Geen succes met SO-50 en AO-51

Alles over satelliet en EME.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Geen succes met SO-50 en AO-51

#16 Bericht door Ton_O_E »

Ik krijg hier op mijn diamond X200 wel eens satellieten mee!
Als er erg goeie condities zijn, zijn satellieten dan moeilijker te ontvangen ivm
de reflecterende E-laag, of is dit verwaarloosbaar?
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

Re: Geen succes met SO-50 en AO-51

#17 Bericht door PD7F »

Net de AO-51 van ca 19.03 tot ca 19.10 kunnen horen, niet echt heel verstaanbaar maar ik stond dan ook als een soort beginnende harry potter met mijn portofoon te zwaaien om dat ding te volgen.
435.305 t/m 435.295 gebruikt om te luisteren, hij doet het dus nog en het was er druk!
Heeft topic starter nog een poging gewaagd?

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: Geen succes met SO-50 en AO-51

#18 Bericht door PE0SAT »

Hallo Om,

Ik zou me concentreren op AO-51 dit is een redelijk makkelijke Sat om te werken.
SO-50 heb nog steeds moeite mee en dat komt door de CTCSS. Je moet de Sat
eerst activeren (timer) en daarna heb je nog de tone nodig om over de Sat te
kunnen werken.

De afgelopen weken is het vermogen van AO-51 erg laag gezet omdat ze twee of
zelfs meerdere transponders actief waren.

Kijk even op de website van Amsat (http://www.amsat.org/amsat-new/echo/) ook
het schedule vertelt je precies hoe, wie, wat, waar over AO-51.

Kijk verder ook even op mijn website, daar kun je ook nog het een en ander vinden
en op http://www.pi6anh.com/veron/_pages/defa ... atellieten waar ook
de informatie van de Hamsat Ronde is te vinden.


73's PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

PA3
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:03

Re: Geen succes met SO-50 en AO-51

#19 Bericht door PA3 »

Ik ben er weer. Ik moet tot mijn spijt zeggen dat ik niets, maar dan ook niets boven de ruis uit krijg. Zelfs niets wat maar op stemmen lijkt. Ik ga er voor nu mee ophouden, want na een 20 passages van AO-51, SO-50 en AO-27 kan ik niet nog meer tijd verdoen. Het enige wat ik me nu nog kan bedenken is dat mijn Kenwood TH-F7E doof is. Ik heb vrijdagavond met een maatje wel het hele spul getest en de antenne functioneert goed, mooi richtingsgevoelig en ook de polarisatie is goed. Een afstand van 4 km met de antenne op grondniveau met obstakels in het pad ging prima.

Even voor de goede orde, hier zijn wat foto's van de passage van AO-51 van vanavond. Ik heb de opstelling opgezet op het punt van maximale elevatie (zie je bij n2yo.com om 18:48:20) en die tijd afgewacht met de gedachte dat je dan niet de hele passage hebt, maar wel het punt met het maximale signaal. Heb toen nog de yagi gedraaid om te kijken of de polarisatie uitmaakte, maar dat gaf ook geen signaal te zien.

Ik ga eerst wat andere projecten afmaken en dan kijken of er een 70cm pre-amp te maken is, dus later deze zomer misschien wel succes. Bedankt in ieder geval voor het meedenken en de tips en suggesties. Groet,

Hans
Bijlagen
De passage die ik vanavond heb geprobeerd. n2yo.com geeft keurig mijn lokale tijd aan. Het is de tweede passage
De passage die ik vanavond heb geprobeerd. n2yo.com geeft keurig mijn lokale tijd aan. Het is de tweede passage
Amsat geeft net iets andere waardes te zien, maar het komt aardig overeen. De tijd is in UTC.
Amsat geeft net iets andere waardes te zien, maar het komt aardig overeen. De tijd is in UTC.
Zo was de opstelling voor vanavond.
Zo was de opstelling voor vanavond.
De elevatie, circa 75 graden
De elevatie, circa 75 graden
De totaalopstelling
De totaalopstelling
De azimuth bij maximale elevatie.
De azimuth bij maximale elevatie.

