Frontend voor VO52

Alles over satelliet en EME.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Frontend voor VO52

#1 Bericht door coolepascal »

Af en toe luister ik wel eens naar die Indische sataliet, meestal gewoon op de rondstraler met een vrij dove RX dus een echt sucses is dat niet, maar ik heb ook een leuke antenne naar ontwerp van PE1RAH en uiteraard ligt ook nog ergens in de rommelbak een geschikte voorversterker.

Maar als SDR enthousiasteling ben ik ook daarmee aan de slag geweest.
Als frontend gebruik ik dan een TV tuner zoals in sommige Amerikaanse TV's toegepast wordt.
Erg gevoelig maar ook erg snel overstuurt (leuk als je naast EuroControl woont)
Ik heb dus een bandfiltertje gemaakt maar dan nog houd ik problemen want ook locale (en vreemd genoeg vooral minder locale) repeaters zorgen ook dat het ding zich verslikt, en dat houd dus in dat ik echt smalle filters moet gaan gebruiken, of welicht een goede voorversterker, en de TVtuner wat minder gevoelig maken.
Ik heb eigenlijk nog geen idee wat wijsheid is.
Iemand erg actief op dat gebied ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Frontend voor VO52

#2 Bericht door pa1bvm »

preampje altijd zo dicht mogelijk bij de antenne ..dan je coax ..zo een meter of 15 a 20 ( gokje )
daarna ergens in de shack een bandfilter

( kijk eens op de site van pa0csg http://pa3csg.hoeplakee.nl/joomla/index ... &Itemid=58)

...en dan eigenlijk rechtstreeks de mixer in .. mooiste gaat met een diode mixer high level ding ..tak-1 of SRA1h
SBL-1
als je een active mixer hebt .. fetje ( dual channnel) of tor .. gaat natuurlijk ook .. maar dan moet je misschien nog iets dempen na je bandfilter ( 3 db , 6db ff proberen )

maar ..( en dat wist je natuurlijk al ) preampjes boven in de mast ...anders loopt je ruisgetal teveel op
en mixers raken vlot overstuur ...

pak de "cascade" truuk er maar bij ...

http://www.rfdh.com/rfdb/nf.htm

vul maar eens wat in .. dan zie je het zo ..alle demping voor je preamp is dikke narigheid .. niet doen !!!!
en dan kan je tussen je preamp en bandfilter gewoon rg58 prutsen ...want na een preamp mag je verlies hebben
een preampje van een db of 18 a 20 met een mgf1302 ( ruisgetal in de buurt van 0.6 dB ) .. dat is niet zo een klus toch ?? voor RX dat preampje gewoon voeden via de coax .. no problemo ...


suc6

Rick ( pa1bvm )

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Frontend voor VO52

#3 Bericht door coolepascal »

Hey Rick uiteraard is het mij bekend dat de preamp in de mast hoort te zitten.
Helaas moet ik het doen met wat ik heb.
Wat ik wel kan doen is de portabele duoband yagi gebruiken icm een preamp, immers voor sat maakt het weinig uit hoe hoog de ant staat (nu ja hoger, bied het voordeel dat ik lager aan de horizon kan kijken) ik zal er nog eens mee gaan experimenteren.
Ik zou ook graag eens wat van die signalen op 70cm willen ontvangen, dat is natuurlijk een beetje de uitdaging.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Plaats reactie