Simpel met satelliet werken met eenvoudige antenne, welkeSAT

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Simpel met satelliet werken met eenvoudige antenne, welkeSAT

#16 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

pa3fsy schreef:Ben benieuwd of die wat sterker uitzenden. Of wat dichter bij de aarde langskomen. Als ik vergelijk in de jaren 80 hoe gemakkelijk het ging met de zelfde rondstraler antenne, vind ik het toch een beetje vreemd, want zou toch zeggen dat de techniek vooruit gegaan is. Toen ontving ik de downlink op de 10M band en volgens mij wat toen de uplink op 2m.
Zoals Tjeerd al eerder melde waarschijnlijk RS10 of 11, alleen die naam al SPOETNIK, was toch niks mee te spotten, werkte super!

Het was met die rondstraler toen wel de voorwaarde dat de hoek met de satelliet wel overeen kwam met mijn rondstraler en vrij dicht langs kwam zetten. Volgens mij had ik toen niet meer dan 10minuten de tijd en dan was de pret weer voorbij, maar was wel dikke pret voor die tijd en met eenvoudige middelen, dat vond ik het toch wel!

Met vr gr Dirk
Inderdaad Dirk, dat was toen erg leuk. Volgens mij heb je nu RS12 en 13 maar hier heb ik nooit wat mee gedaan.
Belangstelling binnen deze hobby ligt nu bij andere facetten.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: Simpel met satelliet werken met eenvoudige antenne, welk

#17 Bericht door PE1BVQ »

Hallo,

Ik ben vandaag dit forum tegengekomen, vandaar mijn late reactie. Maar misschien dat mijn onderstaande reactie mensen enthousiast kan maken voor dit leuke fenomeen.

Ikzelf ben ca. 5 jaar geleden actief geworden op de amateursatellieten.
Ik ben begonnen met de FM satellieten AO-51, OA-27 en SO-50.
Voor de VHF-uplink gebruikte ik een Alinco FM tranceiver met ca. 10W en een eigenbouw 1/4 golf groundplane buitenshuis op ca. 9m hoogte.
Gezien de hoge opstralingshoek van ca. 30 graden is dit een betere antenne dan een versterkende antenne zoals een X50 etc. Deze stralen alleen in het horizontale deel af. (pancake)
Voor ontvangst gebruikte ik een simpele 4 elem. 70cm HandheldYagi, gemaakt volgens concept van Jerry VE6AB http://stormchaser.cjb.net.
Hiermee kon ik vanuit mijn zolderkamer redelijke verbindingen mee maken.
Daarna heb ik div. Yagi antennes gemaakt op PVC afvoerpijpen en andere low-cost yagi's die volop op internet te vinden zijn. B.v. http://iwcweb.com/ham/html/antenna2.html
De gemaakte yagi antennes had ik ook binnenshuis opgesteld en naderhand ook binnenshuis op een simpele TV-rotor geplaatst.

Na c.a. een jaar heb ik de antennes buiten opgesteld met rotor op een dakkapel.
Op 1 boom heb ik toen een 9 elem. yagi voor UHF en een 5 elem. Yagi voor VHF geplaatst onder een hoek van 15 graden.
Antennes zijn eigenbouw, kruislings geplaatst op de boom, UHF-verticaal / VHF-horizontaal, erg simpel maar werkte goed.
Hierop heb ik ca. 1 jaar meegewerkt over de beschikbare FM-satellieten en na aanschaf van een 2m/70cm tranceiver met USB/LSB kwamen ook de SSB-satellieten AO-7, VO-52 en FO-29 in mijn mogelijkheden.
Met de vaste elevatie heb ik meer dan 1200 verbindingen over AO-7 gemaakt dus zonder elevatierotor kan men al leuke verbindingen maken.
Alleen waren de sats voor mij bereikbaar de eerste 5-10 minuten van AOS en de laatste 5-10 minuten bij LOS.

Sinds 2 jaar heb ik de antennes weer gescheiden, elk op een eigen boom en ook een elevatierotor in gebruik genomen om ook over de sats te werken als deze hoger overkwamen dan 30 graden.
Ik heb met bovenstaande eenvoudige installaties duizenden verbindingen gemaakt, het meest via mijn favoriete AO-7 satelliet. Door zijn hoogte van ca. 14.000km is zijn bereik erg groot. NL--> Rusland, Afrika, VS/Canada etc. FO-29 heeft ook zo'n groot bereik maar ligt er vaak uit.

De bekende antennes zoals Eggbeater I, Eggbeater II, TPM I en TPM II van K5OE heb ik allemaal diverse malen gebouwd, ziet er leuk uit, geen rotor nodig, maar de resultaten vielen erg tegen. Altijd pre-amps nodig en dan nog matig.

