Geen succes met SO-50 en AO-51

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
PA3
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:03

Geen succes met SO-50 en AO-51

#1 Bericht door PA3 »

Hallo allemaal,

Verschillende artikelen gelezen en filmpjes gezien over het werken via de SO-50 en AO-51. Dat lijkt niet zo moeilijk te zijn, maar het is mij nog niet gelukt. Ik weet dat dit een erg brede vraag is, maar: wat mis ik?
  • - ik heb van 2mm koperdraad een 8 element 70cm yagi gemaakt volgens: http://www.fredspinner.com/W0FMS/CheapYagi/vjbcy.html. Die werkt, ik krijg goede lokale signalen en op 2 meter druk ik vanuit Wageningen de repeater in Amersfoort er mee open.
    - via n2yo.com track ik de twee satellieten. Ik richt mijn antenne uit op het begin van de passage (Azimuth gemeten vanaf het noorden, Elevation is de hoek t.o.v. de grond)
    - ik stem mijn TH-F7E af op 435.310 (AO-51) of 436.810 (SO-50) om het doppler effect te ondervangen. Squelch uit.
    - als de sat voorbij komt: niets. Geen verandering in ruis, geen signaal. De lucht afscannen geeft ook geen signaal. Op het max van de passage kan ik met mijn statief de elevatie redelijk nauwkeurig instellen en stem ik af op 435.300 of 436.800 resprectievelijk.
Ik weet dat AO-51 op het moment erg laag in vermogen is, maar SO-50 moet toch met 250mW te doen zijn?

Wat is er mis? Sommigen zeggen dat een pre-amp nodig is. Zonder moet toch ook iets te horen zijn? Ik heb ervaring met NOAA ontvangst op 137 MHz en die komen op mijn TH-F7E met gemak binnen, (maar die hebben ook 5 Watt aan boord). Wie kan zijn licht hierop schijnen?

Groet,

Hans
Bijlagen
DSCN7536.jpeg

PA3JT
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:19
Contacteer:

Re: Geen succes met SO-50 en AO-51

#2 Bericht door PA3JT »

Dat doppler-effect verieërd. Je moet de frequentie dus een beetje op- en afdraaien. Op het max van de passage heb je al een negatief doppler-effect (dus een lagere frequentie).

De 435.300 van de AO-51 is een downlink van de voice-repeater, maar wil je wat horen moet er wel iemand de repeater open drukken (kun je zelf natuurlijk, maar ik bedoel dat je geen baken hoeft te verwachten op die frequentie).

Voor de SO-50 geldt hetzelfde maar die gebruikt ook nog een subaudio-toon. Bovendien is er wat discussie of de frequentie nu wel of niet 5 kHz is verschoven (dus 436.795 of 436.800).
AMSAT zegt hierover:
There have been unconfirmed reports on the amsat-bb remailer that SO-50 has
shifted downlink frequency as much as 5khz up. This both from Europe.
Trouwens, mooie antenne op dat statief! :o
communiceren is heel wat anders dan het tot stand brengen van een verbinding.

FT-897D | FT-225RD | FT-7800 | FT-817 met TR1300 23cm Transverter| diverse Motorola MX | SE-550 UHF | Alinco DJ-G7E

PA3
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:03

Re: Geen succes met SO-50 en AO-51

#3 Bericht door PA3 »

Hoi,

Ik neem aan dat er altijd wel hams actief zijn op deze satellieten, of vergis ik me daarin? Misschien moet ik inderdaad de 2 meter dipool gaan monteren en de satelliet zelf opendrukken, maar dat is slechte etiquette: eerst horen, dan werken, toch :!:

En wat betreft SO-50: die sub-toon geldt toch alleen voor de uplink op 2 meter?

Leuk dat een stukje lat met een paar electriciteitsdraadjes al een compliment kan opleveren. Bedankt! Maakt mijn dag weer goed.

Hans

PA3JT
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:19
Contacteer:

Re: Geen succes met SO-50 en AO-51

#4 Bericht door PA3JT »

Uiteraaard is de subaudio-toon alleen om de repeater te openen; aan de ontvangstzijde heb je dat niet nodig (zelfs sterk af te raden bij satellieten).
In hoeverre het druk is, ligt er maar net aan aan welke kant hij overvliegt, bijvoorbeeld.

Maar waar het voornamelijk om draait, is dat je je niet helemaal vast moet pinnen aan de frequentie. Je moet een beetje 'draaien' aan die frequentieknop. Uiteraard is de doppler bij iedere overkomst exact te berekenen, maar dus wel iedere keer anders.
communiceren is heel wat anders dan het tot stand brengen van een verbinding.

