ARISSat-1 activation

Alles over satelliet en EME.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

ARISSat-1 activation

#1 Bericht door PE0SAT »

Bron: Southgate Amateur Radio

ARISSat-1 is a new Amateur Radio satellite that will be deployed from the International Space Station (ISS) during a space walk in early August.

It is currently onboard the ISS and on the weekend of July 30-31 the satellite will be connected to external antennas of the ISS enabling Amateurs to communicate through it's linear transponder using SSB/CW and receive it's FM, BPSK and CW downlinks. The FM downlink will also be transmitting Slow Scan TV that can be received using the free MMSSTV software.
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: ARISSat-1 activation

#2 Bericht door PE1BVQ »

Bron: Amsat.
"During the International ARISS teleconference Sergey Samburov, RV3DR announced that the ARISSat battery will be charged late July and a test of the system will be conducted on the ISS from 1915 UTC 30 July to about 1200-1400 UTC 31 July. The standard ARISSat-1/KEDR 2m downlink band plan should be transmitted as well as the FM signal also downlinked on 437.55 MHz. More information as it becomes available.
During the test ARISSat-1 will be in LOW power mode, this means that it will transmit about 40 seconds and then shut down for 2 minutes and then transmit for 40 seconds.
Today we are looking at a 3 Aug 2011 date for EVA 29 and the ARISSat-1/KEDR deployment. This is all subject to change.
Gould, WA4SXM"


Vanmorgen om 07:12 uur de eerste testuitzendingen van ARISSAT-1 beluisterd.
Ondanks de vermoedelijke low-power toch sterke signalen op 145,950 MHz FM en 437.550 MHz FM.
Uitzending duurt vrij kort (40 sec) en wordt om de 2 minuten uitgezonden.

Volgende overkomsten om 08:49 uur en 10:25 uur.
Voor verdere overkomsten v. maandag etc. zie Orbitron, N2YO (http://www.n2yo.com) of andere bekende trackingssites/programma's.

Succes en 73
Hans

N.B.:
Bij de overkomst van 08:49 uur goed signaal.
Een vrouwenstem vertelde in Engels en Duits iets over ARRIS en zendamateurisme voor ca. 40 seconden.

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: ARISSat-1 activation

#3 Bericht door PE1BVQ »

ARISSat-1 uitgezet.

Vanavond is, na wat problemen, de ARRISat-1 door 2 cosmonauten tijdens een ruimtewandeling uitgezet.
Het was de bedoeling om dit vanmiddag eerder te doen, aan het begin van de ruimtewandeling, maar vlak voor het loslaten van de satelliet zag men gelukkig dat de 70cm antenne ontbrak en kon voorkomen worden dat de satelliet zonder 70cm antenne de ruimte in zou gaan.

Meer info over de status van de satelliet op de site van Amsat:
http://www.amsat.org/amsat-new/satellit ... status.php

N.B. om 21:30 uur:
Het schijnt dat de sat toch losgelaten is ZONDER de 70cm antenne. Deze zou afgebroken zijn.
Als dat zo zou zijn zal de sat alleen maar werken op 2 meterband met SSTV beelden van o.a. de interne camera's en bakensignaal en telemetrie.
Het werken over de transponder zal dan niet mogelijk zijn.

73 de Hans
Laatst gewijzigd door PE1BVQ op 04 aug 2011, 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: ARISSat-1 activation

#4 Bericht door PE1BVQ »

Vanmorgen de overkomst van ARISSat-1 beluisterd om 09:46 uur.
Dit was de laatste hoorbare overkomst van vandaag met een elevatie van maar 3 tot 0 graden.
Signalen op 145.950 MHZ FM waren goed te ontvangen op de richtantenne die met de sat meedraaide.
Wel veel fading door rotatie van sat zelf.
Na "Hello, this is Arissat-1 .... etc. in Engels werd het herhaald in Chinees en Russisch. Daarna getallen, waarschijnlijk frequenties, toen een rus die vertelde over Gagarin en daarna SSTV signalen in Robot 36. SSTV beeld was redelijk te ontvangen, met tekst RS0IS.
Wel veel ruisbalken in het beeld door de rotatie v.d. sat.
Ontvanger: Kenwood TS790 Antenne: 7 elem Yagi Rotoren voor azimuth en elevatie.
Ontvangst met een Yaesu ontvanger op een discone was slecht en van korte duur, maar dit komt vanwege het zwakke signaal bij deze lage elevatie.