Ik hoop dat ik met bovenstaande verhaal heb kunnen weergeven dat werken over de sats niet moeilijk is en met eenvoudige middelen reeds leuke verbindingen kan maken.

Ik heb nog overwogen om beide antennes te herbouwen naar kruisyagi en dan circulaire polarisatie te gebruiken.
Voor 2m heb ik reeds ge-experimenteerd met kruisyagi's op de sats. Dat het nou echt scheelde ?
Gezien de goede werking van de huidige zelfbouwantennes heb ik dit nog steeds niet definitief uitgevoerd omdat ik niet direct hinder ondervind bij polarisatie-verandering van de sats. Maar je weet het nooit........

Groeten,
Hans, PE1BVQ

P.S.:
Gebruik van verticale rondstralers voor ontvangst van sats heeft vaak geen zin. De zwakke zendsignalen van de sats zijn het beste te ontvangen met een richtantenne.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Simpel met satelliet werken met eenvoudige antenne, welk

#18 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Welke satellieten zijn er op dit moment beschikbaar op 2/70 met name met phone?

Iemand ervaring?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: Simpel met satelliet werken met eenvoudige antenne, welk

#19 Bericht door PE1BVQ »

Hallo Tjeerd,

Zie onderstaande URL van Amsat. Hierop staan alle nog beschikbare satellieten met gegevens over frequenties, TQ etc.
Als je dit gebruikt, kijk dan ook regelmatig op de Amsat URL naar de "Schedules", want er wil nog weleens een satelliet eruit liggen of van mode wijzigen (AO51).

Beschikbare 144/435 FM sats met phone zijn AO-51, AO-27, SO-50 en HO-68
Beschikbare 144/435 SSB sats met phone zijn AO-7, FO-29, VO52 en HO-68 (zie info bij amsat)

http://www.amsat.org/amsat-new/satellites/status.php

Succes,
Hans
PE1BVQ

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Simpel met satelliet werken met eenvoudige antenne, welk

#20 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hans,

Bedankt voor deze tip, handig overzicht. Ga er de komende tijd mee aan de slag.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Simpel met satelliet werken met eenvoudige antenne, welk

#21 Bericht door coolepascal »

VU51 is te werken met portabele apparatuur
Kijk even op de website van PE1RAH http://www.qsl.net/pe1rah/
Zijn antenne heb ik ook gemaakt.
Wiliam heeft zelfs vanuit de trein over dat ding gewerkt.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Simpel met satelliet werken met eenvoudige antenne, welk

#22 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ik het net HO-68 gehoord, downlink 435.675 in FM.

Aardige signalen op mijn FT7800 met mijn 2M GP als antenne.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: Simpel met satelliet werken met eenvoudige antenne, welk

#23 Bericht door PE1BVQ »

Hallo Tjeerd,

Leuk dat je Hope-68 hebt kunnen ontvangen op je 2m GP.

Je kunt ook een eenvoudige 3 elem. homemade Yagi gebruiken. Deze heb ik in den beginne gebruikt voor AO-27, SO-50 en AO-51. Zie bijlage foto's.
Zenden deed ik gewoon op een 2m 1/4 golf GP.
Werkte best leuk en spotgoedkoop. Boom van PVC pijp, rest van bronzen pijpjes uit de modelbouw.
En gewoon 50 ohm coax op de gev. dipool. Kan theoretisch niet, maar voor de korte afstand tussen antenne en TRX geen probleem bij RX.

Schema is van Jerry Clement VE6AB zie zijn URL: http://stormchaser.cjb.net/ en kijk bij "Satellite Yagi Plans" - Handheld Yagi.
De rest van zijn site is ook interessant.

Succes.
Hans
PE1BVQ
Bijlagen
IMG_0136.JPG
UHF Handantenne voor sats
UHF Handantenne voor sats

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Simpel met satelliet werken met eenvoudige antenne, welk

#24 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Hans,

Bedankt voor de tip. Ik ga er de komende week, als ik tijd heb, wat mee doen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Simpel met satelliet werken met eenvoudige antenne, welk

#25 Bericht door PC1L »

PE1BVQ schreef:
Ik heb nog overwogen om beide antennes te herbouwen naar kruisyagi en dan circulaire polarisatie te gebruiken.
Voor 2m heb ik reeds ge-experimenteerd met kruisyagi's op de sats. Dat het nou echt scheelde ?
Gezien de goede werking van de huidige zelfbouwantennes heb ik dit nog steeds niet definitief uitgevoerd omdat ik niet direct hinder ondervind bij polarisatie-verandering van de sats. Maar je weet het nooit........
Was een beetje a.h. surfen hier en mijn oog a.h. testen ( ben bij aan het komen van enkele oogoperaties hi ) .. een reactie :

kruisyagi's, circulair gepolariseerd, kunnen het erg goed doen. Met name omdat je de polarisatie snel kunt wijzigen bij een vergissing : van LHCP naar RHCP of andersom schakelen waardoor je de beruchte type 5 link ( tot 30 dB verzwakking ) kunt mijden ! Een type 5 link kan optreden indien de satelliet b.v. met turnstile ( in opposite sense ) werkt ..