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

Re: Geen succes met SO-50 en AO-51

#20 Bericht door PD7F »

ok, je tijdinstellingen (UTC+2) zijn inderdaad correct.
het compas wat je gebruikt is echter van zeer bedenkele kwaliteit en ik durf te wedden dat je get niet gecalibeerd hebt (omdat dat met zo een compas niet kan) en ook dat je geen stuurtabel hebt :twisted:
Wat ik wil duidelijk maken is dat je niet teveel moet afgaan op de compas en (overigens wel deugdelijke) elevatie meter maar beter eens kan gaan zoeken naar de sat, evt op de hand ipv statief.
Get compas en de elevatie-geo geven wel de juiste geschatte hoek aan (als je het compas goed gebruikt, de zon gaat onder in het westen, niet lullig bedoeld maar je wil niet weten hoeveel mensen hun compas verkeerdom aflezen of gewoon de naald achterna lopen omdat het een pijl is).
Binnen die hoek ga je op zoek naar een dip in de ruis (squelch is immers uit) en in die hoek met die dip in de ruis ga je eens kijken hoe groot die hoek is en in het midden van dat ruis gat (dat dus beweegt met een redelijk grote hoeksnelheid) probeer je ook nog eens je polarisatie... dat laatste zou niet veel uit moeten maken maar toch.
Doppler is afh van de elavatie hoek dus (gek genoeg) is het voor mij makkelijker een niet al te hoge elevatie pass te pakken in plaats van een straight overhead pass. Te laag en je hoort niets, maar een graad of 60 hoog werkt bij mij beter dan 80 graden. (en dat dus met een whipp ipv een yagi).

kijk maar eens hoe los en flexibel deze antenne op het statief staat:
http://www.youtube.com/watch?v=1HfvmU_utI8
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: Geen succes met SO-50 en AO-51

#21 Bericht door PE0SAT »

Vreemd dat je zelfs van de AO-51 omloop niets hoort ..

Als je een Windows PC het, zou ik even Orbitron downloaden
dit is een erg leuk stukje eenvoudige software om te achterhalen waar een Sat zit en
wat de doppler is.

Ik ken je portofoon niet, maar als deze te grote stappen maakt, stel 25khz dan wordt het
erg lastig, ik heb in het begin 5khz stappen moeten gebruiken en zelfs dat kan vervelend
zijn maar werkt wel.

Nog even een ding toevoegen, het huidige schedule van AO-51:

July 2009 AO-51 Schedule

June 29 - August 2

Due to the rapidly changing illumination, and many user requests for V/U this month,
we will tenatively plan to leave AO-51 in "normal" mode all month. We will again be
in full illumination by month's end and will run S and other modes much more often.

FM Repeater, V/U
Uplink: 145.920 Mhz FM
Downlink: 435.300 Mhz FM

No even volhouden OM, want als je het eenmaal hoort ben je verkocht. Tenminste dat
was bij mij zo. De eerst bird die ik hoorde was DO-17 (rip) op een Diamond X5000 2/70/23
rond stralertje met niet of nauwelijks gain op een Kenwood TM-702e


Succes

PE0SAT - Jan
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

Re: Geen succes met SO-50 en AO-51

#22 Bericht door PD7F »

Ik ben het eens met het gebruik van orbitron, gebruik ik ook, werkt altijd en haalt zelf de juiste kepplers etc op (of hoe die baan beschrijvingen ook heten)
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

PA3
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:03

Re: Geen succes met SO-50 en AO-51

#23 Bericht door PA3 »

