EME small pistol

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: EME small pistol

#16 Bericht door pa1bvm »

Johan PE9DX ...
helaas ..dat is een oude foto ... meer om te laten zien dat ik met 2 x kr500 elevatie rotor werkte ..
op nieuwe QTH wel heel erg veel ruimte .. maar alleen een tijdelijk mastje met 1 x 17 ele
wel een "gezonde" GU74 dus ik ga zeker luisteren .. als ik jullie kan horen dan lukt het omgekeerd ook wel
en ik kan wel tijdelijk wat meer "elevatie" maken .. +/-20 graden max ..

veel plezier .. en niet te veel UV "oppikken" ...

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 703
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: EME small pistol

#17 Bericht door pe1rdp »

Nog een tip voor een goedkoop elevatie systeem:

1. De actuator als elevatierotor. Deze werd al genoemd en is beresterk. Vrijwel niet stuk te krijgen. OK1DFC draaide hiermee zelfs zijn 10mtr (!!) dish. Dat ging goed, tot een storm over Europa raasde. Ja, daar is zelfs een actuator niet tegen bestand. De nadeel van de actuator is de qrm die de motor kan veroorzaken. Dus alleen gebruiken tijdens tx sequence.

2. Uitlezing. Het kan met de lidl of conrad waterpas maar in de meeste gevallen is dit niet nodig. Ik gebruikte voor mijn contest station een v-box. Ook verkrijgbaar bij de lokale sat-shop. Dat ding kostte iets van 2 tientjes. Uit de v-box komt precies de spanning die de actuator nodig heeft en heeft een uitlezing om te zien in welke stand de actuator zich bevindt. Deze uitlezing is van 0 tot 199. Dit zijn weliswaar geen graden maar "calibratie" kan met een waterpas of met de maan. Zorg voor een heldere nacht of onbewolkte dag zodat je de maan kunt zien. Kijk langs je antenne zodat je maan ziet. De stand die de v-box aangeeft, is de elevatie die de maan op dat moment heeft. Oke, ietjes afwijking vanwege de breking in de atmosfeer (vergelijkbaar met de stok in een bak water; hierin lijkt een knik te zitten) maar de meeste antennesystemen hebben een grote vertikale openingshoek zodat de afwijking minder dan 1dB is.

Een actuator kost zo'n 30 euro, de v-box 20 euro. Nog 2 stukjes RG58 naar de actuator voor aansturing en uitlezing. Misschien nog wat schroefjes, boutjes en alu-profiel.
Voor 50 euro heb je een zeer sterke elevatierotor.

M'n 144MHz station is na enkele jaren prutsen nu vrij aardig in orde. In die paar jaar heb ik op mijn gemak zon 300 stations gewerkt en vele DXCC landen. Het meest spannende is nu wel van 144MHz EME af. Daarom ben ik bezig op 432MHz. De band is veel rustiger qua qrm. Echt veel minder storing. Een 4 groep van 6wl is een maar een kleine box die je zelfs in een kleine tuin kwijt kunt. Het kan nog net met coax als phasefeeder en een preamp met een laag ruisgetal is ook nog goed bouwbaar. En de activiteit op 432MHz is groter dan je denkt.

73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Plaats reactie