73 de Hans

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: ARISSat-1 activation

#5 Bericht door PE1BVQ »

Vanavond tijdens de overkomst van 22:50 uur over de lineare transponder gewerkt. Mijn eigen signaal was goed te beluisteren. 435 MHz LSB up en 145 MHz USB down. Ik heb een poging gedaan om contact te krijgen met IW6OVD maar helaas. De sat werkt steeds intermiterend. Paar seconden actief en dan weer 2 minuten uit. Erg moeilijk om een QSO te maken. Vooral omdat er ongeorganiseerd geroepen wordt door amateurs die duidelijk geen operating-practice hebben op lineare transponders. Dit werkt wel even anders dan AO-51.
Maar goed, de transponder werkt en we wachten een volgende poging af.

73 de Hans

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: ARISSat-1 activation

#6 Bericht door PE1BVQ »

Vannacht om 24:20 uur opnieuw gewerkt met ARRISat-1 via de lin. transponder.
1 kort QSO kunnen maken met Dariuz, SP9TTX. Zeer irritant is de intermiterende werking van de sat tijdens afwezigheid van zonlicht. Steeds is de sat in zijn 2 min. stille mode, dus moet men goed opletten wanneer de 2 min. om zijn en de transponder weer actief is voor ? seconden.
Nee, in deze "nightshift" is de sat haast niet te werken. Maar ik verwacht overdags, als de sat in het zonlicht, dus in normale mode is, dat er leuk overheen gewerkt kan worden. Signalen zijn prima en de 70 cm ingang doet het ook goed, met of zonder :?: :?: :?: 70cm antenne.

73 de Hans

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: ARISSat-1 activation

#7 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hans,

Wat voor antenne gebruik je op 2M?

Ik heb vanavond 2 overgangen beluisterd maar niets gehoord. Morgen ga ik de sdr file nogmaals beluisteren.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: ARISSat-1 activation

#8 Bericht door PE1BVQ »

Hallo Tjeerd,

Ik gebruik voor UHF Upload een 9 elem yagi, homemade en voor de VHF download een 7 elem. yagi homemade.
Antennes op rotoren voor azimuth en elevatie.
TRX is een Kenwood TS790E/A. Vermogen over ARISSat was ca. 20W. Ik denk dat 5-10W ook wel lukt gezien de harde signalen die terugkwamen van de transponder.
Doordat op dit moment de meeste omlopen nog in de nacht zijn werkt hij maar kort. Om de 2 minuten ca. 20 seconden is de transponder actief.
Je kunt het beste luisteren in USB rondom 145.930 MHz. +/- 8 KHz.
Dan zit je midden in de downlinkband van de transponder. (Downlink 145.9220 - 145.9380 MHz)
Als ARISSat straks zijn omlopen voor Europa overdags heeft, is er voldoende zonlicht om de transponder gedurende de gehele overkomst te voeden en de transponder geactiveerd te houden.

Groeten,
Hans

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: ARISSat-1 activation

#9 Bericht door PA2OLD »

Dag Hans, is dit alleen te beluisteren met richtantennes of kan ik dat ook beluisteren met een rondstraler, of zijn de signalen daarvoor te zwak?
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: ARISSat-1 activation

#10 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ik heb mijn files nogmaals beluisterd.

In de eerste overgang van gisteravond hoorde ik op een gegeven moment even een vrouwenstem en cw.
De 2de file heeft niets opgeleverd. Aan het einde van deze file hoorde ik packet, ISS. Volgens mij wordt mijn FCD wat overstuurd als ik 145.825 veel hoger ook kan ontvangen.

