Hallo
Ik ben een LVB Tracker aan het bouwen en dat gaat qua PCB erg goed.
Ik heb de kit bij Amsat UK besteld en een kastje bij Amsat NA, dat moet
je dus niet doen.
De LCD die bij de UK kit zit, heeft niet de juiste maten voor het kastje van
Amsat NA.
Verder moet ik mijn KR-400 i.c.m. KR-500 ombouwen zodat ze door de
LVB Tracker te gebruiken zijn.
Wie heeft dit al een gedaan en wat zijn je ervaringen?
Ik hoor graag reacties.
73's Jan - PE0SAT
Ervaring met LVB Tracker
- pa3dsc
- Berichten: 1168
- Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
- Roepletters: pa3dsc
- Locatie: Nuenen
- Contacteer:
Dag Jan,
Ik heb onderstaande tracker gebouwd op gaatjes print Ik ken jou schema niet, maar ik denk dat het hart van de shakeling een pic is.
Ik had te maken met 2 verschilende type rotoren
een DC en een AC rotor. Daar voor heb ik 2 adapter bordjes gemaakt.
Wanneer een rotor wordt vervangen door een ander type hoeft alleen maar het adapter
bordje te worden vervangen.
Ik had wat problemen met de analoge ingang van de pic. Ik gebruik een stuur kabel van 35 meter en die pikte nog al wat signaal op. Daar door kwam de spanning op de analoge ingangen > 5 volt. Ik heb daar een diode schakelingetje voor gezet om de >5 volt op te vangen.
De sturing van de motoren was in het begin wat heftig Ik heb voorschakel weerstanden in gezet om de sturing wat te "temmen"
systeem is in gebruik bij PI1EHV op de TU in Eindhoven
http://digilander.libero.it/iw3fol/pictrack.html
73 martin pa3dsc
Ik heb onderstaande tracker gebouwd op gaatjes print Ik ken jou schema niet, maar ik denk dat het hart van de shakeling een pic is.
Ik had te maken met 2 verschilende type rotoren
een DC en een AC rotor. Daar voor heb ik 2 adapter bordjes gemaakt.
Wanneer een rotor wordt vervangen door een ander type hoeft alleen maar het adapter
bordje te worden vervangen.
Ik had wat problemen met de analoge ingang van de pic. Ik gebruik een stuur kabel van 35 meter en die pikte nog al wat signaal op. Daar door kwam de spanning op de analoge ingangen > 5 volt. Ik heb daar een diode schakelingetje voor gezet om de >5 volt op te vangen.
De sturing van de motoren was in het begin wat heftig Ik heb voorschakel weerstanden in gezet om de sturing wat te "temmen"
systeem is in gebruik bij PI1EHV op de TU in Eindhoven
http://digilander.libero.it/iw3fol/pictrack.html
73 martin pa3dsc
pa3dsc schreef:Dag Jan,
Ik had te maken met 2 verschilende type rotoren
een DC en een AC rotor. Daar voor heb ik 2 adapter bordjes gemaakt.
De sturing van de motoren was in het begin wat heftig Ik heb voorschakel weerstanden in gezet om de sturing wat te "temmen"
systeem is in gebruik bij PI1EHV op de TU in Eindhoven
http://digilander.libero.it/iw3fol/pictrack.html
73 martin pa3dsc
Martin,
Ziet er goed uit. Als ik het goed zie, zijn de adapter bordjes gebouwd obv
optocouplers en triacs, zie ik dat goed?
De voledige LVB tracker info is te vinden op:
http://wa4sxm.googlepages.com/home
73's Jan PE0SAT
- PD5DJ
- Berichten: 1037
- Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
- Roepletters: PD5DJ
- Locatie: Avenhorn NH
- Contacteer:
Re: Ervaring met LVB Tracker
HoiPE0SAT schreef:Hallo
Ik ben een LVB Tracker aan het bouwen en dat gaat qua PCB erg goed.
Ik heb de kit bij Amsat UK besteld en een kastje bij Amsat NA, dat moet
je dus niet doen.
De LCD die bij de UK kit zit, heeft niet de juiste maten voor het kastje van
Amsat NA.
Verder moet ik mijn KR-400 i.c.m. KR-500 ombouwen zodat ze door de
LVB Tracker te gebruiken zijn.
Wie heeft dit al een gedaan en wat zijn je ervaringen?
Ik hoor graag reacties.
73's Jan - PE0SAT
Ik heb redelijk wat van deze kitjes gebouwd.
Zeer betrouwbaar, simpel om te bouwen en zeer doeltreffend.
Zelf heb ik altijd mijn eigen behuizingen gebouwd, omdat zoals je al verteld je een KR-400/500 wilt aansturen.
Heb ik in de behuizingen direct voeding en i/o boards voor de rotoren ingebouwd.
