog hebben gehoord in eind 2003. Door Mike wordt de 137.560 MHz nog steeds gemonitoord, doch zonder resultaat.
Dat zou betekenen dat de sat definitief defect is gegaan en verwacht ik ook eigenlijk niet dat men hem nog tot leven kan brengen. Maar ja, wonderen zijn de wereld nog niet uit, kijk maar naar AO-7 :) We wachten af.

73 de Hans
PE1BVQ

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: re-contact an old British launched satellite

#23 Bericht door pa5cal »

Ik heb getracht in gpredict de sat terug te vinden maar het lijkt erop dat de TLE's niet meer in de lijst staan? of heeft het ding een hele cryptische naam waar ik naar moet zoeken...
Prospero has the COSPAR (NSSC ID) designation 1971-093A, and the US Space Command satellite catalogue number 05580.
De data die gpredict ophaalt komt van: http://www.celestrak.com/NORAD/elements/

Dan zou hij toch in mijn software moeten verschijnen?

-P

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: re-contact an old British launched satellite

#24 Bericht door PE0SAT »

pa5cal schreef:Ik heb getracht in gpredict de sat terug te vinden maar het lijkt erop dat de TLE's niet meer in de lijst staan? of heeft het ding een hele cryptische naam waar ik naar moet zoeken...
Prospero has the COSPAR (NSSC ID) designation 1971-093A, and the US Space Command satellite catalogue number 05580.
De data die gpredict ophaalt komt van: http://www.celestrak.com/NORAD/elements/

Dan zou hij toch in mijn software moeten verschijnen?

-P
Nee, ik heb hem ook niet in GPredict kunnen vinden.
Ben dus maar met mijn eigen bestand aan de gang gegaan.

73 Jan PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: re-contact an old British launched satellite

#25 Bericht door PE1BVQ »

Bij Space-Track staan de gegevens nog steeds in hun lijst en wordt nog steeds de naam Black Arrow vermeld, maar de rest van de gegevens kloppen en ook de TLE.

Catalog Number: 5580
Common Name : PROSPERO (Black Arrow)
International Designator : 1971-093A
Country (Key) : UK
Launch Date : 1971-10-28
Launch Site (Key) : WOMRA
Decay Date : -
Period : 103.57
Incl. : 82.04
Apogee : 1324
Perigee : 530
RCS : 0.88

TLE PROSPERO:
1 05580U 71093A 11299.45556307 .00002908 00000-0 68977-3 0 9220
2 05580 082.0444 252.1097 0543285 277.5372 076.4416 13.90349998 4162

73 de Hans, PE1BVQ

Plaats reactie