Mijn antenne is slecht een GP. Een tijdje geleden heb ik met de FCD en de GP signalen van VO-52 ontvangen, het kan dus.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: ARISSat-1 activation

#11 Bericht door PE1BVQ »

PA2OLD schreef:Dag Hans, is dit alleen te beluisteren met richtantennes of kan ik dat ook beluisteren met een rondstraler, of zijn de signalen daarvoor te zwak?
Hallo Ben,

Het ligt eraan wat voor rondstraal antenne je gebruikt.
Gebruik je een 1/4golf Groundplane met een openingshoek tot ca. 30 graden dan kun je de sat ontvangen bij de hogere overkomsten.
Heb je een versterkende antenne, in jouw geval een V2000, dan kun je alleen de sat ontvangen als deze op horizonhoogte is, dus lage elevatie.
Een nadeel van een versterkende rondstraler is dat, hoe meer versterking verkregen door colinear gestapelde stralers, hoe platter zijn afstraling wordt. Pancake model.
Is de sat dichtbij dan maakt het niet zoveel uit. Ook ik heb de 145.950 MHz zender goed kunnen ontvangen op een 1/4 golf GPA.
Een versterkende rondstraler is ook het meest geschikt voor het "aardse" radioverkeer en minder voor de ruimte.
Wil je de komplete overkomst volgen dan is een (draaibare) richtantenne wel te adviseren.

Je kunt naast het beluisteren van de transponder ook naar de freq. luisteren voor boodschappen en SSTV n.l. 145.950 MHz in FM of het telemetriesignaal op 145.920 MHz. BPSK.

Frequency Information

Mode V Digitalker (Voices Messages and Telemetry): Operational
Downlink 145.9500 MHz FM

Mode V Imaging (Robot 36 SSTV from onboard cameras): Operational
Downlink 145.9500 MHz FM

Mode V Telemetry (1000 baud (400 baud backup)): Operational
Downlink 145.9200 MHz BPSK

Mode V TLM Beacon (CW-2, active with BPSK-1000): Operational
Downlink 145.9190 MHz CW

Mode V TLM Beacon (CW-1, active with BPSK-400): Unknown
Downlink 145.9390 MHz CW

Mode U/V (B) Linear Transponder (Inverting): Operational
Uplink: 435.7580 - 435.7420 MHz SSB/CW
Downlink 145.9220 - 145.9380 MHz SSB/CW

Bron: Amsat.

73 Hans

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: ARISSat-1 activation

#12 Bericht door PE1BVQ »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Ik heb mijn files nogmaals beluisterd.

In de eerste overgang van gisteravond hoorde ik op een gegeven moment even een vrouwenstem en cw.
De 2de file heeft niets opgeleverd. Aan het einde van deze file hoorde ik packet, ISS. Volgens mij wordt mijn FCD wat overstuurd als ik 145.825 veel hoger ook kan ontvangen.

Mijn antenne is slecht een GP. Een tijdje geleden heb ik met de FCD en de GP signalen van VO-52 ontvangen, het kan dus.
Hallo Tjeerd,

Dat jij een vrouwenstem hoorde komt omdat jij w.s. op 145.950 MHz zat te luisteren. Hierop worden steeds boodschappen in allerlei talen uitgezonden en daarna SSTV signaal. De meeste boodschappen zijn ingesproken door een vrouw.

Dat jij ook ISS, die vlak na ARISSat overkomt, op 145.950 MHz ontving dan i.p.v. 145.825 MHz ligt duidelijk aan de selectiviteit van je ontvanger. En ISS packet kan er behoorlijk uit knallen dus ............... :o

VO-52 is inderdaad een satelliet die men redelijk goed kan ontvangen (145.900 - 145.920 MHz USB) met een eenvoudige groundplane. Wel niet de gehele overkomst van AOS tot LOS, maar als hij hoog overkomt gaat het best redelijk.

Groeten,
Hans

Plaats reactie