FT-897D | FT-225RD | FT-7800 | FT-817 met TR1300 23cm Transverter| diverse Motorola MX | SE-550 UHF | Alinco DJ-G7E

PA3
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:03

Re: Geen succes met SO-50 en AO-51

#5 Bericht door PA3 »

Dat draaien aan de frequentieknop doe ik. Ik scan +/- 10 kHz gedurende de hele passage met stappen van 5 kHz. Ik begin hoog en eindig laag en doe dat een paar keer per minuut. Als het morgen een beetje droog is ga ik nog wel een paar keer proberen. --Hans

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

Re: Geen succes met SO-50 en AO-51

#6 Bericht door PD7F »

de doppler shift is meestal niet veel groter een een khz of 7 dacht ik, PE0SAT heeft daar ergens een website over dacht ik.
zelf heb ik ergens een windows progje staan dat niet alleen de sats op een kaart zet maar ook de doppler shifts voor je uitrekent, hou er rekening mee dat zenden en ontvangen elk een tegengestelde shift hebben (!) omdat je als zend-station ook het shift effect van de ontvanger voor je rekening moet nemen.
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

PA3
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:03

Re: Geen succes met SO-50 en AO-51

#7 Bericht door PA3 »

Wat ik begrepen heb is dat de doppler shift alleen van belang is voor de downlink, niet de uplink. Waarom snap ik niet, misschien heeft dat met het verschil in 2m vs. 70 cm te maken. --Hans

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

Re: Geen succes met SO-50 en AO-51

#8 Bericht door PD7F »

klopt, op 70cm is ie minder van belang omdat de golfjes korter zijn en de shift dus absoluut (niet relatief) minder van belang is en dan binnen het raster van de meeste zenders valt. of was het nou op 2meter... mwah je snapt het principe denk ik.
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

PA3
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:03

Re: Geen succes met SO-50 en AO-51

#9 Bericht door PA3 »

Hoe is trouwens jouw ervaring met AO-27 (Kitsat-b)? --Hans

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Geen succes met SO-50 en AO-51

#10 Bericht door Ton_O_E »

Golfjes van 2m zijn langer dan golfjes van 70cm :D Dus zal het bij 70cm wel minder van belang zijn
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 644
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: Geen succes met SO-50 en AO-51

#11 Bericht door PF1JM »

PA3TON schreef:Golfjes van 2m zijn langer dan golfjes van 70cm :D Dus zal het bij 70cm wel minder van belang zijn
Bijna goed....
De frequentie op 70 cm is 3 keer zo hoog als op 2 meter. Daarmee is de dopplerverschuiving op 70 cm ook 3 keer zo groot als op 2 meter.
Smile.... Tomorrow will be worse!

PA3
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:03

Re: Geen succes met SO-50 en AO-51

#12 Bericht door PA3 »

Maar dat lost mijn probleem nog steeds niet op. Ik hoor nog steeds niets, dopplercompensatie of niet. Vandaag 2 passages van AO-51 geprobeerd, maar helaas. Is een pre-amp echt noodzakelijk voor dit soort werk? --Hans

mastje
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 jul 2009, 17:22

Re: Geen succes met SO-50 en AO-51

#13 Bericht door mastje »

Wat ik mij zou kunnen bedenken, is dat je wellicht jouw antenne eens zou kunnen proberen op een andere radio.

Dan weet je misschien meer.

PA3
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:03

Re: Geen succes met SO-50 en AO-51

#14 Bericht door PA3 »

Dan moet je wel een andere radio hebben. Ik heb alleen mijn porto (radioamateurisme is een dure hobby :shock: . Is er misschien iemand in de buurt van Wageningen/Veenendaal/Arnhem/Nijmegen die aan satellietontvangst doet? Ik zou graag eens meekijken. --Hans

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

Re: Geen succes met SO-50 en AO-51

#15 Bericht door PD7F »

just to check omdat ik die fout wel eens maak, je houdt er wel rekening mee dat de meeste passages worden genoteerd in GMT/UTC dus dat je er twee uur bij op moet tellen? +1 uur tijdzone en +1 uur zomertijd?
Aangezien je er een repeater ver weg mee openkrijgt moet je zender/ontvanger goed zijn, ik kan AO51 met een whipp ontvangen, zij het zeer slecht. Heb het al een tijd niet gedaan omdat mijn zelfbouw bi-quad project in het slop is beland maar het is toch wel gaaf on via een sat te werken.

Morgen zal ik ook eens een poging doen als ik op tijd thuis ben:
Date (UTC) AOS (UTC) Duration AOS Azimuth Maximum Elevation Max El Azimuth LOS Azimuth LOS (UTC)
08 Jul 09 17:00:45 00:13:58 166 82 285 345 17:14:43
(bron : http://www.amsat.org/amsat-new/tools/predict/index.php )
Dus iets na zeven uur 's avonds morgen sta ik als het goed is met mijn porto te wapperen (is niet ideaal maar wel leuk, vooral de blikken van mijn vriendin).
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

Plaats reactie