Attitude en movements HO-68 gevraagd .. wie weet meer ?

Alles over satelliet en EME.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Attitude en movements HO-68 gevraagd .. wie weet meer ?

#1 Bericht door PC1L »

Hierbij wilde ik even vragen naar de attitude en bewegingen van de HO-68 : wijzen de uplink of downlink antennes naar de aarde toe ? Zoja, welke, de uplink of juist de downlink Turnstile ? Spint de satelliet op een opmerkelijke manier ? En is hij voor de rest stabiel ? Of ( nog steeds ) niet ? :roll:

Met dank voor antwoord, :idea: :D

Leon PC1L.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5128
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Attitude en movements HO-68 gevraagd .. wie weet meer ?

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Leon,

Ik hoor niet alle doorgangen iets op 435.675. Mogelijk staat de satelliet dan in een andere mode. Dit heb ik nog niet terug kunnen vinden op internet.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Attitude en movements HO-68 gevraagd .. wie weet meer ?

#3 Bericht door PC1L »

Tjeerd,

ik weet pas sinds gisteren van de HO-68 .. wel heb ik hier en daar gekeken op internet. Maar over de attitude en de stabilisatie nog niets gevonden. Het kan zijn dat je soms niets hoort vanwege dat fenomeen ( standregeling, ferometerfysica en zo ) ..

Ik ben op het moment niet QRV naar de sats ( tijdje niet QRV vanwege oogheelkundige ingrepen ). Dan is het moeilijk om zelf die attitude te 'zien' :lol: .

Ik laat iets weten als ik zelf er achter kom hoe en wat :roll: .

Die doorgangen : dat moeten wel die doorgangen zijn waarbij jij direct zicht met de sat hebt, de sat moet op jouw locatie 'overkomen'.

Leon PC1L.
Laatst gewijzigd door PC1L op 27 sep 2010, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Attitude en movements HO-68 gevraagd .. wie weet meer ?

#4 Bericht door PA3DAT »

De attitude? Dat betekent 'houding', in de zin van "jouw attitude staat me niet aan!"
Ik heb dat woord niet eerder zien gebruiken in relatie tot satellieten... :shock:

Bedoel je niet altitude (hoogte) of azimuth (windrichting) of elevatie (verticale hoek
met het aardoppervlak)?

Ik ga maar eens Googelen...

Ach, gevonden!
Satellite attitude control systems are divided into two categories - passive and active control systems. The various elements which contribute to each type of system are discussed. For the passive control system they are: (1) spin stabilization; (2) magnetic attitude control - magnetic field of the Earth, magnetic attitude stabilization, magnetic bias control, and spin axis orientation control; (3) gravity gradient stabilization - gravity gradient torques, basic dynamic equations for a rigid body, gravity gradient stabilization (two cases: circular and elliptical orbits), and physical considerations; (4) other passive stabilization techniques - aerodynamic torque, and solar radiation pressure. For the active control systems they are: (1) reaction wheel systems, mass expulsion systems, and gyrotorquers.
Het is de positie van de satelliet t.o.v. bijvoorbeeld de aarde, of ie stilstaat of draait, welke
kant van de satelliet eventueel naar de aarde is gericht etc.
Weer wat geleerd! :P
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 27 sep 2010, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Attitude en movements HO-68 gevraagd .. wie weet meer ?

#5 Bericht door PC1L »

PA3DAT schreef:De attitude? Dat betekent 'houding', in de zin van "jouw attitude staat me niet aan!"
Ik heb dat woord niet eerder zien gebruiken in relatie tot satellieten... :shock:

Bedoel je niet altitude (hoogte) of azimuth (windrichting) of elevatie (verticale hoek
met het aardoppervlak)?

Ik ga maar eens Googelen...
Hoi Aloys ! Alweer een tijdje geleden.

Het begrip attitude wordt gebruikt sinds de eerste lanceringen van sats.

altitude : neen ! :)
azimuth : neen !! :(
elevatie : neen !!! :?