Om de rotoren Links en rechts om te schakelen, gebruik ik per rotor 2 solidstate relais. Erg gemakkelijk omdat je ze aanstuurd zoals een ledje.
En ze schakelen AC dus dat komt goed uit.
LCD's zijn simpel te vervangen voor een ander type.. zie www.voti.nl voor wat displays.
Ondertussen mijn eigen interfaces gebouwd.. en zijn de LVB trackers komen te vervallen.
Re: Ervaring met LVB Tracker
Heb je een schematje? Ben wel nieuwsgierig. Zit nu te kijken om hetPD5DJ schreef:
Hoi
Zelf heb ik altijd mijn eigen behuizingen gebouwd, omdat zoals je al verteld je een KR-400/500 wilt aansturen.
Heb ik in de behuizingen direct voeding en i/o boards voor de rotoren ingebouwd.
Om de rotoren Links en rechts om te schakelen, gebruik ik per rotor 2 solidstate relais. Erg gemakkelijk omdat je ze aanstuurd zoals een ledje.
En ze schakelen AC dus dat komt goed uit.
gedeelte van een 5400 rotor sturing over te nemen. Maar de volledige
sturing overnemen van de bestaande controllers door nieuwbouw kan
ook.
Wat is je ervaring met de stroomopname van de rotors als ze beide
worden aangestuurd? dan weet ik hoe zwaar die trafo moet zijn.
Kortom, alle info is welkom
De LCD's via Voti zijn al binnen gekomen.
73's Jan PE0SAT
- pa3dsc
- Berichten: 1168
- Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
- Roepletters: pa3dsc
- Locatie: Nuenen
- Contacteer:
Ik heb bewust geen solid state relais gebruikt omdat in de specs van die relais inductieve belasting wordt ontraden.
Ik gebruik dus gewone relais.
In het schema
http://digilander.libero.it/iw3fol/pictrack.html
heb ik op de plaats van de optocouplers transistors gezet
Die transistors sturen de relais op de apparte relais bordjes.
Ik heb een trafo gebruikt met 3 gescheiden wikkelingen voor
1 processor bord
2 elevatie motor
3 azimut motor
Hoeveel stroom er loopt weet ik niet meer uit mijn hoofd.
Nog geen ampere. Ik denk een paar honderd millies.
Een trafo met 2 * 30 volt a 1 ampere is ruim voldoende.
Je zou az. en el. ook kunnen voeden uit 1 wikkeling.
Maar ik had een AC en een DC rotor wilde het ook gescheiden houden en ik had een trafo met de beschikbare wikkelingen.
Zoals ik al in een vorige posting schreeef heb ik serie weersteanden in gezet omdat
de stuur spanning te hoog was. was 30 Volt beter is 24 Volt.
Probleem was te heftig corrigeren van het systeem.
73 martin pa3dsc
Ik gebruik dus gewone relais.
In het schema
http://digilander.libero.it/iw3fol/pictrack.html
heb ik op de plaats van de optocouplers transistors gezet
Die transistors sturen de relais op de apparte relais bordjes.
Ik heb een trafo gebruikt met 3 gescheiden wikkelingen voor
1 processor bord
2 elevatie motor
3 azimut motor
Hoeveel stroom er loopt weet ik niet meer uit mijn hoofd.
Nog geen ampere. Ik denk een paar honderd millies.
Een trafo met 2 * 30 volt a 1 ampere is ruim voldoende.
Je zou az. en el. ook kunnen voeden uit 1 wikkeling.
Maar ik had een AC en een DC rotor wilde het ook gescheiden houden en ik had een trafo met de beschikbare wikkelingen.
Zoals ik al in een vorige posting schreeef heb ik serie weersteanden in gezet omdat
de stuur spanning te hoog was. was 30 Volt beter is 24 Volt.
Probleem was te heftig corrigeren van het systeem.
73 martin pa3dsc
- PD5DJ
- Berichten: 1037
- Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
- Roepletters: PD5DJ
- Locatie: Avenhorn NH
- Contacteer:
Nog noooit last van gehad... gewoon wat zwaardere SSR's gebruiken..pa3dsc schreef:Ik heb bewust geen solid state relais gebruikt omdat in de specs van die relais inductieve belasting wordt ontraden.
Ik gebruik dus gewone relais.
En ik / wij gebruik ze al jaren in de industrie.
Voor jawel.. motoren aan te sturen
Je moet het wel bont maken om ze te slopen
Je zegt zelf al inductieve belasting.
Daarom heb ik dus geen gewone relais gebruikt.
Omdat deze na een tijd gaan vast plakken door de leuke vonkjes tussen de contacten door de inductieve belasting.
Of je moet dure relais aanschaffen met wolfram contacten. ook niet gegarandeerd dat ze niet gaan plakken.