PD7F schreef:ok, je tijdinstellingen (UTC+2) zijn inderdaad correct.
het compas wat je gebruikt is echter van zeer bedenkele kwaliteit en ik durf te wedden dat je get niet gecalibeerd hebt (omdat dat met zo een compas niet kan) en ook dat je geen stuurtabel hebt :twisted:
Grappig dat in de video die je noemt precies dezelfde kompas wordt gebruikt
PD7F schreef: Wat ik wil duidelijk maken is dat je niet teveel moet afgaan op de compas en (overigens wel deugdelijke) elevatie meter maar beter eens kan gaan zoeken naar de sat, evt op de hand ipv statief.
Ik heb in de laatste paar weken zo'n beetje alles gedaan wat ik kon bedenken: diverse antenne's, diverse satellieten, diverse opstellingen (zowel met de hand als het statief), dus ik ben aan het einde van mijn creativiteit.
PD7F schreef: Get compas en de elevatie-geo geven wel de juiste geschatte hoek aan (als je het compas goed gebruikt, de zon gaat onder in het westen, niet lullig bedoeld maar je wil niet weten hoeveel mensen hun compas verkeerdom aflezen of gewoon de naald achterna lopen omdat het een pijl is).
Binnen die hoek ga je op zoek naar een dip in de ruis (squelch is immers uit) en in die hoek met die dip in de ruis ga je eens kijken hoe groot die hoek is en in het midden van dat ruis gat (dat dus beweegt met een redelijk grote hoeksnelheid) probeer je ook nog eens je polarisatie... dat laatste zou niet veel uit moeten maken maar toch.
Wat ik dus geen enkele keer gemerkt heb is die dip in de ruis. Een van de laatste keren heb ik minitueus de lucht afgescant met de yagi om die dip te ontdekken. Niets dus. Wat je ook op de video ziet van K7AGE is dat hij met zijn Arrow een vrij grote hoek (hor en vert) kan maken voordat hij ontvangst verliest. M.a.w. met mijn ingestelde waardes voor maximum elevatie zouden je in de openingshoeken van de yagi in ieder geval iets moeten opvangen. Vanuit het handje zou je ook met wat hemel afscannen tenminste iets moeten kunnen merken.

Ik had trouwens vanavond wel een ander satelliet succesje, n.l. VUSat OSCAR-52 op 2 meter in SSB. Een paar italianen, duitsers en een pool. Kwam op mijn J-pole beter binnen dan mijn DCA, maar daar hangt ook 30 meter RG-58 aan en aan mijn J-pole 20 meter Aircell7, go figure!

Groeten,

Hans

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: Geen succes met SO-50 en AO-51

#24 Bericht door PE0SAT »

Hier een Link zodat je een idee hebt met hoe zo'n doorgang van AO-51 kan klinken. Suc6

73's PE0SAT (Toen nog PE1MHP)
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

PA3
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:03

Re: Geen succes met SO-50 en AO-51

#25 Bericht door PA3 »

Sorry, geen MS Windows hier. (Ik heb al zo'n hekel aan computers en dan moet ik er geen lamlendig OS bij hebben). Bovendien de software maakt toch niet uit? http://n2yo.com werkt prima en heeft me nog nooit het bos in gestuurd. --Hans

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Geen succes met SO-50 en AO-51

#26 Bericht door Ton_O_E »

Ga eens met je portofoon en antennetje langs bij een amateur die wel kan werken met satellieten, dan lijkt het me een koud kunstje
om te achterhalen waar het mis gaat.
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

Re: Geen succes met SO-50 en AO-51

#27 Bericht door PD7F »

Grappig dat in de video die je noemt precies dezelfde kompas wordt gebruikt
soit - ze zijn niet onbruikbaar maar je moet wel de limitaties van zo'n ding weten. Het geeft richting maar niet in de buurt van een echt compas.
Ik heb in de laatste paar weken zo'n beetje alles gedaan wat ik kon bedenken: diverse antenne's, diverse satellieten, diverse opstellingen (zowel met de hand als het statief), dus ik ben aan het einde van mijn creativiteit.
Wat ik dus geen enkele keer gemerkt heb is die dip in de ruis
Dat vind ik dus raar, zeker aangezien je wel een andere hebt kunnen horen, er gaat ergens iets mis maar:
- je apparauur werkt, incl antenne
- je pass info lijkt correct
- je hebt zicht op de hemel
- je doppler shift (van hoog naar laag) lijkt ook ok, maar voor ontvangen kan je het ook eens zonder proberen, hell op mijn scanner binnen komt ie ook soms gewoon door de squelch heen als die op de frequentie staat.