Verder werkt het ook erg goed met lineaire signalen van de satelliet ( dat geeft max - 3 dB t.o.v. lineaire ( i.p.v. circulaire ) polarisatie voor het basis station. Betreft type 3 link ( random ) ..

Als je de twee kruisyagi's ( een VHF de ander UHF indien mode B of J ) eenmaal goed a.h. werken hebt en goed getuned, kan het zijn dat de mooie constante signalen je opvallen hi.
PE1BVQ schreef:
Beschikbare 144/435 FM sats met phone zijn AO-51, AO-27, SO-50 en HO-68
Betreft LEO's, zoals de naam al duidelijk maakt : het zijn low orbiters, dus rekening houden met hun snelle overkomsten :roll: en de drukte, pile ups .. de QSO tijd is erg beperkt. Soms heb je net de tijd om je callsign, locator en naam door te geven. Hier enige voorbeeldjes ( wav files ), alweer 10 jaar geleden trouwens.

Succes,

Leon PC1L.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Simpel met satelliet werken met eenvoudige antenne, welk

#26 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PC1L schreef: Betreft LEO's, zoals de naam al duidelijk maakt : het zijn low orbiters, dus rekening houden met hun snelle overkomsten :roll: en de drukte, pile ups .. de QSO tijd is erg beperkt. Soms heb je net de tijd om je callsign, locator en naam door te geven. Hier enige voorbeeldjes ( wav files ), alweer 10 jaar geleden trouwens.

Succes,

Leon PC1L.
N.a.v. mijn vraag heb ik overkomsten van de HO-68 satelliet gehoord op 435.675. Dit met mijn 2M GP, de signalen waren redelijk goed.
Het deed me denken aan de tijd dat ik qso's maakte via de RS10, op de manier zoals jij beschrijft Leon. Ik lied altijd een cassetterecorder meelopen om de informatie op te nemen en later uit te werken.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Simpel met satelliet werken met eenvoudige antenne, welk

#27 Bericht door PC1L »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: N.a.v. mijn vraag heb ik overkomsten van de HO-68 satelliet gehoord op 435.675. Dit met mijn 2M GP, de signalen waren redelijk goed.
Het deed me denken aan de tijd dat ik qso's maakte via de RS10, op de manier zoals jij beschrijft Leon. Ik lied altijd een cassetterecorder meelopen om de informatie op te nemen en later uit te werken.
Hoi Tjeerd. Ik zag je straks al hier betreffende dit topic. Leuk is dat toch, niet alleen APRS .. Ja, hier ook een ( hm .. toen 20 jaar oude ) cassetterecorder, een van de eerste van Ph .. daarom is de kwaliteit niet zo best. Gelukkig was er geen inspraak in dat ding ( want je wil de satelliet zelf zo zuiver mogelijk ontvangen, ook tijdens je eigen zendtijden - decense filters waren gelukkig niet nodig, tuned transmissiesysteem en zo , je kent dat wel ) dat viel dus al weer mee :D ..

Klik eens op de qsl kaarten van DO1GUT en OE75FLU ( link hierboven in mijn eerste reactie : voorbeeldjes ) .. hi het ging NET maar dan ook NET binnen de beschikbare tijd .. ik durf er zelf nauwelijks nog naar te luisteren .. :lol: :lol:

Leon PC1L.

PS, een tijdje niets meer met de sats gedaan. HO-68 .. is dat eentje met transponder of is het een FM repeater als ik vragen mag ? En weet je misschien hoe het signaal, als het op aarde arriveert, er uitziet ( lineair, circulair etc. ) ?

Aanvullinkje op voorgaande :

ik heb zelf even de HO-68 opgezocht ( http://www.amsat.org/amsat-new/satellit ... ?satID=116 ) ..