Googelen : ja ! :wink:

hahah, :lol: zonder gekheid : attitude is de ( momentele, actuele ) positie van de sat t.o.v. een model, standaard, betreffende zichzelf.

Vooral net gelanceerde LEO's kunnen ( vrij lang, b.v. maanden ) een nogal veranderlijke attitude hebben. Dat geeft problemen vanwege het ontstaan van interfero, die lokt dan abnormale polarisatie wijzigingen uit waardoor er soms niets ontvangen wordt OF wel ontvangen maar de sat ziet je totaal niet meer ..... :!:

Net nadat ik bovenstaande schreef had je het gevonden via google .. ja wat daar staat is correct, no problem.
Laatst gewijzigd door PC1L op 27 sep 2010, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Attitude en movements HO-68 gevraagd .. wie weet meer ?

#6 Bericht door PA3DAT »

Dank je Leon, het is me helemaal duidelijk!

En sorry als ik hier even de discussie verstoorde... :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Attitude en movements HO-68 gevraagd .. wie weet meer ?

#7 Bericht door PC1L »

Absoluut geen verstoring van de openbare orde Aloys, geen probleem :lol: .

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Attitude en movements HO-68 gevraagd .. wie weet meer ?

#8 Bericht door PC1L »

Naschrift : Tjeerd, ik heb zojuist, even voor 12:00, geluisterd naar het ( vermoedelijk ) Chinese satellietje :lol: . Tijdens MA fase 5 - 10. Op een Alinco DR-501 narrow band FM is hij zeer hard zonder preamp. Het is een ongemoduleerd signaal dat inderdaad circulair is. dat betekent dat je hem erg makkelijk zonder kruisyagi kan ontvangen, een gewone lineaire antenne doet het al goed. Of de downlink turnstile dan aan de 'achterzijde' zit kon ik nu in die korte tijd niet meteen uitvinden.

De repeater was kennelijk niet ingeschakeld. Ik zoek het bulletin waarin conform het MA de QRV perioden worden bekendgemaakt. Straks even op ARRL kijken, nu geen tijd meer.

Ook ben ik eens nieuwsgierig naar het vermogen van de HO-68, daar het werkelijk erg hard ging hi. Alsof de repeater naast je deur staat i.p.v. 1200 km hoog en in mijn geval ( zojuist ) een QRB had van 2805 km bij de start ( meteen na het AOS ) .. Bij die afstanden is het belangrijk dat je tuned antennes gebruikt, indien je QRP werkt, zoals ik. Vaak zijn dan de desence filters ook niet nodig met mode J ! Waarbij dus de harmonischen van je uplink in de downlink terecht kunnen komen. Dat heb ik even getest. De uplink is niet waarneembaar in de downlink. Hopenlijk heb je ( of andere lezers ) iets aan deze info hi.

Ik was ook niet vergeten een SUB van 67 Hz :idea: bij het korte uplink signaal te voegen .. hi. Ik heb je enkele regeltjes naar je APRS station gestuurd erna.

Inmiddels was er weer even een paar minuutjes tijd over. Hierbij dan de AAN en UIT zet tijden v.h Chineesje : http://www.southgatearc.org/news/septem ... e_2509.htm

Dan weet je wanneer er iets te verwachten valt :D ..

Omdat het nog altijd niet zeker is ( volgens het HO-68 operating schedule was de sat nog uitgeschakeld, maar tijdens de overkomst was er op de bakenfrequentie 435.790 MHz een sterk ononderbroken en ongemoduleerd signaal aanwezig ) dat het op de gegeven frequenties signalen van HO-68 betrof zal ik, als er tijd over is, nog eens opnieuw luisteren. Men weet maar nooit .. :roll:


Gegroet, Leon PC1L.
Laatst gewijzigd door PC1L op 29 sep 2010, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5128
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Attitude en movements HO-68 gevraagd .. wie weet meer ?

#9 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Leon,

Bedankt voor deze aanvullende info. De komende tijd ga ik meer naar deze sat luisteren.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Plaats reactie