Er gaat dus iets anders mis, wel de juiste keppler beschrijvingen gebruikt? enige wat ik nu kan bedenken is dat die niet up-to-date zijn maar als je de site van amsat.org gebruikt zou het moeten kloppen.

Ik snap er hier net zoals jij daar niets van.
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

PA3
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:03

Re: Geen succes met SO-50 en AO-51

#28 Bericht door PA3 »

Okay, dit hoort eigenlijk niet in deze subgroep thuis, maar toch..... ik heb nog nooit op VHF/UHF gewerkt (tot ik een half jaar geleden met weersatellieten begon). Zeker op UHF weet ik niet wat ik kan verwachten, dus ik tast eigenlijk in het duister. Sinds mei ben ik als PDer actief en op 2 meter gaat het wel. Kan vanuit Wageningen (+7 NAP) repeaters uit Nijmegen, Amersfoort en Apeldoorn binnen krijgen buiten in de tuin met het duckie. Met een J-pole op 6 meter hoogte kom ik met mijn porto met 5 Watt een kilometer of 30 ver. Vrij normaal, denk ik.

Op 70 cm heb ik tot nu toe eigenlijk niets gehoord. Lokaal (<5 km) wel, maar de repeaters uit Amersfoort en Nijmegen krijg ik nauwelijks open (ontvangst S3-4). Heb een betere whipp op mijn porto (niet de Kenwood staaf) dus dat gaf een beetje verschil. Met een Popovic op 6 meter, richting NW kreeg ik ook nauwelijks de repeater van Amersfoort open en PI2NOS was helemaal een bak ruis. Ik heb nu die Yagi, maar ik merk ook niet echt verschil. Toegeven, hij staat maar op zo'n 3 meter hoog, maar na richten krijg ik de repeaters van Amersfoort en Nijmegen helemaal niet open. Is dit normaal? Verwacht ik te veel? Gaat het bij UHF echt veel moeilijker dan VHF? Ik weet dat obstakels op UHF meer een probleem zijn dan VHF, maar dan zou je juist bij satellietontvangst er gunstig uit moeten komen?

Ik ga wel van iemand een andere 70 cm set lenen om te kijken of het misschien daaraan ligt, maar ik ben wel benieuwd naar wat jullie ervaring is.

Groet,

Hans

PA3
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:03

Re: Geen succes met SO-50 en AO-51

#29 Bericht door PA3 »

PA3TON schreef:Ga eens met je portofoon en antennetje langs bij een amateur die wel kan werken met satellieten, dan lijkt het me een koud kunstje
om te achterhalen waar het mis gaat.
Wie-o-wie in de buurt van Wageningen/Ede/Veenendaal/Nijmegen/Oss doet aan satellietontvangst?????? Help deze arme amateur :cry:

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: Geen succes met SO-50 en AO-51

#30 Bericht door PE0SAT »

hansfong schreef:Sorry, geen MS Windows hier. (Ik heb al zo'n hekel aan computers en dan moet ik er geen lamlendig OS bij hebben). Bovendien de software maakt toch niet uit? http://n2yo.com werkt prima en heeft me nog nooit het bos in gestuurd. --Hans
Tja, OS keuze kun je natuurlijk helemaal zelf maken. Maar er zijn steeds meer onderdelen in
onze hobby die bijna niet meer zonder PC kunnen of het wel erg makkelijk maken.

En het kan met Windows, Linux, Solaris, MacOSX, NetBSD, FreeBSD enz enz zelfs DOS kan nog

Weten waar de Sat is, is nog niet genoeg. De doppler zoals al eerder is gezegt kan erg snel
veranderen en dan zit je te luisteren terwijl enkel khz hoger of lager vollop QSO worden
gemaakt. Ik werk zelf met twee gestackte 17 elements 70cm antennes dat die opening hoek
erg smal is waardoor als ik niet oplet de sat ook zo kwijt ben.

Het volgen doe ik nogs steeds handmatig doppler is ondertussen automatisch, gelukkig want
ik kwam handen te kort.


Suc6, 73's PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Plaats reactie