Als de uplink op 2 meter is dan zit de LHCP Turnstile ( voor het uplink signaal ) dus waarschijnlijk binnen 'direct zicht' .. en de 70 cm RHCP Turnstile aan de andere kant. Dit downlink signaal zal dan relatief wat meer demping opleveren, maar in combinatie met de trajectdemping ( 147 dB ) toch een redelijk signaal voor je antenne en ontvanger opleveren .. Indien de zendantennes echter aan de andere kant zouden zitten was het signaal harder. Het beste kun je nu TIJDENS je doorgang even gewoon luisteren of er ontvangstruis via de sat met jouw uplink signaal meekomt .. je weet dan meteen of dat goed gaat.

Als je circulair gaat werken, even opletten .. Stel je ontvangt met een LHCP systeem dan zal het zeer waarschijnlijk niet ( goed ) werken ! Want de satelliet zender heeft een RHCP Turnstile Antenne. Deze satelliet zal theoretisch ( maar ook in de praktijk ) goed werken met gewone lineaire antennes ( afname signaalwaarde t.o.v. circulaire polarisatie circa 3 dB .. ). Dit geldt voor zenden als ook voor ontvangen. Je loopt niet het risico van een extra demping van maximaal 30 dB in geval van een plots optredende type 5 link op een cruciaal moment .. Uiteraard zal het ook werken met circulaire antennes, indien de sense OK is ( en 3 dB erop ) ! Voor bovenstaande geldt hetzelfde ook voor de uplink. De uplink antenne is een LHCP systeem. Dan is meestal een RHCP antenne foute boel. Ook al zal heel af en toe vanwege interfero ( RHCP wordt LHCP en andersom : t.g.v. attitude veranderingen ) en andere spectaculaire afwijkingen van de polarisatie ( circulair overgaand in ellips ) die demping ( veel ) minder kunnen zijn.

Met betrekking tot de trajectdemping :

2 meter : 145.8250 MHz 1200 Km => 137 dB

70 cm : 435.6750 MHz 1200 Km => 147 dB

volgens : dit scriptje

Wil je eens uitrekenen wat deze sat aan uV in 50 Ohm en S-waarden zal brengen aan jouw ontvangerinput dan kun je tevens een uitgebreider scriptje even invullen aldaar. Je zal dan zien dat het nogal meevalt. Ik heb zelf nog nooit een preamp gebruikt in geval van een LEO .. wel bijvoorbeeld een narrowband FM ontvanger voor de repeaters.

Zojuist even tijd over gehad, hierbij dan de AAN en UIT zet tijden van het Chineesje ( mooie sat : HO-68 ) :

http://www.southgatearc.org/news/septem ... e_2509.htm

Heb het even checked, mooi circulair signaal, zeer hard zonder preamp, geen kruisyagi ( circulair geschakeld ) of andere circulaire antenne benodigd :D . Gebruik een lineaire antenne. Een kruisyagi in lineaire configuratie is natuurlijk zonder meer ook mogelijk.

73 Leon PC1L.

Nog een belangrijke opmerking tot slot : gebruik redelijke ( kleinere ! ) uplink vermogens, indien je over de ( inverted ) HO-68 transponder werkt. Waarom ? Stel er werken 5 stations over de transponder. Het maximaal af te geven vermogen van de satelliet wordt dan 'gedeeld, door deze 5 stations. Als een ervan nu een enorm signaal op de ontvangerinput van de transponder zet wil deze het navenant uitzenden indien het een lineair type is. Er blijft voor de anderen niets of niet veel over .. vandaar ..
PE0SAT schreef:Zoek ook eens op Eggbeater via bv Google, een eenvoudige antenne die je kans op verbindingen groter maakt.

73's PE0SAT
M.b.t. HO-68 : voor de beginners af te raden. Betreffende de circulaire 'component' : indien je een RHCP ontwerpje gebruikt in de uplink ( HO-68 heeft LHCP uplink Turnstile ) .. Ook als voor beide antennes same sense geldt, kan het nog goed mis gaan door interfero effecten .. een en ander matcht dan nog uitsluitend via het lineaire deel van de Eggbeater. Je leest wel dat men soms vindt dat deze antenne tegenvalt, men begrijpt niet waarom dat is. En storen het satellietverkeer omdat ze zichzelf niet terughoren op de downlink. Vuistregel : gewoon lineaire antennes gebruiken indien de mode B of J sat full circulair ( zoals dit mooie satellietje met zijn 2 m en 70 cm Turnstile antennes ) QRV is ..
hansfong schreef:Ik heb net de Eggbeater II gemaakt, maar ik ga er een pre-amp achter maken. Hij doet het, je ontvangt wel, maar beneden het aangename. --Hans
Bijvoegen van een preamp is niet echt een oplossing .. ook al zal het iets helpen als de S/R ratio gunstig blijft, voor de cascade .. de Eggbeater is te zeer een dummyload om extra te gaan versterken.

Plaats reactie