Amsat ervaringen

Alles over satelliet en EME.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Amsat ervaringen

#1 Bericht door PE0SAT »

Hallo mede amateurs,

Ik ben nieuwsgierig wie er allemaal actief zijn met Amateur Satellieten op dit forum.

Het lijkt me leuk om wat ervaringen te delen en bijvoorbeeld ook een omschrijving
van de gebruikte hardware en software te geven.

Laat ik zelf even aftrappen:

Ik gebruik 2m Wimo Kruis en een gestacked 70cm systeem. Dit alles wordt bestuurd door een
LVB Tracker die dan zijn signalen van HRD of SatPC32 krijgt. De set is een Yaesu Ft-847 die
ook door HRD of SatPC32 wordt bestuurd. Op deze link is nog meer te zien.

De leukste satellieten om te werken vind ik toch wel FO-29, VO-52, AO-7 of te wel de linear
transponder modellen. Verder de signalen decoder van o.a. Delphi-C3 maar ook andere is iets
waar ik me graag mee bezighoudt.

En als laatste, nieuwe satellieten opsporen en ontvangen als ze net gelanceerd zijn is iets waar
ik veel tijd in steek.


73's PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

PA3
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:03

Re: Amsat ervaringen

#2 Bericht door PA3 »

Ik heb het van de zomer geprobeerd, maar niet ver gekomen. Nu met het koude weer ben ik niet in de tuin te vinden, dus geen activiteit. Wel laatst Hamsat in de auto gehoord op mijn porto. Met de kerst liggen de spullen al klaar om een Eggbeater II voor 70 cm te maken zodat mijn TR-9500 weer uit het vet kan. Ik heb goede ervaringen met een DCA voor NOAA ontvangst op 137 MHz, dus ik verwacht van de Eggbeater II ook meer ontvangst op 70 cm.

Satellieten tot nog toe gehoord:
- RS-30
- AO-51
- Oscar 52
- RS-22

En de niet amateur satellieten: NOAA-15, NOAA-17, NOAA-18 en NOAA-19, plus nog wat onbekende signalen rond 135 MHz.

Het is een leuke hobby, maar kost wel een paar centen, dus voorlopig doe ik het met wat ik heb. 73,

Hans

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: Amsat ervaringen

#3 Bericht door PF1JM »

Actief is een te groot woord.....
Ik luister af en toe naar wat overkomsten. Helaas zit er vlak naast de downlink van o.a. SO-50 en AO-27 een joekel van een birdie op 436.800 MHz (TS-2000X), dus die zijn minstens de helft van de overkomst onbruikbaar. Werk nu nog met een stok van Diamond (X-5000), maar ik ben een paar crossed Moxons aan het maken voor 2 en 70. Als dit een beetje wil lukken, doe ik er ook nog eentje voor 23 bij. Kunnen ze in het voorjaar gedrieën het dak op.
Voor de tracking gebruik ik HRD.
Smile.... Tomorrow will be worse!

Plaats reactie